SweClockers foldinglag begär förstärkning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crisuf
vad säger dom 4ns för en quad cpu
och 170ns för en playstation 3
och ca 650ns för en GTX 280 (550ns stämmer mera just nu ,innan klienten/core är fulländade säger VijayPandei en interjuv i tomshardware)

"ns is the amount of nanoseconds of folding the client is producing. Folding takes place on a very small time scale, but with very large amounts of data, so it takes very may powerful computers to calculate even 1 full second of folding. That's why we see them measuring perfomance in very small fractions of a second. And while is very helpful for a scientist, it is difficult for us end users to translate in to real world performance." -> hämtat härifrån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ser inga siffror nånstans som det var förr :-S

Hur menar du? :-S

Permalänk
Medlem

kan man använda både cpu clienten och GPU clienten samtidigt? eller vilken skall man välja?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Titta här:
http://folding.extremeoverclocking.com/user_list.php?s=&srt=1...

Problemet med den där är ju att man måste folda oavbrutet i 24 timmar för att den ska visa rätt (dvs hur snabb ens burk är). Och det går ju inte att jämföra med andra då de flesta inte heller foldar utan paus i 24 timmar. Dessutom så sjunker det där ju så fort man tagit ett par timmars paus.
Och dessutom är det där ju totalt för ens nickname, man kan ju ha en PS3 och massa datorer igång och få megamycket PPD på den där sidan. Man vill ju få reda på vad folk har för PPD på just en specifik burk (den man överklockat och lekt med).

Det jag alltså ville kolla var om det finns nån lista med folks estimerade PPD, alltså det som står i programmet medans man foldar. Blir lite mera rättvis tävling då iom att alla inte kanske har möjligheten att ha burken igång 24/7.
Om vi nån gång får en egen forumdel för Folding så kan man ha en tråd där man samlar allas PPD (per burk man foldar med) med system spec.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Problemet med den där är ju att man måste folda oavbrutet i 24 timmar för att den ska visa rätt (dvs hur snabb ens burk är). Och det går ju inte att jämföra med andra då de flesta inte heller foldar utan paus i 24 timmar. Dessutom så sjunker det där ju så fort man tagit ett par timmars paus.

Det jag ville kolla var om det finns nån lista med folks estimerade PPD, alltså det som står i programmet medans man foldar. Blir lite mera rättvis tävling då iom att alla inte kanske har möjligheten att ha burken igång 24/7.
Om vi nån gång får en egen forumdel för Folding så kan man ha en tråd där man samlar allas PPD med system spec.

Jag håller med dig. En egen forumdel skulle underlätta många saker.
Men innan vi har en egen forumdel att posta foldingtrådar i så får vi hålla oss i skinnet och använda tråden i ÖÄ eller Grafikkorts-forumet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vallittu
kan man använda både cpu clienten och GPU clienten samtidigt?

Ja, det går bra att köra med båda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Om vi nån gång får en egen forumdel för Folding så kan man ha en tråd där man samlar allas PPD (per burk man foldar med) med system spec.

Så länge kan folk som vill slänga in sina resultat i tråden och så kan någon (du? jag?) sammanställa det i ett inlägg som Toxic Crow länkar till i FAQen, en temporär lösning

Permalänk

Kan någon förklara varför GPU-klienten använder sig av CPU-kraft? Kan den inte klara sig själv? Har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASENBLUTEN
Kan någon förklara varför GPU-klienten använder sig av CPU-kraft? Kan den inte klara sig själv? Har jag missat nåt?

Svaret finns i både ATI- och NVIDIA-klientens FAQ för GPU2-klienten:

Can I use my CPU to do calculations too?
For now, the GPU2 core uses the CPU a bit in addition to heavy use of the GPU. However, we hope to off load the calculation completely to the GPU in the future.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
Hur menar du? :-S

Jag tror han menar samma som jag skriver om.
DVS förut så fanns det text till vänster om man öppnade foldingprogrammet.

Man ser ju i mitten alla atomer eller vad det är i olika färger, men till vänster kunde man även se statistik, dvs vilken man jobbade på nu, hur många WU man har gjort, osv.

Postar en bild här.

Varför har de tagit bort detta?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Sâ fort jag kommer tillbaka till sverige ska jag sätta mitt grafikkort i arbete. Go sweclockers!

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
Jag tror han menar samma som jag skriver om.
DVS förut så fanns det text till vänster om man öppnade foldingprogrammet.

Man ser ju i mitten alla atomer eller vad det är i olika färger, men till vänster kunde man även se statistik, dvs vilken man jobbade på nu, hur många WU man har gjort, osv.

Postar en bild här.

http://img148.imageshack.us/img148/4236/foldinggr0.th.jpg

Varför har de tagit bort detta?

finns ju iallfall i GPU tray klienten
enda man inte ser är hur många wu's man har gjort

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

Jag började "Folda" för en dryg månad sedan när jag köpte en PS3:a.
Till en början körde jag bara på den men nu kör alla mina datorer 24/7.
Det kommer nog inte bli kul när elräkningen kommer.

Som en del andra så har jag problem med SMP folding under Vista. Så jag kör mest GPU klienten.
Kan man köra fler GPU klienter på samma burk? Tänker mest på min bärbara med dubbla 8800M GTX.

Riktigt bra länk du gav Toxic. http://folding.extremeoverclocking.com/user_list.php?s=&srt=1...

Permalänk

Synd att inte den här artikeln postades tidigare, slutar på jobbet imorrn och har där en del burkar. Startade nu precis åtta folding-processer på två ubuntu-burkar bestyckad med varsin C2Q 2.4GHz processor och 4/6 GB RAM. Som synd var fanns inte GPU-klienten för linux, sitter ett helt oytnyttjat Quadro-kort i de där burkarna. Sen var smp-varianten endast för 64-bitars, vilket vi tyvärr inte kan köra på just de burkarna så jag får väl slita ihop "vanliga" poäng;-)

Måste avsluta processerna imorrn, men hoppas swec-teamet hinner få ihop lite poäng iaf.
peppelorum är användarnamnet där med, om någon som är mer hemma på folding kan säga hur snabbt det rullar så vore jag tacksam (om statistiken kommer in så snabbt dvs).

Permalänk
Medlem

Precis som Laarkie så skaffade jag en PS3:a för ca en månad sedan och kör folding på den enbart, men redan kommit upp i 58 Work Units vilket nog är lite över 1 per dygn...grym prestanda om vi jämför med traditionella cpu:er i hemmadatorerna, Väldigt imponerad av cell när det gäller denna typ av beräkningar.

Slutsats:
Smacka igång de ps3:or ni har hemma, kör dygnet runt, aktivera folding som "skärmsläckare".
Var inte heller skraj för PS3:ans kylning som faktiskt han hantera värmen väldigt bra.
Iochmed dess prestanda är det nog mest energieffektivast att låta denna köra på full effekt istället för en PC (om ni måste välja på grund av för saftig elräkning)

Permalänk
Medlem

Hade varit guld om man kunde ha PS3-varianten på sin dator som skärmsläckare, den är så jääävla snygg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
Varför har de tagit bort detta?

Ok ni menar viewern, då är jag med ^^ I och med den nya versionen, 6.20, av klienten så har det uppstått lite bekymmer med viewern. De är medvetna om det på Stanford och har förhoppningsvis fixat det till nästa release.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laarkie
Kan man köra fler GPU klienter på samma burk?

Jajamän

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Startade nu precis åtta folding-processer på två ubuntu-burkar bestyckad med varsin C2Q 2.4GHz processor och 4/6 GB RAM.

om någon som är mer hemma på folding kan säga hur snabbt det rullar så vore jag tacksam (om statistiken kommer in så snabbt dvs).

