Permalänk
Medlem

Fråga om DHCP

Jag har en nätverksskrivare som då och då får nytt IP-nummer av routern och nu vill jag dedikera ett IP till skrivaren. Problemet är att jag inte lyckas få router-jäveln att släppa skrivaren trots att jag startat om router med skrivarens nätverkskabel utdragen. Så länge skrivaren är ansluten (enligt routern) så kan jag inte dedikera ett IP till skrivaren.

Någon som har ett bra tips på hur man ska göra i detta fallet? Routern är en Dell 2350.

Visa signatur
Permalänk

Ett hett tips är att alltid ha på skrivaren/routern. Då släpps inte inte ip-adressen.
Kör du windows ICS eller?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Skrivare ska alltid ha fast IP, dom inställningarna måste du göra i skrivaren.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
eller kanske statisk dhcp, inställd i routern ??

DHCP kan inte vara statiskt, DHCP är ett protokoll för att skicka nätverksinformation. Däremot kan man i en DHCP server specifiera att vissa nätverksenheter alltid ska få ett fördefinerat IP.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
DHCP kan inte vara statiskt, DHCP är ett protokoll för att skicka nätverksinformation. Däremot kan man i en DHCP server specifiera att vissa nätverksenheter alltid ska få ett fördefinerat IP.

Det är detta jag försöker göra i routern men eftersom jag inte lyckas släppa skrivaren i routern kan jag inte ange ett fördefinierat IP till skrivarens mac-adress. Så länge skrivaren är tilldelad ett IP av routern kan jag således inte fördefiniera ett eget IP. Inte ens det IP-nummer som skrivare för närvarande är tilldelat. Det är liksom ett moment 22.

Edit: Jag disablade DHCP server-funktionen i rotuern och därefter gick det att fördefiniera det IP-nummer jag ville. Efter detta enablade jag dhcp igen och då funkade det som jag ville. Kanon!

Tack för era svar.

Visa signatur