Permalänk

Intel D945GCLF2

Hej alla!

Är det någon som hört något om Intel D945GCLF2? Mini-ITX, dual-core Intel Atom-CPU, integrerad grafik och nätverk...etc Den har legat som "Ej i lager" på Prisjakt ett bra ta nu.

Ingen som hunnit lägga vantarna på en bräda och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Hoj hoj,

det finns en ganska bra genomgång av både LF och LF2 på HardForum: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1309823 (LF2 längre fram i tråden) med info som t.ex. att fläkten på LF2 är mycket bättre/tystare.

jag väntar också på det här kortet, kommer bli en grym ljudlös musikserver!

Permalänk
Medlem

mycket intressant moderkort. hade det varit fyra sata-portar på det så hade det varit ett givet köp för en NAS!

får väl vänta lite till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stoof

jag väntar också på det här kortet, kommer bli en grym ljudlös musikserver!

Var lite väl tidigt på morgon när jag läste din post så måste skylla på de, men just den meningen var lite rolig ändå

Permalänk
Medlem

Är tydligen nu inkommen på åtminstone Amentio.se - skall beställa en styck idag. Gäller bara att hitta en Shuttle-linkande kabinett samt tyst PSU. Funder också på en 32GB SSD för Arch Linux-operativet.

Skall utnyttja denna miniburk som
-backupserver (skickar ett WOL-paket från arbetsstationen som väcker upp den från ett ACPI S3 eller S4-läge) med en st 500GB Samsung SATA
-downloadserver (för mms://-videos, websajter etc när man är bortrest)
-musikspelare
-nödhjälpsdator när arbetsstationen temporärt fallerat

Återkommer med diverse synpunkter i mån av tid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callius
Är tydligen nu inkommen på åtminstone Amentio.se - skall beställa en styck idag. Gäller bara att hitta en Shuttle-linkande kabinett samt tyst PSU. Funder också på en 32GB SSD för Arch Linux-operativet.

Skall utnyttja denna miniburk som
-backupserver (skickar ett WOL-paket från arbetsstationen som väcker upp den från ett ACPI S3 eller S4-läge) med en st 500GB Samsung SATA
-downloadserver (för mms://-videos, websajter etc när man är bortrest)
-musikspelare
-nödhjälpsdator när arbetsstationen temporärt fallerat

Återkommer med diverse synpunkter i mån av tid...

Jag har det mesta i Shuttle väg :). skicka PM om du är intresserad.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk
Medlem

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa detta moderkort, eller att köpa det något äldre Intel D201GLY2.

Jag har fått för mig att D201GLY2-kortet är snabbare än Atom-kortet, den högre strömförbrukningen är okej i det här fallet.

Vet någon vilket kort som är snabbast?

Permalänk
Medlem

Amentio har haft den på lager ett bra tag nu - det är bara det att de är på deras "Europa-lager" och inte i Sverige/Norge.
Placerade en best. i fredags för en vecka sedan nu och fått besked att de inte kommer att skicka ngt till Sverige förrän nästa vecka...

Har däremot under tiden inköp en mini-ITX "Shuttle"-låda från GGS Data ("IMC 3671") och som anlände hit på en dag. Den är gjord i aluminum och därmed väldig lyftaslätt. En 200W PSU (inkl tempstyrd 8cm utblåsfläkt och APFC) samt plats för 1 st 5.25 samt 2 st 3.5" (varav en intern "på tvären") ingår. Vill man inte montera in en floppydisk så ingår tyvärr inte en fronttäckplatta så jag fick ta en jag hade liggande.

Skall just beställa två hårddiskar: en för Arch Linux och en avsedd för backup av nätverkets övriga datorer. Tänkte först ta en SSD för Linuxen men avvaktar med det tills nästa år när barnsjukdomar och priser åtgärdats.

Som backupdisk blir det en nog en 3.5" WD Green 750GB (5400rpm) och för Arch:en 2.5"/5400rpm 120GB ell 160GB och då antingen Samsung eller WD Scorpio. Får se när diskarna kommit om de behöver monteras vibrationsfritt (Scythe Quiet-boxar).

Förresten - NÅGON som vet var man kan köpa _korta_ SATA samt PATA (rundad) Data-kablar (max 15cm) ?????

PS!
Såg just en kort översikt av 5 st Atom-mobos här:
http://www.mini-itx.com/2008/09/23/five-atom-mini-itx--boards...

Permalänk
Medlem

funderar själv på att bygga en liten köksdator med denna
Någon som har ett tips på en bra PSU som är billig och liten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av callius
Förresten - NÅGON som vet var man kan köpa _korta_ SATA samt PATA (rundad) Data-kablar (max 15cm) ?????

Denna kanske funkar.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SATA2-10...

Permalänk
Medlem

Har helt avskrivit luriga Amentio och köper istället på PC-Doctorn (Hbg) då jag bor i närheten. Skall f.ö invänta WD:s i dagarna annonserade uppdaterade Green-diskar - dessa kör som bekant i 5400rpm - som är tänkta komma senare under Q4. Fram tills dess kör jag med min gamla gummisnodd-upphängda (i 5.25"-facket; skippar DVD och installerar Linux från min 8GB Voyager GT USB-pinne) Samsung HD501LJ 500GB 7200-varvare där jag lägger Linuxen allra längst bak på hd:en för snabbast möjliga partitionsutrymmesåtervinning när nya WD:en kommit.

@mrlavin
se prestandatesterna som finns i min länk ovan

@WIRN:
picoPSU 90W eller 120 W men klart överprisade i Sverige så kommer nog köpa utomlands ev på Ebay lite senare när jag vet vad mina kommande komponenter kräver för ampere-tal (inkl vid datorstartup) på de olika volt-linorna

@Yggdrasill:
Tack, har nu även jag hittat Deltaco.se:s kabelserie för bl a SATA.

Återkommer med mina erfarenheter när allt är på plats f.hoppn.vis nästa vecka

CUL8R gais

Permalänk
Medlem

Någon som kör detta kort som server? Har tänkt att rulla win 2k3 server RC2 på den.
Skall köra dom vanligaste tjänsterna för mitt lilla hem. SMB, SFTP, VNC, torrents, VPN, ev webbserver.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att köra detta kort som server med 2GB minne. Jag tänkte köra ubuntu och använda servern som webserver, torrentklient, backupserver för mina andra datorer, squeezecenter och kanske även för att köra asterix.

Permalänk
Medlem

STATUSRAPPORT:
Väntar fnv på svar om Noctuas NC-U6 (http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=7&...)
passar som utbyte till 40mm-fläktlösningen (5500rpm enligt http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie... ) vilket jag f.ö tror och hoppas är fallet...
Priset är drygt 200 kr plus ev. frakt

Men hade jag mer tid skulle jag nog vänta in andra producenters Atom 330-släpp. Antar att en eller flera släpper ett fläktlöst mobo...Men det kan nog dröja en månad eller mer innan dom finns att beställa

Permalänk
Medlem

Har beställt ett kort! Tror det kommer funka bra som mini server, har redan ett diskkabinett med RAID 5 som skall användas till datorn.
Återkommer med reflektioner.

Permalänk

Är det nån som kör eller kan veta huruvida en sån här fungerar som HTPC? fudzilla.com visade att 720p gick utmärkt med ffdshow så 1080p borde kanske gå med coreavc eller så...? Fast hur funkar det med bara VGA ut?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem

Varför envisas dom med ett chipset som kräver aktiv kylning? För det är väl fortfarande chipsetet som är kylt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Dom verkar ha rätt stora lager med de gamla 945GC-chipsetten
- http://www.intel.com/Products/Desktop/Chipsets/945G/945G-tech... -
som ju kan säljas som 1:generationens Atom-system. Om 2-3 år kan vi räkna med att CPU+chipset (allt då integrerat på en enda krets) drar max 10 W med full last och att då 1080p klaras galant. (Och då gäller det att finjusterade nätaggregat finns i det effektområdet som inte slösar 20-40% ström till ren värmeavgivning)

Nvidias Tegra (ARM-arkitektur) som släpps Q1/09 är en försmak
(http://www.youtube.com/watch?v=XXYshhuJzh4 m fl)

@heande
Det är 945 NB som drar ca 22W TDP och som måste kylas ner ordentligt
Men jag har fått svar från Noctua:
"The NC-U6 should be capable of cooling the i945GC chipset to a reasonable level but I would nevertheless recommend at least some airflow inside the case."

Jag kommer nu prova denna kylningslösning då jag har ett rätt rymligt Shuttle-liknande kabinett...

[EDIT]
Man får ju idiotiskt nog inte skriva två inlägg i rad på detta forum så jag tvingas editera.

Har haft LF2:an i ca 2 veckor nu och är nöjd så långt. Har ännu inte haft tid att modda ned varvtalet på kabinettets 200W PSU - som är mest störande - då jag har en intensiv arbetsperiod fnv.
Men utnyttjar den som backup-server (Samba & ntfs-3g) under 32-bits Arch Linux samt dessutom LAMP-server (Linux/Apache/MySQL/PHP). Har uppgraderat till senaste BIOS mha en USB-pinneboot samt verifierat att WOL-start funkar OK.