Det beror lite på vilket/vilka projekt dina klienter foldar. Men minst en dag, förmodligen 1-3 dagar, om du har otur... väldigt många dagar. Två SMP-klienter hade lätt klarat en dag var, synd att ni kör 32-bitars.

Permalänk
Medlem

Då har man laddat ner GPU klienten ocm förbrukar halva min datorkapacitet.. men den där grafen krashar så fort jag försöker starta den, men 5% på 11 minuter, är det bra?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Då har man laddat ner GPU klienten ocm förbrukar halva min datorkapacitet.. men den där grafen krashar så fort jag försöker starta den, men 5% på 11 minuter, är det bra?

5% på 11min? Nja, inte så bra direkt. Fick dock själv dålig score, runt 1% på 2min (som du ungefär), när jag körde Vista64. Men i Windows2003 så får jag 1% på 1min och 40sek. Det är rätt stor skillnad tycker jag. Man kan också kolla på GPU-användningen. I Vista64 så får jag runt 96% som mest, men i Windows2003 så ligger det oftast stadigt på 99%. Detta på en Phenom i 2GHz och ett 4850-kort. Jag har dock hört att Vista32 ger bättre resultat men det har jag inte testat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Kör både GPU och CPU för tillfället, och jädrans vad värme det kommer ur nätaggsfläkten.

*Edit*
Efter ca: 30 minuters körning har jag 63/64 grader på CPU-kärnorna (Belastning ~50/50%.) och 81 grader på GPU-kärnan. Ujujuj..

*Edit 2*
Hittade igen mitt gamla team, så jag kommer nog bara köra några få units innan jag börjar skicka dit igen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag behöver lite hjälp, visst det är la totalt meningslöst med mitt skitsystem, men grafikkortet kan väll göra någon nytta iaf.

Jag installerade det som fanns på nedladdningssidan för det stog att man skaulle ha, sedan skulle man också ha gpu2? Tog den översta. Ska man inte ha något mer? Vilka program ska man ha igång osv? Verkar som man måste ha display uppe hela, tiden stämmer det? För när man stänger ner den och tar upp den igen så har den ju börjat om?

Hör iaf att nätagget kurrar gött även om display inte visas. Jag tycker detta verkar onödigt krongligt, speciellt när man har dyslexi... Det suger att inte kunna ta till sig det man läser riktigt klart.

En sak till, grafikkortsdrivrutinen slutade svara kommer upp var 5:e minut. Har vista... Fast det är la för att ATI har ännu inte släppt några färska drivrutiner som FUNGERAR på AGP 2600XT.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

hum

EoZ

Vet tyvärr inte om ATI :/
men Nvidia måste man ha gefore 8 eller högre för att kunna köra Gpu2 vet inte vilka ATI kort som stöder gpu2

läste här på sweclock.
"Om man har ett ATI HD2xxx HD3xxx kan man folda med sitt grafikkort"

och när jag foldar för fullt på mitt Asus Gefore 8800 GT 512MB så ligger den på 65 Grader
har bara trimmat den lite core clock 600 ->650 och shader clock 1500->1625
och har ingen fläkt profil och man hör knappt kortet så vet inte som jag läst här att fläkten bara kör i 30% ?
men jag har sidan öppen på min dator så kanske därför jag inte har så höga grader

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

Re: hum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crisuf
[B]EoZ

Vet tyvärr inte om ATI :/
men Nvidia måste man ha gefore 8 eller högre för att kunna köra Gpu2 vet inte vilka ATI kort som stöder gpu2

läste här på sweclock.
"Om man har ett ATI HD2xxx HD3xxx kan man folda med sitt grafikkort"

Jag har ju HD 2xxx

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Öser på med 4 burkar ett tag, såg kasst ut att ligga sist av alla så jag tänkte vafan...

