Under sju sekunder i Super Pi

Permalänk
Melding Plague

Under sju sekunder i Super Pi

Ett italienskt överklockningslag har i dagarna slagit ett nytt världsrekord i testprogrammet Super Pi. Det nya rekordet beräknar en miljon decimaler på mindre än sju sekunder.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

holy shitt!
jag som va nöjd med min ökning på 1100mhz

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
holy shitt!
jag som va nöjd med min ökning på 1100mhz

Skillnad på prolle och kringutrustning med..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nästan 2v, inte lite kräm det där... o_O

Permalänk
Avstängd

haha prollen lär svettas ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hedersmedlem

Inte dåligt för ett P45 moderkort även om det var extremkylning!
Tycker att de borde kunna gå högre om de använt X48?

Permalänk
Medlem

Wow, häftigt. Snart får standarden (en miljon decimaler) ändras... om man vill undvika att gå ner till löjligt korta tider.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

hur lång tid ta det med papper och Penna?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Inte dåligt för ett P45 moderkort även om det var extremkylning!
Tycker att de borde kunna gå högre om de använt X48?

Dom flesta P45 moderkorten klarar högre FSB än X48 om du nu inte menar Maximus extreme som klarar 700+

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk

Grejade en miljoner decimaler på 15 sek, en liten bit kvar då:)

Edit: 13 sek @3600MHz

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk

haha.. jag tar väl 1M på ca 45s ... haha rysligt seg dator jag har

Skoj som fan men snart får de börja på 2M eller något. börjar bli på tok för snabba tider nu mera.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

förstår inte storheten med SuperPI?

Tja,

På min kvadda så använder mod 1.5 xs bara 30% av cpu:n när det snurrar - känns som ett ganska beige benchmark då?

// Lazze

ps. den About rutan säger v1.1 - kanske är en kass version? ds.

Permalänk
Moderator
Moderator

"En ny kraftfull dator presterar vanligtvis runt 20 sekunder i samma test."

Snarare 15, annars är den inte ny och kraftfull.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Tja,

På min kvadda så använder mod 1.5 xs bara 30% av cpu:n när det snurrar - känns som ett ganska beige benchmark då?

// Lazze

ps. den About rutan säger v1.1 - kanske är en kass version? ds.

SuperPI använder bara en kärna, så sitter du på en dual-core så kommer det enligt aktivitetshanteraren se ut som att processorn är belastad till 50%, sitter du på en quad så kommer det vara 25%.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
SuperPI använder bara en kärna, så sitter du på en dual-core så kommer det enligt aktivitetshanteraren se ut som att processorn är belastad till 50%, sitter du på en quad så kommer det vara 25%.

Jasså? Har svårt att tro att SuperPI använder en kärna under linux iaf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Körde på skoj på arbetsdatorn på jobbet, 17,453s o de är en core2duo E6850@3.0Ghz. o den vet jag väl inte om e direkt ny. håller med Twit att en 15 presterar nog en "ny" lite effekfullare dator

Visa signatur

//Tny

Permalänk

ok, så SuperPI är 1-kärnig == Slänga i papperskorgen En kärna är så ÅttiTal

// Lazze

Permalänk
Medlem

Det är ju ett löjligt test eftersom de bara testar beräkningskraften hos en kärna och inte hela systemet. Ett system som får en låg tid lär få ordentlig pisk av ett system med t.ex. 2x quad om man testar med ett program som är skrivet för att testa systemets fulla potential och inte bara en kärna.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det är ju ett löjligt test eftersom de bara testar beräkningskraften hos en kärna och inte hela systemet. Ett system som får en låg tid lär få ordentlig pisk av ett system med t.ex. 2x quad om man testar med ett program som är skrivet för att testa systemets fulla potential och inte bara en kärna.

Ellehur, likaså på basket,

Det är ju en löjlig sport eftersom de bara visar skickligheten hos en vanlig människa och inte alla kol-baserade organismer. En Vanlig "homo-sapiens sapiens" lag lär få ordentlig pisk av ett lag med t.ex. Spidermans om man spelar med regler som är skrivna för att använda byggnadens/spidermans fulla potential och inte bara golvet. Men är det så? Nej = basket är löjligt ;)?

Historiens sämsta jämförelse men endå

Mvh kim

Super pi är ett bra test, btw

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det är ju ett löjligt test eftersom de bara testar beräkningskraften hos en kärna och inte hela systemet. Ett system som får en låg tid lär få ordentlig pisk av ett system med t.ex. 2x quad om man testar med ett program som är skrivet för att testa systemets fulla potential och inte bara en kärna.

superpi går bara köra på 1 kärna, om det är lojligt spelar ingen roll när dom vill ta wr.

Permalänk
Medlem

det är väldigt imponerande - jag vill minnas att mitt person bästa ligger på ca 17sec. eller 14 - men minns inte riktigt.

det var väll inte längesedan före rekordet togs?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Avstängd

"Det nya världsrekordet mäter 6,875 sekunder, vilket ger hopp om att nästa milstolpe på 6 sekunder kan bräckas tidigare än vad många trott."

Tidigare kanske, men det är extremt långt kvar till < 6 s. Vi snackar 8 GHz bänkstabilt. Jag tvivlar på att vi någonsin kommer att se ett resultat på under 6 sekunder i spi 1M.

(Någonsin kanske är överdrivet, det jag menar är alltså med processorerna som tillverkarna planerar att släppa under ett par år framåt.)

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Tror att vi kommer få se tider under 6sek inom en snar framtid...inom 2 år max!

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
"Det nya världsrekordet mäter 6,875 sekunder, vilket ger hopp om att nästa milstolpe på 6 sekunder kan bräckas tidigare än vad många trott."

Tidigare kanske, men det är extremt långt kvar till < 6 s. Vi snackar 8 GHz bänkstabilt. Jag tvivlar på att vi någonsin kommer att se ett resultat på under 6 sekunder i spi 1M.

(Någonsin kanske är överdrivet, det jag menar är alltså med processorerna som tillverkarna planerar att släppa under ett par år framåt.)

med tanke på att intels kommande cpu ska visa avsevärda prestanda förbättringar så är det inte alls omöjligt ifall det går att klocka dom till sånna höjder med tanke på att dom ska klocka sig själva lite si och så

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

jag tar super pi 1mb på 13 sec

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Mupp
med tanke på att intels kommande cpu ska visa avsevärda prestanda förbättringar så är det inte alls omöjligt ifall det går att klocka dom till sånna höjder med tanke på att dom ska klocka sig själva lite si och så

Prestandaförbättringar i vad? XviD-kodning och SMP? Inget som gynnar spi direkt.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha prollen lär svettas ^^

Nää dom körde ju med kvävekylning ;D

Permalänk

jämnföra datorn mot min. Tar superpi på 11.5 s . datorn i sign.

Nån som vet vad rekordet ligger på luftkyld kyllare?

Permalänk
Medlem

13.828 Med en Q6600
(~21.5 sek original)

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Öh.. Jag kör på 43 sekunder. Låter nästan lite mycket det? Eller? Kör 939 AMD64 X2 4200+. Visserligen underklockad, men det ska ju inte spela roll.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB