Funderingar kring Macbook-köp

Permalänk
Medlem

Funderingar kring Macbook-köp

Åker hem i helgen och funderar då på ifall man ska göra slag i saken och beställa sig sin första macbook. Har dock några få frågor.

1. Detta CPU-whine man har hört om fram och tillbaka som hade med Intels dual-core processorer (eller hur det var), är detta ett problem med macbooks också? Sökte lite på google och det var någon som nämnde det där också men har inte alls hört klagomål i samma grad som med andra datorer angående detta. Vill verkligen ha en tyst dator, och macbooken skall vara tyst med fläktar mm vad jag har hört.

Anledningen till att jag frågar ær att jag har inte någon macbook att själv undersöka eller kolla upp detta med.

2. Hade tänkt beställa mellanvarianten. Vet inte om det är någon ny uppdatering på gång som man borde väntat på? Jag är dock expert på att vänta med att köpa saker hela tiden så jag har nog tänkt bryta den trenden nu hursom.

3. Det här med apple-care, är det något man borde satsa på eller? Verkar ju kosta runt 3k så det är ju helt klart en extra utgift. Hur funkar det med hemförsäkring, självrisk om det hände något med den?

edit: 4. En sista fråga, har den några värmeproblem som uppmärksammats för hörde något om det men det kan ha varit på något måndags-exemplar.

mvh ekano

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Funderingar kring Macbook-köp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Vet inte om det är någon ny uppdatering på gång som man borde väntat på?

Nu lanserade ju intel Montevinaplatformen häromdagen, och rykten säger att denna skall användas i framtida modeller. Andra rykten gör gällande att dessa även har en uppdaterad design och kommer att presenteras under kvartal 3.

Permalänk
Medlem

Re: Funderingar kring Macbook-köp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Åker hem i helgen och funderar då på ifall man ska göra slag i saken och beställa sig sin första macbook. Har dock några få frågor.

1. Detta CPU-whine man har hört om fram och tillbaka som hade med Intels dual-core processorer (eller hur det var), är detta ett problem med macbooks också? Sökte lite på google och det var någon som nämnde det där också men har inte alls hört klagomål i samma grad som med andra datorer angående detta. Vill verkligen ha en tyst dator, och macbooken skall vara tyst med fläktar mm vad jag har hört.

Anledningen till att jag frågar ær att jag har inte någon macbook att själv undersöka eller kolla upp detta med.

2. Hade tänkt beställa mellanvarianten. Vet inte om det är någon ny uppdatering på gång som man borde väntat på? Jag är dock expert på att vänta med att köpa saker hela tiden så jag har nog tänkt bryta den trenden nu hursom.

3. Det här med apple-care, är det något man borde satsa på eller? Verkar ju kosta runt 3k så det är ju helt klart en extra utgift. Hur funkar det med hemförsäkring, självrisk om det hände något med den?

mvh ekano

1. Första revisionen av Macbook Pron hade problem med att en del pep, dock fixades detta i senare revisioner, har inte hört att det alls skulle påverka Macbook versionen alls men jag kan inte heller påstå att jag läser alla nyheter som den heller

2. handla om du vill nu, rekomendationen är neutral enligt MRs köpguide.
Product MacBook
Recommendation: Neutral - Mid product cycle
http://buyersguide.macrumors.com/

3. Personligen köper jag inte Apple care då jag klarar av att repa prylarna själv och skador och "klantigheter" täcker endå inte Apple care så det är vanliga försäkringen som gäller där, en bättre investering om inte annat vore ju en bra drulleförsäkring utöver din normala hemförsäkring då kan du även tappa stereon i badkaret osv.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Jag har haft det pipljudet på båda mina Macbooks, en 2.0 Core Duo, samt en 2.16 GHz Core 2 Duo. Shhmbp fixar det dock, fungerar på Leopard med.
http://www.macupdate.com/info.php/id/22091

Permalänk

var ett tag sen jag kollade nu, men jag har för mig DustinHome har en bra tilläggsförsäkring som verkar täcka rubbet!

Permalänk
Medlem

angående applecare kan det rekommenderas att köpa från usa, via ebay. 12-1300:- går det på..

tex. http://cgi.ebay.com/AppleCare-Protection-Plan-For-MacBook-APP...

Detta är möjligt då apple care är världstäckande.. Bara att köpa och sen registrera på din dator..

Permalänk
Medlem

Skaffa en allriskförsäkring som tillägg till din hemförsäkring för sådär 30-40:- /mån. Om nu inte den 2år lagliga garantin räcker. Då täcker den allt i ditt hushåll, inte bara datorn. Här har du nytta ifall du tappar den och if-försäkring har nypris tillbaks på produkter upp till 4år ålder.
Allrisk brukar täcka mellan 40000-50000:- med dock en självrisk på 1000-1500:-

Macbook pro har lidit av kvalité problem och troligen fortfarande och sånt behövs ingen applecare för 3000:- att fixa.

Är lite förvånad hur Apple lyckas sälja sina svindyra försäkringar? Man börjar tro att Apple användare är i snitt dummare än andra. Att betala för förlängd support på en produkt man köpt är obegripligt och borde helt klart ingå i priset mer än 90dagar.
Verkar vara en trend att pracka på folk all sorters försäkringar, enskilda knutna mot produkter som tv, mobil, radio, dator mm. för dyra pengar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Intel lanserade Montevina (Centrino 2) idag och att Apple inom rimlig tid, säg 1-2 månader, förmodligen kommer byta till den nya platformen och att det samtidigt ryktas om en ny design på deras laptopar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack för engagemanget!

Man måste alltså inte teckna apple care-försäkringen precis vid köp av macbooken eller? Lutar åt att jag inte köper apple care hursom, vad är egentligen den stora fördelen om man istället kan satsa på en riktigt heltäckande hemförsäkring? Garanti för hårdvara och liknande skall väl ändå hållas ett tag enligt konsumentköpslag?

Vet inte om man pallar att vänta på nästa uppdatering, brukar väl dessutom alltid upptäckas en del problem efter ett tag när det gäller lanseringen av helt nya produkter. Macbooken nu känns ju ganska väl testad och utvecklad.

Är inte så kunnig om processorer eller så men den senaste lanseringen som kom precis, är den väligt revolutionerande mot den förra typen? Vad är stora skillnden, hastighet och energisparande eller?

Är det någon som kan bekräfta ifall den blir väldigt varm ofta?

Ibis: Tack för infon, var det ett mycket irriterande pipljud eller fick man "leta" efter det? Updaten från länken, kan den vara skadlig för hårdvara eller?

Förresten, 2 gig ram, är det okej för leopard?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Är inte så kunnig om processorer eller så men den senaste lanseringen som kom precis, är den väligt revolutionerande mot den förra typen? Vad är stora skillnden, hastighet och energisparande eller?

Det nya integrerade grafikkortet är väl rätt mycket snabbare än det förra om jag har förstått saken rätt, till exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Är det någon som kan bekräfta ifall den blir väldigt varm ofta?

Ibis: Tack för infon, var det ett mycket irriterande pipljud eller fick man "leta" efter det? Updaten från länken, kan den vara skadlig för hårdvara eller?

Förresten, 2 gig ram, är det okej för leopard?

Ingen av mina Macbooks har blivit varmare än någon annan laptop jag suttit med.

Jag märkte det ganska snart, men beror nog helt och hållet på hur känslig man är för höga frekvenser. Jag stör mig väldigt fort på sådant. Nix, det den gör är att hindra processorn ifrån att gå ner i ett speciellt energisparläge. Kanske tar någon snutt batteritid, men har inte märkt någon skillnad alls.