Snart hoppas jag kunna dra ner rpm:en på PSU-fläkten, mjukvarustyra varvtalet på chipsettfläkten (ev bytas ut till Noctuas heatpipe-lösning) samt köpa en 750GB 5400 rpm WD Green (2:a generationens) 3.5" hårddisk som då skall hängas upp vibrationsfritt i "gummisnoddar" i 5.25"-slotet. Detta bör ge en mer eller mindre "knäpptyst" minidator.

Hoppas återkomma om 1-2 veckor med fler gjorda tester samt synpunkter ...

Permalänk
Medlem

Nu är ett kort bestält med 2GB minne
frågan är vad man ska göra
Planer på AoE
Eventuellt vanlig filserver
Server 2008 (studentlicens)
VMware ESXI

Vad har ni gjort?

Fick kortet idag!
Men då ser jag till min fasa att det står
D945GCLF på lådan men det står "D945GCLF2" på packlistan

Och dustinhome supporten e stängd hoppas man får kortet nästa vecka!

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Tänkte låna tråden lite och fråga ang lådo som passar detta moderkort.

Måste man ha ett mini-itx låda eller passar den i vilken atxlåda som helst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster25
passar den i vilken atxlåda som helst?

inte nödvändigtvis, vissa ATX chassin stödjer mini-itx och vissa inte, eller rättare sagt jag vet att det finns chassin som stödjer mini-itx och jag antar att det finns chassin som inte stödjer det. Det beror på skruvhålen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Funderar själv på att köpa detta kort. Hade tänkt använda som nedladdningsdator, kanske använda till TVn.

Tror ni att datorn klarar av att köra en mindre server Counter-Strike:Source på LANet? Då pratar vi cirka 6 spelare. 2GB RAM givetvis.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett PSU som passar strömförbrukningen på detta kort och som inte kostar skjortan?

Det ska väl fixa runt 20W idle vilket är lite grisigt att hitta tycker jag. Alla 300W's PSU idlar ju på 45-65w =/

Kikade på Seasonics SS-200SFD men ingen i Sverige verkar sälja det.

Fysisk storlek på det spelar ingen som helst roll för mig, kommer sitta/ligga i ett ATX-chassi ändå.

So please help me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
inte nödvändigtvis, vissa ATX chassin stödjer mini-itx och vissa inte, eller rättare sagt jag vet att det finns chassin som stödjer mini-itx och jag antar att det finns chassin som inte stödjer det. Det beror på skruvhålen.

Passar detta då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=94031

med inbyggd PSU (100W).

PSU + adapter (90W + ett litet kretskort/transformator) kostar tillsammans mer än hela moderkortet på ebay.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Passar detta då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=94031

med inbyggd PSU (100W).

PSU + adapter (90W + ett litet kretskort/transformator) kostar tillsammans mer än hela moderkortet på ebay.

Verkar riktigt nice och funderar på att skaffa den och D945GCLF2. Borde la inte vara några problem?

Permalänk
Medlem

mini-itx passar i alla atx och mini-atxchassin! så det ska gå utmärkt

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
mini-itx passar i alla atx och mini-atxchassin! så det ska gå utmärkt

Nej? Och det är micro-atx inte mini..

Permalänk
Medlem

Köpte detta:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=94031

med inbyggd PSU (120W).

+ 60 mm fläkt + Zalmankylare till bryggan (så man blev av med skrikfläkten).

Första mini-bygget, svårt och pillrigt, som att bygga med boxhandskarna på, men det gick till slut.

Chassifläkten behövs men låter en del trots SpeedFan-styrning (2200 rpm).

CD/DVD luckan i fronten är liten, fick slipa ner DVD-fronten så den kommer ut genom luckan.

Permalänk

Har en fråga om den klarar 1080p dvs. "riktig" 1080p rakt av (fast med codec:s)?

Enl. HardwareZone så klarar den inte det men om ni som äger den skulle kunna testa med CoreAVC codec eller någon annan kick-ass codec som avlastar processorn?

Ang. tjatet och 1080p så var det pajkastning fram och tillbaka på YouTube om detta klipp där han kör 1080p på moderkortet.

Så i kommentarerna på YouTube finns lite mer info om hur han gjort, vill ha bevis härifrån innan jag isf. köper detta moderkort.

Gärna load på CPU medans filmen visas också och "äkta" 1920x1080p inget annat

Edit:

Ja just det, se detta Mini-ITX chassi om ni inte redan gjort det.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSwede86
Ja just det, se detta Mini-ITX chassi om ni inte redan gjort det.

Jag skulle nog oroa mig för hur hög ljudnivån blir med en massa små ettriga fläktar...

Visa signatur

| Errare humanum est |