OCZ storsatsar på billig SSD-lagring

Permalänk
Melding Plague

OCZ storsatsar på billig SSD-lagring

Hårddiskindustrin är just nu i en fas av förändring, då de mekaniska diskarna utmanas mer och mer av flashminnesbaserade SSD-hårddiskar. Tillverkarna själva diskuterar gärna om årtal när SSD kan bli praktiskt i praktiken, årtal som ofta är långt in i framtiden. OCZ kör på mindre snack och mer verkstad, och lanserar en väldigt billig SSD-serie.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter vettigt. en 32a som OS-disk kan nog vara en idé om den presterar ok. De byts ju ändå ut rätt ofta så lägre livslängd är ju ingen akut nackdel där. Dock reagerade jag på följande i nyheten.

"Som vanligt med solid state-diskar är söktiden väldigt lång, endast 0,35 ms"
Väldigt lång, men följt av "endast" ?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kanske skrivit fel och menade "låg"?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk

Korrekturläser redaktionen överhuvudtaget sina artiklar?

Mindre antal skrivningar låter ingen höjdare heller.

Permalänk
Medlem

Precis, det ska naturligtvis vara låg. Jag vill ha en 124 GB men inte ens för det priset som en 32GB kostar. För dyrt.

Permalänk
Medlem

1,5 miljoner timmar innan den går sönder. 1 500 000 / (24 * 356) = 176 ÅR
innan den går sönder eller är det innan första skrivningsfelet uppstår?

EDIT: 32GB kostar 169 dollar. 169 * 6 kr = 1 014 kr. Lägg sedan på mosen på 25% så blir det runt 1250kr vilket inte är så farligt pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
1,5 miljoner timmar innan den går sönder. 1 500 000 / (24 * 356) = 176 ÅR
innan den går sönder eller är det innan första skrivningsfelet uppstår?

Som konsument spelar det nog ingen större roll

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Korrekturläser redaktionen överhuvudtaget sina artiklar?

Mindre antal skrivningar låter ingen höjdare heller.

Kasta sten i glashus? Korrekturläste du ditt inlägg, innan du publicerade det?

"Mindre antal skrivningar låter ingen höjdare heller"?

Spontant borde innehållet i artikeln vara det väsentliga och inte något enstaka stavfel...

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk

ssd diskar är kanske inte så värt å ha när man kan ha mycket ramminne för en billig peng nuförtiden. märker man någon skilnad på 10/1000 sekund och
0,3/1000 sekunder? om man vill hitta en fil ex?

kanske är ssd nått å ha när man kan ta bort raminnet helt och köra direkt från hårdsiken.

nu vet kag inte alls hur det där med söktid fungerar att den söker igenom hela disken varge gång ett program vill använa sig av tex d3d9x.dll eller om det redan vet vart , fysiskt på disken den filen ligger

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

"OCZ Core har Serial ATA II-gränssnitt och enligt specifikationerna klarar den av en skrivhastighet på upp till 143 megabyte per sekund, och en läshastighet på upp till 93 megabyte per sekund."

Skriv- och läshastigheterna är ihopblandade i artikeln, de riktiga värdena är 120-143 MB/s läs och 80-93 MB/s skriv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
1,5 miljoner timmar innan den går sönder. 1 500 000 / (24 * 356) = 176 ÅR
innan den går sönder eller är det innan första skrivningsfelet uppstår?

EDIT: 32GB kostar 169 dollar. 169 * 6 kr = 1 014 kr. Lägg sedan på mosen på 25% så blir det runt 1250kr vilket inte är så farligt pris.

Det är MTBF som avses och definieras som användbar tjänstetid minus "feltid" (typ downtime) delat med antalet totala fel som uppstått.

Siffrorna är helt betydelselösa så länge man inte specificerar nivån; är det per minnescell, per block, per chip eller per enhet? Jag är rätt övertygad om att att det inte är per enhet, så 176 år är tyvärr en överdrift. Jag gissar att det är per block och läsning.

Nåja, att antalet skrivningar är nedsatt behöver inte betyda problem; den lämpar sig fortfarande utmärkt som OS-disk bortsett från det virtuella minnet, swap (inget vanligt konsument-SSD kan väl idag riktigt kvalificera sig för mycket swappande).

Så, jag tror inte att färre antal skrivningar är något egentligt problem sett från "nominell" användning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
1,5 miljoner timmar innan den går sönder. 1 500 000 / (24 * 356) = 176 ÅR
innan den går sönder eller är det innan första skrivningsfelet uppstår?

1 500 000 timmar MTBF har egentligen ingenting att göra med hur lång tid det tar innan den går sönder utan MTBF är enbart ett mått på medeltiden mellan att fel uppstår. MTBF står för "Mean time between faliurs".

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
ssd diskar är kanske inte så värt å ha när man kan ha mycket ramminne för en billig peng nuförtiden. märker man någon skilnad på 10/1000 sekund och
0,3/1000 sekunder? om man vill hitta en fil ex?

kanske är ssd nått å ha när man kan ta bort raminnet helt och köra direkt från hårdsiken.

nu vet kag inte alls hur det där med söktid fungerar att den söker igenom hela disken varge gång ett program vill använa sig av tex d3d9x.dll eller om det redan vet vart , fysiskt på disken den filen ligger

Det är skillnad på lagringsminne och arbetsminne, blanda inte ihop dom.

Själv ser jag fram emot detta, blir nog två 32GB SSD's.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det är MTBF som avses och definieras som användbar tjänstetid minus "feltid" (typ downtime) delat med antalet totala fel som uppstått.

Siffrorna är helt betydelselösa så länge man inte specificerar nivån; är det per minnescell, per block, per chip eller per enhet? Jag är rätt övertygad om att att det inte är per enhet, så 176 år är tyvärr en överdrift. Jag gissar att det är per block och läsning.

Nåja, att antalet skrivningar är nedsatt behöver inte betyda problem; den lämpar sig fortfarande utmärkt som OS-disk bortsett från det virtuella minnet, swap (inget vanligt konsument-SSD kan väl idag riktigt kvalificera sig för mycket swappande).

Så, jag tror inte att färre antal skrivningar är något egentligt problem sett från "nominell" användning.

Behövs verkligen swap idag? Har inte provat själv men med tanke på minnespriser så borde man nog nästan kunna skippa swap helt. Varken min Ubuntu eller XP 64-bits swappar speciellt mycket utan använder RAM rätt flitigt istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Får se om priserna även går ner här i Sverige.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det är skillnad på lagringsminne och arbetsminne, blanda inte ihop dom.

Själv ser jag fram emot detta, blir nog två 32GB SSD's.

Behövs verkligen swap idag? Har inte provat själv men med tanke på minnespriser så borde man nog nästan kunna skippa swap helt. Varken min Ubuntu eller XP 64-bits swappar speciellt mycket utan använder RAM rätt flitigt istället.

Det beror ju, givetvis, på vad man har för system och vad man använder det till. De flesta klarar sig nog utan swapminne eller ett av ren symbolisk storlek så inte vissa program får spel.

Edit: Jag undrar varför folk fortfarande envisas med att kalla hårddiskar för "mekaniska"? Hårddiskar är inte mekaniska, de är magnetiska och har mekaniska, rörliga, delar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det beror ju, givetvis, på vad man har för system och vad man använder det till. De flesta klarar sig nog utan swapminne eller ett av ren symbolisk storlek så inte vissa program får spel.

Hm. Då jag ändå ska installera om ikväll kanske man skulle prova att ge f*n i swap och se vad som händer. =P Så som jag antar det måste det vara ena dåligt kodade program om de kräver swap trots att jag har 1-3GB RAM ledigt..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Får se om priserna även går ner här i Sverige.

haha, du dom höjs

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Använder inte swap(pagefile heter det kanske i Windows, kommer inte ihåg) på min 701 med SSD. Märker ingen direkt försämring i Windows XP eller Linux. Faktum är att jag kör numera WinXP från minneskort utan swap och inte heller där ser/uplever jag någon markant skillnad.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Använder inte swap(pagefile heter det kanske i Windows, kommer inte ihåg) på min 701 med SSD. Märker ingen direkt försämring i Windows XP eller Linux. Faktum är att jag kör numera WinXP från minneskort utan swap och inte heller där ser/uplever jag någon markant skillnad.

