Permalänk
Medlem

Inget ljud. Asus P5E

Hejsan.

Har googlat runt och tittat på asus hemsida i forumet och andra delar av supporten. Försökte tom skicka en Technical Inquiry Form men det fungerade inte att välja modell på moderkortet (tom rullista) och den godkände inte formuläret utan att man valde modell. =S
Verkar som de finns en del som har problem med det integrerade ljudkortet, men jag har inte hittat någon lösning.

Installerade windows xp x64 sp2 igår och har inte fått något ljud ur datorn än.
Har installerat om drivrutinerna från skivan och även testat senaste drivrutinerna från asus hemsida. SoundMAX

Alla drivrutiner är installerade för de andra delarna i datorn och allt verkar fungera bra. Får inga error messages eller liknande när jag försöker spela upp ljud heller, de är bara tyst. SoundMAX känner tom av när man sätter i en kontakt i ljudkortet och frågar vad de är man har kopplat in.
Jag har inte frontpanelen kopplad just nu så den stör inget heller.

Nån som har någon aning om vad som kan lösa detta problem? Eller vart kan man vända sig för ett sånt här problem.

Mitt system:

quad 2 core q9550
4GB DDR2 PC6400
Gecube ATI HD3870x2
Asus P5E

tacksam för svar

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Hedersmedlem

Har du dubbelkollat så att ljudkortet är aktiverat i BIOS? Det ska finnas en inställning för att aktivera/avaktivera integrerade ljudkort! Jag skulle även testa med ett vanligare OS, t ex XP 32bit.

Permalänk
Medlem

Japp de är aktiverat i bios.

Vill helst använda mig av windows xp. och eftersom jag har 4GB ram så vill jag använda x64 varianten. O drivrutinerna ska stöda win xp x64 enligt vad de står vid nedladdningen från asus hemsida.

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

Jag Har nyss skaffat ett asus p5q-e och det krånglar mitt ljud lite granna. Som du säger så känner den av vad det är man kopplar in för något på ljudkortet. När jag kopplar in mina hörlurar så säger den att jag ska koppla in den i grön kontakt. Problemt är att jag har satt i den i grön kontakt. Säger jag att det är hörlurar jag kör med så blir det inget ljud. Men om jag istället ställer in att jag har högtalar så får jag ljud. Så du kan kanske testa den fram lite. Vet inte om det är till ngn men iaf

Mvh Markus

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOch[ninja]
Jag Har nyss skaffat ett asus p5q-e och det krånglar mitt ljud lite granna. Som du säger så känner den av vad det är man kopplar in för något på ljudkortet. När jag kopplar in mina hörlurar så säger den att jag ska koppla in den i grön kontakt. Problemt är att jag har satt i den i grön kontakt. Säger jag att det är hörlurar jag kör med så blir det inget ljud. Men om jag istället ställer in att jag har högtalar så får jag ljud. Så du kan kanske testa den fram lite. Vet inte om det är till ngn men iaf

Mvh Markus

Hum... jag har testat på massa olika sätt nu. Fungerar fortfarande inte.

Fick även världens mest givande svar från asus just:
"Exactly how have you connected your speakers?"
Och såklart så krånglar det så de går inte att svara på det.

Jag blev o fundera på om det här kan ha o göra med att jag har en 20pin strömkontakt till moderkortet istället för 24pin som det skall vara. Enligt flera forum ska det inte spela någon roll men kanske gör det iaf?

Tack

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

jag vet inte faktiskt. Fast det med 24 pin kan kanske stämma då ljudkortet kanske inte får tillräckligt med ström?

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem

jag var o köpte en konverterare för säkerhetsskull idag. så nu har jag 24pin i moderkortet men fortfarande inget ljud.

EDIT:

Det här är enormt pinsamt.

igår när jag försökte som mest med drivrutiner och grejer så fick jag det inte att fungera, och sedan dess har ja låtit högtalarna vara som dom är hela tiden.
Men nu mitt i allt satt ja i ett par hörlurar o testade o då fungerade det. Det betyder att jag måste ha satt mig på dosan till högtalarna och de hade då ändrat ingång. ojoj... Nått fel var de men nu har jag ingen aning om vad de kan vara då jag inte had högtalarna igång medan jag felsökte.

Tack för eran hjälp iaf

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk

får du det att fungera med högtalarana eller bara hörlurarna? För jag kan inte säga att det är hörlurar jag har kopplat in för då fungerar det inte:P tänkte att det kanske var samma med dej fast med högtalare men jag kanske missförstog dej:)

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem

Jag har fått de o fungera med allt. Men stoppar man i ett par hörlurar o den frågar om de är hörlurar o du trycker på ja så ändrar den utgång till front-speakers uttaget. så sätt högtalarna där dom ska va o hörlurarna i frontpanelen (om du har den i kopplad).

Visa signatur

insert något finurligt