Quantum Ultra SCSI 3 prestanda idag!

Permalänk
Medlem

Quantum Ultra SCSI 3 prestanda idag!

Hej på er,

Jag har kommit över en Quantum Atlas 10K3 18 WLS disk på 18 GB.
Ultra SCSI 3 (10k RPM)

Är det någon ide att köra OS på en sådan disk eller är nya SATA diskar bra mycket snabbare?

Som jag har förstått det så är disken i sig inte särskilt snabb när det gäller att skriva och läsa data (ca 25-40 mb/s). Access tiden däremot kan bli så låg som 4.5 sekunder.

Det kan vara värt och nämna att jag har endast en disk i datorn idag. En Seagate Barracuda 7200.7 på 200gb med 8mb cache.

Hur viktig är access tiden egentligen?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk

Va ett tag sen jag pillade med scsi men datorn kommer nog att kännas lite rappare, svarar snabbare när du klickar runt i olika fönster etc.
Dock avger de flesta scsi diskar ett j*kla oljud.

Permalänk
Medlem

SCSI är på väg ut idag. SAS är melodin idag.

Troligtvis är en 500GB+ SATA disk idag snabbare, och garanterat tystare för den delen. Köp en WD Raptor eller dylikt om du är sugen på något snabbare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
SCSI är på väg ut idag. SAS är melodin idag.

Troligtvis är en 500GB+ SATA disk idag snabbare, och garanterat tystare för den delen. Köp en WD Raptor eller dylikt om du är sugen på något snabbare.

SCSI är inte på väg ut men övergår till seriell anslutning liksom ATA. SAS står för Serial atached SCSI.

En modern 500 GB SATA-disk har högre läs-, skrivhastighet, söktid och latens. Med många små filer presterar den gamla SCSI-disken bättre medan 500 GB disken presterar mycket bättre med stora filer.
Accesstiden (= summan av söktid och latens) har betydelse för små filer men inte för stora där läs-/skrivhastigheten avgör. Läs/skrivhastigheten och latensen är proportionella mot varvtalet. Läs/skrivhastigheten beror dessutom på lagringstätheten. Söktiden beror på hur mycket huvudena behöver flyttas och hur snabbt de flyttas. SCSI-diskar kan minimera söktiden med TCQ genom att utföra flera I/O-operationer i optimal ordning. Nya SATA-diskar har motsvarande NCQ. TCQ är optimerat för serverbruk och har liten inverkan på en desktop (för få samtida I/O).

OS består av många relativt små filer så en låg accesstid ger bättre respons.

Visa signatur

Fagerja