Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Hittade denna tråd idag och blev genast sugen på ett 4850. Men frågan är hur mycket det gör i mina dator som nu går på övertid. Sitter med en AMD Athlon 64 3200+ s939 och 2GB RAM. Till det ett ATI X800GTO @ 16pipes.

Många här säger ju att processorn inte gör så mycket men då har det handlat om Intels lite nyare varianter. Skulle det göra någon större skillnad i min dator?

Ska för övrigt uppgradera hela skiten till Q6600 eller liknande och 4GB RAM i slutet av juli och då kan väl ett 4850 göra sig mer till rätta antar jag. Men frågan är om man kan köpa grafikkortet det redan nu eller om man ska vänta och köpa allt på samma gång. Tänker mest på om det kommer andra versioner av 4850 det osv...

gör alltid en skillnad till det bättre.
cpu är sällan den broms många tror.
men mer info släpps i veckan, kanske vänta tills den 25.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
gör alltid en skillnad till det bättre.
cpu är sällan den broms många tror.
men mer info släpps i veckan, kanske vänta tills den 25.

med den processorn så är det en stor broms jag lovar ´Visst du märker säkert skillnad, men fixa en penry också så´kommer du märka VÄLDIG skillnad!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Som ni kanske har märkt så kommer även jag att få ett HD 4850 kort från Asus hem i morgon... Jag har frågat i en annan tråd om watt antalet osv...

Sökte lite på ebay där de har utmärkt med info som varken ATI/AMD eller komplett.se har på sin sida, ATI/AMD kanske har det, men inte så att jag kunde hitta det iaf... Men strunt samma, nu till saken

System Requirements
–450 Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (550 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode)

–Certified power supplies are recommended. Refer to http://ati.amd.com/certifiedPSU for a list of Certified products

**********************************************************

Så jag har aldrig haft nyare kort och dessutom inte haft annat än Nvidia kort förut, och är inte så instatt i detta nya kort men vadå "with 75 Watt 6-pin PCI Express®" ???

Ska det alltså in en ström kabel i grafikkortet?
Och dessutom så har jag bara ett 300w nätagg och ett 400w hemma nu, och utan att vara helt säker så har jag då inget minne av att ngn av dessa har en "6-pin" kontakt...

Kan ngn reda ut detta, och hur ser kontakten ut?
Länka gärna till ett nätagg med en sådan kontakt.

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
2076.38*1.3 = 2699.294... Resten av matten får du göra själv. Den generella metoden för attt konvertera dollar till SEK är att ta dollarpriset * mellan 8 och 8.5.

Jag kollade direkt från www.forex.se vad den aktuella kursen var.
Så klaga inte på min matte

Permalänk
Medlem

Alstå, vilket ska man välja? Vad blir skillnaden på de olika korten av Saphires, PowerColors, HIS, Asus osv.

Har aldrig fattat det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bikki
Jag kollade direkt från www.forex.se vad den aktuella kursen var.
Så klaga inte på min matte

Det var inte vad han menade. Man kan inte bara räkna över USD till SEK rakt av, eftersom saker (nästan) alltid är dyrare i Sverige. Därför menade han att du bör räkna ca 8-8,50kr per dollar istället för att få en mera korrekt uppgift om vad det kommer att kosta i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucke189
Alstå, vilket ska man välja? Vad blir skillnaden på de olika korten av Saphires, PowerColors, HIS, Asus osv.

Har aldrig fattat det.

samma skit, köp det som är billigast.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Mm, insåg det nu efter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi

Så jag har aldrig haft nyare kort och dessutom inte haft annat än Nvidia kort förut, och är inte så instatt i detta nya kort men vadå "with 75 Watt 6-pin PCI Express®" ???

Ska det alltså in en ström kabel i grafikkortet?
Och dessutom så har jag bara ett 300w nätagg och ett 400w hemma nu, och utan att vara helt säker så har jag då inget minne av att ngn av dessa har en "6-pin" kontakt...

Kan ngn reda ut detta, och hur ser kontakten ut?
Länka gärna till ett nätagg med en sådan kontakt.

Tack

Google is your friend:
http://images.google.se/images?q=6-pin%20PCI%20Express

edit: det finns för övrigt konverter från 4-pin molex till 6-pin PCI Express om du inte har det.

edit2: http://www.inet.se/kablar/pc-kabel/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Google is your friend:
http://images.google.se/images?q=6-pin%20PCI%20Express

edit: det finns för övrigt konverter från 4-pin molex till 6-pin PCI Express om du inte har det.

edit2: http://www.inet.se/kablar/pc-kabel/adapter-2x4-pins-12v-till-...

