Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De gör ju exakt samma slags arbete som soldater i afghanistan. Förutom att en soldats arbete i krigshärjat område är nog lite farligare än brandmän och polisers i fredstid.

Det är sant. Men de riskerar fortfarande sina liv. Om det är farligare eller ej är svårt att bedömma men det beror på vilken tjänst man har också. Brandkåren i Rosengård åker ju bara ut med poliseskort nu mera t.ex.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Från din ypperliga wikipedialänk kan man vidare läsa:

"Numera är formella krigsförklaringar mycket ovanliga. Detta ger en del juridiska problem, då många äldre internationella konventioner som reglerar krig, utgår ifrån att sådana förklaringar gjorts."

Så enligt dig så har det i princip inte funnits några krig sen 2:a världskriget?

Vet att wikipedia inte är det bästa men det var det ända jag hittade. Enligt Sverige så är kriget i Irak inte ett krig och vi fortsätter att sälja vapen (mest Pansarskott m86) till USA. Om detta har med krigsförklaringar eller ej vet jag inte, men det är ändå ganska intressant hur man inte kan tycka att Irakkriget inte är ett krig.

Sen så leds Sverige under ISAF i Afghanistan, som är fredsbevärande och inte ett stridande (läs krigande) förband. Det är också en sak som gör att Sverige inte krigar i Afghanistan.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är sant. Men de riskerar fortfarande sina liv. Om det är farligare eller ej är svårt att bedömma men det beror på vilken tjänst man har också. Brandkåren i Rosengård åker ju bara ut med poliseskort nu mera t.ex.

Vet att wikipedia inte är det bästa men det var det ända jag hittade. Enligt Sverige så är kriget i Irak inte ett krig och vi fortsätter att sälja vapen (mest Pansarskott m86) till USA. Om detta har med krigsförklaringar eller ej vet jag inte, men det är ändå ganska intressant hur man inte kan tycka att Irakkriget inte är ett krig.

Sen så leds Sverige under ISAF i Afghanistan, som är fredsbevärande och inte ett stridande (läs krigande) förband. Det är också en sak som gör att Sverige inte krigar i Afghanistan.

Fredsbevarande styrkor är i allra högsta grad stridande förband. Jag tror du inte riktigt vet vad definitionen av ett stridande förband är. Det betyder inte att det enbart används i strid. Det betyder bland annat att förbandet är redo och kapabel att repellera en fientlig styrka. En fientlig styrka kan i allra högsta grad defineras av irregulära trupper och eller reguljära trupper som motsätter sig de fredsbevarande insatserna. Man hamnar de facto i ett stridsläge.

Enligt sverige var det väl ändå krigssituation under USAs offensiv? Att det inte råder krigsläge där nu beror på helt andra orsaker.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fredsbevarande styrkor är i allra högsta grad stridande förband. Jag tror du inte riktigt vet vad definitionen av ett stridande förband är. Det betyder inte att det enbart används i strid. Det betyder bland annat att förbandet är redo och kapabel att repellera en fientlig styrka. En fientlig styrka kan i allra högsta grad defineras av irregulära trupper och eller reguljära trupper som motsätter sig de fredsbevarande insatserna. Man hamnar de facto i ett stridsläge.

Det är sant att fredsbevarande förband kan hamna i strider. Men de har inte förklarat krig, vare sig om det handlar om officiella eller inofficiella krigsförklaringar, mot ett specifikt land utan är bara där för att bevara freden. Att de däremot kan vara i ett krig är en helt annan sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Enligt sverige var det väl ändå krigssituation under USAs offensiv? Att det inte råder krigsläge där nu beror på helt andra orsaker.

Nope, var om detta på nyheterna för ett tag sen. Man ansåg att kriget inte var ett krig och svensk vapen industri blomstrade då pansarskotten gick åt som smör i Irak. Mycket lustigt.

För dom som inte vet så får inte svensk krigsmateriell säljas till länder som är i krig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är sant att fredsbevarande förband kan hamna i strider. Men de har inte förklarat krig, vare sig om det handlar om officiella eller inofficiella krigsförklaringar, mot ett specifikt land utan är bara där för att bevara freden. Att de däremot kan vara i ett krig är en helt annan sak.

Nope, var om detta på nyheterna för ett tag sen. Man ansåg att kriget inte var ett krig och svensk vapen industri blomstrade då pansarskotten gick åt som smör i Irak. Mycket lustigt.

För dom som inte vet så får inte svensk krigsmateriell säljas till länder som är i krig.

Definitionsfråga. För USA var det i allra högsta grad krig. (Både afghanistankriget och irakkriget har en formell krigsförklaring gjorts som godkänts av USAs senat.)

Jag försökte just förklara för dig att krigssituationer kan ändå uppkomma trots att man inte är i krig. Det var ju det du inte tyckte fanns i afghanistan-exemplet. Svenska soldater har varit i krig i afghanistan.

Att det inte har existerat ett krig mellan sverige och afghanistan har nog ingen ifrågasatt, men svenska soldater har varit i krig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Definitionsfråga. För USA var det i allra högsta grad krig. (Både afghanistankriget och irakkriget har en formell krigsförklaring gjorts som godkänts av USAs senat.)

Jag försökte just förklara för dig att krigssituationer kan ändå uppkomma trots att man inte är i krig. Det var ju det du inte tyckte fanns i afghanistan-exemplet. Svenska soldater har varit i krig i afghanistan.

Att det inte har existerat ett krig mellan sverige och afghanistan har nog ingen ifrågasatt, men svenska soldater har varit i krig.

dom har varit i strid, inte i krig;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Definitionsfråga. För USA var det i allra högsta grad krig. (Både afghanistankriget och irakkriget har en formell krigsförklaring gjorts som godkänts av USAs senat.)

Jag försökte just förklara för dig att krigssituationer kan ändå uppkomma trots att man inte är i krig. Det var ju det du inte tyckte fanns i afghanistan-exemplet. Svenska soldater har varit i krig i afghanistan.

Att det inte har existerat ett krig mellan sverige och afghanistan har nog ingen ifrågasatt, men svenska soldater har varit i krig.

Och därmed borde inte svensk vapenindustri ha fått sålt vapen till USA då de faktiskt t.o.m som du säger gjorde en formell krigsförklaring! Antaligen så är det hyckleri från svenska politikernas sida eller så är det dom bara jävligt dumma i huvudet, men så dum kan man väl ändå inte vara. Eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
dom har varit i strid, inte i krig;)

Precis.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Och därmed borde inte svensk vapenindustri ha fått sålt vapen till USA då de faktiskt t.o.m som du säger gjorde en formell krigsförklaring! Antaligen så är det hyckleri från svenska politikernas sida eller så är det dom bara jävligt dumma i huvudet, men så dum kan man väl ändå inte vara. Eller?

Precis.

Dom har varit i krigsituationer, dvs flertal stridssituationer. Om man nu ska hårddra det. Det låter krigslagar i de länderna under en stor del av den tiden som svenskt trupp varit där.

Strider sker inte i fredstid eller under vapenvila.

Jag har ingen aning om hur svensk vapenindustri tolkar lagarna men det finns formella krigsförklaringar i båda krigen. Du kan kolla på USAs regerings hemsida om hur många röster som röstade för krigsförklaringen i båda fallen, både i senaten och representantshuset.

Fredsbevarande styrkor är ofta i länder som ligger i krig med någon. De hamnar i flertal stridssituationer och tjänstegör alltså under krig. Inte under svensk flagg utan fredsbevarande styrkors flagg. Icke destro mindre är det krig som råder. Särskilt att tänka på är just att en eller flera av de inblandade skiter i om de är fredsbevarande eller fientliga styrkor och kommer att skjuta mot dem som om att de var fientliga. Därför är allt agerande under skarpt läge.

Däremot så deltar inte fredsbevarande styrkor i anfallskrig. Men dock i anfallsstrid i vissa fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
För dom som inte vet så får inte svensk krigsmateriell säljas till länder som är i krig.

Skulle du vilja utveckla det där, kanske underbygga med hänvisning till relevant lagtext, inriktning från regeringen eller liknande?

Vad gäller topic;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
Mitt dilemma är att jag vet inte om jag vill göra lumpen eller inte...

Vi kan inte berätta hur du kommer att uppleva lumpen om du gör den, och du kommer inte att veta heller, om du inte gör den. Hur gick det på mönstringen?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Dom har varit i krigsituationer, dvs flertal stridssituationer. Om man nu ska hårddra det. Det låter krigslagar i de länderna under en stor del av den tiden som svenskt trupp varit där.

Strider sker inte i fredstid eller under vapenvila.

Jag har ingen aning om hur svensk vapenindustri tolkar lagarna men det finns formella krigsförklaringar i båda krigen. Du kan kolla på USAs regerings hemsida om hur många röster som röstade för krigsförklaringen i båda fallen, både i senaten och representantshuset.

Fredsbevarande styrkor är ofta i länder som ligger i krig med någon. De hamnar i flertal stridssituationer och tjänstegör alltså under krig. Inte under svensk flagg utan fredsbevarande styrkors flagg. Icke destro mindre är det krig som råder. Särskilt att tänka på är just att en eller flera av de inblandade skiter i om de är fredsbevarande eller fientliga styrkor och kommer att skjuta mot dem som om att de var fientliga. Därför är allt agerande under skarpt läge.

Däremot så deltar inte fredsbevarande styrkor i anfallskrig. Men dock i anfallsstrid i vissa fall.

Det är sant det du skriver. Men även om Sverige är nere i Afghanistan och strider så är Sverige inte i krig med Afghanistan, utan bara möjligtvis i strid med vissa grupper där nere. För vi är ju just där nere för att bevara freden, och om någon kommer och vill förstöra den, vare sig det är en taliban, kines eller en spanjor så strider vi tillbaka. M.A.O vi strider där nere men har ingen "fast" fiende.

http://www.sweden.gov.se/sb/d/5619/a/45002
På länken kan man varken läsa, krig, stridande eller fiende, utan det man kan läsa är "program för stabilisering och demokratisering av Afghanistan".

Nåja, nog med denna offtopic diskussion tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Skulle du vilja utveckla det där, kanske underbygga med hänvisning till relevant lagtext, inriktning från regeringen eller liknande?

http://sydsvenskan.se/sverige/article306460.ece
"Enligt riksdagens riktlinjer bör svenska företag inte sälja vapen till länder som är i väpnad konflikt. Men när president George W Bush beordrat invasionen av Irak för fem år sedan antog den dåvarande regeringen ett särskilt uttalande om att exporten till USA skulle fortsätta, eftersom det skulle skada Sveriges ekonomiska och strategiska intressen allt för mycket att stoppa den."

http://www.ofog.org/disarm07/disarm07.lagar.och.regler.doc

Reglerna har ändrats sedan Irakkrigets början 2003. Kommer dock ihåg när de visade på nyheterna när någon myndighet, antaligen ISP, försvarade exporten av krigsmateriell till USA genom att säga att "det är inget krig". Tycker det var ganska patetiskt.

Kan ju även säga att jag inte är emot vapenexport på något sätt. Men jag tycker det är ganska kul när staten inte kan följa sina egna lagar och riktlinjer dom själva har skapat.

Topic: Som sagt var hur gick det på mönstringen?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är sant det du skriver. Men även om Sverige är nere i Afghanistan och strider så är Sverige inte i krig med Afghanistan, utan bara möjligtvis i strid med vissa grupper där nere. För vi är ju just där nere för att bevara freden, och om någon kommer och vill förstöra den, vare sig det är en taliban, kines eller en spanjor så strider vi tillbaka. M.A.O vi strider där nere men har ingen "fast" fiende.

http://www.sweden.gov.se/sb/d/5619/a/45002
På länken kan man varken läsa, krig, stridande eller fiende, utan det man kan läsa är "program för stabilisering och demokratisering av Afghanistan".

Nåja, nog med denna offtopic diskussion tycker jag.

http://sydsvenskan.se/sverige/article306460.ece
"Enligt riksdagens riktlinjer bör svenska företag inte sälja vapen till länder som är i väpnad konflikt. Men när president George W Bush beordrat invasionen av Irak för fem år sedan antog den dåvarande regeringen ett särskilt uttalande om att exporten till USA skulle fortsätta, eftersom det skulle skada Sveriges ekonomiska och strategiska intressen allt för mycket att stoppa den."

http://www.ofog.org/disarm07/disarm07.lagar.och.regler.doc

Reglerna har ändrats sedan Irakkrigets början 2003. Kommer dock ihåg när de visade på nyheterna när någon myndighet, antaligen ISP, försvarade exporten av krigsmateriell till USA genom att säga att "det är inget krig". Tycker det var ganska patetiskt.

Kan ju även säga att jag inte är emot vapenexport på något sätt. Men jag tycker det är ganska kul när staten inte kan följa sina egna lagar och riktlinjer dom själva har skapat.

Topic: Som sagt var hur gick det på mönstringen?

vad kallar du en fast beslutsam fiende som beskjuter dig med granateld och automatvapen och anfaller din position? En kär vän? En tillfällig fiendebekantskap?

Du kan hoppa upp och sätta dig på att fredsbevarande styrkor kallar detta fiende. Så länge de inte gör något aktivt mot den fredsbevarande styrkan så är de givetvis inget hot heller. Men det finns enheter som vill döda och kommer att försöka döda fredsbevarande trupper.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://sydsvenskan.se/sverige/article306460.ece
"Enligt riksdagens riktlinjer bör svenska företag inte sälja vapen till länder som är i väpnad konflikt. Men när president George W Bush beordrat invasionen av Irak för fem år sedan antog den dåvarande regeringen ett särskilt uttalande om att exporten till USA skulle fortsätta, eftersom det skulle skada Sveriges ekonomiska och strategiska intressen allt för mycket att stoppa den."

http://www.ofog.org/disarm07/disarm07.lagar.och.regler.doc

Reglerna har ändrats sedan Irakkrigets början 2003. Kommer dock ihåg när de visade på nyheterna när någon myndighet, antaligen ISP, försvarade exporten av krigsmateriell till USA genom att säga att "det är inget krig". Tycker det var ganska patetiskt.

Kan ju även säga att jag inte är emot vapenexport på något sätt. Men jag tycker det är ganska kul när staten inte kan följa sina egna lagar och riktlinjer dom själva har skapat.

Relevant i frågan torde då vara "bör", vilket i politiken antagligen inte utläses som "skall", och klippet från Sydsvenskan.se visar på en solklar orsak, som dessutom följer riktlinjen om säkerhets- eller försvarspolitiska skäl. Trist men sant. Det jag vänder mig mot (och som fick mig att skriva mitt förra inlägg) är ditt påstående att svensk krigsmateriel inte får exporteras till länder som befinner sig i krig, vilket dina hänvisningar inte stödjer.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LT
Relevant i frågan torde då vara "bör", vilket i politiken antagligen inte utläses som "skall", och klippet från Sydsvenskan.se visar på en solklar orsak, som dessutom följer riktlinjen om säkerhets- eller försvarspolitiska skäl. Trist men sant. Det jag vänder mig mot (och som fick mig att skriva mitt förra inlägg) är ditt påstående att svensk krigsmateriel inte får exporteras till länder som befinner sig i krig, vilket dina hänvisningar inte stödjer.

Japp, uttryckte mig fel där. Det roliga är dock att dessa riktlinjer aldrig har (vad jag vet) brutits förut innan Irakkriget. Det var därför det uppmärksammades i media.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
vad kallar du en fast beslutsam fiende som beskjuter dig med granateld och automatvapen och anfaller din position? En kär vän? En tillfällig fiendebekantskap?

Du kan hoppa upp och sätta dig på att fredsbevarande styrkor kallar detta fiende. Så länge de inte gör något aktivt mot den fredsbevarande styrkan så är de givetvis inget hot heller. Men det finns enheter som vill döda och kommer att försöka döda fredsbevarande trupper.

Klart det är en fiende. Har jag uttalat mig om något annat?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Jag har nu mönstrat och fick idag svar om jag kom in eller inte.
Jag blev uttagen att bli Systemtekniker, L/S på Trängregementet i Skövde och undrar nu om det är någon här som har gjort den utbildningen och kan berätta lite om den kanske?
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=U...

Visa signatur

CPU - QuadCore Intel Core 2 Quad 2,4 Q6600 | Ram - 4 096MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM) | Moderkort - Asus P5E3 | Grafikkort - ATI Radeon HD 3870 X2 (1024 MB)

Permalänk
Medlem

Jag tänker göra militärtjänstgöringen här i Finland för att det finns en del saker jag med glädje skulle försvara med mitt eget liv. Hur patriotiskt och löjligt det än låter så är det precis så det ligger till. Saker inkluderar min familj, mina vänner och andra jag älskar. Jag är dock ingen nationalist, nationen har för mig inget egenvärde, utan det är det faktum att människor jag älskar bor här som motiverar mig.

Sticker förövrigt in i januari 2009.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Jag tänker göra militärtjänstgöringen här i Finland för att det finns en del saker jag med glädje skulle försvara med mitt eget liv. Hur patriotiskt och löjligt det än låter så är det precis så det ligger till. Saker inkluderar min familj, mina vänner och andra jag älskar. Jag är dock ingen nationalist, nationen har för mig inget egenvärde, utan det är det faktum att människor jag älskar bor här som motiverar mig.

Sticker förövrigt in i januari 2009.

I finland har man just en stark tradition att göra sin värnplikt för att de flesta förstår vad det handlar om. Att det inte handlar om någon slags machoism eller att man bara leker krig i skogen. Att bilden är bra mkt mer nyanserat än så.

Sverige är lite mer egoistiskt och de flesta skulle nog ändå börja gråta så snart ipoden inte går att ladda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
Tack för alla svar.
Jag har nu mönstrat och fick idag svar om jag kom in eller inte.
Jag blev uttagen att bli Systemtekniker, L/S på Trängregementet i Skövde och undrar nu om det är någon här som har gjort den utbildningen och kan berätta lite om den kanske?
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=U...

Har en kompis som gjorde den tjänsten, han trivdes, men det är inte direkt mycket fart och aktion. Du ska hålla liv i ett kommunikationsnät, det innebär att koppla kablar, sitta veckor i en hytt i skogen (många fältdygn) skiftjobb. Dieselaggregat, eldöverfall och omgrupperingar.

Upprätta, riva, förflyttning, upprätta osv osv.

Gröntjänsten, dvs den grundläggande soldatutbildningen genomgår du som alla andra.

En "ok" utbildning, det finns både bättre och sämre, mycket kommer handla om vännerna och din egen inställning. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sickan90
Tack för alla svar.
Jag har nu mönstrat och fick idag svar om jag kom in eller inte.
Jag blev uttagen att bli Systemtekniker, L/S på Trängregementet i Skövde och undrar nu om det är någon här som har gjort den utbildningen och kan berätta lite om den kanske?
http://www.lumpen.nu/Lumpen/Utbildningar/Egen-sokning/?btkd=U...

Du kommer ha det ganska göt och sova varmt och skönt och i vissa lägen ändå ha svårt att hålla dig vaken:P Men du får lite utbildning som du kan ha fördel av privat. om det är något som du skulle vilja jobba med.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ska (om allt går som det ska) rycka in som sjukvådsplutonbefäl. Är det någon som har gjort den utbildingen?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att det inte handlar om någon slags machoism eller att man bara leker krig i skogen. Att bilden är bra mkt mer nyanserat än så.

Sverige är lite mer egoistiskt och de flesta skulle nog ändå börja gråta så snart ipoden inte går att ladda.

Nyanserat värre...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Nyanserat värre...

Du kanske inte läst svaren här i den här tråden? En helt annan sak i finland, visst finns de personer som inte vill göra sin värnplikt där heller, men de allra flesta inser i grund och botten att det är lite större än en enskild person. Att det handlar om en plikt man utför för att leva i ett fritt och demokratiskt land som andra har dött för att försvara och upprätthålla för att deras barn och barnbarn ska leva i fred och frihet.

