Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
81 grader i full load är verkligen inte oacceptabelt för en laptop. Det går inte att jämföra med stationära.

Det var vad jag tyckte.

Och jag jämför inte med någon stationär, utan lapotops jag haft. Beror givetvis på vad det sitter för hårdvara i laptopen, hur varmt det är i rummet etc, men det är i sällsynta fall jag personligen kan acceptera 81 grader i load på CPUn i en laptop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats

Idle på 70 är dock ganska mycket, men tyvärr garanterar laptoptillverkare inget annat än att datorn ska fungera, och ingenting om temperaturer. Hårdvaran tar inte skada förrän vid 110C+ (runt 125 tror jag).

Men om datorn dör när jag sitter och spelar så kan man väl hävda att den inte fungerar som den ska?

Uppdatering: jag är nu klar med undervoltningen. Fick ned CPU'n 13 grader i load. Detta medförde en sänkning på 2-3 grader på GPU'n i grafisk stresstestning. Nu dör datorn åtminstonde inte. Dock är 97-98 grader fortfarande högt. Nästa steg blir att blåsa ut eventuellt damm. Återkommer efter det.

Permalänk

så..,,

nu hörde jag att han har skickat in den till MediaMarkt. Det skulle det dröja en månad tills dom blev klara.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag kör omvänd håll, dvs blåser jag in i utblåset, för jag tänker mig att dammet ska komma ut samma väg som det kom in.

Helst försöker jag öppna upp datorn så mycket som möjligt och blåser även på moderkort, minnen etc, överallt jag kommer åt.

Och finns där inget damm så finns där inget damm, dock kan jag säga att jag gjorde detta på min första laptop några ggr och fjärde gången jag blåste ren den kom det ut en dammtuss stor som en femma i diameter, så man kan ju aldrig vara säker heller

Det kan ju även röra sig om dåligt med kylpasta/dålig installerad kylare, eller annan defekt, så jag är ju med på ditt förslag, funkar inte det man kan göra utan att bryta mot garantin så ska datorn in.

Jag gjorde nyss så iaf att jag blåste rent min med "Air Duster" och fick ut lite damm. Datorn kom ner lite i temp märker jag nu såhär direkt efter. Nu ligger den på 47-49 grader på balanserat energischema när jag sitter och skriver här. Dock så märker jag att när jag blir mer aktiv (kanske byter mellan flikar, startar itunes, eller bläddrar mellan olika program) så går tempen upp till 52-57 grader och det kommer även lite längre pikar då den ligger runt 60 grader. Fläckten behöver dock inte alls jobba lika mkt som den behövde tidigare! Riktigt skönt detta! Billigt och effektivt! Tussen som kom ut var ca 1x2cm stor och satt för vid utblåset såg det ut som. Kom säkert ut ner mindre dammpartiklar skulle jag gissa på...

//R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Jag gjorde nyss så iaf att jag blåste rent min med "Air Duster" och fick ut lite damm. Datorn kom ner lite i temp märker jag nu såhär direkt efter. Nu ligger den på 47-49 grader på balanserat energischema när jag sitter och skriver här. Dock så märker jag att när jag blir mer aktiv (kanske byter mellan flikar, startar itunes, eller bläddrar mellan olika program) så går tempen upp till 52-57 grader och det kommer även lite längre pikar då den ligger runt 60 grader. Fläckten behöver dock inte alls jobba lika mkt som den behövde tidigare! Riktigt skönt detta! Billigt och effektivt! Tussen som kom ut var ca 1x2cm stor och satt för vid utblåset såg det ut som. Kom säkert ut ner mindre dammpartiklar skulle jag gissa på...

//R

Se där, kan väl bara säga grattis