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Öser på med 4 burkar ett tag, såg kasst ut att ligga sist av alla så jag tänkte vafan...

Sist på listan...

Jag är ju inte ens MED på listan i swec's team.. fast jag foldar allt vad datorn orkar med.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Sist på listan...

Jag är ju inte ens MED på listan i swec's team.. fast jag foldar allt vad datorn orkar med.

Kan ju ta en stund innan det uppdateras! säker på att du har slagit in team nummer?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Listan
......
998 WadE 3179 13
999 nE 3175 39
1000 leffex2 3171 12

Jag.

Donator ZecretW
Team Folding@SweClockers.com (37451)
Score 1264 (certificate)
Donator Rank 482265 of 1053744
WU 7 (certificate)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
men den där grafen krashar så fort jag försöker starta den, men 5% på 11 minuter, är det bra?

Viewern ("grafen") är lite buggig just nu, så folk rekommenderas att inte köra med den om den beter sig konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Nu tror jag att jag behöver lite hjälp, visst det är la totalt meningslöst med mitt skitsystem, men grafikkortet kan väll göra någon nytta iaf.

Du får gärna skapa en tråd i vår nya forum-del om du fortfarande har bekymmer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Jag installerade det som fanns på nedladdningssidan för det stog att man skaulle ha, sedan skulle man också ha gpu2? Tog den översta. Ska man inte ha något mer? Vilka program ska man ha igång osv? Verkar som man måste ha display uppe hela, tiden stämmer det? För när man stänger ner den och tar upp den igen så har den ju börjat om?

Du behöver bara en fungerande drivrutin och folding-klienten för att kunna köra. Viewern ("displayen"), behöver du inte ha uppe. I själva verket foldar den långsammare om du har den uppe, plus problemet med att den i nuläget har en tendens att krascha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
En sak till, grafikkortsdrivrutinen slutade svara kommer upp var 5:e minut. Har vista... Fast det är la för att ATI har ännu inte släppt några färska drivrutiner som FUNGERAR på AGP 2600XT.

Vilken drivrutin har du? 8.7?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Listan
......
998 WadE 3179 13
999 nE 3175 39
1000 leffex2 3171 12

Du kollar i "fel" lista Här är den "korrekta" -> http://fah-web.stanford.edu/teamstats/team37451.html

Permalänk
Medlem

Det är så stor skillnad på CPU och GPU så man kan skippa CPUn helt anser jag på min 9850 så tog det nästan 3 dygn att göra det som tar 8 timar på 8800GT en 7-8 ggr effektivare
Till det kan vi lägga el effektiviteten.
På CPUn skiljer det 70w med och utan folding
medan på min GPU skiljer det endast 35w med och utan folding så 2 ggr effektivare
slår man i hop dessa så får vi ca minst 15ggr effektivare och det är på mitt enkla 8800GT

jag kommer nu köra GPU folding alltid på när datorn används, men inte då jag spelar

Sedan det där med att donera pengar. det är effektivare att ge dator tid. en pengar då man bara behöver stå för el differensen load-idle=differensen. Medan om man donerar pengar till så ska det täcka hårdvara plus hela el kostnaden. Då idle elen inte kan utnyttjas till annat, som hemanvändaren gör. Datorn är ju ändå på när man surfar tittar på film mm. Samt att hårdvaran måste man ju ha ändå. Så då återstår barra det där på sin höjd 20-80w

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk

Är det värt att folda på en PowerMac G4 2*867 Mhz (motsvarar gissningsvis ungefär 2*1,7 Ghz Pentium 4) eller är det bara slöseri med ström?

Känns som att den inte skulle tillföra så mycket med tanke på GPU-klienter etc.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Kör Folding@Home på jobbet så nu "pumpas" det ut Workunits igen!

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

nvidia kom upp på fösta platsen nys och snart så står nog nvidia för mer än hälften
http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.py?qtype=osstats

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel