Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Bara simningen har gett mig rätt bra resultat (relativt, iallafall), så då tänkte jag att ett gympass utöver det måste väl ge lite extra. Kan iallafall inte bli sämre.

Kommer inte det bli alldeles för tight med 4 pass i veckan där man tränar hela kroppen? Tror inte kroppen mår bra av det, eller menade du att man delade upp träningen så att man kör typ överkropp en dag och underkropp en annan? Då vore saken en helt annan.

Japp det var så jag menade. Dela upp kroppen, kör några övningar extra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Japp det var så jag menade. Dela upp kroppen, kör några övningar extra.

Så får det bli. ^^
Tack för tipset!

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Nu har jag äntligen börjat träna och behöver få svar på några få "frågor"...

Planen är den att jag ska springa minst 2 gånger i veckan och helst styrke träna en gång, jag har ett ganska fysiskt krävande jobb så när jag kommer hem efter jobbet försöker jag vila lite sen ut och springa och efter rundan försöker jag äta så snart som möjligt, bör jag stoppa i mig något innan jag ger mig ut och springer(senaste målet var runt klockan 12-1)?

Styrke träningen tar jag inte lika seriöst som konditionen men jag tackar inte nej till lite extra muskler så jag hade tänk jag skulle bygga mig ett chinsräcke (såg att någon blev tipsad i en annan tråd) det känns som en hävstång borde träna rätt stora delar av överkroppen eller har jag fel? Samma fråga här, bör jag stoppa i mig något innan jag häver mig upp och ner, eller vore det kanske smidigast och bäst att kombinera detta med löpningnen? Eller ska jag skita i en hävstång och träna med armhävningar etc?

Mvh Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Nu har jag äntligen börjat träna och behöver få svar på några få "frågor"...

Planen är den att jag ska springa minst 2 gånger i veckan och helst styrke träna en gång, jag har ett ganska fysiskt krävande jobb så när jag kommer hem efter jobbet försöker jag vila lite sen ut och springa och efter rundan försöker jag äta så snart som möjligt, bör jag stoppa i mig något innan jag ger mig ut och springer(senaste målet var runt klockan 12-1)?

Styrke träningen tar jag inte lika seriöst som konditionen men jag tackar inte nej till lite extra muskler så jag hade tänk jag skulle bygga mig ett chinsräcke (såg att någon blev tipsad i en annan tråd) det känns som en hävstång borde träna rätt stora delar av överkroppen eller har jag fel? Samma fråga här, bör jag stoppa i mig något innan jag häver mig upp och ner, eller vore det kanske smidigast och bäst att kombinera detta med löpningnen? Eller ska jag skita i en hävstång och träna med armhävningar etc?

Mvh Ingemansson

Nu är inte jag nån expert, men du tränar olika muskler med hävstång (typ chin-ups) än med armhävningar. Där du hänger och drar dig upp så tar det på rygg och biceps, medan armhävningar tar på bröst och triceps. Bästa är väl om du kombinerar båda. ^^

Vet inte vilket som är bäst vad gäller ätningen. Personligen så föredrar jag att inte äta något minst 1 timma innan ett pass för då känns det som att middagen är på väg upp igen, så det undviker jag helst... Däremot försöker jag få i mig nåt efter så fort som möjligt.

Bara av rent intresse: Vad jobbar du med?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Nu är inte jag nån expert, men du tränar olika muskler med hävstång (typ chin-ups) än med armhävningar. Där du hänger och drar dig upp så tar det på rygg och biceps, medan armhävningar tar på bröst och triceps. Bästa är väl om du kombinerar båda. ^^

Vet inte vilket som är bäst vad gäller ätningen. Personligen så föredrar jag att inte äta något minst 1 timma innan ett pass för då känns det som att middagen är på väg upp igen, så det undviker jag helst... Däremot försöker jag få i mig nåt efter så fort som möjligt.

Bara av rent intresse: Vad jobbar du med?

Tack för tipsen, jag jobbar på Sveriges största plantskola... jaja nu tänker ni säker rensa lite ogräs klippa ner en växt men så är inte fallet, idag slutade jag vid ett men ändo så har vi krukat ca 7-8 000 växter, mitt jobb idag har gått ut på att köra ut växterna med el bil och ställa ner de på marken, 14 växter får det plats i ett brätte (you do the math) och varje brätte måste jag gå/springa med ca 5-10 meter och om jag latar mig så hinner jag inte tillbaka med vagnen till krukmaskinen och då har de ingen stans att ställa växterna och då stannar krukmaskinen och då blir de inte glada på mig

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Går det att återhämta sig fortare från ett träningspass?

Jag kör som sagt simning 2 ggr i veckan med jämna mellanrum (så det blir 2-3 dagars vila mellan varje pass), och jag känner nu att jag behöver iallafall 2 dagars vila om jag ska kunna prestera max till nästa. Om jag ska lägga in 2 gympass sen i höst så kommer det inte bli mer än 1 dags vila mellan varje.

Alltså, såhär kommer veckan se ut:

Måndag: styrketräning (överkropp)
Tisdag: vila
Onsdag: simning (lätt pass då det inte kommer gå att ta i för kung och fosterland för det kommer vara relax med tända ljus)
Torsdag: vila (eller dans iallafall)
Fredag: simning
Lördag: vila
Söndag: styrketräning (underkropp)

Nu kanske iofs det här funkar nu när jag ser på det... Men jag vet inte tills jag provar.

Iallafall, ser det här ut att bli för tungt? Och i så fall, vad kan man göra åt saken? Finns det något sätt att minimera återhämtningsperioden?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Går det att återhämta sig fortare från ett träningspass?

Jag kör som sagt simning 2 ggr i veckan med jämna mellanrum (så det blir 2-3 dagars vila mellan varje pass), och jag känner nu att jag behöver iallafall 2 dagars vila om jag ska kunna prestera max till nästa. Om jag ska lägga in 2 gympass sen i höst så kommer det inte bli mer än 1 dags vila mellan varje.

Alltså, såhär kommer veckan se ut:

Måndag: styrketräning (överkropp)
Tisdag: vila
Onsdag: simning (lätt pass då det inte kommer gå att ta i för kung och fosterland för det kommer vara relax med tända ljus)
Torsdag: vila (eller dans iallafall)
Fredag: simning
Lördag: vila
Söndag: styrketräning (underkropp)

Nu kanske iofs det här funkar nu när jag ser på det... Men jag vet inte tills jag provar.

Iallafall, ser det här ut att bli för tungt? Och i så fall, vad kan man göra åt saken? Finns det något sätt att minimera återhämtningsperioden?

Ät och sov mycket

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ät och sov mycket

Misstänkte att det var det rätta svaret... ^_^

8 timmar sömn per dygn går, så länge man är disciplinerad och stänger av datorn kl. 10. Men hur mycket ska man egentligen äta? Tycker jag äter rätt bra nu: havregröt till frukost, lunch och middag. Försöker hinna med något litet däremellan. Och så proteindryck efter varje pass.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Misstänkte att det var det rätta svaret... ^_^

8 timmar sömn per dygn går, så länge man är disciplinerad och stänger av datorn kl. 10. Men hur mycket ska man egentligen äta? Tycker jag äter rätt bra nu: havregröt till frukost, lunch och middag. Försöker hinna med något litet däremellan. Och så proteindryck efter varje pass.

Ät mer , missa inga mellan mål . punkt slut .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Ät mer , missa inga mellan mål . punkt slut .

Roger. Over and out.

EDIT:
Hmm, en fundering bara.

Om man ska köra lats-drag och chin-ups, är det bättre att köra kroppsvikt framför vikter (alltså dra upp vikt med hjälp av rep) eller tvärtom? Fördelen jag ser med vikter är att man på ett mer kontrollerat sätt kan öka vikten.

Nån kommentar på detta?

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Roger. Over and out.

EDIT:
Hmm, en fundering bara.

Om man ska köra lats-drag och chin-ups, är det bättre att köra kroppsvikt framför vikter (alltså dra upp vikt med hjälp av rep) eller tvärtom? Fördelen jag ser med vikter är att man på ett mer kontrollerat sätt kan öka vikten.

Nån kommentar på detta?

Beror såklart på hur många reps du pallar att köra med vikter. Om jag fattar ditt lite snurriga inlägg. Man ska inte bakom nacken ialla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Beror såklart på hur många reps du pallar att köra med vikter. Om jag fattar ditt lite snurriga inlägg. Man ska inte bakom nacken ialla fall.

Kom faktiskt på det kort efter att jag hade skrivit inlägget... Men tänkte att det är bättre att ställa för många frågor än för få. ^_^ Tror nog jag börjar med "fria" vikter, lättare att öka tyngd då.

Fattar inte varför folk kör bakom nacken, egentligen. Ser farligt ut.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Bakom nacken är inte bra som sagt. Förstår dock inte ditt upplägg, kör du ben en dag och resten en annan? Tycker de låter som ett ganska snett upplägg om jag ska vara ärlig. Fast om du bara kör ett par enkla basövningar på överkropp funkar det väl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hm , jag kör både press och drag bakom nacken ,och det funkar bra , fördelen med drag bakom nacken , är att du kan inte fuska , men har du en stelhet , eller lätt för att vrida axeln urled , så kan du inte köra bakom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Bakom nacken är inte bra som sagt. Förstår dock inte ditt upplägg, kör du ben en dag och resten en annan? Tycker de låter som ett ganska snett upplägg om jag ska vara ärlig. Fast om du bara kör ett par enkla basövningar på överkropp funkar det väl.

Blir till stort sett bara basövningar rakt igenom. Siktar nämligen på att träna så många muskelgrupper som möjligt med så få övningar som möjligt. Iallafall till en början tills jag har byggt upp en bra grundstyrka.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

köra latsdrag bakom nacken är ju kanon.
varför skulle man INTE göra det=/?
det kombinerat med omvänd pec deck har iaf byggt upp min grova och breda rygg.
blandar ni inte ihop den övningen med militärpress bakom nacken nu?det är däremot en farlig övning.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Intressant med fler som inte bara vill pumpa biceps i cablecrossen! Hur ser ditt schema ut då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
köra latsdrag bakom nacken är ju kanon.
varför skulle man INTE göra det=/?
det kombinerat med omvänd pec deck har iaf byggt upp min grova och breda rygg.
blandar ni inte ihop den övningen med militärpress bakom nacken nu?det är däremot en farlig övning.

? militärpress bakom nacken farlig ? , kan tänka mig sittande är skadlig , men inte stående.

Eller hur menar du ?.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
köra latsdrag bakom nacken är ju kanon.
varför skulle man INTE göra det=/?
det kombinerat med omvänd pec deck har iaf byggt upp min grova och breda rygg.
blandar ni inte ihop den övningen med militärpress bakom nacken nu?det är däremot en farlig övning.

Hmm, jag blandar nog ihop det med militärpress...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Intressant med fler som inte bara vill pumpa biceps i cablecrossen! Hur ser ditt schema ut då?

Det är inte helt bestämt än (filar på det), men just nu är det som följer:

Pass 1:
- Knäböj
- Stelt marklyft
- (ska in med nå fler övningar som tar på ben)
- Vadpress
- Situps nedåt med rep och vikt (för mage)

Pass 2:
- Hang clean and push press
- Lats-drag (brett grepp)
- Omvänt lats-drag (smalt grepp)
- Bänkpress
- (förmodligen nåt mer här men har inte kommit på det än)

Som sagt, it's a work in progress. Är tacksam för alla förslag och råd man kan få. ^_^

EDIT:
Glömde nämna simningen 2 ggr i veckan (bröst, crawl och fjäril).

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Varför inte vanliga mark på pass två? Om du kan göra chins istället för latsdrag så är det att föredra enligt mig. Magövningen heter cablecrunches. Har du testat alla övningar? Kan va så att man helt enkelt inte gillar vissa och bör byta ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Varför inte vanliga mark på pass två? Om du kan göra chins istället för latsdrag så är det att föredra enligt mig. Magövningen heter cablecrunches. Har du testat alla övningar? Kan va så att man helt enkelt inte gillar vissa och bör byta ut.

Just ja, så hette den övningen.

Vad är "vanliga mark" för nåt? Och hur skiljer sig chins från latsdrag?

Alla övningar kan jag inte säga att jag har provat, men några. Det var dem jag gillade bäst, men är öppen för förslag.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Avstängd

Angående drag och press bakom nacken så kan kroppen ta stryk av det. Observera KAN, dvs alla gör inte det.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Angående drag och press bakom nacken så kan kroppen ta stryk av det. Observera KAN, dvs alla gör inte det.

Press känns för mig mer onaturligt än drag. Jag ska försiktigt prova lite drag bakom nacke för att se hur det känns sen...

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

Vanliga mark är med böjda knän istället för raka (eller stela) mark. http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift....

Chins innebär att man drar sig upp i en stång såhär: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.... Det är i stort sett samma övning som latsdrag, fast jag tycker det ger en mer allsidig träning och man kan överbelasta lite mer. Varför vill du köra två latsdragövningar btw?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Angående drag och press bakom nacken så kan kroppen ta stryk av det. Observera KAN, dvs alla gör inte det.

utför man övningen/övningarna rätt,så har man inget att oroa sej för.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
utför man övningen/övningarna rätt,så har man inget att oroa sej för.

Antar att du hänger på kolozzeum? Fråga Arne eller Martin Löwgren om vad de tycker om press bakom nacken.

BTW utgår från att press bakom nacken och Militärpress bakom nacken är samma sak. En bit upp här skriver du ju faktiskt att press bakom nacken är farligt.

Drag bakom nacken är utmärkt för en nybörjare som har svårt att utföra latsdraget strikt nog, men kan innebära problem om man är stel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Vanliga mark är med böjda knän istället för raka (eller stela) mark. http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift....

Chins innebär att man drar sig upp i en stång såhär: http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/WtChinup.... Det är i stort sett samma övning som latsdrag, fast jag tycker det ger en mer allsidig träning och man kan överbelasta lite mer. Varför vill du köra två latsdragövningar btw?

Skadade ryggen på vanliga marklyft så jag undviker dem helst. Stelt gillar jag dock skarpt. Men iofs är det en bra träning som tar på allt så det vore nog inte helt fel att börja med vanligt marklyft för att sen gå över till knäböj och stelt marklyft... Jag vet ju vad jag gjorde fel så...

Nja, det är två latsdrag men inte med samma grepp. Ena är som i chin-ups, och andra med omvänt grepp och smalare (tar mer på biceps).

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemani
utför man övningen/övningarna rätt,så har man inget att oroa sej för.

Stämmer i de flesta fallen, dock inte för alla övningar för alla personer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ghb
Skadade ryggen på vanliga marklyft så jag undviker dem helst. Stelt gillar jag dock skarpt. Men iofs är det en bra träning som tar på allt så det vore nog inte helt fel att börja med vanligt marklyft för att sen gå över till knäböj och stelt marklyft... Jag vet ju vad jag gjorde fel så...

Nja, det är två latsdrag men inte med samma grepp. Ena är som i chin-ups, och andra med omvänt grepp och smalare (tar mer på biceps).

Har också fuckat upp ryggen med marklyft, men de är bara att ta det lugnt, be om råd och köra lätt så ska du se att det går bra. Tycker att du ska ta och lägga in nån form av rodd i upplägget och skippa supinerade latsdrag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Har också fuckat upp ryggen med marklyft, men de är bara att ta det lugnt, be om råd och köra lätt så ska du se att det går bra. Tycker att du ska ta och lägga in nån form av rodd i upplägget och skippa supinerade latsdrag.

Ah, rodd har jag fan glömt. Den övningen gillade jag.
Danke, danke.

Får se lite hur jag gör med latsdrag, om jag byter ut dem... Ska då tänka på saken iallafall.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.