Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk

Finns ju en hel del olika ryggövningar att välja mellan, personligen tycker jag om stångrodd alternativ dubbel hantelrodd. Du behöver naturligtvis inte byta ut latsövningen, tänkte att det blev för mycket bara.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Rygglyft är en ny favorit hos mig när det gäller ryggövningar. Man är helt mör och go i filéerna efter ett pass med rygglyft.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Tycker du att det är bättre än mark??

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har inte kört mark så mycket då jag är osäker med tekniken tyvärr. Vill inte dra på mig några skador i onödan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Det förstår jag. Brukar alltid fråga folk såfort jag är osäker på tekniken i nån övning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jo det brukar jag också göra. Men på mitt gym är det ingen som kör marklyft. Absolut ingen. Och då har jag ändå tränat där i 1 års tid med lite uppehåll för diverse skador. Och ingen av polarna som gymmar kör mark heller.

Men vafan det måste jag ta och ändra på. Får väl ta och läsa lite extra på nätet och börja med lite vikter så ska det nog lösa sig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ju kalasfelen med marklyft:
1) körde för tungt
2) körde för hårt
3) lyfte fel

*knaaak* sa det i ryggen. -_-

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk

sa de verkligen knak? de lät INTE trevligt. Synd att ni är så rädda för mark, det är en kanonövning för hela kroppen. Det spelar ingen roll om man inte tränar tungt eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sluta fega och kör mark, börja med extremt låga vikter och fokusera ENBART på teknik, kolla videor på youtube eller träningsfilmer och sen känner ni själva om det tar rätt eller inte.

Viktigast är att ha blicken högt upp under hela övningen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

en kompis tipsade mej om en övning som han kallade 21an, iaf så tar man skivstången man brukar köra skivstångscurl med, men med lite mindre vikt, sedan kör man 7 ggr till 90 grader, sen 7 ggr från 90 grader till hakan, sen 7 ggr hela vägen, go som fan:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Sluta fega och kör mark, börja med extremt låga vikter och fokusera ENBART på teknik, kolla videor på youtube eller träningsfilmer och sen känner ni själva om det tar rätt eller inte.

Viktigast är att ha blicken högt upp under hela övningen.

Håller med. Det bästa är ju dock om man vågar vara så osvensk att man frågar någon erfaren person om råd.

Upp med blicken och ner med arslet blir mitt råd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt problem med mark är att greppet inte klarar vikten längre...

Måste ta mig till affären och köpa remmar så jag kan döda svanken igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Mitt problem med mark är att greppet inte klarar vikten längre...

Måste ta mig till affären och köpa remmar så jag kan döda svanken igen.

Eller så köper du en gripper och tränar upp greppet... Tar inte lång tid och är fantstiskt roligt faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Eller så köper du en gripper och tränar upp greppet... Tar inte lång tid och är fantstiskt roligt faktiskt.

Vilka muskler är det som arbetar när man tränar med gripper?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Sluta fega och kör mark, börja med extremt låga vikter och fokusera ENBART på teknik, kolla videor på youtube eller träningsfilmer och sen känner ni själva om det tar rätt eller inte.

Viktigast är att ha blicken högt upp under hela övningen.

Man får vara försiktig så man inte pajjar ryggen! Som sagt, börja med LÅGA vikter.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

jag har bara försökt marklyft en gång, kändes inte så bra, men man kanske borde börja med det när man tränar rygg då efter att ha läst lite i denna tråden:)

btw, gripper är det en sån här: http://www.extremepower.se/ironmind-captains-of-crush-gripper... ?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Okej, nu skriver jag här då O_o
Jag har precis börjat röra på mig igen. Har gjort det till och från under hela våren, ett tag cycklade jag mellan 10-12mil mtb i veckan men det blev tråkigt tillslut. Innan det var det simma en dag i veckan men det dog ut efter julhelgen.Höst/vinter 2006 så tränade jag mycket, sprang 1 mil varannan dag och tränade vikter varannan. Vet inte om allt sådant här har betydelse men jag rabblar upp lite om min träning och klubbaktiviteter.

Ålder.
6-12: Fotboll
7-13: Brottning (näst bäst i västmanland i min viktklass YAY)
14-16: Shaolin kung-fu

Just nu är jag 19år,190cm lång och väger ca 95kg (kan slänga upp bild på mig sen om så önskas)

Har sedan 2 veckor börja röra på mig succsesivt och gått på 2st kung-fu träningar med polaren samt tränat med mina hantlar och min curvstång(stavning?) och gjort diverse övningar ett par gånget.
Vikterna jag har är 2st 10kg,4st 5kg och 4st 2,5kg. Vet inte vad stängerna väger så jag räknar inte in dom i vikterna nedanför.

Första gången tog jag i påtok förmycket och skadade muskelfästena i armväcket och efter det så kör jag med 15kg på stången(många reps) och 5kg på hantlarna, bara för att få igång kroppen efter all slöhet. Har även en hallmöbel som funkar perfekt att ligga på när man ska köra ''bänk''. Mitt mål är simpelt, jag vill bara bli råstark och få lite fysik. Det är där ni kommer in, HUR ska jag träna? jag är helt grön på detta nu.

Och angående kosten, jag käkar istortsett bara husmanskost, älgkött(jägare),potatis,ris,kyckling,pasta osv osv u know the deal, käkar nästan aldrig snabb/skräpmat (1-2 ggr i månaden) Imbillar mig att jag äter rätt bra endå.

Ska försöka hitta en bekant som jag kan gå på det lokala gymmet med, men ingen har varit frivillig ännu så träningen kommer bedrivas hemma.
Jobbar 4skift så det kan bli svårt att träna vissa dagar.

Tack på förhand // Macke

Permalänk
Avstängd

Mr Macke: Om du vill bli råstack ska du träna tungt med få rep, 1-5 ungefär. Dock så är variation alltid bra. Detta är svårt att göra hemma så börja på gym är ett tips. Är inte så farligt att träna själv.

Din kost är ju perfekt. Husmanskost är det bästa! Försök äta lika mycket/lite mer energi än var du gör av med när du styrketränar. Musklerna behöver energi och vila för att byggas upp.

Om du inte har tränat mycket innan så kan du köra lungt med lite vikter i början. Detta för att bana in rörelserna ordentligt och förebygga skador. Kom ihåg att träna hela kroppen!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Någon som har bra sidor där man kan få reda på ungefär hur mycket man bränner under olika aktiviteter? Har sett några länkar innan, men har tappat bort dom

Sen några veckor tillbaka då jag återupptäckte barbapappa-syndromet i spegeln efter sommarens onyttigheter så har jag kommit igång med tränandet igen. Men då jag även har börjat käka som ett djur nu också så vill jag gärna ta reda på hur mycket av denna maten jag egentligen förbränner Dricker ju en daglig protein-drink och en gainer efter gymmet också. Så det borde bli en hel del.

Styrketränar+5km löp 3 gånger i veckan, och simmar 1½ timme 3 gånger i veckan (Dagarna mellan styrketräningen), och vilar på söndagar. Jag tycker detta borde räcka, då jag bara käkar nyttig mat. Tanken är ju att man ska bulka upp sig lite under en tid framöver, då jag normalt käkar alldeles för lite och växer då inte mycket alls av min träning. Men man vill ju inte bli allt för tjock på samma gång.

Det hela känns väldigt osäkert just nu iaf. Som jag kör nu så känner jag mig ändå hungrig ibland vid udda tillfällen mellan målen (Frukost, lunch, mellanmål, middag, kvällskäk). Ska man tolka det som att man äter för lite trots allt? Kan ju inte gå runt och äta konstant

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vilka muskler är det som arbetar när man tränar med gripper?

Underarmarna och musklerna i handen. Finns bland annat på Budo och Fitness...

Macke: Släpa dig iväg till ett gym om du vill bli stark. Kompisarna träffar du på gymmet

Bravo: Skippa gainern om du vill gå ner i fettvikt. Den är gjord för ren viktuppgång. Du KAN äta konstant bara det inte blir så mycket varje gång.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa

Bravo: Skippa gainern om du vill gå ner i fettvikt. Den är gjord för ren viktuppgång. Du KAN äta konstant bara det inte blir så mycket varje gång.

nja,nu yrar du väl lite eller;).
det som avgör om man går upp eller ner i vikt är kcal intaget,oavsett vad du käkar så går du upp i vikt utav ett kcal överskott och ner i vikt utav ett kcal underskott.
en gainer är ingen som helst fara att ta under träningstimmarna då allt i gainern går åt till att återställa kropp och muskler.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Om han intar stora mängder(?) husmanskost och jobbar för att gå ner i vikt är gainer som kosttilskott helt onödigt.
Edit: blandade ihop alla Mr. nånting här... En åt husmaskost och en ville gå ner i vikt... Hursomhelst tycker jag det är onödigt att ta en gainer för att få i sig extra kalorier snabbt om man siktar på att gå ner i vikt (dvs skära ner kaloriintaget under förbrukningsgränsen)

