Sista kollen (Beställning snarast)

Permalänk
Medlem

Sista kollen (Beställning snarast)

Tjena allihop!

Har dragit ihop en dator: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=518-42329

Men jag är inte helt säkert när det kommer till datordelar, är även första bygget (hade inte tänkt att klocka) Hade tänkt att använda datorn till en hel del surfning, film och lite spel. Gärna en tyst också. Finns det några delar som bör bytas ut till något bättre i samma prisklass? hade tänkt mig runt 7000kr, men om det är något som är riktigt prisvärt kan jag gå lite högre.

Mvh / kajtarn

Permalänk
Medlem

Det ser ganska bra ut, men jag skulle rekommendera dig att byta ut hårddisken. Den som du har valt är nämligen inställd på att vara så tyst som möjligt, och prestandan har då blivit lidande. Ett mycket bättre val är Samsungs 640GB eller WD:s 640GB, som även de är riktigt tysta men har också bra prestanda. De är aningen dyrare men rymmer också dubbelt så mycket, så de är mycket mer prisvärda.

Permalänk
Medlem

Okej tack. Hur menar du att prestandan blir lidande? inte så att jag behöver den tystaste datorn som finns, men inte så att den blir onödigt högt. För jag köper hellre en dator som låter lite mer och är bättre än att ha en tyst som knappt räcker prestandamässigt i ett år isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajtarn
Okej tack. Hur menar du att prestandan blir lidande? inte så att jag behöver den tystaste datorn som finns, men inte så att den blir onödigt högt. För jag köper hellre en dator som låter lite mer och är bättre än att ha en tyst som knappt räcker prestandamässigt i ett år isåfall.

Det är främst söktiderna som är dåliga på den hårddisken, och snabba sökningar är viktiga när man t.ex. startar nya program och sånt. Så den är inte särskilt bra som systemdisk helt enkelt. Och visst är den aningen tystare än de andra hårddiskarna jag länkade, men inte så att du lär märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem

okej, tack. Inga andra fel du hittat? eller några kablar jag behöver beställa? kylpasta sitter väl redan på fläkten man får med processorn så det är inte heller något jag behöver beställa? Beställningsknappen är riktigt nära nu känner jag :>

Edit: bytte hårddisken till samsugen du länkade

Permalänk
Medlem

moderkortet pallar ju PC2-9600 så varför inte ta lite snabbare minnen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

var ju dock grymt mycket dyrare :/

Permalänk
Medlem

Pc6400 minnen räcker gott o väl Ser bra ut,

Det e bara att tuta o köra!

Permalänk
Medlem

Jo, det finns ingen anledning att ta snabbare minnen än PC6400 om du inte tänkt klocka. Du vinner ändå inget på det, det blir bara dyrare.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! uppskattar det verkligen, ni har inga bra tips till första bygget? och alla sladdar och sådant följer väl med? :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajtarn
Tack för all hjälp! uppskattar det verkligen, ni har inga bra tips till första bygget? och alla sladdar och sådant följer väl med? :]

Sladdar brukar följa med, ev kan du behöva nån mer SATA-kabel men jag tror du får minst två med moderkortet.

Tips:
Läs moderkortsmanualen ordentligt, det mesta står i den. Du kan läsa i förväg innan du får prylarna (manual finns på nätet), man blir lätt så stressad när man väl får grejerna
Jobba lugnt & metodiskt
Undvik statisk elektricitet (ingen heltäckningsamatta, se till att jorda händerna regelbundet mot chassit etc)

Permalänk
Medlem

Okej tack för all hjälp, beställningen är skickad nu :]