RAID 1 - flera partioner, möjligt?

Permalänk
Medlem

RAID 1 - flera partioner, möjligt?

Jag är helt ny inom detta område, alltså RAID. Jag har läst runt lite om hur RAID fungerar och vilka olika sorters RAID som finns. Nu undrar jag om det är möjligt att ha RAID 1 och sedan ha olika partioner på diskarna?

Exempel en C: som är ~40Gb och resten är D:
Om det går hur kommer det att se ut om jag öppnar "Den här datorn" och använder RAID 1. Kommer det att finnas en C: och en D:

Skriver efter en vild fredagskväll så jag hoppas att ni förstår vad jag menar eller vill ha för svar. 0)

Permalänk
Medlem

När man raidar diskar skapar man en Array. Arrayen fungerar som en hårddisk i det avseende att den måste partitioneras och formateras för att kunna användas. Det är upp till dig om du vill dela upp arrayen i flera partitioner eller inte.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Hedersmedlem

Som ovanstående svarar, när man håller på med RAID på "klassiskt" vis. Mer avancerade kontrollers men även konsumentversioner (intel matrix storage t.ex. som sitter på deras vanliga moderkort som har RAID) ger dig möjlighet att dela upp en disk i flera delar och använda dessa till olika arrayer (t.ex. en RAID 1 bit på varje disk och resten RAID 0).
Sen inom varje array kan du skapa partitioner osv. då det är en annan nivå på hur man kan dela upp en disk.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ahha, tack så mycket för era svar!