Söker gamla svenska låtar...

Permalänk
Medlem

Söker gamla svenska låtar...

När jag gick i mellanstadiet spelade min lärare (som är gammal) en massa gammal (30-40 talet) musik antingen på sitt dragspel eller från skiva, på musiklektionen. Jag älskar musik, och den där fastnade och jag föll verkligen för den. Men jag minns inte vad någon av artisterna heter och knappt hur låtarna gick längre! Så jag undrar om ni kan tipsa på namn på kända svenska artister och/eller låtar från pre-60-talet i Sverige? Skulle verkligen uppskattas.

Permalänk
Hedersmedlem

Skivsamlingar som "Melodier som bedåra" kan kanske ge inspiration.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att han lever så kan du ju fråga din gamla lärare, han blir säkert skitglad att någon kommer ihåg musiken.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Förutsatt att han lever så kan du ju fråga din gamla lärare, han blir säkert skitglad att någon kommer ihåg musiken.

Jag tror han lever, men att söka upp honom bara för att fråga om musiken verkar för knäppt för min smak, så nej tack... måste finnas något annat sätt.

Permalänk
Medlem

Jätteknäppt.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Vad för musik typ arne quick och schytts?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Vad för musik typ arne quick och schytts?:)

Vet inte vilka det är, men när jag frågade en man jag jobbar med på min sommarpraktik (han är 60+) sa han att det var en känd, svensk låtskrivare som skrev minst en av låtarna på 30/40-talet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Jätteknäppt.

Måste faktiskt hålla med Loaded...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Vet inte vilka det är, men när jag frågade en man jag jobbar med på min sommarpraktik (han är 60+) sa han att det var en känd, svensk låtskrivare som skrev minst en av låtarna på 30/40-talet.

Va? Var det minst en svensk låtskrivare som skrev en låt på 30/40-talet? Chockerande.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Va? Var det minst en svensk låtskrivare som skrev en låt på 30/40-talet? Chockerande.

Men lägg ner med dina sarkastiska inlägg. Jag menar förstås att det var en jättekänd låtskrivare som skrev låten som jag frågade honom om. Jag har namnet i bakhuvudet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Men lägg ner med dina sarkastiska inlägg. Jag menar förstås att det var en jättekänd låtskrivare som skrev låten som jag frågade honom om. Jag har namnet i bakhuvudet...

Det framgick inte

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jean-Luc Picard
Jag har namnet i bakhuvudet...

Du fick ingen hjälp av "melodier som bedåra"? Jag tycker många av namnen man associerar med den perioden är representerade där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Du fick ingen hjälp av "melodier som bedåra"? Jag tycker många av namnen man associerar med den perioden är representerade där.

Ah, bra att du påminde mig. Jovisst hjälpte det! Jag hittade min artist (tror jag)! Det var förstås Evert Taube som jag sökte. Jag ska ta och köpa alla 10 skivor någon gång. Tusen tack, Elgot.

Permalänk
Medlem

Ulla Billquist! Har en gjort en hel del sköna låtar, och bör passa in bra på dina kriterier.

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Finns ju "Svenska örhängen", en 2CD-box med diverse gamla artister (Ernst Rolf, Edvard Persson, Zarah Leander, osv) Mysig att lyssna på när man tröttnar på könsock

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Det finns väl en lista över listettor på svensktoppen de senaste 50 åren?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U