Permalänk

Bra CAD-dator för 6-8000?

Min storebrorsa ska köpa en ny dator som han ska surfa och CADa med. Han har tittat på en massa proffs-grafikkort (dvs Quadro ich FireGL-kort) och vill nu att jag ska sätta ihop en dator åt honom för en rimlig summa pengar. Det jag undrar nu är om man kan slänga ihop vilken konfiguration som helst och få det att funka bra? Är det några moderkort man ska undvika (chipset dvs) eller är det bara att köra på?

Funderar mest på ett P35-moderkort, 4GB minne DDR2 (800MHz), antingen en Q6600 eller en Duo av något slag. Han själv verkar sugen på en AMD-plattform, han har tittat på Phenom X3 men jag känner själv att han lika gärna kan köpa en X4 isf. Med AMD har man ju fördelen att det finns många billiga bra moderkort, tänker främst på 780G samt att processorerna är billiga. Ska man satsa på fyrkärningt eller tvåkärnigt? Han kommer använda SolidWorks, är det optimerat för flera trådar?

Finns det något sätt för honom att slippa köpa ett "proffskort", kan man flasha ett vanligt kort på något sätt? Antar att det blir väldigt mycket billigare.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Re: Bra CAD-dator för 6-8000?

Med ett Quadro eller FireGL så blir det betydligt mer än 6000 men grafikkortet kanske inte är med i beräkningen?

Antingen en Intel Q6600 eller Q9550. Eller AMD 9950 Phenom X4 Black Ed.

4GB RAM + lämpligt moderkort beroende på vilken processor.

780G helt onödigt då det har integrerat grafikkort och många av dem kan dessutom inte leverera de 140W som processorn kräver

Phenom X3 ska man nog glömma

Är tveksam till att ett "proffkort" överhuvudtaget behövs

Ett Radeon 4870 borde klara det såvida din storebrorsa inte jobbar professionellt med CAD och bara har program som end. stöder vissa grafikkort fullt ut

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Min storebrorsa ska köpa en ny dator som han ska surfa och CADa med. Han har tittat på en massa proffs-grafikkort (dvs Quadro ich FireGL-kort) och vill nu att jag ska sätta ihop en dator åt honom för en rimlig summa pengar. Det jag undrar nu är om man kan slänga ihop vilken konfiguration som helst och få det att funka bra? Är det några moderkort man ska undvika (chipset dvs) eller är det bara att köra på?

Funderar mest på ett P35-moderkort, 4GB minne DDR2 (800MHz), antingen en Q6600 eller en Duo av något slag. Han själv verkar sugen på en AMD-plattform, han har tittat på Phenom X3 men jag känner själv att han lika gärna kan köpa en X4 isf. Med AMD har man ju fördelen att det finns många billiga bra moderkort, tänker främst på 780G samt att processorerna är billiga. Ska man satsa på fyrkärningt eller tvåkärnigt? Han kommer använda SolidWorks, är det optimerat för flera trådar?

Finns det något sätt för honom att slippa köpa ett "proffskort", kan man flasha ett vanligt kort på något sätt? Antar att det blir väldigt mycket billigare.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk
Inaktiv

Vilket/vilka CAD-program ska han använda? Hårdvara beror till viss del på vilken mjukvara som ska köras i detta fall.

Då jag mest sitter i AutoCAD samt Solidworks på jobbet så kan jag säga att Intels Core 2 Duo's samt Nvidia-baserat går bra, Solidworks behöver heller inget CAD-kort vad jag konstaterat utan det går bra med ett vanligt spelkort. Något i high-midend eller highend är dock att rekommendera.

6000-8000kr budget klarar du dig lätt med.

Permalänk

Han ska köra SolidWorks och Edgecam som det ser ut. Han har använt ett Quadro 570 (kostar 1800) tidigare men för de pengarna får man ju ett 4850 nu eller ett 9800GTX+ som borde vara mycket mer kraftfullt, även om drivrutinerna inte är helt optimerade.

Min brorsa har jobbat med CAD men nu är det lite mer hobby eftersom han ska plugga maskinteknik. Men om man kan köra med vanliga kort (vilket jag också trodde men han hade ju tittat på vilka kort som funkade med SolidWorks) så blir det ju inga problem att slänga ihop ett system.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Han ska köra SolidWorks och Edgecam som det ser ut. Han har använt ett Quadro 570 (kostar 1800) tidigare men för de pengarna får man ju ett 4850 nu eller ett 9800GTX+ som borde vara mycket mer kraftfullt, även om drivrutinerna inte är helt optimerade.

Min brorsa har jobbat med CAD men nu är det lite mer hobby eftersom han ska plugga maskinteknik. Men om man kan köra med vanliga kort (vilket jag också trodde men han hade ju tittat på vilka kort som funkade med SolidWorks) så blir det ju inga problem att slänga ihop ett system.

Bör vara lugnt med Solidworks iaf.

Kört med ett Radeon X1950Pro 256MB, Geforce 8800GTS 512MB, samt Mobil Quadro FX 1500 (eller liknande) samt för närvarande en Quadro FX 3500.

Mer avancerade CAD program kräver troligen kort avsedda för ändamålet. =/ Ingen höjdare att köpa ett nytt CAD-kort som privatperson direkt...

Permalänk

P35 chipsetet ger inte bra minnesprestanda - välj minst p45
I övrigt så ställer inte CAD så höga krav på datorn som tex spel gör.
Däremot brukar CAD-program skriva mycket på hårddisken så där ska man köpa en som är stor snabb och driftsäker!.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=DBDELENT0...

Byt ut disken till en Raptor eller nåt + sätt i en stor disk till på 1 eller 1,5Tera.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000, 1000W Corsair agg, Intel Core 2 Quad Q9650, 4GB A-Data PC2-8500, Gigabyte GA-X48-DS5, 150GB VelociRaptor, 1TB Samsung, Gigabyte 4870 X2 2GB
Two wrongs doesn't make it right

Permalänk

Jag skulle ta ngn X4 prolle från AMD, 4 gig ram, 790fx typ, samt ngt av dessa kort: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=&bn=10484&sortBy=p&minpr...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
P35 chipsetet ger inte bra minnesprestanda - välj minst p45
I övrigt så ställer inte CAD så höga krav på datorn som tex spel gör.
Däremot brukar CAD-program skriva mycket på hårddisken så där ska man köpa en som är stor snabb och driftsäker!.

Han är inte überkräsen direkt utan priset är viktigare än 5% mer i prestanda. Angående hårddisk kommer det nog bli svårt att övertala honom att ta en hårddisk på mer än 250GB, den vi la till i vårt system var på 80 och redan det tyckte han var lite mycket.

Han kan nog gå med på att den kan behöva vara snabb, men 1TB känns verkligen som overkill, han har inte ens internet som det är nu utan tänker snylta på grannens trådlösa det lilla han surfar. Det som kommer installeras på datorn kommer alltså vara WinXP, Solidworks, Edgecam och inget mer i princip. Kan inte riktigt se behov för något mer än 250GB som mest.

Den datorn som länkades till verkar ju faktiskt väldigt vettig, hade själv knåpat ihop något liknande med ett annat chassi, ett Corsair VX450 nätagg samt 80GB hårddisk och ett P35-moderkort istället.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC