Pentax K200D - nån som provat???

Permalänk

Pentax K200D - nån som provat???

Hej, har någon provat Pentax K200D?
Har bara hittat expertrecensioner och vill gärna höra nån annans åsikt

Permalänk
Medlem

Jo det skulle jag med vilja veta.
Skrivs mest om Nikon och Canon på forumet, samt ibland Sony.
Olympus och Pentax inte så ofta.

AAbatterier och skakreducering i vädertätat hus för relativt billig peng låter lite graol må jag säga. Dessutom är den het. Och det visuella betyder allt, eller hur?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kan kopiera mitt omdöme från en annan tråd.

+ rejäl, känns som man håller i något med kavalité
+ vädertätat, marknades bästa enligt de flesta
+ bildstabiliserad, fungerar helt okej tycker jag
+ fungerar med alla pentax linser från 60/70-talet och framåt, dock utan autofokus
+ bra kvalité/pengarna vad gäller objektiv
+ batterigrepp ger ännu bättre horisontellt grepp
+ topp-display

+/- vertikalgreppet på batterigreppet kändes lite konstigt i början, har nu vant mig vid det och ser det inte direkt som en nackdel

- 3 fps och dålig buffert
- vädertätade objektiven är ganska dyra om man vill få ut riktig nytta av vädertätningen, fast vädertätade linser är dyra oavsett kameramärke så-
- dålig begagnadmarknad
- ganska dålig i sämre ljusförhållanden, brusar mycket på höga iso

Jag ångrar helt klart inte mitt köp av kameran iaf. Fotar man mycket utomhus så skulle jag nog säga att det är den bästa instegskameran, ska man fota mycket inomhus så kanske någon kamera som klarar dåligt ljus bättre. Även om den såklart även klarar inomhus men skulle rekommendera en blixt då också så man slipper gå upp på ISO 800 eller 1600.

Permalänk
Relik 📜

Jag skulle titta lite på begagnade K10D med, det är lite mer kamera för pengarna enligt mig. Jag valde K10D över K200D.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Köpte en K200D+DA18-250 innan sommaren och är mycket nöjd. Innan köpet provade jag många andra kameror (Nikon D80/D60, Canon 450D, Sony A200/A300).

Det "yttre"
+Skön(ast) att hålla i
+Rejäl(ast)
+Bra att hålla mot ögat (sämst är t.ex. Sony A300)
+Topp-display
+AA batterier (Energizer Lithium eller 2:a gen. uppladdningsbara funkar super).
+RAW-knapp (+DNG format)
+Snygg
-Saknar spak för "Exposure metering" - skulle ibland vilja välja "Spot" lite snabbare (än via menyn).

Bilderna
+Mycket bra (känner inget behov av efterprocessning).
+Bra brushantering (Sony sämst t.o.m. störande, Nikon likvärdig, Canon 450D lite bättre). Dvs, jag håller inte riktigt med GandUlf.
+Bra inbyggd blixt (dvs resultatet ser bra ut).

Annat
+Skakreducering i huset.
+Tillräckligt många finesser för jag ska kunna göra allt jag vill.
-Blixt-strobe istället för dedikerar lowlight-fokuslampa.
-Medföljande programvara ger mest ett förvirrat intryck, men det behöver man ju absolut inte använda, så det spelar inte så stor roll.

Finns säkert fler +/- men då måste jag rota runt i hjärnan ... mer än jag orkar nu.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man kan se AA som ett plus, men det är kanske bara jag.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Man kan alltid ha ett packe AA-reserv som nödbatterier, de är billiga, ett originalbatteri(eller flera) kostar skjortan. Om det kniper kan man köpa AA-batterier i princip överallt och man kan köpa AA-batterier som inte behöver laddas. Det är en livrem, och en bilig sådan.

Planerar man bra, och har pengar, finns det ingen anledning med AA.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är väl en vanesak.
Jag är van att ladda ur batterier innan jag laddar upp dom, vilket gör att jag aldrig kommer ihåg att ladda kamerabatteri när det inte är slut. Vilket är dåligt beteende för litiumbatterier.

Dessutom blir Sverige oftast tropiskt varmt ca 9 månader om året numer även om man inte bor i Skåne, så varför någon vill strula med att försöka att hålla kameran (och batteriet) borta från värmen när batteriet är fullt laddat förstar jag ej. (För det tycker ju inte litiumbatterier heller om)

För utbytbara litiumbatterier är det inte såå hemskt kanske. För en iPod..hah

Men, som sagt, vana, antar jag

Dessutom, åt vilket håll ser ni helst att trenden går? Proprietary eller standardformat?

(Edit. Jag undrar varför det verkar vara omöjligt att göra återuppladdningsbara litium-AA/AAAbatterier?)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Man har ju ändå ett batterigrepp som kan ta AA i nödfall *-)

Permalänk
Medlem

Är sant

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

En fördel till är att man har likadana batterier i kameran som i blixten. då behöver man bara ha med sig ett par reservbatterier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
(Edit. Jag undrar varför det verkar vara omöjligt att göra återuppladdningsbara litium-AA/AAAbatterier?)

För att en litium-jon-cell är på 3,7V, ett AA-batteri är på 1,5. Det går inte ihop.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Tack för alla svar =D

Jag tror det här med att dom tar AA-batterier är ett plus, men jag ville bara höra vad nån annan tycker, och det verkar som att ni som provat den är rätt nöjda

Permalänk
Medlem

Pentax= bra kameror, svårt att hitta objektiv i butik, jag gav upp pentax och köpte nikon.

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Fattar inte hur man kan se AA som ett plus, men det är kanske bara jag.

De sa samma sak i fotobutiken till mig när jag ville köpa min Pentax K100D super.
Förslaget att köpa en Canon med extra batterigrep för sammanlagt 3000kr extra var inget för mig.

AA batterierna räddade mig när jag fotade på en kattutställning och jag glömde ladda upp batterierna kvällen innan. Bara att gå runt hörnet och köpa ett paket noname AA batterier för 35 spänn och så kunde jag fullfölja mitt lilla uppdrag.
Har idag 2 uppsättningar uppladdningsbara batterier med mig och ett paket IKEA batterier. Behöver aldrig oroa mig för att batteriet ska ta slut.

Vad kostar ett batteri till en canon eller Nikon som minst? 300kr?
Vad kostar ett paket uppladdningsbara AA batteri? 100kr, 150kr?

Vad är kapaciteten på så billiga batterier? 750-800mAh?
Vad är kapaciteten på AA batterier för 150kr? 2400-2500mAh?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
För att en litium-jon-cell är på 3,7V, ett AA-batteri är på 1,5. Det går inte ihop.

?

Det finns litiumbatterier i olika former, varav två är AA och AAA. I dessa former håller de såklart ungefär samma spänning som alkaliska och nimh-batterier (nimh:ar har lite annorlunda spänning men fungerar i de flesta enheter som tar AA / AAA ändå) dvs 1.5V. Jag googlade och hittade inte ett AA / AAAbatteri av litiumtyp som hade 3.6v. Ett sådant vore ologiskt, så vitt jag kan se.

Då man kan ladda litiumbatterier i andra former så undrade jag varför man inte kan ladda dom när de är AA / AAA.

Googlade lite halvhjärtat men fann inte svaret. Javäl, det finns helt visst nånstans därute.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
?

Det finns litiumbatterier i olika former, varav två är AA och AAA. I dessa former håller de såklart ungefär samma spänning som alkaliska och nimh-batterier (nimh:ar har lite annorlunda spänning men fungerar i de flesta enheter som tar AA / AAA ändå) dvs 1.5V. Jag googlade och hittade inte ett AA / AAAbatteri av litiumtyp som hade 3.6v. Ett sådant vore ologiskt, så vitt jag kan se.

Då man kan ladda litiumbatterier i andra former så undrade jag varför man inte kan ladda dom när de är AA / AAA.

Googlade lite halvhjärtat men fann inte svaret. Javäl, det finns helt visst nånstans därute.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar och vad du menade från början.

Ett litiumbatteri (1 cell) som är i formen av två (2) st AA-batterier?

Jag gissar på att det var det du menade, fortsätter...

Och du undrade varför man inte kan göra på samma sätt med ett litiumjon-batteri? (dvs ett uppladdningsbart (icke uppladdningsbara heter endast litiumbatteri utan "jon", för upplysningens och klarhetens skull))

Samma svar igen. En litiumjoncell är på 3,7V. Två stycken AA-batterier ger ju 3V.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tror det är litiumbatterier i form av standard AA på 1.5V som kolsvart katt menar.

Som dessa tex.
http://www.conrad.se/?article=650420

Permalänk
Medlem

Jag tror att frågan är: Varför tillverkar man inte litiumjonbatterier (dvs uppladdningsbara) i AA format och med en spänning på 1,5v? Har svårt att tro att det inte gå att konstruera litiumjonceller med annan spänning än 3,7?

Permalänk

Jag har iallafall bestämt mig; jag ska ha en Pentax K200D, så till mellandagsrean ska den bli min

Permalänk
Medlem

Samma här, efter 3 års funderande och letande och läsande så blev det en k200d för mig med ...beställde den i fredags

Permalänk
Medlem

jag säger, läs detta:

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk200d/

jag köpte en 450D, men sen är jag canon fanboy också.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Har antagligen läst det mesta som finns att läsa på nätet om kameror...i slutändan så är skillnaden i bildkvalitet mellan de olika kamerorna rätt marginell, alla har någon fördel och någon nackdel men för att se det så måste man in på pixelnivå, valet av optik påverkar antagligen bildkvaliteten mer är än valet av kamerahus i den här prisklassen...

Det blev pentax för mig för att den ligger bra i min hand och har ett objektivutbud som passar mina behov. Man kan diskutera för och nackdelar hur länge som helst, i slutändan så är det (återigen i mitt tycke) bäst att köpa den kamera man spontant trivs bäst med, trivs du med den kommer du att använda den mer. Tex så passar inte canons budgetkameror (350/400/450) min hand alls, känner dock flera som tycker att dom är jättebekväma, enda sättet att ta reda på vad som passar just dig bäst är att prova.

Om man har tänkt ha den som fotoverktyg och inte planerar att ha den som skrytobjekt ("haha, min kamera är dyrare/bättre än din") samt inte har några proffsambitioner så ger det bättre resultat att köpa ett billigare kamerahus och satsa på lite mer påkostade objektiv.

Det är i alla fall jag kommit fram till efter ca 3års lusläsande och provande av allt som har med digitala systemkameror att göra

Permalänk

Japp, nu har jag också beställt den, så den kommer väl nån gång i nästa vecka antar jag.
För nån vecka sen gick jag in på FotoA-Bild i centrum och kände ltie på den, tyckte den passa som handsken och mitt krav på objektiv är inte så stort. Så vafan, man lever bara en gång, jag slog till helt enkelt, har känt lite på canon eos 450D, tyckte den bara var plastig och lätt för en dyr peng, här får man äkta kvalité för en billig peng.

Permalänk
Hedersmedlem

Beställde en själv imorse. Skall bli intressant detta.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Berätta gärna era intryck. Jag har föregångaren K100D och är mycket nöjd. En stor fördel som jag ser det är stödet för äldre objektiv, vilket för min del har inneburit att jag till låg peng har kunnat fota med glas som är rikgtigt bra, om än med manuell zoom. Att gå omkring med ett objektiv från 1970 som blir skakstabiliserat är inte helt fel...

Annars är det som andra säger lite av en svårighet att få tag på blixtar och objektiv, då Pentax väl inte spelar i den största ligan med Nikon och Canon. Men de är ruskigt prisvärda och jag stannar nog där jag är som det ser ut nu.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk

Jag tycker min K200D är jättebra, jag stortrivs med den!
När jag nu snor åt mig mina kompisars nikon D40 och D60 så tycker jag att dom känns klena i greppet, när man äl vant sig vid Pentax' greppet så äre svårt att vänja sig vid ett sämre grepp..
När jag är ute och fotar och nån ringer eller så, så känns min 9,9mm tunna 5310 Xpressmusic inte ens i handen, den försvinner, vet inte om de är bra eller dåligt...

Bildkvalitén är hyfsad, vid höga ISO (800-1600) så blir den ganska brusig, men jag har laddat ner en demo-version av Neat Image som löser detta på en halv minut, använder det endast till dom bilder jag väl redigerar.

Skärpan har varit svår att avgöra om den är bra eller inte, jag har ju bara haft den i ungefär 1 och ½ månad, och nu är det ju mörkt nästan hela tiden, så all utomhus foto blir med en slutartid på max 1/30 s, och jag zoomar ALLTID (de går inte att inte zooma in fullt för min del). Objektivet jag har är det vanliga smc-DA 18-55 f/3,5-5,6 II och det ligger nånting i att man måste ha en slutartidssiffra som är snabbare än brännvidden...

Den inbyggda blixten presterar hyfsat den med, inte så mycket vinjettering trots att den är inbyggd.
Men en grej med blixten som är irriterande är autofokus-ljuset som lyser från blixten med nåt alldeless förskräckligt blått sken, oftast c:a 3 ggr innan den har fokuserat klart, och sen ska blixten avfyras på det, jag säger bara stackars dom som blir utsatta för detta...

Alla som säger att det inte finns objektiv i varuhus, dom har en poäng, men om man vet vad det är man söker, så finns det hur mycket som helst på nätet. Går ju snabbt det med... Om man inte har bråttom så kan man beställa från t.ex. USA ännu billigare.

Detta är min åsikt om den här kameran, hoppas de va till nytta!
Jag vill gärna höra andras åsikter också
Ha det bra // Fanny

Permalänk
Medlem

Kul att du fått upp ögonen för Pentax. Det som är värt att nämna är väl dels vädertätningen och skakreduceringen i huset. Är man stadig i händerna, lugn i andningen är inte skarpa bilder med 0,5" slutartid omöjligt (..fast då ska man nog nästan ha lite tur, tyvärr.) Dock värt att ha i åtanke då det finns en hel del fina objektiv utan inbyggd skakreducering. Möjligheterna med ett ljusstarkt objektiv blir då även ytterst angenäma.

Ang. vädertätningen så har jag väl aldrig utsatt min för något särskilt men detta är främst något man finner på dyrare kameror i högre prisklasser. En fin bonus till en instegskamera helt enkelt, och lite av en trygghet när väl man är ute och regnet plötsligt infinner sig.

Jag tycker den känns gedigen att hålla i, om än lite liten utan batterigreppet. Men med batterigreppet så känns den alldeles perfekt i handen, dessvärre ger batterigreppet ett tämligen plastigt intryck.. Det är på gott och ont man får konka runt på det.

Efter att ha haft den i ett halvår så har jag blivit rätt van vid den och faktiskt rätt nöjd. Bortsett från andrahandsutbudet utav objektiv till Pentax, ser man på Canon och Nikon-sidan så är andrahandsutbudet enormt. Något jag anser vara en rätt betungande nackdel för en såpass prisvärd instegskamera. Jag tänker iaf inte byta system nu efter att ha haft den i ett halvår, jag har blivit trygg med min Pentax och har en del kvar att utforska när det gäller dem.

Jag är lite missnöjd med AF'n, den är inte så spot on som jag önskar och jag brukar allt som ofta sköta det manuellt i och med det. Det vore skönt med skarpare AF. Kanske är det bara jag som haft otur. ^^

ett par utav mina bilder finns på http://flickr.com/photos/hankthehunk och kan ju ge en bild utav vad man kan åstadkomma med den. Annars kan jag tipsa om gruppen http://flickr.com/groups/k200d/ där det bokstavligt talat kryllar av foton tagna med kameran. Kolla och se fall K200an levererar vad du önskar utav din kamera.

Permalänk
Avstängd

Det finns bara dåliga objektiv till pentax också brukar det vara dålig RAW support ...

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Det finns bara dåliga objektiv till pentax också brukar det vara dålig RAW support ...

Du övertygar.