Permalänk
Medlem

Trasig Macbook pro

Som rubriken antyder har jag fått problem med min macbook pro.

Helt plötsligt så slutade tangentbord och styrplatta att fungera och eftersom garantin har upphört så kan jag inte gå och gnälla hos apple.

Någon som har koll på vad som kan vara orsaken till detta? Går det att laga lätt eller är det bara att köpa en ny?

Visa signatur

[E2140@3,3Ghz] [P5N-E SLI] [7950gt silent] [2GB TWIN2X CL5] [P182] [Corsair HX520W]
LG 37"LP1R

Permalänk
Medlem

Det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett hårdvarufel. Har du kollat så det inte är i operativsystemet? Funkar externa möss och tangentbord?

Du kan t.ex. testa zappa pram för att kolla om det är ett mjukvarufel. Stäng av datorn, starta upp den igen och tryck genast in opt+cmd+p+r samtidigt. Håll in tangenterna. Om den börjar loopa i uppstarten (spela bong-startljudet gång på gång istället för att börja ladda operativsystemet) betyder det att den reagerat på tangentkombiantionen. Då vet du att det är i operativsystemet felet ligger.

Permalänk

http://www.blocket.se/vi/16467993.htm?ca=11_s
?
läste annonsen innan jag såg tråden här och det känndes lite komiskt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Det går ju att köpa nytt tangentbord och musplatta från ebay, bör ju inte vara några problem att byta, om det nu är trasigt.

Permalänk
Medlem

apple har släppt en fix för ett liknande problem:
http://www.apple.com/support/downloads/macbookmacbookprosoftw...

men både problemet och fixen förutsätter macos 10.5 - vilket system kör du?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

.. om det skulle vara hårdvarufel så har du ju fortfarande garanti? Typ.

Datorn är ju inte äldre än 3 år, Macbook Pro släpptes väl i januari-februari 2006?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam
.. om det skulle vara hårdvarufel så har du ju fortfarande garanti? Typ.

Datorn är ju inte äldre än 3 år, Macbook Pro släpptes väl i januari-februari 2006?

Garantitiden är ett år om du inte förlängt med Applecare.

Permalänk

Apple ger dig ett års garanti, ja. Men sen finns det lite regler och lagar som gäller oavsett, som jag förvisso inte har koll på, men om felet funnits hela tiden (latent) har du iaf två års garanti.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Apple ger dig ett års garanti, ja. Men sen finns det lite regler och lagar som gäller oavsett, som jag förvisso inte har koll på, men om felet funnits hela tiden (latent) har du iaf två års garanti.

Det där är alltid knepigt då det är upp till dig (konsumenten) att bevisa att felet har funnits från början.

Däremot, är nytt topcase (plattan med tangentbord + styrplatta) relativt billigt. Runt 1000:- Plus en kvarts jobb hos en duktig Apple Service Provider

Gå med den till närmaste serviceställe och deala lite. Det kommer inte bli dyrt.

Om inte felet är svårare än så vill säga. Felet kan ju såklart ligga i moderkortet, då kan det bli dyrare. Men det bästa är att börja med att lämna in den på en ordentlig felsökning hos en Service Provider.

Dessutom är 4000:- rena stölden för en MBP. Ifall det bara är topcaset som är defekt iaf.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4