Köpråd, grafikkort. Jag kan ingenting, hjälp snälla

Permalänk
Medlem

Köpråd, grafikkort. Jag kan ingenting, hjälp snälla

Jag behöver hjälp här. Jag kan i princip ingenting om grafikkort men behöver ett nytt har jag konstaterat, eftersom när jag skulle köpa ny skärm gick de inte så bra för att mitt grafikkort inte klarar av widescreen skärmar tydligen.

De är ett "intigrerat" (heter de så?) grafikkort jag har nu. Måste jag tänka på nått speciellt när jag köper ett nytt då?

Sen kommer frågan vilka passar till min dator? hur tar man reda på sånnt. Och är de nån som kan tippsa om ett bra, BILLIGT grafikkort.
Priset är de viktigaste, jag spelar aldrig spel eller nått liknande, utan vill endast ha ett som stödjer widescreen, man kan kolla på film med (om de har betydelse vilket kort man har då) och hellst ett som har tvout.

tacksamm för alla tips!

Permalänk

Ta reda på om ditt moderkort stödjer AGP eller PCI-e.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Överkill
Ta reda på om ditt moderkort stödjer AGP eller PCI-e.

hur gö man det? kan man kolla de med nått program eller liknande. typ sisoftware sandra? där kan man väll kolla endel grejer

Gick in i sisoftware sandra nu. Gick in på "Mainboard" och läste lite. ser att de står chipset- model- "VIA KM400 CPU to PCI Bridge"

Är de nått? står ju PCI men inte PCI-e

Sen ser jag även under Video System- Adapter- "VIA/S3G KM400/KN400 (64MB,AGP 2.00)"

så där står ju även AGP med

Permalänk
Medlem

Nej, försök igen.

Hur gammal är dator?
Vad är det för dator?
Har du byggt datorn eller var den färdig byggd?

Du har inte berättat någonting om datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Nej, försök igen.

Hur gammal är dator?
Vad är det för dator?
Har du byggt datorn eller var den färdig byggd?

Du har inte berättat någonting om datorn.

Ja de är en ganska gammal dator. Jag har inte byggt den själv, men min syster har de så de är mycket ihop plock så ingen färdig byggd. Grejer har väl byttsut i den, men inte modekort och grafikkort och sånna saker, utan dom har väll suttit i den jag fick den 2000-2002 eller nått liknande

Permalänk
Medlem

Köp ny dator:P, din dator är ju sååå 2002;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeSk28
Köp ny dator:P, din dator är ju sååå 2002;)

om du läser mina tidigare inlägg kanske du fattar att jag inte har råd med de? eftersom jag är ute efetr ett billigt grafik kort

Permalänk
Medlem

Du har till största sannolikhet AGP port och behöver ett AGP Grafikkort.. borde finnas massor bara leta efter ett med "TV-out" och köpa ett billigt de flesta borde klara widescreen utan problem..

Visa signatur

[Skräpdator] [Skräplaptop]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shinjiN
Du har till största sannolikhet AGP port och behöver ett AGP Grafikkort.. borde finnas massor bara leta efter ett med "TV-out" och köpa ett billigt de flesta borde klara widescreen utan problem..

Okej, får kika efter de då

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=109765

7600GS borde väl funka ganska bra

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8800GTS 512
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=109765

7600GS borde väl funka ganska bra

Varför ett så dyrt grafikkort om datorn är så gammal och han ska bara använda den till att se film o surfa.

Permalänk
Medlem

för 800kr får du ju endå ett Hd3650 (agp då)

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem
Permalänk

En köprådstråd i fel forumavdelning. Ovanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pki89
Varför ett så dyrt grafikkort om datorn är så gammal och han ska bara använda den till att se film o surfa.

Ja som sagt är det de enda jag behöver använda de till. så ett så billigt som möjligt. men som funkar med widescreen skärmar

Permalänk
Inaktiv

Ladda ner cpu-z (hittas på google ) och kolla om det står AGP eller nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Ladda ner cpu-z (hittas på google ) och kolla om det står AGP eller nåt.

Graphic interface
Version: AGP version 2.0

Permalänk

Kör på det billigaste AGP-kort du kan hitta. Ett förslag:
http://www.multitronic.se/index.php?prod=FX5200-TD128LF

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

eller lägg på 2 kronor...
lite kraftfullare.
och 256mb.
Klarar faktiskt BF2

http://www.multitronic.se/index.php?prod=XNA-55000%2BTD21

Men iaf helt klart dugligt till ändamålet

Visa signatur

X2 6000+ -- 4GB ram -- 2x8800GT SLi -- Zalman 600W -- X-FI

Permalänk
Medlem

köp nått som stödjer HD om du har 22 tummare=), ursäkta tidigare, bara skojjade:), ATI 2400 pro eller nått sådant kanske?