Allmän backuptråd. Hur tar du backup? Tips, idéer, diskussion mm

Permalänk
Medlem

Då försöker jag få denna tråd att leva igen.

Jag funderar på att skaffa en Synology 107+ eller 207+ (har inte bestämt mig om jag ska spegla backupen) och låta den stå och ta backup, vad tror ni om det?

Permalänk

Det blir nog bra. Fast ska du bara ta backup räcker ju en USB disk eller en mer "bare" NAS (D-Link DNS 323 eller ännu enklare).

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Jo..jag har en extern men jag är riktigt dålig på att göra backuper så jag tänkte att en NAS kanske vore något. Har 2 datorer jag vill göra backuper på varje vecka. Funderar även på att skaffa något till TV:n och streama dit, funkar det med en NAS?

Permalänk

Jag kopierar över det enda viktiga jag har, mappen med bilder, till en extern HDD då och då. Resten har jag på skivor i sina förpackningar + en säkerhetskopia på alla viktiga skivor så som program och liknande. Det är från kopiorna jag gör eventuella ominstallationer

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Bestämt mig, det blir en synology 107+.

Permalänk
Avstängd

Jag har inte så avancerat. Synktoy till USB disk på bild/musik mapp när jag känner att jag har uppdaterat den så det är värt. blir väl ca 2ggr/mån. enkelt iaf. Sätter på usb disken startar synktoy klickar på synk, går och lägger mig.
Det duger för mig.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Laddade ner BartPE senast och lade in DriveImage XML plug-in som en snabblösning som inte kostar nått men ska nog fixa senaste varianten av Acronis Drive Image då jag kört den tidigare och gillar den skarp.

Däremot är Nortons Ghost nått så nertyngt program idag som har fått svälla i onödan så det undviker jag som pesten vilket är synd för dess DOS varianter var riktigt bra på sin tid.

Permalänk
Medlem

Använder mig av TimeMachine och en 1TB extern disk. Slipper tänka mer på det då.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Använder mig av TimeMachine och en 1TB extern disk. Slipper tänka mer på det då.

Förutom om ditt hus brinner upp eller din datormaskin och externa disk blir stulen, givetivs.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
Förutom om ditt hus brinner upp eller din datormaskin och externa disk blir stulen, givetivs.

Du jag kunde inte bry mig mindre om lite filmer/musik/bilder försvinner om mitt hus brinner upp...

Är man så rädd ska väl allae man känner börja ha kopior av fotografier i valv hos banker eller nått då. Brinner huset så är ju allt borta.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Är man så rädd ska väl allae man känner börja ha kopior av fotografier i valv hos banker eller nått då. Brinner huset så är ju allt borta.

Jag har personligen alla bilder jag tar nedbrända och sparade på banken. Filmer går ju alltid att få ner igen men bilder är lite svårare att ta på nytt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peter.nilsson83
Är det någon som vet hur länge en dvd/cd-skiva håller? Jag vet att dom sakta bryts ner med tiden, men inte hur fort. Detta kan vara värt att ha i åtanke, så man gör nya backuper på sina backuper (:D) med jämna mellanrum. Eller hittar ett bra lagringsmedia med lång hållbarhet. Tidningspapper ska vara mest hållbart, men det blir nog några ton papper med ettor och nollor då.

Garanterad livslängd på runt 300år: http://www.svalander.se/shoppen/udcdr.htm om inte nån postat redan, har inte orkat läsa allt ännu, vill bara slå ett slag för Norton ghost, fick föräldrarnas större disk tog ut min gamla och satte i deras med allt skit kvar på som de haft innan mej, ghostade över från min externa och en timma senare sitter man som vanligt innan, fantastisk bra lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Du jag kunde inte bry mig mindre om lite filmer/musik/bilder försvinner om mitt hus brinner upp...

Är man så rädd ska väl allae man känner börja ha kopior av fotografier i valv hos banker eller nått då. Brinner huset så är ju allt borta.

Så sant, så sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjj
Garanterad livslängd på runt 300år: http://www.svalander.se/shoppen/udcdr.htm om inte nån postat redan, har inte orkat läsa allt ännu, vill bara slå ett slag för Norton ghost, fick föräldrarnas större disk tog ut min gamla och satte i deras med allt skit kvar på som de haft innan mej, ghostade över från min externa och en timma senare sitter man som vanligt innan, fantastisk bra lösning.

300 år, håller mig till vanliga cd-skivor ist som håller 20..

Permalänk
Medlem

Vanliga CD-skivor kan du inte räkna med att de håller i 5 år, om ens det.

Och 300 år tvivlar jag starkt på för de där skivorna ovan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Du jag kunde inte bry mig mindre om lite filmer/musik/bilder försvinner om mitt hus brinner upp...

Beror ju på vad du menar med lite bilder.
För min del skulle det vara i princip varenda semester och varenda bild tagen sen 2000 eller något, det är riktigt tråkigt att förlora och något man kommer sakna resten av livet.

Permalänk
Medlem

Hemma köra jag imagebackup med Acronis True Image på systempartition och motsv. dokumentkatalog först till en lokal disk, sedan till en disk på en annan dator som mest är på på helgerna. Detta varje vecka, eller vid behov om jag mekar runt mycket med systemet / producerar nåt viktigt (sällsynt).

Behöver jag en återställning snabbt har jag det på burken, skulle det vara nåt allvarligt strul med den så finns det på en annan dator då.

Har också funderat på att bränna på DVD nån gång, man får väl se om man orkar bry sig.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Kör Acronis True Image, bränner även backup på DVD-RW skiva + backup på 2 olika externa diskar

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

AcronisTrueImage på system, usb-disk till övrigt.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

Många som använder Acronis True Image verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag ger mig själv rätten som 2001:are att kapa denna tråd samt eran uppmärksamhet och talan...

Windows vista backupfunktion.
Säg att jag markerar alla alternativ i listan (Dokument,musik,filmer bla bla) och gör en backup av C:.
Denna lagrar jag på min externa hårddisk för att därefter formatera C: och ominstallera windows vista.
Om jag då återställer backupen med hjälp av vista's backup funktion, kommer jag få fram allt innehåll precis som innan ominstallationen av OS?
Självklart menar jag då allt förutom program och annat temp skit som låg och skräpade.

Ex. Jag har en mapp på skrivbordet som heter "körsbär". Kommer den mappen att återskapas på mitt "nya" skrivbord då eller hamnar allt i en arkiv mapp?

Permalänk
Medlem

Enda säkra sättat att spara sina filer för eftervärlden är naturligtvis att lägga upp dom på nätet, helst youtube.
Där är det i alla fall lögn i helvete att bli av med dom.

Visa signatur

hmi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hmi
Enda säkra sättat att spara sina filer för eftervärlden är naturligtvis att lägga upp dom på nätet, helst youtube.
Där är det i alla fall lögn i helvete att bli av med dom.

Va? Allvarligt?

Permalänk
Medlem

Kör automatiskt backup var 14e dag på det viktiga på /home.. detta körs över till servern på en RAID-1. Viktiga saker ligger även på brosans server 7mil bort sen tänkte jag ha en extern hårddisk hos min föräldrar med.

Har förlorat lite data pga klantighet och diskkrasher.. visst det var surt men har nog inget så viktigt att det bara måste finnas kvar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drbrain
Kör automatiskt backup var 14e dag på det viktiga på /home.. detta körs över till servern på en RAID-1. Viktiga saker ligger även på brosans server 7mil bort sen tänkte jag ha en extern hårddisk hos min föräldrar med.

Har förlorat lite data pga klantighet och diskkrasher.. visst det var surt men har nog inget så viktigt att det bara måste finnas kvar.

Det är samtidigt skönt att bli av med en massa man sparat på som man tycker är viktigt men som sedan visar sig inte vara viktig för fem öre.

Dock dör jag om jag förlorar vissa grejjer

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med Acronis, suveränt och funkar för mina behov

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Allmänt:
Det finns många orsaker till varför just jag kör Linux, en är för att nästan allting finns där från början. Ska man t.ex. ta en backup av systemet så är det bara att följa den här guiden. Observera att inget program behövs laddas hem och inga pengar behövs läggas ut. "Software is like sex: it’s better when it’s free".

Personligt:
Själv gör jag väldigt sällan "backuper" av systemet, utan istället lagrar jag mina viktiga filer på min Xbox med 80 GB hårddisk. Sedan när jag väl installerar systemet dokumenterar jag väldigt noga exakt hur jag går till väga, vilka kommandon jag använt mig av och vilka applikationer som jag har installerat. Allt för att göra det lättare för mig när jag installerar om systemet, vilket jag gör ca varannan månad eller i takt med att en ny version av Ubuntu kommer ut.

