Permalänk
Medlem

Firefox 3 hjälp!

Har alltid gillat Firefox skarpt men trean driver mig till vansinne!

Skall jag surfa till Sweclockers har jag fram tills nu bara skrivit in swec i navigeringsfältet följt av pil ned och return. Klart. Sitter i ryggraden.

Nu däremot söker Firefox igenom alla sparade url:er efter strängen "swec" och föreslår dessa i stället. Dvs en jävla massa inviduella trådar som jag läst innan. För att komma runt denna störiga funktion måste jag skriva www.swec.... vilket känns hyffsat stenålders. Detta måste gå att stänga av - men hur? Jag har tittat i inställningar men hittar inget som verkar fungera.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk

Lägg in sweclockers som bokmärke. Ta properties på den och skriv in swec, eller swe eller vad du vill som Keyword.

Skriv in swec i addressfältet och tryck enter.

Permalänk
Medlem

undrar hur man får tillbaka som man hade i firefox 2 då man väljer historik i intenet fältet och får upp alla adresser man varit inne i. Det ser annorlunda ut. först ett namn som google. sedan raden under google.se
Hur får man bort det så det var som det var i firefox 2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joni_hh
undrar hur man får tillbaka som man hade i firefox 2 då man väljer historik i intenet fältet och får upp alla adresser man varit inne i. Det ser annorlunda ut. först ett namn som google. sedan raden under google.se
Hur får man bort det så det var som det var i firefox 2?

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joni_hh
undrar hur man får tillbaka som man hade i firefox 2 då man väljer historik i intenet fältet och får upp alla adresser man varit inne i. Det ser annorlunda ut. först ett namn som google. sedan raden under google.se
Hur får man bort det så det var som det var i firefox 2?

Oldbar:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6227

Permalänk
Medlem

Varför lägger du inte in SweClockers som ett bokmärke och lägger in det i toolbaren? Då behöver du bara klicka en gång på bokmärket, vilket väl inte kan bli mycket enklare.

Visa signatur
Permalänk

Ställer en snabb firefox 3 - relaterad från här inne. Hade de inte fixat minnesluckorna, eller ska firefox helt enkelt ta åt sig mycket minne? Ligger på 160M använt minne just nu av Firefox 3. Detta med 5 flikar uppe. Trodde de skulle kunna få ner den till under 100M i alla fall, men icket.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magatsu Taito
Ställer en snabb firefox 3 - relaterad från här inne. Hade de inte fixat minnesluckorna, eller ska firefox helt enkelt ta åt sig mycket minne? Ligger på 160M använt minne just nu av Firefox 3. Detta med 5 flikar uppe. Trodde de skulle kunna få ner den till under 100M i alla fall, men icket.

Suck.
Det är inga "minnesluckor", det är minne som används. Minnet behövs för att du ska kunna snabbare. Du har förstått fel om du trodde att ett program är bättre för att de använder mindre minne. Ram-minne finns till för användas, det gör ingen nytta när det är ledigt.
Tänk dig själv, det är rätt mycket data som sparas om du har ett antal flikar uppe med tungt innehåll, tänk också på att historiken för varje flik också måste sparas. Sedan har du ibland en del Tilägg som ska sitt också. Om du ska kunna surfa snabbt så måste allt detta sparas i minnet. Hade allt sparats på hårdisken hade browsern varit apslö.
Men har du lite ramminne så kan du begränsa hur mycket minne firefox får använda, på bekostnad av hastighet. Tex. kan du ställa in hur många sidor framåt och som ska sparas.

Lär dig skilja på minnesläckor och minne som används. Minnesläckor upptäcks inte genom att kolla hur mycket minne ett program använder.

Permalänk

Ursäkta mig för att jag inte är allt för insatt i de olika begreppen. Problemet i sig försvinner ändå inte. Jag anser dock fortfarande att 160MB i använt minne är ganska mycket, och har som alltid trott att detta var någonting som alla delade uppfattning i.

Jag hade också som tanke att denna använda minnesmängd var någonting negativt som skaparna av Firefox ville få ner, eller rättare sagt kunde få ner. Sätt in en till flik med med något flash-relaterat innehåll och du skjuter upp till 200MB, vilket jag tycker är ganska mycket.

Då ska jag börja att inte tänka på det här någonting mer.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Från Mozilla:

Citat:

Memory usage: Several new technologies work together to reduce the amount of memory used by Firefox 3 over a web browsing session. Memory cycles are broken and collected by an automated cycle collector, a new memory allocator reduces fragmentation, hundreds of leaks have been fixed, and caching strategies have been tuned.

Se release notes för Firefox 3, under rubriken "What's New in Firefox 3"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

visst ska minnet användas men det är skillnad om ett program ligger på 100MB hela tiden och ett program som börjar på 100MB och efter en timma ligger o snor 700MB.

Dock funkar mitt firefox bra, ligger runt en 90-120MB hela tiden

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Finns ett bättre sätt om man vill ta bort det nya adressfältet, endast en liten inställning som måste ändras.

http://blogg.tkj.se/adressfalt-firefox-3/

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera sättet jag har gjort på, väldigt skönt.

Du lägger genvägarna i "Bokmärkesfältsmappen" och tar bort namnet på det. Resultatet blir såhär

Väldigt bekvämt, bara att tryck på mushjulet och du har det du vill ha

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magatsu Taito

Jag hade också som tanke att denna använda minnesmängd var någonting negativt som skaparna av Firefox ville få ner, eller rättare sagt kunde få ner. Sätt in en till flik med med något flash-relaterat innehåll och du skjuter upp till 200MB, vilket jag tycker är ganska mycket.

Då är det inte firefox som är problemet utan flash, men 200mb låter aldeles rimligt.

Förresten så kanske du ska kolla in den här artikeln så kan du se vad som är normalt och vad andra webbläsare har för minneanvändning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Jag kan rekommendera sättet jag har gjort på, väldigt skönt.

Du lägger genvägarna i "Bokmärkesfältsmappen" och tar bort namnet på det. Resultatet blir såhär

Väldigt bekvämt, bara att tryck på mushjulet och du har det du vill ha

Mvh

Det tar för mycket plats dock; så här skall firefox se ut: http://img95.imageshack.us/img95/4087/ffca1.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det tar för mycket plats dock; så här skall firefox se ut: http://img95.imageshack.us/img95/4087/ffca1.png

Nej så här
http://xs228.xs.to/xs228/08264/untitled373.png

Permalänk
Hedersmedlem

omega och elgot: vad för theme kör ni? och hur har ni fått bort File menyn?

Permalänk
Medlem

Nån som vet fall man kan få bort adressfälts menyn, som dyker när man skriver in en webadress?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Nej så här
http://xs228.xs.to/xs228/08264/untitled373.png

Det är lite onödigt att visa menyn, den visas ändå automatiskt om man trycker på alt. Framåt- och bakåtknappar klarar man sig utan om man installerar mouse gestures eller motsvarande och hur ofta använder man egentligen stoppknappen?

Edit: Och varför är du inte inloggad på slashdot? /edit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pippen
omega och elgot: vad för theme kör ni? och hur har ni fått bort File menyn?

Personal menu är ett bra tillägg för att dölja menyer, och har man ett tillräckligt minimalistiskt firefox behöver man inte så avancerade teman.

Permalänk
Hedersmedlem

tänkte mest på det gröna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pippen
tänkte mest på det gröna.

Det är mest mitt KDE som ser ut så.