IDE hårddisk + DVD-rom på SATA?

Permalänk
Medlem

IDE hårddisk + DVD-rom på SATA?

Jag har köpt nytt moderkort, CPU, minne och grafikkort och grejen är att jag har en hårddisk och en DVD-läsare som båda har IDE-inkopplingar. Grejen med nya moderkort är ju att dom kör på SATA nu. Iofs har moderkortet en IDE-inkoppling också men jag vet inte hur jag ska använda den när jag har 2 enheter som behöver IDE-inkopplingar. 2 frågor då:

1. Går det att koppla IDE-hårddisken och DVD-läsare på SATA på något sätt?
2. Måste jag formatera om IDE-hårddisken innan jag installerar Vista på den? (XP är installerat på den)

Permalänk
Permalänk
Medlem

är det inte 3 utag på din ide kabel?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Ja det finns adaptrar som konverterar ide till sata, likaså finns det pci-kontrollkort som gör att man kan få fler idekontakter.

Här finns de båda typerna:
https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/ListingFrame.aspx?...
Komplett säljer också pci till sata:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=108656

Nå de är rätt så dyra, går säkerligen hitta billigare på tradera/blocket etc. Men jag själv skulle överväga att köpa en ny enhet istället. Antagligen hdn eller dvdspelaren, då man får en sata dvdspelare för lika mycket pengar.
Om det nu inte går att använda 2st ide enheter på ditt moderkort såklart, kolla upp det nog först.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

En sån här kör jag

Men som primärdisk så skulle jag nog köpa en sata disk, den där disken har jag bara som extra lagring, och man märker skillnad i pressanda och diskar är ju sjukt billigt nu ändå

Det dumma med den där var att jag pajade mina tre diskar när jag kopplade in den men med ett återskapningsprogram så fick jag tillbaka 99.9% utav alla min filer.

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem

du har ju en IDE kabel mellan moderkort+HDD+DVD kabeln har ju 3 "pluggar"
en till modekort och så 2 över till valfri enhet...
alltså funkar det jättebra med HDD+DVD på 1 IDE kontakt på modekortet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pugg
du har ju en IDE kabel mellan moderkort+HDD+DVD kabeln har ju 3 "pluggar"
en till modekort och så 2 över till valfri enhet...
alltså funkar det jättebra med HDD+DVD på 1 IDE kontakt på modekortet

Det fungerar men ha två enheter som inte är av samma sort är inte att rekommendera då du förlorar mycke pressanda.

/fjortis_barn

Visa signatur

ursäkta namnet, kommer att göras om!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjortis_barn
Det fungerar men ha två enheter som inte är av samma sort är inte att rekommendera då du förlorar mycke pressanda.

/fjortis_barn

Visa gärna lite fakta om hur mycket man förlorar tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Visa gärna lite fakta om hur mycket man förlorar tack!

Det är så gammalt fakta så det är otroligt, leta efter det själv.
Vet man inte att DVD och primär HDD på samma IDE drar ner på prestanda bör man hålla sig till Mac eller liknande leksak istället.

Det är en regel att ALDRIG ha C: i samma kabel som CD/DVD, om man har någon annan spelar ingen roll.

Börjar bli trött på "visa fakta" i nästan alla trådar (och jag är ny här), fan kan inte folk tänka längre? (inte riktad mot någon speciell, så ta inte åt dig nu Brallor)

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem

klart man förlorar prestanda, en hårddisk och en dvd, som båda kräver ganska mycket bandbredd, på en kabel, där information ska gå fram och tillbaka, kan man inte förstå att man får förluster där, skall man läsa en låååång faq!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Det är så gammalt fakta så det är otroligt, leta efter det själv.
Vet man inte att DVD och primär HDD på samma IDE drar ner på prestanda bör man hålla sig till Mac eller liknande leksak istället.

Det är en regel att ALDRIG ha C: i samma kabel som CD/DVD, om man har någon annan spelar ingen roll.

Börjar bli trött på "visa fakta" i nästan alla trådar (och jag är ny här), fan kan inte folk tänka längre? (inte riktad mot någon speciell, så ta inte åt dig nu Brallor)

Läs på lite själv: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

Det går bra att köra båda på samma kabel även om man inte brukar. Det är inte så svart/vitt enkelt som du får det att låta. När man inte kör med CD/DVD:n så försämrar den inte prestandan alls! Om man kopierar data emellan enheterna så kan CD:n sänka prestandan för disken.

För min egen del så skulle det inte spela någon roll då jag nästan aldrig använder skivor.

Men, det bästa är att köra en modern SATA-disk som systemdisk. Det gör mer för prestandan. En ny SATA disk kostar lika mycket som ett kontrollerkort vilket gör det ganska pantat att köpa ett sådant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
Läs på lite själv: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

Det går bra att köra båda på samma kabel även om man inte brukar. Det är inte så svart/vitt enkelt som du får det att låta. När man inte kör med CD/DVD:n så försämrar den inte prestandan alls! Om man kopierar data emellan enheterna så kan CD:n sänka prestandan för disken.

För min egen del så skulle det inte spela någon roll då jag nästan aldrig använder skivor.

Men, det bästa är att köra en modern SATA-disk som systemdisk. Det gör mer för prestandan. En ny SATA disk kostar lika mycket som ett kontrollerkort vilket gör det ganska pantat att köpa ett sådant.

Tack men nej tack, jag behöver inte läsa det där.

En normal person fattar att det inte sänker prestandan hela tiden utan bara under tiden båda enheterna används, så sitta och spela med skivan i är nog en pina i röven om man har båda på samma.

Själv funderar jag att plocka ut DVD-RW brännaren, har 1.7TiB i datorn och har en bunt med 8GiB USB stickor... DVD är dagens floppy tycker jag, används endast vid installation av OS, spel och skit får man från steam och liknande

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Tack men nej tack, jag behöver inte läsa det där.

En normal person fattar att det inte sänker prestandan hela tiden utan bara under tiden båda enheterna används, så sitta och spela med skivan i är nog en pina i röven om man har båda på samma.

Det du skrev i din första stämde inte riktigt, dessutom hade du en onödigt spydig kommentar om folk som uttalade sig om saker de inte hade koll på. Det du skrev gjorde att jag placerade dig i kategorin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
En normal person fattar att det inte sänker prestandan hela tiden utan bara under tiden båda enheterna används, så sitta och spela med skivan i är nog en pina i röven om man har båda på samma.

Jag tänkte iaf att Hårddisken sänkte sig till en annan överföringshastighet hela tiden för att hårdiskens och DVDns data skulle gå lika fort.

Sen, det finns inte ett spel idag som läser från skivan.. Skivor är alldeles för sega för att man ska kunna köra ett fairly nytt spel på dem..

Permalänk
Medlem

1. inte säker, men en DVD-läsare kostar 250kr och då får du en betydligt snabbare (Oftast)

2. STarta XP, och sätt i Vista skivan. Det är möjligt att uppgradera direkt till vista ifrån xp på detta sättet. Aldrig provat själv, så jag vet inte hur stabilt det blir osv.

Tror du får behålla din data, program kan ju bli krångligt att köra i vista. Det finns dock en funktion i vista som gör att man kan köra program som t.ex Windows XP Service pack 3 genom att högerklicka och välja alternativet.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
1. NEJ!
2. JA!

Ännu en som bara gissar (syftar då på 2:an)

Det går alldeles utmärkt att installera Vista utan att formatera om hårddisken, det finns två alternativ:

1. Gör en uppgradering genom att stoppa i skivan när du har igång XP och då får du behålla alla dina installrade program och dokument du har sparat på din användare.

2. Boota från Vista-skivan och installera utan att formatera hårddisken, då kommer då få behålla alla filer på hårddisken men Windows kommer inte hålla koll på vilka spel och program du har installerade så det är inte säkert att alla fungerar efteråt, jag rekomederar att installera om programmen du vill använda. Du får även kopiera dina gamla filer och dokumen till din nya användares katalog, Vista-installationen kommer att skapa en mapp på hårddisken som heter Windows.old där din gamla Windowsinstallation, användardata och program ligger så det är bara att kopiera ut allt du vill ha till din nya Vistainstallation.

Jag rekomenderar 2:an så får man en ren Vistainstallation och kan sen välja själv vilka filer man vill överföra från sin gamla installation.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]