Permalänk

Måste bara fråga vart du köpte kabelstrumpan?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Ser fint ut. Nu blir man ju tvungen att bygga nått 19" själv och visa upp.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Ser fint ut. Nu blir man ju tvungen att bygga nått 19" själv och visa upp.

Jatack, det låter bra.. Funderar själv på ett chassi för rack montering.. Men men.. Priset svider.. Måste försöka hitta beggat eller kanske bortskänkes..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Snyggt! Hur hittades moderkortet?

Tack:) Moderkortet fick jag av en person på forumet (glömt hans nick) för en tidsedan så det har legat lite oanvänt men ska nyttjas nu iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Har du fäst distanser ännu? Jag skulle undvika lim. framföralt smältlim då det släpper ganska snart från metall speciellt om det blir lite kallt. Värdelöst om du frågar mig.

Skruv rakt igenom fungerar ju säkert.

Annars kan man nog löda dom om man är lite finurlig.

är de vanlig plåt, icke rostfri så brukar lödten med fluss i fungera bra. Går å värma med varluftpistol eller lägga skiten på en en spisplatta Fungerar har provat med andra saker.

Får ju se till å ta bort plat detaljer dock och så. Plåten kan vrida sig å så med säg spisplattan så det skulle jag bara testa om allt annat inte fungerar men en varmluftpistol å lite tålamod så kan du värma upp skiten till smältpugten. Skulle ta distanseran och sätta dom i borrade hålet sedan värma med pistolen rakt under sedans föra på lite lödten på ovansidan. Sedan när det satt sig kan du ju slipa bort eventuell stump som sticker ut på baksidan. Det hade jag testat i alla fall tror jag. Alternativt fixat skruv som gick rakt igenom.

Går också om hålen ej är förstora att testa å gänga om plåten är tjock nog.

Finns nog många sätt å lös det på men lim, speciellt smältlim är skit. Lim kan spricka å ha sig tycker jag.

Jag har testfäst 2 distanser med 2 komponents lim och det har hållit ännu. har tänkt att löda dit distanserna också. vilket som kommer nog funka. det är ju inga direkta belastningar på det. och som att klarlägga så kan man löda läckande bensinrör på bensinmättar armaturen i en biltank med just lödten. fingerar ypperligt. använde då varmluftpistolen för att smälta tennet. och mycket fluss är alltid bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SleepstreameR
Riktigt praktiskt och bra gjort tycker jag (Funderar på att göra nått liknande till mig själv nu pga av dig )

Det är skönt att det är nån här som begriper vad denna forum delen är till för...

Roligt att höra att folk gillar detta bygget
Jag ser gärna att mer folk sätter sig ner och bygger ihop något litet roligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Måste bara fråga vart du köpte kabelstrumpan?

Köpte kabelstrumpan för länge sedan på Elfa. köpte mig faktiskt hela 25m vilket är slut numera har max 30cm kvar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Ser fint ut. Nu blir man ju tvungen att bygga nått 19" själv och visa upp.

Gör det! på tok för lite 19" byggen och byggen för den delen häller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Jatack, det låter bra.. Funderar själv på ett chassi för rack montering.. Men men.. Priset svider.. Måste försöka hitta beggat eller kanske bortskänkes..

Ett tips är att kolla blocket eller tex elektronikforumet (vet att det finns några U1or till sala där just nu för typ 0kr (Stockholm) ) annars så lite bekanta eller om man går runt till företag och frågar om man får kolla i deras elektronik skrot.

Ja då var det dags för en liten update då.

nu är jag redigt förbannad på mig själv. ... Hade lödat ihop lcd'n efter att först ha på börjat en halvfärdiglödning fel akttigit som tur var upptäckte jag det och han löda om den innan den tog skada av det.

Iaf hade ju en annan plåt att fixa dessutom.

Denna fick jag tag i av en kompis som just nu håller på att renovera en Volvo PV. Plåten var lite förlång och endast 1-2mm för hög så det passar ju perfekt att kunna passa in den som bakstycke på själva enheten.

Tog och ritade ut var kontakterna skulle sitta. Tog den gamla I/O plåten som mall och ritade av. inte helt färdigt utan man får borra och slipa lite och sedan göra massa fin justeringar.

Hittade även en display nere i gömmorna. denna kommer väl användas senare i kommande byggen.

Den till Underst är den jag kommer använda i detta bygget. (Suddiga bilder)

Behövde ju en 10Kohm trimpott dessutom ju

Även en Lpt kabel (skrivarkabel)

Det är den understa kontakten jag var ute efter eftersom jag inte har några skrivare som använder den övre kontakten och dessutom går mina 2 laserskrivare via Usb dessutom.

Man tar och skalar av kabel och får då fram 25st trådar (+ sköld. Den som jag strapsade runt kabeln)

Hur gör man då för att hålla reda på vilka kablar som man ska använda och vilka som ska sitta var någonstans?
Jo man får helt enkelt mäta fram vilka kablar som man ska använda och sen märka upp de så man vet att man tar rätt. OBS dubbelkolla att du tagit rätt kablar flera gånger

Hur gjorde jag för att mäta fram vilka kablar jag skulle använda då?
Jo jag hade ju mitt schema

Notera att jag inte har någon bakgrund belysning. Jag lödde efter schemat men hade ju som sagt inte pin 15 och 16. så därför är schemat ändrat till en display med 14 anslutningar.

För att summra fram vilka kablar som är vilka så tar man bara mät pinnarna och sätter den ena på den klippta kabeln och sedan letar med den andra i kontaktstycket. när man hittat rätt så kollar man vilket nummer pinnen i kontakten har och sen märker man bara kabeln. Det står med väldigt små märkningar i kontaktstycket.

och något sånt här bör det färdiga resultatet bli.

Har inte brytt mig om att ha 'rätt' färg på kablarna mellan tex trimpotten och displayen mm. 5v tas internt från en molex.

Dock dum som jag var så kopplade jag ju in Helvetet på köra lilla 12v istället för 5v. vilket resulterade i en blinkade display. chipet gick åt helvete.
Dock så har jag varit i kontakt med samma person som sålde lådan till mig och han hade någon låda över som han skulle skruva sönder för att skicka en ny display till mig.

Roligt att folk vill hjälpa Får den för frakten vilket jag tycker är helt okay.
Då jag lödde min via stiftpinnar så möjliggör det att jag kan byta displayen på 2 röda. så jag behöver alltså inte löda något mer bara byta displayen.

tänkte lite där.
Så nu sitter man här och är förbannad på sig själv för man dödat en display men är glad samtidigt då en ny ligger väntandes på posten

Kommer jobba natt nästa vecka och är nog inte så aktiv just då.

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

sånt som händer. Dödade en 2.5" hårddisk på samma sätt här i veckan.
Som tur var så var det bara en liten skruttdisk som jag använde för att testa hur min ljuddämpade hdd låda funkar. Håller på med ett HTPC bygge baserat på ett HFX chassie och då duger det inte med en bullrande disk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Orkar inte skriva på svenska men jag tror ni fattar

Hello there.

Gotta work harder whit my project.. But i don't have much time over. i work night 9-10 hours everyday and the rest time i sleep or i eat. or see my girlfriend.

but i will try to get this right on track again

A small update just. have been working on some other things in the house that had to been fixed.

Bad old pics.

This was the computer i get the motherboard from.

Was installing another one 40mm fan to the harddrive and to the rest of the system. I will use a harddrive on 250Gb or 320Gb on this it will just be much music
My new update will probably handle about the Winamp controller or the LCD display.

Well soon i gotta leave and go to work again

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Orkar inte skriva på svenska men jag tror ni fattar

Hello there.

Gotta work harder whit my project.. But i don't have much time over. i work night 9-10 hours everyday and the rest time i sleep or i eat. or see my girlfriend.

but i will try to get this right on track again

A small update just. have been working on some other things in the house that had to been fixed.

Bad old pics.

[bilder]

Was installing another one 40mm fan to the harddrive and to the rest of the system. I will use a harddrive on 250Gb or 320Gb on this it will just be much music
My new update will probably handle about the Winamp controller or the LCD display.

Well soon i gotta leave and go to work again

//Martin

Pretty good english my dear friend/sweclocker :):)
so you have a girlfriend ? congratulations, i did not know..

jaja, ballt bygge, ska följa det oftare i framtiden. H
ur mycket prylar har du egentligen :p??

Permalänk
Medlem

hmm, fanns det ngt modermodem i den där grunkan?

Permalänk
Medlem

Ett riktigt intressant projekt, kommer att följa de med spänning!

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ser riktigt fint ut får ta o följa detta projektet!
Vilket OS hade du tänkt att köra?
Har alltid tänk på att jag vill ha en dator med ett OS gjort för musik!

Permalänk
Medlem

följer detta, verkar spännande, själv håller man på med ett nes bygge

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Nu börjar det hända lite! Fint.

Permalänk

Vart köpte du kabelstrumpan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakristomte
Vart köpte du kabelstrumpan?

Läs längre upp på denna sida så får du svaret....

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Har börjat luska ut vad moderkortet heter..

Tror det heter i handlen E-vectra men hittar inget info om det.
Ska i dagarna ner och kolla mer noggrannare i bios mm på det.
och inte E-vektor som jag nämt tidigare.

Har även inhandlat en

125kr för skärmen och 33kr frakt

7" LCD hyfsad kvalite. ingång composit.
Bilden kan roteras 180 grader.
Dock med hjälp av andra personer på nätet så har ajg lyckats läsa mig till att denna skärmen går simpelt att bygga om till S-videostöd. Även RGBstöd fast det är lite jobbigare. självklart går även scart fast det är ett större ingrepp.

Tror jag ska satsa på S-video på denna skärm.

Skärmens (enhetens) egentliga namn: LCM 70QE

OBS. Väldigt stora bilder. både i storlek och upplösning!

Skärmpanel: http://madmodders.se/temp/Kretskort/dmtech_tft_lcd_panel.jpg
Huvudkort: http://madmodders.se/temp/Kretskort/dmtech_tft_board.jpg
Anslutningskort: http://madmodders.se/temp/Kretskort/dmtech_tft_board_2.jpg

Mer info om denna går läsa på bland annat Elektronikforumet.com

OS'et jag hade tänkt köra ibörjan enbart för att labba lite är XP. fast har problem med att instalera med en 120gb disk. ger problem i Driver.cab och ett gäng filer därefter.. Vet inte varför jag har trotts allt haft samma os inlagt fast på mindre hårddisk.

Har även köpt till mig en 500gb Seagate sata2 disk till min prim dator

Kommer kanske update i veckan.

EDIT: har hittat mer info om denna ute på nätet . vanligast är att den kommer med en processor på 500-600 eller 733mhz. jag har nu 800mhz celeron men finns även folk som har modeller på 950mhz.
endel säger att den hanterar 512mb andra 256. jag har bara 256mb minnen så jag vet inte men det räccler väl. folk ska ha fått igång datorn med hårddiskar på över 120gb så jag misstänket att cdläsaren är lite småtjurig på mig bara.
Finns även modeller med dvd spelare

Förresten någon som vet vad Emit-Code är för något?

http://www.youtube.com/watch?v=Z-GAqTYJPJ4

EDIT2:

Ser ut som att moderkortet kan hantera 2 diskar på sin idekanal. trodde den var låst/gjord för endast en enhet. för isf kan jag ha 2 diskar i chassit

Kör instalationsprogramet just nu.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser som vanligt fint ut.. Väntar med spänning på nästa update!

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Ledsen för inga uppdateringar.

När pici är nere så är det ju jobbigt att leta efter en ny stabil host. ogillar imagehack därför det endast blir några få bilder nu i väntan på pici ska komma upp.. (Hur jävla lång tid ska det ta för en dator att bli flyttad mellan 2 byggnader?)

7" skärmen sålde jag vidare och gick plus på affären
Har ett gäng aktioner ute på elektronikforumet om någon skulle vara intresserad.

två bilder på post och Bios
Stämmer dock inte redigt. hårddisken var inte ansluten och körde med ett annat minne än nuvarande på 256mb.

Jag köpte ju mig en 500gb och satte in i min primdator och tog ut en 120gb och använder den nu till detta bygget.

har instalerat mjukvaran men ska ta och patcha osv lite. Verkar funka bra. någongång under de 6-7dagaran den varit uppe så har den tappat anslutningen mot nätet fast det kan vara mitt fel då jag pillatnere vid mitt stativ i källaren

Bilder på stativet kommer i nästa update.
Har inte gjort spec mycket. har lite problem med två bilar då jag flyttat om lite grejor i motorutrymmerna i bilarna;)
Har även rensat upp lite i serverrummet och det finns fortfarande mycket kvar att städa. vill du hjälpa mig städa kolla in forumet på elektronikforumet då!

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ser bra ut...

Visa signatur

Legalise Internet (and stimpacks)

Permalänk

Har gjort lite smått.

Bland annat anslutit de 3 fläktar som lådan kommer innerhålla.
Jag ja vet att 40mm fläktar låter illa.
2 fläktar för hårddisken och en för processor fläkten måste jag komma på en vettigare placering. blir alt en lite förflyttning av moderkortet 1cm närmare hårddisken.

Bytte även 80fläkten mot en 40mm. den vita kablen vet jag inte vad den är till för.

Även dragit på lite kabelstrumpa på kablarna.

Men vad ska denna kablen vara till då?

Jo jag förbereder för att flytta NIC-lysdioderna till fronten istället

Har satt fast kablarna och krympslangen där lysdioderna igentligen satt från början.

Som synes mitt stativ där enheten senare kommer sitta.
har städat upp en heldel och anslutit hemma nätverket igenom.
U3an är inte inkopplad.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nice. Har följt dina prjekt etn längre tid och du fortsätter imponera med fiffiga lösningar osv

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk

En liten updatering då igen.

Tog en com-kabel och klippte sönder.

Anslut den med kabel till de 3 knapparna jag tänkt använde till Winamp controllern.

Fungerade på första försöket dessutom
Så nu kan jag starta, stoppa, byta låt mm med ett knapptryck

Updateringar kommer så småningom. Komentera gärna!

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Herregud, blir ju verkligen sugen på att göra något liknande litet projekt.. Funderade på en liten "Boombox" Skulle ju vara grymt om man kunde bygga ihop en liten budgetdator, som tål viss "behandling" sen ha en stöttålig extern hdd, en lcd, o liknande kontroll.. Men, batteritiden kanske skulle bli ett problem..

Tanken är att övertala min elektroniklärare att få bygga en liten förstärkare, typ amp6 från 41hz, som man kan ansluta denna minidator till, och sen två stycken högtalare och ett mc batteri, detta kanske i en förstärkt ryggsäck eller liknande så man har stadig grund åt datorn, o.s.v. Men antagligen blir det nogutan datorn, eftersom det skulle nog döda datorn alldeles för lätt..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Har caddat fram en CAD-fil.
Så nu ligger troligen plåten och blir utskärd. mer bilder på detta kommer senare.

Har inte gjort mycket faktist inte hunnit med. har påbörjat att instalera en farthållare på farsans bil så det är väl lite viktigare nu.

Men det hindrar er inte ifrån att ge ris och ros.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Attans snyggt

Vad är det man säger ingen spänning utan ström hehe

Installera farthållare ok det låter trevligt då lär du ju bygga in en rolig
funktion som kan fjärrstyras tex med en minicall som ser till att låsa
farthållaren på max 30km/h

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

schysst bygge! Gillar skarpt små byggen.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Kondensatorerna värkar se lite svulliga ut på modekortet eller ser jag fel? Dax å byta isåfall, lär ju bli ganska varmt i den trånga lilla lådan, de lär ju påvärka livslängden ganska bra på de stakkarna om jag får notera Annars ser bygget väldigt intressant ut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Attans snyggt

Vad är det man säger ingen spänning utan ström hehe

Installera farthållare ok det låter trevligt då lär du ju bygga in en rolig
funktion som kan fjärrstyras tex med en minicall som ser till att låsa
farthållaren på max 30km/h

Förstår inte vad du menar? Farthållaren kan inte aktivers under 40km/h om det är det du menar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradis
schysst bygge! Gillar skarpt små byggen.

Tackar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blaze84
Kondensatorerna värkar se lite svulliga ut på modekortet eller ser jag fel? Dax å byta isåfall, lär ju bli ganska varmt i den trånga lilla lådan, de lär ju påvärka livslängden ganska bra på de stakkarna om jag får notera Annars ser bygget väldigt intressant ut

Kondensatorerna är lite svullna ja. men jag har inte mött några problem under det halvår jag haft moderkortet. Datorn har förövrigt snart en uptime på en månad liggandes på mitt skrivbord. inget är nämnvärt varmt. bara cpu'n som blir varm utan kylning men fungerar fint utan (jävla syrror som stöter till fläkten)

Annars blir det ett besök på elfa, om jag får problem.

Tackar. alltid kul o höra att det finns några personer som uppskattar det ajg gör iaf.
min plåt har blivit utskärd och den såg helt okey ut av vad jag han se över cambilder.
Den ligger på posten imorgon så jag har väl den på tors/fredag isf. perfekt med att ha lite att pilla med då iaf. blir nytt omfäste av moderkortet bland annat. hoppas bara måten stämmer nu. annars har jag väldigt stora problem

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande fint ut, väntar med spänning på update inom kort?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

Så då har man fått sin I/O plåt ut skärd av Sleepstreamer på forumet.

Det fattas en smalbit uppe vid LPt porten men det var för tunt för att det skulle kunna sitta kvar. vi diskuterade det och gav det en chansning men det gick inte så istället ska jag slipa bort resterna där uppe ifrån.
Idags läget skippar jag Slim Cd'n om jag mot förmodan skulle behöva en Cd så tar jag det över nätverket.

Så då får jag koppla ner Musikdatorn .. och testa passformen.

Tror det kommer passa rätt bra faktist. väldigt svårt och mäta sig fram till vilka mått man ska ha men jag tror jag har lyckats någorlunda iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

najs :)... det går frammåt kul kul