Å tackar... Kan då säga direkt att jag inte sett en sådan sladd på ngn av mina nätagg... endast en 4-pin kontakt, men den används ju redan

Så det blir till att köpa en konverter isf, tack som tusan att du skrev att det fanns )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi
Å tackar... Kan då säga direkt att jag inte sett en sådan sladd på ngn av mina nätagg... endast en 4-pin kontakt, men den används ju redan

Så det blir till att köpa en konverter isf, tack som tusan att du skrev att det fanns )

NP.

Om jag inte minns helt fel så fick jag en sån konverter till mitt x800GTO för länge sedan. Vet inte om det fortfarande skickas med till nya grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
NP.

Om jag inte minns helt fel så fick jag en sån konverter till mitt x800GTO för länge sedan. Vet inte om det fortfarande skickas med till nya grafikkort.

Jag drar iväg ett mail till komplett och hör efter, så slipper jag köpa på mig en sådan om jag ändå ska få med en om det nu skickas med sånt.

Tack

EDIT 1:
Hittade en kanonbra sida med diverse sladdar och kontakter som en dator kan ha och har haft...
http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

På den sidan så finner jag denna text om 6-pin adaptern..

If you use an adapter then be sure to plug the 4 pin peripheral connectors into separate cables coming from the power supply. If you plug them both into the same power supply cable then you are drawing all the power of the PCI Express connector through a single 18 gauge wire. You can usually get away with that but there's no reason to do it.

Och inte tusan har ngn av mina nätagg 2 singelkablar med 4-pin kontakter på, utan en sladd innehåller oftast 2st 4-pin kontakter.

Och då fungerar det inte iaf, för så jädrans många sladdar har jag inte så jag får ut 2 sladdar där inget mera används.

Det var ju inte bara att köpa grafikkort inte =/

EDIT 2:
I min manual till moderkortet så finner jag en 4-pin kontakt längst ner på mitt moderkort, beskrivningen till den är att förse pci-e kort med extra ström när man använder 2 kort.

Fungerar inte den kontakten i nödfall för endast ett kort då?

För i värsta fall så har jag inte 2 lediga 4-pin kontakter från 2 kablar. =/

EDIT 3:
Fann i min lilla manual även en text om att moderkortet bör ha minimun 400w, annars kan det bli ostabilt, och ska man sedan koppla in ett graffekort som drar minimun 114w eller vad det nu var (Fanns ett inlägg om det i denna tråd eller en annan om att 4850 drar 114w eller om det var 129w, strun tsamma)så lär man ju över 500w i ett nätagg? Lutar åt att jag inte ens kan testa det nya kortet idag alltså =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Tycker det är bättre att vänta.

Var rädd för att jag skulle få det som svar... var väl i och för sig inte helt oväntat

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
gör alltid en skillnad till det bättre.
cpu är sällan den broms många tror.
men mer info släpps i veckan, kanske vänta tills den 25.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
med den processorn så är det en stor broms jag lovar ´Visst du märker säkert skillnad, men fixa en penry också så´kommer du märka VÄLDIG skillnad!

Är väl bara o bita i det sura äpplet och vänta ett tag till...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Skulle blir mer än tacksam om någon skulle kunna köra lite tester med olika speed på en c2d processor. Tex 2Ghz 2.5Ghz och 3Ghz då skulle vi få se hur processorberoende kortet är.(och hur mycket jag måste skrämma upp min till)

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad Crossfire tekniken innebär?

Visa signatur

Antec Sonata III -:- Intel Core Duo 3ghrz -:- Corsair Dominator PC8500 4GB -:- HIS Radeon 4850 -:- 840GB Samsung Spinpoint -:- 22" Samsung -:- Windows Vista Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chelz
Kan någon förklara för mig vad Crossfire tekniken innebär?

Lat??

http://sv.wikipedia.org/wiki/CrossFire

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

är det inte så att CF är lite flexiblare och "bättre" än SLI? Då man kan ta 3850+3870+3870x2 på samma bräda.

Permalänk
Medlem

Jo, du har rätt. Dessutom fungerar crossfire på "allt" förutom Nvidia chipset, medan SLi bara fungerar på Nvidia chipset. De är lite egoistiska.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-radeo...

Några få kort kvar! Finns inte med på Prisjakt än. 1525kr

Tog och köpte ett av dom i ren vänlighet (Bytte bort 8800gt efter NVIDIAS alla fulspel)... Heja INET...Heja ATI..
Men va i helvete håller ja på att bli en AMDFanGubbe.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-radeo...

Några få kort kvar! Finns inte med på Prisjakt än. 1525kr

Tog och köpte ett av dom i ren vänlighet (Bytte bort 8800gt efter NVIDIAS alla fulspel)... Heja INET...Heja ATI..
Men va i helvete håller ja på att bli en AMDFanGubbe.

Fulspel? Nvidia är väl jättebra, eller rättare sagt, har varit jättebra och prisvärda. Men AMD har gått in för att konkurrera hårt mot Nvidia nu (vilket är bra för oss)

Tror inte man är en fanboy för att man för tillfället gillar en tillverkare, det kan snabbt vända. Man ska gå efter vad man personligen gillar, och det man gillar bör vara prisvärt. ^^ (oavsett tillverkare...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kantbock
http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-radeo...

Några få kort kvar! Finns inte med på Prisjakt än. 1525kr

Tog och köpte ett av dom i ren vänlighet (Bytte bort 8800gt efter NVIDIAS alla fulspel)... Heja INET...Heja ATI..
Men va i helvete håller ja på att bli en AMDFanGubbe.

Tack!
Har beställt ett 4850 nu samt en Accelero S1

Visa signatur

Intel E8400 @ 3,6 GHz | MSI P35 Neo | Corsair XMS2 4096MB | Gigabyte Geforce GTX 280 1GB | Creative SoundBlaster X-Fi XtremeGamer | Samsung 22" 2032BW

Permalänk

Funderar också på att köpa ett Accelero s1 till min 4850 som jag har beställt. funkar det att använda den med två st 4850 i CF? Eller tar den för stor plats då. (har bestältt ett ABIT QuadGT X38 moderkort)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celeritax
Fulspel? Nvidia är väl jättebra, eller rättare sagt, har varit jättebra och prisvärda. Men AMD har gått in för att konkurrera hårt mot Nvidia nu (vilket är bra för oss)

Tror inte man är en fanboy för att man för tillfället gillar en tillverkare, det kan snabbt vända. Man ska gå efter vad man personligen gillar, och det man gillar bör vara prisvärt. ^^ (oavsett tillverkare...)

Fulspelfulspelfulspel........

http://techreport.com/discussions.x/14707

Nvidias stöd i utvecklingen!! I gengälld mot en "meat to be played" stämpel på varje spel.
Förmodligen motarbetar nvidia så mycket dom bara kan, så att ATIs kort inte ska/kan ha lika optimerade drivrutiner.
För visst är det konstigt att ATIs kort i 38xx ofta har riktigt bra resultat i t.ex 3D mark men i spel betydligt sämre.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Behövs det verkligen en annan kylare till 4850 ?!

Visst 80 grader i load e mkt men det går ju inte sönder och presterar inte sämre för det så vfan håller alla på och gnäller om kylning för ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Behövs det verkligen en annan kylare till 4850 ?!

Visst 80 grader i load e mkt men det går ju inte sönder och presterar inte sämre för det så vfan håller alla på och gnäller om kylning för ?

Överklockning!

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att dom som har fått sina 4850 lägger upp vad ni har fått för temp på era kort. Jag kommer troligtvis få mitt kort imorgon eller på onsdag.

Permalänk
Medlem

jag får mina kort idag dom finns redan o hämta men jag har annat o göra ATM!

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Annat att göra!!!?
Usch en sådan synd, hämta dina älsklingar! Att du bara vågar låta dem ligga ensamma på ett postkontor.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

"I want your babies" otroligt prisvärt kort, HD4850.
Har alltid haft nVIDIA, men mja... 9800GTX+/alt GTX 260 eller HD4870 får det bli.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Citat:

Radeon HD 4870 will remain in short supplies for the next few weeks mainly due the weak availability of GDDR5 memory but the situation is likely to get better in the weeks to come.

Jag vet, det är Fudzilla, och förhoppningsvis har han fel.

Jag kunde inte hålla mig, så jag beställde ett 4850 idag. Jag har en gammal VF900 som får duga som kylning. Den kan knappast vara sämre än originalkylningen. Nu är det bara att hoppas det dyker upp något progg så man kan komma förbi 700 MHz.