Så det går bra utan swap på din Eee alltså? Hur mycket minne har du i din? La min swap på SDHC kortet då den iallafall är utbytbar om man hinner köra slut på kortet. SSD disken i Eee är ju fastlödd och verkar vara nära på omöjlig att byta som jag förstått det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Precis, det ska naturligtvis vara låg. Jag vill ha en 124 GB men inte ens för det priset som en 32GB kostar. För dyrt.

Så tänkte jag med. Fortfarande dyrt.
Tar väl en 2år innan det är nere på en rymmlig nivå med fin prestanda och pålitlighet.

Permalänk

Bra! Nu kommer säkerligen konkurrensen igång på riktigt.
Ser fram emot det!

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

2 års garanti känns väldigt snålt med tanke på priset och det begränsade antalet skrivningar, det ger verkligen sken av att de inte tror på sin egna produkt när standarden är minst 3 år för hårddiskar.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Jag är inte så haj på detta, så kan någon förklara hur snabbare t.ex. Crysis skulle bli om jag använder en 32GB SSD som OS, spel/program och min nuvarande 500GB 7,2k RPM där jag bara lägger random filer och downloads?

Eller ni kan gärna använda något annat exempel än Crysis.

Crysis laddar fortare och fyller på minnet fortare men spelet blir inte snabbare i sig. De bättre SSD minnena är runt dubbel så snabba på skrivning och läsning än vanliga hårddiskar men inte alla SSD minnen är snabbare så kolla på test innan du köper.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Fortfarande totalt ointressant. Går iaf mot rätt håll. När det kommer en 200GB för under tusenlappen så kanske... man får tänka på att filerna blir bara allt större med åren och det tar nog inte lång tid innan det blir vanligt med filer på 50 gb

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
ssd diskar är kanske inte så värt å ha när man kan ha mycket ramminne för en billig peng nuförtiden. märker man någon skilnad på 10/1000 sekund och
0,3/1000 sekunder? om man vill hitta en fil ex?

På en fil är det liten skillnad. Men tänk på t ex 1 000 filer. Då blir det 10 sekunder vs 0,3 sekunder. Helt klart märkbart.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är särskilt billigt jämfört med transcend, fast transcend kanske är skit.
http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/transcend-2-5...

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Skriver som andra, att det blir intressant när dom är på ett par hundra gb för under en tusenlapp. Känns inte speciellt prisvärt idag för så lite hårddiskutrymme, visst jag får nog in vista på en 32GB men spel och program sen får jag ju lägga in på en annan hdd i såna fall. Plus en egen 32gb disk till aoc också typ.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Tycker inte det är särskilt billigt jämfört med transcend, fast transcend kanske är skit.
http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/transcend-2-5...

Ha ha, ja, det är skräp.
de här diskarna är ju lika vassa som mtrons i överföring, sen att mtron kommer med en ny disk runt jul som spöar skiten ur alla diskar med fördubblad(!) överföringshastighet...

Söktider är ju jäkligt viktigt, det är till en viss gräns viktigare än överföringshastighet. Vid 0.1 ms som senaste mtronen ser man ingen skillnad i boottid över 2 diskar i raid0, skulle man halvera söktiden istället skulle det återigen bli viktigt med högre hastigheter.

då pratar vi just vid boot där xp behöver ladda in ~500 MB give or take, skulle i teorin bli ~2,5 sekunder i boottid med 200MB/s och 0.0 ns i söktid.

Trancendarna suger i båda avseenden, såsom de flesta diskar förrutom de här för det priset.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Trancendarna har dålig hastighet, 10-20mb/s i läs o skriv eller nåt sånt. Du kan lika gärna ta några vanliga usb-minnen o köra då istället.