Men om jag nu tar en backup av systemet så använder jag mig av liknande kommandon som finns i den guiden som jag länkade tidigare och sparar sedan packen av filer på Xboxen.

Visa signatur

Arch Linux - Simplicity, code-elegance and minimalism.

Permalänk

Personligen har jag en 500 GB extern hårddisk kopplad till min Mac Pro och använder den till Time Machine som tar backuper lite mest hela tiden. Utöver det tar jag 1 gång i veckan en backup (med Backup.app) på alla mina bilder och varje dag för inställningar och dokument till min filserver som kör raidz1. Dokumenten samt inställningarna skickar jag dessutom på upp till min iDisk en gång i veckan (bilderna tar lite för mycket plats, även detta med Backup.app).

Edit: Hade varit trevligt att skicka upp det till iDisken varje dag, men det är så ohumult långsam :/

Har blivit av med 1 års fotografier vid en diskkrash för ett par år sedan samt att jag precis blev av med alla mina filmer, serier och min musik. Detta inträffade jag införskaffade min Mac Pro samt gjorde om min filserver. La över allt på en extern disk som krashade....
Vill inte vara med om det igen kan man ju säga, men snart har jag fyllt upp igen samt att Spotify hjälper till ordentligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då är ju frågan:

Vilket program är bäst för backup?
Jag backar bara upp "mina dokument" eller vad Vista nu kallar den för.
Jag vill ha ett program som gör det enkelt att bara restora backupen när man ominstallerat windows. Inget avancerat med andra ord.

Permalänk

Jag och sambon har varsin dator här hemma, därför kändes det lite löjligt att skaffa en NAS eller liknande eftersom man lika gärna kan stoppa in en extra disk i en av lådorna.

Det jag gjorde på båda burkarna:
* Installerade det lilla programmet IBM Continuous Data Protection (CDP). Programmet körs hela tiden i bakgrunden (men är inte så resurskrävande)
* Specade vilka mappar och filformat som skulle backas, typ bilder, dokument och musik.
* Skapade en utdelad mapp som ska husera den andra datorns filer.
* Pekade ut den andra datorns mapp som "backup location".

Resultat:
* CDP håller reda på om jag skapar ett nytt dokument eller lägger in bilder i Foto-katalogen.
* Om båda datorerna är igång backas filen direkt, annars håller CDP reda på vilka filer som är nya eller har ändrats och skickar över filerna då båda datorerna är igång samtidigt nästa gång.
* Inget manuellt arbete, inga full-backuper, glöm bort hela saken.

För att skydda lite mot brand och stöld så bränner jag även en DVDR med de senaste bilderna och dumpar hos svärföräldrarna ibland. Lösningen ovan skulle dock gå att utöka till att skicka backuperna krypterat till en bekant över nätet men jag har inte orkat fixa det ännu.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

folk nämner skivor hit och dit, hur värt är det att prylar på ett usbminne då?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har prövat massor med backuplösningar nu, men jag är inte riktigt nöjd med någon.. :/
Allway sync tycker jag om, men det kostar pengar om man kopierar mycket filer. Jag har inga problem att betala för ett program, men detta program använder aktivering per dator eller hur det fungerar och om jag köper ett program vill jag kunna installera det på min laptop också (oavsett hur licensen ser ut).

Iaf, jag har inte så höga krav, men jag vill synkprogrammet/backupprogrammet kan hålla versioner av filer samt om en fil tas bort från källan ska den behållas på backupen/destinationen..
MEN, och detta men är viktigt, jag vill att själva destionationsmappen är en exakt kopia av källmappen. Detta betyder att filer som ändrats eller borttagna filer ska kopieras till en ANNAN MAPP och inte behållas i destinationsmappen. Jag vill kunna välja var borttagna filer lagras alltså. Det enda programmet jag hittat som löser det är just Allway Sync.

Finns det fler program som kan utföra denna till synes ganska enkla uppgift?
Det finns många program som klarar att hålla versioner av filer samt låta bli att ta bort filer i destinationen om de tas bort i källmappen, men alla program låter filerna ligga kvar i destinationsmappen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |