Permalänk

Kortslöt jag datan? :P

För nått år sen eller så var jag dum nog att inte ha på mig såna där termostat när jag bytte ut lite delar i datan..

bytte moderkort processor minnen nätagg och sånt och undrar nu om processorn kanske klarade sig?

fläkten snurrar iaf på fint..

är de känsliga för sånt här med spänningar o sådant?

(har tyvär ingen chans att testa om den funkar)

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Termostat, vad har det med chassit att göra?

Sedan vet jag inte hur du ska kunna kortsluta datan menmen;)

Varför kan du inte testa om den fungerar? Isåfall är det väl inga bekymmer gällande den?

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Termostat, vad har det med chassit att göra?

Sedan vet jag inte hur du ska kunna kortsluta datan menmen;)

Varför kan du inte testa om den fungerar? Isåfall är det väl inga bekymmer gällande den?

oj inte termostat menar såna man har på sig för att inte förstöra..

glömde säga att jag satte nätaggets kontakter på fel sätt i ett micro ATX kort, kommer inte ihåg nu hur fan jag lyckades men..

de jag menade med kortslutningen

kan tyvär inte testa men funderar på att skita i det o köpa allt nytt..

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Alltså.. Att du glömde ESD armband kanske hade någon inverkan men om du lyckades sätta i ett nätaggs kontakt fel så måste du ju a slipat eller något.
Tror knappast att ESD pajade det utan det är för att du satte i kontakten fel.

Har du prövat att sätta i kontakten rätt och sedan starta den?
Varför kan du inte testa den? Fattar väl att du inte kan testa men du borde ju ha en andledning

EDIT: (Det heter Dator för fasen)

Permalänk

Haha, fattar ingenting. Köp en färdig HP eller Dell dator låter vettigast tycker jag i ditt fall.

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Avstängd

Noway dude, Inga dells lr HP här inte. Om det ska vara färdigbyggt köp en gaming dator av Alienware lr Asus:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Noway dude, Inga dells lr HP här inte. Om det ska vara färdigbyggt köp en gaming dator av Alienware lr Asus:D

varför dem?

Komplett, inet och datorbutiken har alla bra priser på färdig monterade datorer för en fin summa.

Permalänk

Alienware är ett dotterbolag till HP.

Och mer överpriserat skit finns absolut inte. De borde ta hem priset för hur långt vi kan komma på bara marknadsföring och flashiga intron.

"Apple could sell shit if it was called iTurd"

OT: ESD är en riskfaktor och den kan man inte kontrollera bara genom att göra något med processorn. Den måste in i ett moderkort och testköras.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Alienware är ett dotterbolag till HP.

Alienware tillhör Dell, inte HP...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Alienware tillhör Dell, inte HP...

Yup

Visa signatur

Dator 1: Intel Core 2 Duo E8500 @ 4.20 GHz - Coollaboratory Liquid Pro - ZALMAN CNPS 9700 LED - Asus Maximus II Formula - Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance 4GB - Asus EAH4870X2 - Hd 4870 X2 2GB - Corsair TX650W- Lian Li PC-B25B - ZALMAN ZM MFC2 - 640GB
SataII + 180GB SataII - Samsung Syncmaster T220 22"
Notebook 1: Dell E1705 Core 2 Duo 2.00GHz, 2GB 667MHz, Geforce 7900GS

Permalänk
Medlem

Jag är rädd att "08" i Gokille08 är hans födelsedatum :x

Men som andra säger, det är omöjligt att veta om den har gått sönder eller inte bara för att du inte använda ESD armband. Jag själv har aldrig använt det, och jag har ännu inte märkt av något fel på mina komponenter som skulle kunna bero på det. (Jag vet att de inte går sönder direkt) Ett tips är att röra i datorchassit alltid med jämna mellanrum när du använder datorn, eftersom det jämnar ut spänningsskillnaderna.

Om du inte har möjlighet att testa din processor är det nog omöjligt för oss att ge ett svar, ungefär som att du har en bil du inte använt på 30 år och frågor oss om den startar eller inte.

Om du lyckats stoppa in ATX-kontakten fel väg (hur det nu är möjligt, trodde att de var formade så att det inte skulle gå) borde väl datorn aldrig ha gått igång? Felet borde hur som helst ha märkts direkt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecka.L
Om du lyckats stoppa in ATX-kontakten fel väg (hur det nu är möjligt, trodde att de var formade så att det inte skulle gå)

Den är gjord av plast? Och plast är mjukt?

Det här var ju lite småroligt, du vill veta om grejerna fungerar fast du kan inte testa dem? Om du inte kan testa dem, varför i hela friden vill du veta om dem fungerar eller inte? Jag menar, när du säger att du inte kan testa dem så är ju det samma sak som att säga att du inte kan eller tänker använda dem heller..

Permalänk

hahaha ganska dum tråd av mig men de e såhär att jag har lite grejer sen min gamla dator som det inte gick så bra med..

och nu ska jag köpa hem delar som kommer funka ihop med dom
nu har jag även lite mer kunskap om det.. och jag tvivlar på att jag satte ATX kontakterna fel på något sätt!

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Relik 📜

*tråd flyttad*

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Alienware tillhör Dell, inte HP...

Men :S Dell suger.. Alienware (har jag hört) äger.. Det här går inte ihop ;D

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Re: Kortslöt jag datan? :P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
För nått år sen eller så var jag dum nog att inte ha på mig såna där termostat när jag bytte ut lite delar i datan..

bytte moderkort processor minnen nätagg och sånt och undrar nu om processorn kanske klarade sig?

fläkten snurrar iaf på fint..

är de känsliga för sånt här med spänningar o sådant?

(har tyvär ingen chans att testa om den funkar)

Kan du inte posta exakt samma fråga på flashback, snälla?

Permalänk

Re: Re: Kortslöt jag datan? :P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OggeB
Kan du inte posta exakt samma fråga på flashback, snälla?

Då skulle han nog få lite roliga och mindre roliga svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodlauncher
Den är gjord av plast? Och plast är mjukt?

fatta va mycket våld man måste använda för att ens lyckas sätta ATX kontakten åt fel håll :/..

grattis om du lyckas utan att förstöra nåt

Permalänk
Medlem

Fan va fjortisar det finns på detta forum med sina "xD"... Har man inte kunskap så ska man pilla fan i !

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb