Ny mus från Asus håller koll på hjärtat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Det var det ingen som tala om för mig när jag anställdes..
"Arbetslös och (syre)fattig"

haha ^^ Inte riktigt den sortens arbete jag menade dock:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
När du tränar regelbundet så får du lägre puls.. Gunde Svan sägs ha haft 23 i vilopuls när han var som bäst tränad! Lance Armstrong hade 32 ;D

Klart man har låg vilopuls om man heter armstrong, hörs ju t.o.m på namnet att han tränade mycket haha xD (flumm?)

I alla fall så menar jag när adrenalinet flödar till...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
Om man är vältränad så har man låg vilopuls. Men när man börjar arbeta så ska pulsen stiga fort så man får undan alla "slag" produkter som bildas och så att tillräckligt med syre tillsätts. Dock inte över personens max puls^^

Behöver inte få det där förklarat för mig då jag tränar mycket. Mjölksyra är slaggprodukter, om blodtillförseln är dålig så får man självklart mjölksyra. Om du får det lätt bör du köra mer kondition eller ta det lugnare, bryter ju ned kroppen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
En polare har 35 han har aldrig tränat. Så det har mycket med gener att göra hur låg den kan bli. man brukar istället prata om spannet dvs hur stor skillnad mellan max och vilopuls. t ex jag har tränat ganska mycket men har bara 55 i vilopuls dock är min maxpuls 220.

Men det stämmer att om man tränar så sänker man vilopulsen däremot är maxpulsen någorlunda konstant sjunker något per år efter ca 25 års ålder.

Mycket skitsnack, visst hur bra form man är i beror på gener.. men du kan aldrig få 35 om du inte tränar. Man brukar säga att de som tränar kondition ofta kommer under 50, men det är inte några km vi snackar om här utan mil.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidstig
Ska bara tillägga... (har inte läst så mycket än men)

Maxpulsen brukar ligga på 220- Åldern (på personen i fråga det vill säga)
Men det är väldigt individuelt (stavning på det ordet XD är trött).

Det stämmer på ett ungefär, slår inte mycket fel iaf. något har du snappat upp i skolan

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr

Mycket skitsnack, visst hur bra form man är i beror på gener.. men du kan aldrig få 35 om du inte tränar. Man brukar säga att de som tränar kondition ofta kommer under 50, men det är inte några km vi snackar om här utan mil.

Visa gärna nån källa som bevisar att man inte kan ha 35 i vilopuls utan att träna. Har visserligen ingen som bevisar det förutom en jag känner som har 35 utan att träna. Dock sitter han ju inte still framför en dator 24/7 utan har ett ganska aktivt jobb men tränar gör han aldrig.

Trodde jag var hyffsat tränad var topp 20 bland juniorer i Sverige i längdskidåkning och var 40 min efter segraren på Vasaloppet men är nog inte så tränad eftersom min vilopuls bara är 55 man ska ju komma under 50 enligt dig.

Visst det är enormt ovanligt att ha en vilopuls på 35 utan att träna men jag sa bara att det gick. Att kalla det skitsnack förstår jag inte. sen så visst dom som tränade som mig på skidgymnasiet låg mycket riktigt under 50 i vilopuls men hade lägre maxpuls än mig. Så vi hade ungefär lika många slag mellan vilo och maxpuls och det är det som är det väsentliga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Visa gärna nån källa som bevisar att man inte kan ha 35 i vilopuls utan att träna. Har visserligen ingen som bevisar det förutom en jag känner som har 35 utan att träna. Dock sitter han ju inte still framför en dator 24/7 utan har ett ganska aktivt jobb men tränar gör han aldrig.

Trodde jag var hyffsat tränad var topp 20 bland juniorer i Sverige i längdskidåkning och var 40 min efter segraren på Vasaloppet men är nog inte så tränad eftersom min vilopuls bara är 55 man ska ju komma under 50 enligt dig.

Visst det är enormt ovanligt att ha en vilopuls på 35 utan att träna men jag sa bara att det gick. Att kalla det skitsnack förstår jag inte. sen så visst dom som tränade som mig på skidgymnasiet låg mycket riktigt under 50 i vilopuls men hade lägre maxpuls än mig. Så vi hade ungefär lika många slag mellan vilo och maxpuls och det är det som är det väsentliga.

Om killen i fråga är liten skulle jag tro på det.. en låg vilopuls indikerar att du är vältränad och om han inte tränar så tror jag inte på det alls.

Du behöver inte komma och skryta om vart du låg i din skidåkning, när jag tränade kondition sprang jag längre och oftare än de löpare som representerar Sverige i OS. Det är inget skitsnack, däremot var det inte alls nyttigt då jag inte kombinerade med styrketräning. Tränar sönder leder och ligament. Gör de ont lägger man inte av förän man är hemma.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Om killen i fråga är liten skulle jag tro på det.. en låg vilopuls indikerar att du är vältränad och om han inte tränar så tror jag inte på det alls.

Du behöver inte komma och skryta om vart du låg i din skidåkning, när jag tränade kondition sprang jag längre och oftare än de löpare som representerar Sverige i OS. Det är inget skitsnack, däremot var det inte alls nyttigt då jag inte kombinerade med styrketräning. Tränar sönder leder och ligament. Gör de ont lägger man inte av förän man är hemma.

Nja han är normalbygd. Jag vet inte hur det är med människor men med djur så brukar större djur ha lägre puls så vet inte om dit resonemang skulle funka om han är liten. Sen vet jag inte om han tränar skulle vara nån joggingrunda ibland isf. vilket inte förklarar en vilopuls på 35 med tankesättet bättre tränad lägre puls.

exemplet med min skidåkning tog jag bara upp för att ta ett exempel att låg vilopuls inte är ett 100% tecken på kondition. Var till och med en här i tråden som låg på 40 i vilopuls som inte tränade och rökte. tycker det beviset är nog för att bevisa att det finns undantag.

Men håller med om att vilopulsen är en bra indikation på konditionen men det finns mycket annat man måste ta hänsyn till också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Nja han är normalbygd. Jag vet inte hur det är med människor men med djur så brukar större djur ha lägre puls så vet inte om dit resonemang skulle funka om han är liten. Sen vet jag inte om han tränar skulle vara nån joggingrunda ibland isf. vilket inte förklarar en vilopuls på 35 med tankesättet bättre tränad lägre puls.

exemplet med min skidåkning tog jag bara upp för att ta ett exempel att låg vilopuls inte är ett 100% tecken på kondition. Var till och med en här i tråden som låg på 40 i vilopuls som inte tränade och rökte. tycker det beviset är nog för att bevisa att det finns undantag.

Men håller med om att vilopulsen är en bra indikation på konditionen men det finns mycket annat man måste ta hänsyn till också.

saker som hjärtvolym och motståndet i ådror har ju åxå betydelse. ju mer hjärtat kan pumpa/slag desto lägre puls kan man ha.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ är ju att köpa en pulsklocka. Då slipper man ha det där programmet igång när man spelar.

Permalänk
Medlem

Ganska smart otroligt att ingen kommit på det tidigare bara..

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbo
Ganska smart otroligt att ingen kommit på det tidigare bara..

Det största frågan är nog varför någon skulle vilja komma på detta tidigare? Vad fasen ska man ha de till?!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Kan vara bra för mig som spelar WC III på BNet, jag får alltid lvl 1 kompis och stor loosar hela tiden. Jag blir _Riktigt_ förbannad på deras urusla teammatching system

Invztr: Man behöver inte bli rädd för att öka adrenalinet, även när man slåss till exempel.

Samma här, har haft det i flera år och åker på spö. Det är inte deras matchmaking-system som det är fel på, det är utmärkt. Däremot så är det många som reggar nya konton för att kunna spöa folk som inte spelat så mycket, fegt och osportsligt tycker jag. Men man kan ju inte skylla ifrån sig hela tiden, det e bara å bita i det sura äpplet och erkänna att man suger. Jag är typ nöjd med mig själv, för jag har tränat så jag kan spöa en bot på normal..

Jag vet inte riktigt om en sån där mus skulle hjälpa. Man behöver nog inte hålla sig lugn på det sättet att man har låg puls, jag tror att det är mer lugn och iskall, typ känslolös och planerande. Som general måste man ju offra sina modiga soldater utan att tänka på deras känslor eller deras familjer.
Det kanske skulle hjälpa att läsa "the Art of War"; finns säkert en massa smarta tips där..

Edit: eller så går man över till scenario-banor. Det gjorde jag för flera år sen, men nu har jag börjat spela lite riktiga igen, det är faktiskt rätt kul så länge man håller sig till bottar..