Datorn fryser sig och startar om när den känner för det

Permalänk
Medlem

Datorn fryser sig och startar om när den känner för det

Lägger denna tråd i kategorin Lagring eftersom jag misstänker hårddisken.

Min bror har en dator med ett Asus A8N-E moderkort och en Samsung Spinpoint (nånting) 7200 rpm 320GB 6 eller 8 mb cache som går på sata/300. Resten är AMD Athlon 64 3700+, Asus EN8600GTS Silent, 2x1024 pc3200 Kingston Value Ram, Pioneer DVD-Brännare, X-fi Extreme Gamer Professional Fatal1ty, Razer Copperhead mus, Cooltek nätagg 600w och för övrigt bra kylning.

Så är det så här att ibland så fryser sig datorn helt eller bara startar om(speciellt i spel) och så precis innan windows xp logon ska börja visas och indikatorn skall ladda så visar det sig en bluescreen i ca 0.5 sek och så startar datorn om. Och det fortsätter så hur många gånger man än startar om datorn eller stänger av och bryter strömmen till datorn(väntar då självklart mellan 5 till 10 min innan jag slår på igen).

Men så visar det sig att om man stänger av datorn, bryter strömmen och sedan öppnar upp datorn och drar ut sata kontakten till hårddisken och sätter i den igen så funkar allt som vanligt igen. Strange huh!

Jag har även provat att sätta hårddisken i de andra sata kontakterna också men felet kan uppstå ändå. Det konstiga är att datorn kan fungera utan problem i flera veckor och sedan bara händer det igen. Jag menar min bror kan sitta uppe till 2 på natten med WC3 dota eller WOW utan problem och allting flyter galant tills det bara fryser en dag.

Det finns inte heller några ''jumpers'' på denna hårdisk utan bakåtkompatiblitet med sata/150 fungerar automatiskt.

Har även formaterat/installerat om datorn med XP Proff SP2 då t.o.m installationen frös första gången då också.

Windows ''chkdsk'' visar heller inga fel.

Tackar för seriösa svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat temperaturen på hårddisken?

Permalänk
Medlem

Nej.

Nåt programförslag?

Permalänk

Re: Datorn fryser sig och startar om när den känner för det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Lägger denna tråd i kategorin Lagring eftersom jag misstänker hårddisken.

Så är det så här att ibland så fryser sig datorn helt eller bara startar om(speciellt i spel)

Jag menar min bror kan sitta uppe till 2 på natten med WC3 dota eller WOW utan problem och allting flyter galant tills det bara fryser en dag.

Tackar för seriösa svar.

Är det inte så att Asus EN8600GTS Silent som blir för varmt när din bror spelar spel? Vad har grafikkortet för temp i load och idle?

--------------------------------------------------------------

Eller nog troligaste att "Nvidia har problem – hela grafikkortsserier kan vara defekta"

De första uppgifterna om Nvidias kvalitetsproblem gjorde gällande att det är grafikkretsar i bärbara datorer som berörs av defekterna. Allt för höga temperaturer, alternativt allt för känsligt kiselmaterial, gör att datorerna tar skada av värmen och helt enkelt går sönder.

En källa gör gällande att det inte bara är bärbara datorer som har problem, utan alla produkter som bygger på G84(M) och G86(M). Detta betyder att samtliga Geforce 8300, 8400, 8500 och 8600 är defekta oavsett om grafikprocessorn sitter i en bärbar dator eller på ett grafikkort. Det handlar än så länge om obekräftade uppgifter.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7968-nvidia_har_problem_hela...

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Nej.

Nåt programförslag?

Föreslår du tankar Ultimate BootCD (http://www.ultimatebootcd.com) och kör dels Memtest samt ett hårddisktestprogram, föreslagsvis Samsungs eget.

För temperaturkontroll kolla in Speedfan - http://www.almico.com/speedfan.php
Du kan kombinera detta med säg SuperPi för belasta CPU'n maximalt och 3DMark eller liknande stressa grafiken för kontrollera allt funkar under max last.

Rekommenderar du kör BootCD'n först och ser allt är grönt där eftersom om du börjar hårdtesta i Windows kan det leta till dataförlust. Kör backup först på allt viktigt naturligtvis.

Borde vara en bra början, se kan man gå vidare testa annat om detta inte ger något resultat.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Avstängd

Everest Home Edition visar temperatur för hårddisken

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapten Haddock
Föreslår du tankar Ultimate BootCD (http://www.ultimatebootcd.com) och kör dels Memtest samt ett hårddisktestprogram, föreslagsvis Samsungs eget.

För temperaturkontroll kolla in Speedfan - http://www.almico.com/speedfan.php
Du kan kombinera detta med säg SuperPi för belasta CPU'n maximalt och 3DMark eller liknande stressa grafiken för kontrollera allt funkar under max last.

Rekommenderar du kör BootCD'n först och ser allt är grönt där eftersom om du börjar hårdtesta i Windows kan det leta till dataförlust. Kör backup först på allt viktigt naturligtvis.

Borde vara en bra början, se kan man gå vidare testa annat om detta inte ger något resultat.

Ska testa ditt förslag nästa gång jag tittar förbi hos min bror