Permalänk
Musikälskare

Jag har en EOS 5D

Fördel: Fullformat
Nackdel: Aningen plastig, vinjettering, svårt att skaffa tele då det blir "kortare"

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har en Nikon D40!

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Japp Nikon D40 här också. Siktar på en D90 om den blir som jag hoppas, annars en beggad D80/D200.

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Hedersmedlem

En Nikon D40. Mycket kamera för pengarna helt enkelt. 3000:- med kitobjektiv (18-55). Duger till mig som är nybörjare.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en Pentax K100D som jag haft i snart två år. Skulle gärna byta upp mig men det får vänta.

+En bra instegskamera
+Bra byggkvalité
+Går att använda pappas gamla pentaxobjektiv från 70/80-talet som är grymt skarpa.

-Stänger av sig när det är halva batteriet kvar och säger batteriet tomt, går sedan att sätta igång den igen efter och ta lika många kort till.
-Lite för liten i handen. (Vill få plats med alla fingrar)
-Finns inget batterigrepp till den

Permalänk
Medlem

Har en Canon EOS 20D.

+ Bra byggkvalitet, metallhus
+ Bra grepp, ännu bättre med batterigreppet BG-E2
+ Snabb 5bilder/s
+ Snabbstartad
+ Knappar och inställningsratt/reglage, 2 reglage istället för 1 som tex på 350D
+ Känns som lite mer kamera än instegsmodellerna (350d-450d)

- "bara" 8mpix, dock behövs egentligen inte mer. Ett minus jämfört med nyare kameror bara.
- Liten display, svårt att avgöra skärpan.
- Större sökare hade inte skadat.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Lite OT men hur är d80 jämfört med d70s rent storleksmässigt?

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cartoonhero
Lite OT men hur är d80 jämfört med d70s rent storleksmässigt?

De är lika stora. (skiljer 0.1 mm på både höjden och längden)

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
De är lika stora. (skiljer 0.1 mm på både höjden och längden)

0.1mm stämmer väll inte riktigt då... D70 är märkbart större(haft en)

(bredd x höjd x djup)
D70 -> 14,0 x 11,1 x 7,8cm, 679 g (med batteri)
D80 -> 13,2 x 10,3 x 7,7cm, 668 g (med batteri)

D80:

D70:

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Shit! vad D70 skärmen var liten

Permalänk
Medlem

Notred:
Behövs inte större skärm eg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cartoonhero
Lite OT men hur är d80 jämfört med d70s rent storleksmässigt?

Som redan framkommit är D80 en del mindre. Den är närmare D50 i storlek. Det man märker det mest på är greppet, där man på D80 inte har stöd för alla fingrarna utan lillfingret "häng och slänger" i luften istället. I mitt tycke är D70 mycket skönare i handen.

Permalänk
Medlem

kan ju bara hålla med...var inne på att köpa en D80 som uppföljare från min D70s...men jag känner att jag pallar inte med kameran..den är märkbart mindre i greppet..så nästa månad blir det nog att beställa D300..gud vad den är underbar...har klämt o luktat o allt sånt man kan göra på media markt på den^^

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andyah
kan ju bara hålla med...var inne på att köpa en D80 som uppföljare från min D70s...men jag känner att jag pallar inte med kameran..den är märkbart mindre i greppet..så nästa månad blir det nog att beställa D300..gud vad den är underbar...har klämt o luktat o allt sånt man kan göra på media markt på den^^

Ja det gör du rätt i, gå till en D300 alternativt D200 om du har en lite stramare budget att tänka på.

Att gå ifrån D70s till D80 är helt värdelöst, mellanskillnaden är för stor för vad man egentligen får. Jag tycker inte det går att motivera det bytet om du inte hittar någon som vill byta rakt av

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en 350D som jag köpte precis när den kom ut så min utrustning har några år på nacken, fotointresset har ökat markant sen jag köpte den kameran så nästa uppgradering kommer bli några steg högre upp, kanske en 1D MK3 men vetifasen om det är värt det. Fotar mest motorsport och allt motorrelaterat.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

En SONY A700

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Har en Pentax K10D.

+Mycket kamera för pengarna
+Byggkvaliteten. Metallskal och gummigrepp
+Bildstabilisering
+Vädertätad

-Tycker den är ganska brusig, speciell på högre ISO
-Dåligt begagnadutbud

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Pentax k200d

+ rejäl, känns som man håller i något med kavalité
+ vädertätat, marknades bästa
+ bildstabiliserad
+ fungerar med alla pentax linser från 60/70-talet och framåt, dock utan autofokus
+ bra kvalité/pengarna vad gäller objektiv
+ batterigrepp ger ännu bättre horisontellt grepp
+ topp-display

- 3 fps och dålig buffert
- vädertätade objektiven är ganska dyra om man vill få ut riktig nytta av vädertätningen, är iofs billigare än Canons, Nikons och Sonys motsvarigheter
- vertikalgreppet dåligt på batterigreppet
- dålig begagnadmarknad

Permalänk
Medlem

Har en 350D med Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM. Vet inte vad som är sämst bara, jag eller kameran

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Jag har en EOS 5D

Fördel: Fullformat
Nackdel: Aningen plastig, vinjettering, svårt att skaffa tele då det blir "kortare"

Hur kan du få det till att den skulle kännas plastig?

Permalänk
Medlem

EOS 400D

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk

Köte en Sony A200 härmodagen.

+ Vansinnigt bra pris. Sony A200 + 18-70 + 70-210 totalt 4 902 kr. Sen kommer iof minneskort till, väska, blixt osv. men ändå.
+ Snabb autofokus
+ Lättanvänd
+ Bra att hålla i handen
+ Inbyggd antiskak
+ Inbyggd sensorrengöring (gör nytta?)

- Det är nog en lite råare modell än Nikon och Canon. Det smäller från spegel/slutare/blixt rätt hårt och osofistikerat.
- Troligen lite mer brus på ISO1600 än Nikon och Canon.
- Begagnat utbudet som iof inte är dåligt med alla Minolta objektiv men inte som Nikon och Canon

Permalänk
Medlem

nuså..nu har man skickat iväg en beställning på D300an...hoppas den kommer till helgen åtminstone..fast har ju semester två veckor till så det är lungt..^^ happy happy

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hämtade precis min D300.
Har inte hunnit testa den ännu, batteriet ligger fortfarande på laddning.

Permalänk
Medlem

underbara kamera..hämta den idag o pillat lite..har ju ett extra batteri från andra kameran så det var bara plocka i köra ^^ stör mig just nu lite på focusen..men det är väl en sak som blir bättre när man lärt sig kameran..annars bara +++++

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Nikon D3 och Nikon D2X.

Fördelar D3: Bruset, snabbhet (AF & bildhastighet), byggkvalité, dynamiskt omfång, ergonomin och massa andra småsaker som gör den "perfekt".
Nackdelar D3: Inga. Än åtminstone.

Fördelar D2X: Byggkvalité (varit med ett bra tag och gamla bettan funkar utmärkt fortfarande), ergonomi (D3 sitter ändå bättre i handen) Bildkvalité under ISO 400.
Nackdelar D2X: Den får nästan bara ligga och damma nuförtiden.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

A100.

Förutom att priset var helt ok när jag köpte den jämfört med 'motståndet', så:

-
Lite högt brus redan vid ISO400
Dynamiskt omfång (eller viss brist på- fast detta problem kan förstås gälla de flesta dslr:er, jag har ingen erfarenhet av någon annan så jag kan inte säga om vasst solljus + mörka skuggor är ett generellt problem)
Slutaren låter som om den försöker ha ihjäl nåt

+
Relativt ljus sökare
Bildstabilisering i kamerahuset (+dammskak)
Fungerar med många äldre KMobjektiv (Maxxum/Dynaxtyp)
Sitter bra i min hand med medellångt/tungt objektiv (bra tyngd och storlek och grepp)

Jag lär mig saker rätt långsamt så jag kommer nog ha denna ett tag.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Olympus E-3

Fördelar:
Live View, snabb (snabbast...forfarande?) AF, vinklingsbar lcd

Nackdelar:
4/3-träsket, dess vikt

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem

D70s. Alldeles nyinskaffad (begagnad). Min första digitala systemkamera. Lite svårt att att säga för- och nackdelar just nu, men sådär spontant får jag väl säga plus för priset och minus för den mörka och lilla sökaren.

Nikon D50 är felplacerad i formuläret. Den hör hemma bland D40(x) och D60.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

D80 och F801s. Den senare föredrar jag och använder mest.