Problem men ÅÄÖ fast jag ställt charset??

Permalänk
Medlem

Problem men ÅÄÖ fast jag ställt charset??

Kolla koden...
Jag försår inte vad jag gör för fel. åäö funkar inte.. Jag har testat iso-8859-1 också utan reslultat.

Tacksam för hjälp...

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <META HTTP-EQUIV="content-type" CONTENT="text/html; charset=UTF-8" /> <title>bla bla bla</title> <meta name="keywords" content="bla bla bla" /> <meta name="description" content="bla bla bla" /> <meta name="language" content="SE" /> <meta name="distribution" content="global" /> <meta name="robots" content="index,follow" /> <meta name="copyright" content="bla bla bla" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/default.css" media="screen"/> </head> <body> <div id="container"> <div id="content"> <h1 id="site-title">Bla bla</h1> <p id="site-description">bla bla bla bla</p> <div> <?php $kontaktperson = $_POST['kontaktperson']; $epost = $_POST['epost']; $telefon = $_POST['telefon']; $month = $_POST['month']; $day = $_POST['day']; $tid = $_POST['tid']; $meddelande = $_POST['meddelande']; ?> <?php $todayis = date("Y-d-m") ; $attn = 'Åke Nilsson'; $subject = "Bokning: $todayis"; $meddelande = stripcslashes($meddelande); $message = " Kontaktperson: $kontaktperson \n E-post: $epost \n Telefon: $telefon \n Datum: $day $month \n Tid: $tid \n Meddelande: $meddelande \n "; $from = "From: $epost\r\n"; $mail_sent = @mail("xxx@xxx.xx", $subject, $message, $from, "Content-Type: text/plain; charset=utf-8");?> <?php echo $mail_sent ? "JAAAAAA." : "Neeeeej. "; ?> </div> </div> </div> </body> </html>

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk

Re: Problem men ÅÄÖ fast jag ställt charset??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conzpiro
Kolla koden...
Jag försår inte vad jag gör för fel. åäö funkar inte.. Jag har testat iso-8859-1 också utan reslultat.

Tacksam för hjälp...

<META HTTP-EQUIV="content-type" CONTENT="text/html; charset=UTF-8" /> </html>

Hm, jag har stött på det där problemet själv när jag kört copy-paste på kod från min egen sida.

<META HTTP-EQUIV="content-type" CONTENT="text/html;" />

testa byta sådär

Moderna webläsare har väl möjlighet att läsa av det characters själva, och Å Ä Ö fungerar utmärkt utan charset.

Tillfällig lösning, om inte annat?

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Ingen skillnad alls.
Skumt det funkar om jag skickar iill gmail men inte till Outlook.

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem tidigare med samma sak. Kolla vad dina filer är kodade med och anpassa charset till det. Filer skrina i linux kodar tex inte åäö likadant som i windows som default. På samma sätt blir windows skrivna åäö konstiga om tex mail läsaren har fått för sig att läsa av på fel sätt osv.

Se till att vara konsekvent och ange rätt kodning så skall det nog lösa sig.

Permalänk
Medlem

Hur kollar jag vad mina filer är kodade med. Sitter i Dreamweaver och knackar...
Men jag skall kolla inställningarna..

Tack.

---- TESTAT -------

Inget funkar...
Jag blir GALEN!!!!!

Det funkar när jag kör mail() men det stöder inte servern som sidan ligger på. Kan det vara servern som har en konstig inställning?

Visa signatur

Jag är inte fet!
Bara klädsamt mullig!

Permalänk
Medlem

Det kan vara servern jo. Vad jag märkt kan följande påverka din charset:

* Servern skickar filen i en viss teckenkodning
* Själva filen är sparas i en viss teckenkodning
* Meta-taggar

Använder inte Dreamweaver så jag vet inte hur man kollar teckenkodningen där, men det brukar finnas antingen i egenskaperna för själva filen, eller så kan man hitta inställningar för standard-teckenkodning i själva programmet (men då kan man behöva spara om en del filer).

mail()-funktionen i PHP klarar bara av iso-8859-1, så ifall du använder UTF-8 i övriga fall får du använda utf8_decode innan du använder den funktionen.

Visa signatur