Partitionera hastighetsoptimerat - Velociraptor

Permalänk
Medlem

Partitionera hastighetsoptimerat - Velociraptor

Hur ska jag partitionera min V-Raptor på bästa sätt?
Kommer köra XP-MC 32bit.

C:\ 100GB
D:\ 200GB

Och lägga spel/viktiga rarfiler på D:\ ?

Eller är det bättre att bara köra med en C:\ till allt?

Ur hastighets perspektiv alltså.

Har inte råd att köpa 2st (Systemdisk / Rardisk) för tillfället.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

40Gbyte XP MCE + program
60Gbyte spel
sen en till för allt annat kanske ?

eller som jag har nu
15 XP
10 program
60 spel
58 media
och sen 2 småpartitioner..

OBS, kom ihåg att om disken slutar funka, kanske din partition med viktiga filer oxå pajar så en (gärna) extern disk vore fint att ha

Permalänk
Hedersmedlem

velociraptor är 2,5" så hastighetsskillnaden mellan yttre spår och inre spår på disken borde inte vara så stor, men jag har inte letat upp något test.
Men för en större (3,5") borde det gälla att man lägger spel ytterst då de får högst sekventiell hastighet, OS:et är mindre beroende av det.
Men som sagt 2,5" velociraptor tror jag inte spelar så stor roll, har faktiskt inte ens själv den ordningen på min 74 GB raptor.

Det viktiga är att program och OS ligger inom en begränsad yta (liten partition eller partitioner bredvid varandra) så filerna inte blir utspridda över hela disken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Shit, spelar sånt roll?

Jag har en vanlig 7200rpm disk på 200gb och har delat upp den i 2 delar:
50 till Bara Windows, drivisar och sånt
150 till allt annat, spel, program, media m.m

Tappar jag något på att lägga det så?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk

Jag har aldrig förstått varför man lägger spel/program på en separat partition ifrån OS?
Jag har alltid laggt OS/spel/program på en enda partition och lagring på andra.

Den enda anledningen jag kan tänka mig är att man behåller spelen installerade om man skulle vilja formatera sitt OS.. men det lär väll inte fungera då förbindelserna försvinner ur registret...

Ta det inte på fel sätt, finns säkert någon smart tanke bakom och jag vill höra den.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

4-10gig känns som lämplig storlek för windowspartitionen tycker jag.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Jag har aldrig förstått varför man lägger spel/program på en separat partition ifrån OS?
Jag har alltid laggt OS/spel/program på en enda partition och lagring på andra.

Den enda anledningen jag kan tänka mig är att man behåller spelen installerade om man skulle vilja formatera sitt OS.. men det lär väll inte fungera då förbindelserna försvinner ur registret...

Ta det inte på fel sätt, finns säkert någon smart tanke bakom och jag vill höra den.

Det är bara vissa spel som kräver nycklar i registret. Vilket innebär att man kan ha kvar alla spel på en egen partition och sen bara installera om OS:et när man vill.

Jag kör OS och program på en egen partition. En del program, som jag vet inte använder registret, kör jag på samma partition som spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Många spel använder väl visste registret, dock är de inte så beroende av det. Det är god sed att programmera programmet så att om det inte hittar sina registernycklar så skapar det nya vid första körningen, fyller i standardvärdena för varje värde.

Med spel som tar ~10 GB blir det snabbt att man måste ha en stor partition för os+spel+program. Då tappar man idén med att kunna ha OS:et och program tätt ihoptryckta. När man spelar kommer nog det inte behöva läsas så mycket från OS/program-partitionen ändå.

Än viktigare som vi glömt nämna: Man lägger sina dokument på en annan partition än windowspartitionen, då kan man installera om utan att det försvinner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

men ?? skulle inte Veliciraptorn vara 15000 rpm ?

Genomsnittlig accesstid 4,6 (raptor) ms 5.5 ms (Vraptor)

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
men ?? skulle inte Veliciraptorn vara 15000 rpm ?

Genomsnittlig accesstid 4,6 (raptor) ms 5.5 ms (Vraptor)

Nej den är 10 000 rpm.
Vart har du fått 15 000 ifrån?
Det kom rykten (finns sweclockersnyhet om det) att velociraptor skulle dyka upp i 20 000 rpm variant. Hur det blev mer med det har jag inte kollat.

Och var har du fått 4,6 ms från, eller ja inte specifika siffran men att velociraptor skulle ha högre accesstid?

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2922&p=4 8.2 ms WD740ADFD (WD740GD, alltså ännu äldre hade lägre accesstid).
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3303 7.0 ms WD3000BLFS

Att velociraptor har lägre accesstid är ju helt logiskt då det är mindre diameter på skivorna och armen behöver inte röra sig så mycket. Precis vad vi vill uppnå med att begränsa viktiga filer till en mindre partition.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej den är 10 000 rpm.
Vart har du fått 15 000 ifrån?
Det kom rykten (finns sweclockersnyhet om det) att velociraptor skulle dyka upp i 20 000 rpm variant. Hur det blev mer med det har jag inte kollat.

Och var har du fått 4,6 ms från, eller ja inte specifika siffran men att velociraptor skulle ha högre accesstid?

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2922&p=4 8.2 ms WD740ADFD (WD740GD, alltså ännu äldre hade lägre accesstid).
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3303 7.0 ms WD3000BLFS

Att velociraptor har lägre accesstid är ju helt logiskt då det är mindre diameter på skivorna och armen behöver inte röra sig så mycket. Precis vad vi vill uppnå med att begränsa viktiga filer till en mindre partition.

ah var det 20 000. infon hitta jag hos dustin.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
4-10gig känns som lämplig storlek för windowspartitionen tycker jag.

Det känns som alldeles för lite, speciellt om du vill köra Vista i framtiden

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Enligt min mening så bör man ha runt 40Gb till windows partionen om du kör XP eftersom du ska ha lite ledigt för drivrutiner o lite buffer utrymme osv. Kör du vista som är rekomenderat till 40Gb så ska du nog ha 50-60Gb.. Resten spelar ingen roll, tycker jag, hur mycket partitionen är på.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|