Permalänk
Medlem

Oväsen, hur fixar man tyst dator?

Vet ej om detta är rätt ställe att fråga på, alltså rätt forumdel, men jag tror det. Det är såhär att jag idag, eller igår rent tekniskt sätt köpte en ny processor, dels för att moderkortet är uppgraderat och för det andra att min P4 bokstavligen lät som en jävla jetmotor. Anledningen var att den var gammal först och främst, varmt i rummet för det andra och för det tredje så suger Prescotts fläkt. Dessutom i "idle" dvs typ 90% av CPUns kapacitet i Windows Vista när jag itne gjorde någonting, då lät den. Men vissa kyligare dagar då rummet var kallare då lät den inte alls.

Nu har jag blivit extra kinkig med ljudet märkte jag, då först och främst låter mitt grafikkort, Asus GeForce 7950GT främst i början, men efter ett tag slutar fläkten låta sådär mycket. I början då menar jag kanske runt 5-10 minuter efter att jag startat igång datorn. Sedan hör jag också ett surrande ljud från nätaggregatet tror jag. Jag har ett Antec P182 chassi för att klargöra min sak.

Undrar, vad kan jag göra för att få bort detta "oväsen". Nu låter CPU:n ingenting men resten gör. Går det att få bort "allt" ljud så man i princip måste anstränga sig för att verkligen höra något? Och vill inte göra någon komplett makeover, tack! Kanske byta till passiv kylare på grafikkortet tänkte jag främst på. Men känns onödigt, då jag lika gärna kan köpa nytt grafikkort. Det jag har nu är inte värt att ödsla tid på känner jag. Har funderingar också om att införskaffa mig ett ATI Radeon 4870 om marknaden håller i sig, samt att det blir stabilt på marknaden.

Ja, vad tror ni är detta möjligt?

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor och kylare?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha riktigt tyst så köper du fläktar som snurrar i max 20db typ Nexus, Noctua eller Scythe men eftersom du inte verkar störa dig så mkt på fläktarna utan mest cpu och ev gpukylare så föreslår jag att du köper detta:

http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/supers...
&
http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arctic...

Så får du bättre kylning än du har nu med lägre ljudnivå.

Ska du köpa tyst nätagg så är Corsairs modeller dom mest prisvärda och bland dom tystaste ute idag.

Permalänk
Avstängd

tyst och snabb brukar vara svårt att ordna.

det finns tips och tricks för att tysta datorn helt på silentpcreview.com forums.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

klagar du på att det är varmt i rummet ska du inteköpa 4870, för den håller 70-80 grader idle, pga av att ati ville göra ett kort som inte lät så mycket, därimot kan man ju höja fläkten så den sjunker till 50c (35-40% fläkthastighet)
men då kan man ju ¨tyvär¨ råka höra den. ett tips är att skaffa kortet och ha olika profiler.
har själv så, (fast 4850) en profil som heter cooldown som är 90% på fläkten som fort kyler ner kortet till 30c .. och sedan en profil som heter normal som inte låter ''mycket''

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thowsen
klagar du på att det är varmt i rummet ska du inteköpa 4870, för den håller 70-80 grader idle

Hur varmt kortet är har inget att göra med hur mycket värme kortet avger. 4870 är ett high-end kort så visst fräser det på men inte mer än säg 260 eller 9800x2. Ström in > värme ut. Sen om kylaren flyttar på den värmen snabbt är en annan sak.
Är man bekymmrad över värme ska man inte titta på benchmarks för temperaturer utan för effekt.

Permalänk
Medlem

*Köp en maffig processorkylare, typ en TRUE och häng på en tyst fläkt.
*Byt ut antecs tricool fläktar i chassiet mot något tystare. Noctua eller nexus eller nått som känns bra för dig och din plånbok
*Byt fläkt i nätagget
*Skaffa ett nytt grafikkort och gör som tidigare sagt av andra.