2 gig ram duger utmärkt

Permalänk
Medlem

Fast 2 gig kostar 375kr på webhallen. Jag köpte till 2st 2 gb minnen till min macbook och ångrar inte de 800 kr en sekund.

Macbooken levereras med 2x512mb så du måste byta båda om du vill upp i 4gb.
Ju mer desto bättre. Köp inte extra minne från apple store bara.. de är hutlöst dyra.

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd iaf

Beställde mellanmodellen av macbook nu häromdagen (21 juli) och beräknad leverans uppges vara mellan 23-25 juli, det var snabba ryck.

Hoppas jag blir nöjd nu men det tror jag att jag kommer bli!

Tack alla hjälpande deltagare i tråden!

ekano

Permalänk
Medlem

Re: Nu är den beställd iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Beställde mellanmodellen av macbook nu häromdagen (21 juli) och beräknad leverans uppges vara mellan 23-25 juli, det var snabba ryck.

Hoppas jag blir nöjd nu men det tror jag att jag kommer bli!

Tack alla hjälpande deltagare i tråden!

ekano

Har du fått den? Blev lite sugen själv när jag tittade på en kompis Macbook i helgen. Ska du köra OSX på den? Behöver själv åtminstone köra windows också (har en hel del jobb och programmeringsgrejer som inte går flytta till OSX).

Någon med erfarenhet av att köra Windows (XP/Vista) på en Macbook? Funkar det med drivrutiner för allting? Blir den galet varm? Något annat man ska tänka på?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till Windows finns på OS X-skivan du får med när du köper macbooken. BootCamp är numera även integrerat i OS X Leopard.

Permalänk

2Gb funkar för Leopard, men det är som sagt bara dumsnålt att inte fylla den med så mycket RAM som får plats. Jag har själv problemet att CPUn piper men det hör jag bara om jag lyssnar efter det. I övrigt är den i stort sett knäpptyst sålänge man inte går in på en hemsida med Flash, satans verktyg. Men i regel andas jag högre än vad MacBooken låter.

EDIT: Shhmbp funkade f.ö alldeles utmärkt. Nu är min MacBook helt knäpptyst. Temperaturen ligger mellan 50 och 60 vid idle. Den är inte för varm för att ha i knät. Jag använder den till 80% liggandes i sängen med datorn på magen och det har gått bra i två år nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
2Gb funkar för Leopard, men det är som sagt bara dumsnålt att inte fylla den med så mycket RAM som får plats. Jag har själv problemet att CPUn piper men det hör jag bara om jag lyssnar efter det. I övrigt är den i stort sett knäpptyst sålänge man inte går in på en hemsida med Flash, satans verktyg. Men i regel andas jag högre än vad MacBooken låter.

EDIT: Shhmbp funkade f.ö alldeles utmärkt. Nu är min MacBook helt knäpptyst. Temperaturen ligger mellan 50 och 60 vid idle. Den är inte för varm för att ha i knät. Jag använder den till 80% liggandes i sängen med datorn på magen och det har gått bra i två år nu.

Men det är med Leopard? Är det någon som prövat en nyare Macbook med XP eller Vista som vet hur mycket varmare den blir? Hur mycket kortas batteritiden?

Permalänk
Medlem

Nu har den äntligen kommit!

Hej!

Nu har äntligen macbooken anlänt, har bara haft den i någon halvtimme men hitills verkar allt frid och fröjd. Liten fundering bara, fick ni också med färdiga bokmärken i safari typ till youtube, wikipedia, aftonbladet, lunarstorm osv?

Datorn verkar tyst men kan tänka mig att fläkten går lite mer nu när det är sådan hetta ute, eller är jag helt ute och cyklar?

Den är hursom mycket trevlig hitills!

Ekano

Permalänk
Medlem

Re: Nu har den äntligen kommit!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekano
Hej!

Nu har äntligen macbooken anlänt, har bara haft den i någon halvtimme men hitills verkar allt frid och fröjd. Liten fundering bara, fick ni också med färdiga bokmärken i safari typ till youtube, wikipedia, aftonbladet, lunarstorm osv?

Datorn verkar tyst men kan tänka mig att fläkten går lite mer nu när det är sådan hetta ute, eller är jag helt ute och cyklar?

Den är hursom mycket trevlig hitills!

Ekano

Japp jag hade också dom bokmärkena du skriver om. Funderade jag med varför lunarstorm var med på den listan, det är väl mer eller mindre utdött numera?

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Har nu haft min macbook ca två veckor och kænner mig hur nøjd som helst. Allt funkar smidigt och den ær kul att anvænda den! Den ær tyst och fin, blir dock lite varm ifall man haft den i knæet længe men inte så konstigt.

Ær fortfarande rejæl nybørjare med os-et men man lær sig nya saker i det varje dag vilket ær skoj och det kænns betydligt enklare och bættre æn windows! Kænns som man gått øver till macs os før gott hehe.

En liten sak jag såg hæromdagen... ifall jag kollar på "topcaset" (tror det heter så, plasten runtomkring tangentbordet iaf) så kan man med rætt ljus och i vinkel se skiftning i plasten på det lilla smala området mellan musplattan och dær mellanslagsknappen børjar. Skiftningen i plasten ær alltså detsamma som att det inte ær lika matt dær, inget hack eller så, ær nog øvertygad om att det kommer från fabriken. Inget man kan se egentligen, mer æn i rætt ljus och vinkel. Ær detta något ni hade brytt er om att informera apple om?

Antar att den nya matta kænslan øver topcaset ganska snabbt nøts hursom eller. Aja, sækert bara løjligt och næmna men bra och høra vad någon annan sæger.

Lægger ni den dær duken som føljer med mellan tangentbordet och skærmen nær ni stænger locket?

Ursækta "æø" sitter på jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Om nu inte den 2år lagliga garantin räcker.

Reklamationsrätt 3 år från köp, tror jag?
Applegaranti 1 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Är lite förvånad hur Apple lyckas sälja sina svindyra försäkringar? Man börjar tro att Apple användare är i snitt dummare än andra. Att betala för förlängd support på en produkt man köpt är obegripligt och borde helt klart ingå i priset mer än 90dagar.

Vissa är mer prisvärda än andra, antar jag. Imacarnas, t.ex, skulle jag inte låta bli att köpa. Bärbaras, well *vickar med handen*

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa AppleCare till min Macbook nu snart, går ju på runt 900 kr via ebay så

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Har nu haft min macbook ett par månader och kommer nog aldrig att gå tillbaka till windows. Trivs jættebra.

Dock ær det en sak jag ær lite missnøjd øver, "pil upp" på tangentbordet hænger inte riktigt med. Håller man inne/trycker stadigt så funkar den men det går samtidigt att faktiskt trycka ner den førsiktigt i botten utan att det hænder något. Ær inte så med t ex pil ner som ger respons direkt.

Mærkte det nu i veckan, inte så ofta man ær och anvænder den knappen næmligen.

Sen att den knakar/knæpper lite i plasten vid locket ifall datorn rør sig lite ær ju ett mindre problem att bry sig om, hørde något om att det har med værme och sånt att gøra samt att någon løst det med något medel att spruta på.

Kænner någon igen problemet/"problemen"?

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar även ha problem med teckenuppsättningen...

Permalänk
Medlem

Ah tack för upplysningen... satt på jobbet och skrev inlägget, får ursäkta så hemskt mycket.

Var förbi apple-affären nyss och frågade... de sa att de hade så mycket att göra att det kan ta några veckor innan de fixat problemet... Det var ju en liten trist överraskning. Går det komma förbi det där på något sätt med tanke på att detta helt klart är ett fabriksfel? Har ju fåt en defekt produkt kan man ju säga, dock är den ju några månader.

ekano