Permalänk
Medlem

Tips på mus för grafik/cad

Hej!

Min gamla MS Optical Wheel Mouse börjar lägga av och jag är i stort behov av en ny mus. MSOWM har 400 dpi vilket känns lite i segaste laget på min 20"-skärm.

Jag har tittat på följande möss:

Logitech Revolution VX:
+ trådlös
+ 800 dpi
+ bra formfaktor
+ många knappar
+ intressant scrollhjul
? underligt mittenklick på scrollhjulet (jag tror dock att man vänjer sig)

Razer DeathAdder
+ trådad
+ 1800 dpi (ställbart)
+ verkar ha bra formfaktor (inte provat den live)
- Alldeles för lång sladd.
- Väldigt ful. Vem vill ha leds och tribals? (Det verkar dock att gå att stänga av)

Sammanfattningsvis har jag följande krav:
+ Hög precision. Om man stressCAD:ar så vill man pricka punkterna utan
krångel.
+ Skall användas till en bärbar dator (MacBook Pro m OSX och XP) (och emellanåt till min stationära med Vista).
+ Jag spelar en del datorspel men oftast inte FPS. Senaste FPS jag spelade var HL2, annars spelar jag mest CIV och liknande.
+ Trådad är inget problem i sig även om det vore skönt att slippa. = Precision > trådlöst.
+ Skall användas till surfning, CAD, 3D-modellering, Photoshop, Illustrator osv samt något spel emellanåt.

Har något provat någon eller båda av dessa möss? Vilken skulle ni rekommendera mig? Har ni möjligen någon annan rekommendation?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

logitech g9 andvänder jag som ligger på 3200 dpi.. Funkar riktigt bra.

så det är mitt tips då jag själv är så nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att den ligger så skönt i handen men antar att man vänjer sig? Är inte 3200dpi lite overkill i skrivbordsmiljö? 3200px/tum känns lite väl, behöver man så mycket? Men övertala gärna!

Permalänk

Mx518
+stabil(tung)
+bra precision
+hög kvalite
+ligger bra i handen

Permalänk
Medlem

mx518 verkar vara en bra mus som på alla sätt uppfyller mina kriterier! Haken är bara att den antagligen är det fulaste datortillbehör jag sett i hela mitt liv... Tyvärr är det ett ganska stort krav att den är sober.

Permalänk
Medlem

Mx518 Är av kass kvalitet. Både scroll och höger klick har slutat fungera efter 5månader bara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Mx518 Är av kass kvalitet. Både scroll och höger klick har slutat fungera efter 5månader bara.

gissar på att du hade otur eller nått då jag har haft min mx518 sen release och det enda som har hänt med den är att logitech märket har blivit slitet.
personligen tycker jag att mx518 är en underbar mus att använda.

+/- med mx518 enligt mig
+skön att hålla i
+lagom med knappar
+hållbar (har fått sig ett par smällar och har blivit ordentligt tappad)
-lite plasttig
-lite för lätt

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Den är skön och så men jag tycker en mus för 500kr ska hålla länge, jag fick inte en ny på garanti eller nått.
Men kan ju varit ett dåligt exemplar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

joo det har du rätt i och har tyvärr hört flera som haft mx518 som gått sönder efter nån månad så det kan ju vara jag som har haft tur och fått ett bra exemplar men personeligen skulle jag köpa en mx518 idag om min skulle gå sönder.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Ok. om den är hållbar i normala fall så tycker jag den är prisvärd Numera kostar den bara runt 300kr=).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Jag tycker inte att den ligger så skönt i handen men antar att man vänjer sig? Är inte 3200dpi lite overkill i skrivbordsmiljö? 3200px/tum känns lite väl, behöver man så mycket? Men övertala gärna!

till en början blev jag fundersam vad det är för nåt jag hade köpt, var inte som nånting jag varit van vid. Det gick knappt att andvända i fps spel osv

Men efter någon dag hade jag vant mig, nu vill jag inte ha nåt annat.

Man har en otroligt kontroll när handleden inte ligger uppepå musen. smidig etc.

den har 3200dpi men kan ju såklart ställas ner i Setpoint.

Det skadar ju inte att ha en snabb avanserad laser med hög precition sen om man andvänder det eller ej är ju en annan sak.

Lasern är osynlig som du kanske vet, inte röd som på vanliga möss. Det var ett plus från min sida.

Du får med en låda med vikter så du kan ställa in hur tung den skall vara.

sitter själv och funderar om jag nånting kommer köpa nån annan mus än g9, när man Väl har vant sig vid kontrollen och smidigheten i g9ans form käns det ortroligt klumpigt med en vanlig. Svårt att stanna när man vill osv.. svårt att beskriva.

Jag är helt enkelt nöjd

Permalänk
Medlem

G9 verkar också väldigt bra men faller på att jag inte trivdes med den i handen. Ingen som har provat någon av min förhandsfavoriter? Hur många dpi kör ni på i skrivbordsmiljö?

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft min mx518 i minst två år nu och funkar fortfarande utmärkt. Men som sagt är märket lite slitet på den. Mina glidez är också slitna men vad kan man förvänta sig efter två år.

Permalänk
Medlem

Razer pro 1,6? använder den dagligen, mkt bra mus!

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Microsoft SideWinder. När jag arbetar med andra möss brukar jag kunna få lite ont i handflatan, men eftersom denna är högre baktill får jag inte det längre. Att sen kunna bestämma vikten anser jag vara bra, 5g gör ganska mycket och det är skönt att få ett lagom motstånd (har själv 1st 10g sittandes längst ut). Jag arbetar med program som ArchiCad, Photoshop, Indesign etc.

Permalänk
Medlem

Microsoft SideWinder verkar vara bra den med, skönt att du har provat i cadprogram; uppskattas! Jag upplever dock att den är för stor för min hand...

Razer Pro skall kollas upp.

Permalänk

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 Är ett bra förslag, har den själv och den fungerar utmärkt.

Visa signatur

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - A.E

Permalänk

Logitech G5 med sånt där "Räfflat" mönster... efter den kan du itne sitta med en glansig mus längre. G5 an sviker aldrig!

2000dpi ställbar och vikter.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Re: Tips på mus för grafik/cad

Citat:

[i]
- Väldigt ful. Vem vill ha leds och tribals? (Det verkar dock att gå att stänga av)

[/B]

vadå väldigt ful? den ser ut som en moddad 3.0a och den sitter dyngskönt i handen ^^

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight