Permalänk

Dela ut mobilt bredband?

Hejsan.
Har nyss flyttat ut i skogen och såklart fanns det inget adsl här. Dock håller dom på att gräva så det skulle bli klart i höst.
Hursom har jag lite tur, bor i närheten av en mast så jag har nära full täckning till min "dongel".
men det jag vill är att jag vill kunna dela ut skiten till flera datorer. Finns det någon vettig routermjukvara som klarar det? Monowall osv?
Eller blir det helt enkelt att köra igång en liten windows burk och installera sen bara dela ut den här internetanslutningen?

Har gbit switchar, trådlösa accespunkter och allt så. Bara funderar på om det finns annat sätt än en jävla xp maskin.

Medans jag ändå är här och stör, vet att telenor ringde och sa att jag hade gamla mjukvaran i modemet så det inte stödjer turbo3g. Skulle tydligen gå att hämta nya på deras hemsida, men jag kan inte hitta något till just det modemet jag har? Icon 7.2 står det under om det hjälper.
/FarmoR

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Om du har orken kan du alltid köpa usb modem router, fast dom kostar runt 8-900kr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludd3
Om du har orken kan du alltid köpa usb modem router, fast dom kostar runt 8-900kr.

Njea det har jag ingen lust med eftersom man garanterat kan lösa det själv på något sätt, och gratis framförallt.
kom på att jag hade en windows burk ståendes här i en garderob. Så Stoppade i modemet och försökte dela ut.
Ett litet problem är att jag har en laptop med vista på för att försöka se om det fungerar. Dock får jag absolut inte igång det. Därav funderar jag på om det är någon bögad funktion som blockerar sådant?

edit: Verkar inte fungera med XP heller.
Några förslag om vad som kan vara fel?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Beror på vad som inte fungerar, får du rätt nätverksinställningar ifrån windowsmaskinen? Ip-nummer, nätmask, gateway osv?

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.