Visa signatur
Permalänk

som sagt,allt handlar om ett kcal underskott om man ska ner i vikt.
vad man tycker är helt irelevant,fakta är fakta,om kcal intaget består utav kolhydrater/proteiner från en gainer eller om det består utav kolhydrater/proteiner från husmanskost spelar ingen roll,kcal underskott= viktnedgång.
om det sen är bra eller dåligt för kroppen,det är en annan femma.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

En gainer är ju gjord för att man på ett lätt och smidigt sätt ska få i sig en större mängd kalorier utan att för den skull behöva bli mätt. Med respekt för din erfarenhet så vågar jag påstå att Bravo får bättre resultat om han använder sina kalorier på riktig mat istället för gainer. Naturligtvis är det kcal som räknas, men mättnadskänslan per kcal är högre i vanlig mat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Underarmarna och musklerna i handen. Finns bland annat på Budo och Fitness...

Räcker det inte med vanliga underarmcurls då? Tränar ju samma muskler ungefär.

Gainersnacket: Det stämmer att man behöver ha ett kaloriöverskott för att minska i fettvikt. Gainers innerhåller mycket snabb energi och mättar väldigt dåligt. Och just därför är gainer ganska onödigt att ta när man försöker gå ner i vikt, särskilt om man blir hungrig ganska snabbt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Ja, fast du vill ha greppstyrkan som kommer från musklerna i handen också. Går ju att komplettera wristrolls med att t.ex hänga i ett chinsräcke i en arm, men jag tycker att grippers är et roligare sätt att träna greppet helt enkelt.

Testa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
En gainer är ju gjord för att man på ett lätt och smidigt sätt ska få i sig en större mängd kalorier utan att för den skull behöva bli mätt. Med respekt för din erfarenhet så vågar jag påstå att Bravo får bättre resultat om han använder sina kalorier på riktig mat istället för gainer. Naturligtvis är det kcal som räknas, men mättnadskänslan per kcal är högre i vanlig mat.

Skulle rekomendera en gainer , för att maximera upptaget i musklerna efter träningen , om han nu inte bor väldigt nära , och känner för att börja med matlagning efter träningen , och risken för att öka i vikt av en gainer , som du tar för att ladda inför nästa träning , är minimal .

Visa signatur
Permalänk

Han gör bättre i att äta riktig mat som gör honom mätt under en längre tid, eventuellt dricka rent vassleprotein.

Visa signatur
Permalänk

Oj, nu var jag visst lite otydlig

Det jag menade var att efter en månads slappande så har jag börjat träna igen för att få tillbaka lite hållning på kroppen. Jag har inte blivit så tjock att jag måste gå ner i vikt, utan tanken var att man skulle passa på att bulka upp sig lite när man ändå ligger några kg över normala vikten. Förr vägde jag 63kg och idag 66kg (173cm lång), så egentligen så är ju grundmålet att gå upp några kilo till Men det får ju inte bara sätta sig runt midjan.

Grejen är den att jag har tränat ganska länge, och har alltid druckit protein. Detta för att få i sig mer protein under dagen och för att jag inte hinner fixa käk direkt efter träningen. Däremot så har jag slarvat med kosten, och detta har lett till att jag inte fått i mig tillräckligt för att växa så mycket som jag vill. Så nu har man börjat äta mycket mer och hoppas på att bli lite större under dom kommande månaderna. Men jag är fortförande rädd att lägga på mig allt för mycket. Därför tänkte jag att jag skulle räkna lite grovt på kalori in/ut, så kan man anpassa maten lite bättre

Jag känner mig också lite osäker pga att jag känner mig hungrig hela tiden, även om jag käkar. Jag vet inte riktigt om jag ska tolka det som att kroppen vill ha mer, eller om bara magen vill ha mer När man inte tränar så nöjer den sig liksom med bara frukost och middag under dagen. Förvirrande.

Så, var det någon som satt på en länk till någon vettig sida som har koll på ungefär hur mycket man förbränner under olika aktiviteter?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Svårt att räkna på varje aktivitet, på kolozzeums kostavdelning har du en excelmall där du kan lägga upp din kost så du får rätt propotioner på protein/kolhydrater/fett. Finns en formel på hur mycket energi du förbrukar baserad på längd, vikt och ålder, denna multiplicerar du sen med mellan 1,2 och 2,0 beroende på fysisk aktivitet under dagen.

Visa signatur