Skulle dessa personer istället funderat på att förverkliga sig själva eller jobbat istället för att göra värnplikten hade det inte funnits nån fritt och demokratiskt finland. De gjorde inte sin plikt för sig själva utan för de som kommer efter dem. Det minsta man kan göra är att offra den korta tid som krävs att hedra dem även om man tror sig vara helt säker på att man kan se in i framtiden och veta att någon konflikt inte kommer dyka upp då landet måste försvaras.

Ingen av de större konflikterna har varit något som man kan ha planerat inför, man måste ha haft styrkorna och försvaret för att kunna klara sig. Dvs INNAN det händer nåt. Det hjälper inte alls att vara efterklok. Det skulle kunna kosta landets frihet och en mängd onödigt dödande.

Och ja i sverige så handlar det allt mer sällan om plikten och alltmer om självförverkligande. Man glider ifrån kärnan som handlar om att ställa upp för samhället och förbereda sig inför ett eventuellt kommande angrepp. Att visa att sverige är värt att försvaras. Och att man samtidigt ska kunna ta sig en tankeställare för alla de som redan dött för att sverige kunnat bli vad det är.

Jag imponeras av de numera fåtal svenskar som känner så här och jag hoppas givetvis att jag aldrig ska behöva försvara finland i krig och att ingen svensk ska behöva försvara sitt land i krig. Men risken finns och den kommer aldrig att försvinna. Kanske kommer den svenska försvarsviljan tillbaka någon dag. Men jag hoppas att det inte blir en omvändelse under galgen och att det inte är försent.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har mönstrat idag och blev preliminärt uttagen till signalmekaniker/gruppchef- NG800. Finns det någon som har gjort denna utbildning och kan säga något om den. Skulle vara kul att få veta lite.

Ifall allt går vägen så rycker jag i juli på Ledningsregementet S1 i Enköping.

Ser fram emot detta vilket som jag uppfattar det inte många gör. Ser det som både ett sätt att ställa upp för landet och för att lära mig något.
Fick 9a i styrka och 8a på inskrivningsprovet.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde lumpen 1987-1988, 10 månader som eldledningssignalist på I14 i Gävle. Det gav mig värdefulla erfarenheter men jag tyckte inte det var roligt och skulle inte vilja göra om det. Nu är regementet nedlagt sedan länge och de har byggt högskola istället (mycket bra val enligt mig).

Om jag hade fått välja idag mellan plugga och lumpen skulle jag valt plugga.

Permalänk

Stridsfordons förare, Livgardet, Kungsängen - januari 09

Någon som kommer göra mig sällskap i Kungsängen?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Du kanske inte läst svaren här i den här tråden? En helt annan sak i finland, visst finns de personer som inte vill göra sin värnplikt där heller, men de allra flesta inser i grund och botten att det är lite större än en enskild person. Att det handlar om en plikt man utför för att leva i ett fritt och demokratiskt land som andra har dött för att försvara och upprätthålla för att deras barn och barnbarn ska leva i fred och frihet.

(hoppsan, den här tråden gled snabbt av förstasidan)

Du behöver inte predika militärmaktens lov för mig. Jag anmärkte bara på att ditt inlägg var en smula motstridigt

Nå, när vi ändå pratar om Finland så råkar jag ha en bekant som mönstrade i Finland och som trots läkarunderstödd astma och starka etiska själ till att inte göra lumpen blev intagen. Han vägrade och avvaktar nu besked om eventuella straff. Jag vette katten hur fritt och demokratiskt det är egentligen...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Nå, när vi ändå pratar om Finland så råkar jag ha en bekant som mönstrade i Finland och som trots läkarunderstödd astma och starka etiska själ till att inte göra lumpen blev intagen. Han vägrade och avvaktar nu besked om eventuella straff. Jag vette katten hur fritt och demokratiskt det är egentligen...

Många länder har ju likadant, bl.a Sverige och USA som är stora demokratier.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
(hoppsan, den här tråden gled snabbt av förstasidan)

Du behöver inte predika militärmaktens lov för mig. Jag anmärkte bara på att ditt inlägg var en smula motstridigt

Nå, när vi ändå pratar om Finland så råkar jag ha en bekant som mönstrade i Finland och som trots läkarunderstödd astma och starka etiska själ till att inte göra lumpen blev intagen. Han vägrade och avvaktar nu besked om eventuella straff. Jag vette katten hur fritt och demokratiskt det är egentligen...

Varför ansökte han inte om civiltjänstegöring istället då?

Det är en plikt i finland. Att han får ett straff om han inte fullföljer sin plikt som medborgare har inget med frihet och demokrati att göra? I sådant fall är ju inte sverige heller demokratiskt eller fritt som straffar brottsliga gärningar?

Du måste ändå följa lagar och förordningar. I detta fall lagen om allmän värnplikt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är en plikt i finland. Att han får ett straff om han inte fullföljer sin plikt som medborgare har inget med frihet och demokrati att göra? I sådant fall är ju inte sverige heller demokratiskt eller fritt som straffar brottsliga gärningar?

Du måste ändå följa lagar och förordningar. I detta fall lagen om allmän värnplikt.

Det känns en smula vanskligt att låta rådande lagar definiera demokratibegreppet. Nog måste det väl finnas lagar som även du tycker är odemokratiska?

Nu är min bekanta just en bekant så jag är inte helt på det klara med exakt varför han inte ville göra civil tjänstgöring. Jag vet dock att han flyttade till Sverige för att studera så det spelade säkert in. Den civila tjänstgöringen är väl över ett år?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Många länder har ju likadant, bl.a Sverige och USA som är stora demokratier.

USA har dock ingen värnplikt längre

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Det känns en smula vanskligt att låta rådande lagar definiera demokratibegreppet. Nog måste det väl finnas lagar som även du tycker är odemokratiska?

Nu är min bekanta just en bekant så jag är inte helt på det klara med exakt varför han inte ville göra civil tjänstgöring. Jag vet dock att han flyttade till Sverige för att studera så det spelade säkert in. Den civila tjänstgöringen är väl över ett år?

Ja det är den senast jag kollade.

Vi har parlamentarisk demokrati där vi har representanter som vi väljer att representera oss. Skulle det vara folkets vilja i finland att inte använda sig av värnplikt så kan folket rösta fram en representant som inte vill ha det och därmed avskaffa det.

Lagar och förordningar har i allra högsta grad med demokratibegreppet att göra. Det är en viktig del som gör att samhället fungerar och inte är kaotiskt och destruktivt. Hur ska en lag kunna vara odemokratisk menar du? Lagarna och förordningarna är godkända i våran demokrati av folkvalda representanter. Att bryta mot lagar och förordningar godtyckligt för att man anser att de är fel är däremot högst odemokratiskt i det här fallet. Man accepterar alltså inte folkviljan som är för en stark och fungerande värnplikt för alla män över 18 år.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Lagar och förordningar har i allra högsta grad med demokratibegreppet att göra. Det är en viktig del som gör att samhället fungerar och inte är kaotiskt och destruktivt. Hur ska en lag kunna vara odemokratisk menar du?

I USA genomfördes ju i svallvågorna av 11 september Patriot Act i som direkt inskränker på befolkningens grundläggande rättigheter. I Sverige har vi ju som bekant fått vår egen FRA-lag. Jag tycker att det känns som att man måste ha en otrolig tilltro till de sittande folkvalda och till det rådande demokratiska systemet för att per definition se en stiftad lag som demokratisk, oavsett det faktiska innehållet i lagen.

För mig ligger det problematiska (och det odemokratiska) i värnplikten att försvarsmakten kan beröva en myndig person, som i de allra flesta fall inte ens har en teoretisk möjlighet att rösta om värnpliktens vara eller icke vara, på över ett år av sin ungdom.

Nu blev det lite snurrigt här på kvällskvisten. Kom hem ganska nyss...

Visa signatur