Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Jag är absolut ingen balmänniska, men balen i nian var kul ändå. Dansa med tjejer, vänner och mat.
Gratis var den också.
Kostymen lånade jag av en polares farsa. Alldeles för stor var den :).

Det var ett trevligt minne. Lika bra att sluta skolan med en fest. Snacka med lärarna och kompisarna en sista gång.

Woord:D fast min bal kostade ett par hundra, men kul hade jag:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando

Sen 1000kr är ju inte så mycket Det går ju åt en vanlig kväll på krogen om man inte dricker så mycket... en kompis lyckades spendera 800€ på en sketen liten klubb en kväll. Dock bjöd han ganska mycket då.

Kommer du från Östermalm eller är du en del av kungafamiljen eller nåt? 1000 kronor går ABSOLUT inte åt för en vanlig person om man "inte dricker så mycket". Då är det snarare runt 300 kronor som går åt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu i efterhand ångrade jag att jag gick på min bal, men det kunde jag inte veta innan. Därför säger jag, go for it, du kan inte veta förrän du provat detta.

Visst, jag har aldrig gått på balen, enda gången jag kan få tillfälle isf. är om någon från trean faller och bönar att gå med.

Sen så avskyr jag att vara finklädd, avskyr kostymer.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Kommer du från Östermalm eller är du en del av kungafamiljen eller nåt? 1000 kronor går ABSOLUT inte åt för en vanlig person om man "inte dricker så mycket". Då är det snarare runt 300 kronor som går åt.

Vad snackar du om?
Inträde 80-160 kr
En drink 100-200 kr
Bira 40-60 kr
Burgare/Kebab 70 kr
Taxi 200 kr

Jag bränner då minst 500 kr varje gång jag går ut. Ibland 1000 kr eller mer.

Om man går till något vanligt risigt hak á la Söderkällaren blir det ju såklart mindre pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jo, men att klaga över en engångskostnad på 1000kr är lite konstigt när folk ändå skulle gå ut på krogen och spendera de pengarna där istället. För mat, dricka och underhållning på ett fint ställe är det inte så farligt jämfört med vad man får på krogen. Sen är det ju inte så mycket pengar heller om man jobbar (vilket man utan problem kan göra när man går gymnasiet)... det är ju liksom bara lite över en dagslön för någon med ett medelmåttigt 8-timmarsjobb. Sen finns det ju förstås de som har en väldigt skiftande ekonomi också, men jag tror nog inte att föräldrarna har något problem med att sponsra. Sen finns det ju förstås de vars föräldrar inte har råd med att betala sin sons eller dotters bal, men de har nog viktigare saker att fundera på.

Nej, ville inte skryta. Tvärtom skulle jag säga. Man ska vara jävligt dum för att lägga ut så mycket pengar på en krogrunda Jag ville bara sätta allt i proportion.

Folk som klagar på en engångskostnad på 1000kr går nog inte ut och bränner den på krogen på en kväll, eller hur? Det säger väl sig nästan själv?

"Lite är ju svårdefinierat, men säg att du menar att folk i allmänhet tjänar 900 per dag, netto. Det skulle på 22 arbetsdagar varje månad hamna på strax under 20k/månad, vilket ger 27-28k i bruttolön. 320k nånting på ett år alltså, i samma liga som medelinkomsten i Täby, enligt halvflummig statistik från e24

Inte många extrarbetande studenter som tjänar de pengarna va?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Folk som klagar på en engångskostnad på 1000kr går nog inte ut och bränner den på krogen på en kväll, eller hur? Det säger väl sig nästan själv?

"Lite är ju svårdefinierat, men säg att du menar att folk i allmänhet tjänar 900 per dag, netto. Det skulle på 22 arbetsdagar varje månad hamna på strax under 20k/månad, vilket ger 27-28k i bruttolön. 320k nånting på ett år alltså, i samma liga som medelinkomsten i Täby, enligt halvflummig statistik från e24

Inte många extrarbetande studenter som tjänar de pengarna va?

Allting är relativt. Bor man i Täby eller Danderyd är ett par larson inget speciellt.

Permalänk
Medlem

Vår bal var skittråkig, och vi fick knappt nån mat och den var inge go heller. Åkte hem tidigare. Onödigt ja

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Kommer du från Östermalm eller är du en del av kungafamiljen eller nåt? 1000 kronor går ABSOLUT inte åt för en vanlig person om man "inte dricker så mycket". Då är det snarare runt 300 kronor som går åt.

Inte dricker så mycket=salongsberusad. Sådär i runda slängar 15 euro inträde (som enda klubben i stan har på lördagskvällar). Sen 8 euro för mat före man åker hem. Sen ett tiotal drinkar/shottar/öl för 5-7 euro styck. 100 euro är inte svårt att komma upp i här inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Folk som klagar på en engångskostnad på 1000kr går nog inte ut och bränner den på krogen på en kväll, eller hur? Det säger väl sig nästan själv?

"Lite är ju svårdefinierat, men säg att du menar att folk i allmänhet tjänar 900 per dag, netto. Det skulle på 22 arbetsdagar varje månad hamna på strax under 20k/månad, vilket ger 27-28k i bruttolön. 320k nånting på ett år alltså, i samma liga som medelinkomsten i Täby, enligt halvflummig statistik från e24

Inte många extrarbetande studenter som tjänar de pengarna va?

Nej, förstås. Men det ska nog inte vara många som inte klarar av att betala för en gymnasiebal.

Det jag menar är att de flesta som jobbar vid sidan av gymnasiet (vilket ju är typ, alla) tjänar tillräckligt bra för att betala det själva. De flesta har ju ändå en timlön på 8-15 euro i timmen, vilket på en 8 timmars arbetsdag ger 64-120 euro om dagen. Själv hade jag 1600 euro i månaden i medellön ifjol och då hade jag minst timmar av de som gick i skolan på samma gång. Visst, det är inte många som kommer upp i såna summor, men närmare 1000 euro i månaden är ju inte ovanligt (då man arbetar några kvällar i veckan).

Sen är jag varken av "fin" familj eller bor i något fint område eller nåt. Min farsa är bilmekaniker och min morsa är lärarvikarie. Jag har nog inte fått någon betydande summa pengar av dem på flera år. Jag får helt enkelt jobba ihop mina egna pengar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

va? nästan alla jobbar vid sidan om i gymnasiet. bor du i norr eller?

vem fan betalar 1000 kr för krogen.

mina polare är på hultsfred drog ner till tyskland först för sprit. de är fulla dygnet runt nu dessa 5 dagar och för biljett bensin o sprit (kanske mat så är det 2 lappar

krogen tar väl inte inträde? vad är det för krog. räcker också med 4 öl vilket är runt 300 kr

balen skonade jag mig själv ifrån. även jag redan hade kostym för studenten som kostade 900 kr^^

i princip gick jag inte för slippa folk som ska visa upp sig i sin dyra utstyrsel

men fan skulle gått dit ju, i mina ruttna jeansjacka och en whiskeyflaska i handen

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu i efterhand ångrade jag att jag gick på min bal, men det kunde jag inte veta innan. Därför säger jag, go for it, du kan inte veta förrän du provat detta.

Balen är, som sagt, bara tillgjord och falsk. Ingen anledning att gå på en sådan tillställning. Ta fram ölen och chipsskål plus en blueray-film så är kvällen räddad - och 10 gånger roligare än en bögig bal

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Vad snackar du om?
Inträde 80-160 kr
En drink 100-200 kr
Bira 40-60 kr
Burgare/Kebab 70 kr
Taxi 200 kr

Jag bränner då minst 500 kr varje gång jag går ut. Ibland 1000 kr eller mer.

Om man går till något vanligt risigt hak á la Söderkällaren blir det ju såklart mindre pengar.

Det går iofs att gå ut billigare än sådär... Man kan fortfarande ha trevligt utan att bränna t.ex. 250 kr på dricka och 200:- taxi (om man nu bor i storstad med kommunaltrafik dvs).

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Går ni sedan vidare till studentlivet, dvs om ni börjar studera vid ett propert lärosäte (Uppsala, Lund, Göteborg, Linköping, etc), kommer ni gå på sittningar och baler tills fötterna trillar av. Nej, det är inte någon stor affär. Kanske för att det är den första stora sittningen man är på?

Sittningar är mest under nollningen och det är inte vidare fint.
Finns väl finsittningar ibland om det är något jubileum och bal är det väl en gång om året, men inget som alla går på och hör man till de som tycker balen på gymnasiet är onödigt går man knappast på balen på högskolan heller.

Permalänk

Gick inte heller på skolbalen, i slutet av nian var jag så jävla trött på allt som hade med skolan och göra och andra skitungar i plugget med för den delen. Finns så mkt trevligare saker man kan göra, gå ut med tjejen och några till och käka. Skolbalen känns så påtvingad och stel, vad är grejen med att sitta och käka med 500 halvt hjärndöda popcorn som man avskyr när man kan göra det med de få man gillar.
Om det är pengarna som spelar in så kan jag säga att kostym behöver du ändå förr eller senare så se det som väl investerade pengar.

Permalänk
Medlem

Jag var först inte så intresserad av balen, men på något sätt så lyckades jag fråga min stora kärlek till klasskompis om hon ville gå med mig. Och när hon svarade ja så kunde jag ju inte banga ur.

Blev en väldigt trevlig kväll på Grand Hotel i Lund. Alla tjejerna var så jäkla fina i sina klänningar! Jag är glad att jag gick dit, annars hade jag bara undrat ifall jag missade något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
på något sätt så lyckades jag fråga min stora kärlek till klasskompis om hon ville gå med mig.

Hur slutade kvällen? :P;)

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag gick då inte på min, och sedan skippade jag hela nollningen också. Och alla andra sittningar. Gick jävligt bra ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Hur slutade kvällen? :P;)

Nja det hände inget, lång historia.

Den obligatoriska valsen gick inte så värst bra trots att jag varit och tränat på det innan, men jag tror nog att hon också tyckte det var rätt charmigt.

Permalänk

Jag hade en tjej i min klass som la ut ca 20 000kr på balen. Tydligen kostar det att klippa håret, fixa naglar, sminka sig och hyra bil. Jag hade inte ens varit beredd att betala inträdet...

Så nej, jag gick inte.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Hur i hela kan man spendera över en lax på en kväll när man går i gymnasiet? På den tiden hade jag lika mycket pengar till nöje som jag har idag, omkring 0 SEK.
Betalar päronen eller sommarjobbar man för en enda kväll?

Kan man inte lägga pengarna på något vettigare istället? Som en penisförstoring, eller fettsugning av ändalykten..

Jag gick på bal i nian, det är min enda bal. Smått värdelöst, men så var det högstadiet också. Gymnasiet tror jag inte skolan hade råd.. eller så var intresset obefintligt så festkommitéen bestämde spara.

Det enda av värde med den enda bal jag gick på är att jag hade en ursöt klasskompis till dam, det var värt all minimal ansträngning : )
Ja, det var självfallet jag som frågade.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nja det hände inget, lång historia.

Den obligatoriska valsen gick inte så värst bra trots att jag varit och tränat på det innan, men jag tror nog att hon också tyckte det var rätt charmigt.

Naawwhh, gulligt

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Vad snackar du om?
Inträde 80-160 kr
En drink 100-200 kr
Bira 40-60 kr
Burgare/Kebab 70 kr
Taxi 200 kr

Jag bränner då minst 500 kr varje gång jag går ut. Ibland 1000 kr eller mer.

Om man går till något vanligt risigt hak á la Söderkällaren blir det ju såklart mindre pengar.

Har aldrig i hela mitt liv tagit en drink för 200 kronor, och lär aldrig göra det heller. Jag går inte på såna dyra ställen. En öl för 60 kronor var väl lite i det dyraste också, men visst det har man stött på. Som sagt, du kan lätt eliminera ner det där till 300 kronor, om man ska gå "billigt". Dela taxin, om du måste ta det.

Det är sällan jag bränner mer än 600, 700 kronor på en kväll. Och DÅ är det dyrt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Vad snackar du om?
Inträde 80-160 kr
En drink 100-200 kr
Bira 40-60 kr
Burgare/Kebab 70 kr
Taxi 200 kr

Jag bränner då minst 500 kr varje gång jag går ut. Ibland 1000 kr eller mer.

Om man går till något vanligt risigt hak á la Söderkällaren blir det ju såklart mindre pengar.

Ska vi göra om den där kalkylen så att den passar en vanlig fattig arbetare (aka jag ) så blir det mer såhär:

Inträde 0-60 kr (allt över det är ovärt och ger inte tillbaka vad det kostar)
En drink 0 kr (tjejdricka ju )
Bira 150-200 kr
Burgare/Kebab 60 kr
Gå hem (räknar vi med 100kr/tim så motsvarar väl det en 40-50 kr)

Lägg på en 50 kr för dricka man intar innan man faktiskt går ut. Win!

Det är ändå relativt få som bor i danderyd och täby.

Permalänk
Medlem

Gick inte heller på balen i nian, minns när vi fick inbjudan - INGEN i min klass gick dit. Efter att ha läst inbjudningskortet som stod i stil med: "Ingen alkohol, finklädd - kostym/klänning och 1000 kr för inträde". Då försvann ALL motivation hos alla elever, alla blev besvikna då ingen alkohol samt ett par regler som jag inte kommer ihåg - men detta räckte för att ingen av oss i klassen ville medverka.

Då jag var mer av en datornörd då vid den eran så brydde jag mig inte om aktiviteter eller evenemang överhuvudtaget så jag gick inte dit, inte för att jag skulle ha gjort det i dagens läge heller men ja. Jag firade inte heller studenten, men det är en annan story.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Men klart som fan du ska gå på balen! Det är en upplevelse och ett ordentligt hejdå till din skola. Jag älskade i alla fall min klass och det kändes bra med en bal mot slutet Plus att den där balen är once in a life time Sen när du är 70 och sitter där med dina barn barn vill du kunna kolla i albumen och titta tillbaka på alla roliga saker du gjort, då ångrar du dig att du prioriterade dina pengar på en dator, för den kommer fan inte i albumet!

Permalänk

Gå inte om du inte känner för det. Jag gick inte och det ångrar jag inte en sekund.

Visa signatur

Dream As If You'll Live Forever Live As If You'll Die Today

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Men klart som fan du ska gå på balen! Det är en upplevelse och ett ordentligt hejdå till din skola. Jag älskade i alla fall min klass och det kändes bra med en bal mot slutet Plus att den där balen är once in a life time Sen när du är 70 och sitter där med dina barn barn vill du kunna kolla i albumen och titta tillbaka på alla roliga saker du gjort, då ångrar du dig att du prioriterade dina pengar på en dator, för den kommer fan inte i albumet!

Du har inte gått ut i gymnasiet, och nej man kommer inte sitta och tänka på nians bal när du är 70 år om du inte haft ett jävligt händelselöst liv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Har aldrig i hela mitt liv tagit en drink för 200 kronor, och lär aldrig göra det heller. Jag går inte på såna dyra ställen. En öl för 60 kronor var väl lite i det dyraste också, men visst det har man stött på. Som sagt, du kan lätt eliminera ner det där till 300 kronor, om man ska gå "billigt". Dela taxin, om du måste ta det.

Det är sällan jag bränner mer än 600, 700 kronor på en kväll. Och DÅ är det dyrt!

En rom & cola med 12cl rom kostar fan mycket deg, men man slipper köpa så många.
Det är också allmänt dyrt att gå på vanligt nattklubb.

Sen brukar det ju vara så att jag spenderar alla pengar jag har i fickan. Tar jag med mig 300 kr eller 1500 kr så bränner jag allt. Bjuder polarana och så.
Spelar ingen roll om det är mina sista pengar som ska räcka hela månaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Gick inte heller på balen i nian, minns när vi fick inbjudan - INGEN i min klass gick dit. Efter att ha läst inbjudningskortet som stod i stil med: "Ingen alkohol, finklädd - kostym/klänning och 1000 kr för inträde". Då försvann ALL motivation hos alla elever, alla blev besvikna då ingen alkohol samt ett par regler som jag inte kommer ihåg - men detta räckte för att ingen av oss i klassen ville medverka.

Då jag var mer av en datornörd då vid den eran så brydde jag mig inte om aktiviteter eller evenemang överhuvudtaget så jag gick inte dit, inte för att jag skulle ha gjort det i dagens läge heller men ja. Jag firade inte heller studenten, men det är en annan story.

Fast "Ingen alkohol" är bara skitsnack, på min bal så hade vi också det fast nog fan drack man som en dåre ändå. Både lärare och elever drack som galningar, och det var nog fasen den roligaste kvällen i mitt liv. Kan vara för brudarna nästan slet i mig :D, hade 2 med mig och träffade min nuvarande flickvän samma kväll. Jag skulle verkligen rekommendera vem som helst att gå på bal iaf 1 gång i sitt liv.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Du har inte gått ut i gymnasiet, och nej man kommer inte sitta och tänka på nians bal när du är 70 år om du inte haft ett jävligt händelselöst liv.

Nej det har jag faktiskt inte, och vad har det med de hela o göra? Beror ju helt på vad du gjorde under balen osv. Jag hade i alla fall askul och när jag tänker tillbaka på högstadiet så kommer jag bland annat minnas balen.