c++ Visual studio 2008 kompileringsproblem

Permalänk
Medlem

c++ Visual studio 2008 kompileringsproblem

Jag har ett problem med en bit kod som ser ut som följande: #include <stdio.h>

int main()
{
printf( "I´m still alive! Oh, and hello world!.\n" );
getchar();
return 0;
}

När jag försöker kompilera koden misslyckas detta, samt även en debuggning av den, vad är felet, uppenbarligen saknas någon bit, men vilken?

Programmet jag använder är Microsoft Visual Studio c++ 2008 express edition.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Du har inte övervägt att bifoga de felmeddelanden du får?

....

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Förlåt, det glömde jag, här kommer dom:

Build Log Build started: Project: Tryout Project 1, Configuration: Debug|Win32
Command Lines Creating temporary file "e:\Filer\C++ Programming\Tryout Project 1\Tryout Project 1\Debug\RSP00000145564916.rsp" with contents
[
/Od /D "WIN32" /D "_DEBUG" /D "_WINDOWS" /D "_UNICODE" /D "UNICODE" /Gm /EHsc /RTC1 /MDd /Yu"stdafx.h" /Fp"Debug\Tryout Project 1.pch" /Fo"Debug\\" /Fd"Debug\vc90.pdb" /W3 /c /ZI /TP ".\Tryout Project 1.cpp"
]
Creating command line "cl.exe @e:\Filer\C++ Programming\Tryout Project 1\Tryout Project 1\Debug\RSP00000145564916.rsp /nologo /errorReport:prompt"
Output Window Compiling...
Tryout Project 1.cpp
e:\filer\c++ programming\tryout project 1\tryout project 1\tryout project 1.cpp(1) : warning C4627: '#include ': skipped when looking for precompiled header use
Add directive to 'stdafx.h' or rebuild precompiled header
e:\filer\c++ programming\tryout project 1\tryout project 1\tryout project 1.cpp(9) : fatal error C1010: unexpected end of file while looking for precompiled header. Did you forget to add '#include "stdafx.h"' to your source?
Results Build log was saved at "file://e:\Filer\C++ Programming\Tryout Project 1\Tryout Project 1\Debug\BuildLog.htm"
Tryout Project 1 - 1 error(s), 1 warning(s)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att ändra till "Not Using Precompiled Headers" under "Configuration properties"->"C/C++"->"Precompiled Headers"

Permalänk
Medlem

Lägg till
#include "stdafx.h"
så ska det nog funka...

Visa signatur

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't"

Permalänk
Medlem

man kan även behöva lägga med "using namespace std;" före mainmetoden

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkBob
man kan även behöva lägga med "using namespace std;" före mainmetoden

Då han skriver i C så behövs ej detta. C har inte stöd för namespaces, och har då inte heller sina grejer där. Kompilerar han som C++ så hade det kunnat behövas ändå, om det inte vore för att stdio.h ändå inte lägger sina saker i namnrymder (vill man ha dem där så inkluderar man cstdio).

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Då han skriver i C så behövs ej detta. C har inte stöd för namespaces, och har då inte heller sina grejer där. Kompilerar han som C++ så hade det kunnat behövas ändå, om det inte vore för att stdio.h ändå inte lägger sina saker i namnrymder (vill man ha dem där så inkluderar man cstdio).

Han kompilerar för C++ (/TP-flaggan, ren C är /TC).

Men kompilera brukar väl sådant här göra ändå?

Men brukar inte det här komma när man låter vc++ skapa ett projekt. När jag väljer win32 console app och sen på project settings i wizarden väljer "empty project" så fryses "precompiled headers"-bocken.
Eftersom han inte verkar vara igång och skriva något avancerat är väl det den bästa vägen att gå tycker jag än att låta VC++ skapa stora projekt åt en.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, det fixade sig till slut.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit