Ljudkort + hörlurar, ge mig råd

Permalänk

Ljudkort + hörlurar, ge mig råd

Känner att jag behöver ett nytt ljudkort + nya hörlurar nu fram mot hösten och läst runt lite.

Tänkte köpa detta: Asus Xonar D2X

och dessa: Sennheiser HD555

Kommer användas till allt, men om jag ska göra nånslags ordning så blir det väl såhär:

  • Musik

  • Spel

  • Film

Någon som har något att tillägga? Tänkte mig max 2k för ljudkortet och typ 1k för hörlurarna.

MVH

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Har D2 och det är ett klockrent allroundkort, finns bättre musikkort och bättre spelkort men du hittar knappast ett annat kort som är är lika bra på allt. När det gäller film vet jag inte om det ens finns nått bättre utan att kliva upp ordentligt i prisklass.

Själv föredrar jag HD595 före HD555, men det är en smaksak. Köp ALDRIG hörlurar i prisklass över 500:- utan att provlyssna först.

Under förutsättning att du provlyssnat lurarna så tror jag att du blir nöjd. En rekommendation är att utöka listan med en hörlursförstärkare, den är absolut inget krav men har du väl hört skillnaden i framförallt basåtergivningen så vill du inte vara utan. Även en lite billigare förstärkare kan göra stor skillnad eftersom utgångarna på ljudkort inte är anpassade för att driva lurar större än in-ear.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Överväg att satsa mer pengar på lurarna och mindre på ljudkortet. Hörlurarna kommer att ha störst del i hur slutresultatet blir så jag hade börjat där och försökt hitta ett par som jag gillar. Det går att få bra ljudkortslösningar för strax under 1000 kr så försök provlyssna lurar mellan 500 och 2000 kr och ta det där ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Har D2 och det är ett klockrent allroundkort, finns bättre musikkort och bättre spelkort men du hittar knappast ett annat kort som är är lika bra på allt. När det gäller film vet jag inte om det ens finns nått bättre utan att kliva upp ordentligt i prisklass.

QFT.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Har D2 och det är ett klockrent allroundkort, finns bättre musikkort och bättre spelkort men du hittar knappast ett annat kort som är är lika bra på allt. När det gäller film vet jag inte om det ens finns nått bättre utan att kliva upp ordentligt i prisklass.

Själv föredrar jag HD595 före HD555, men det är en smaksak. Köp ALDRIG hörlurar i prisklass över 500:- utan att provlyssna först.

Under förutsättning att du provlyssnat lurarna så tror jag att du blir nöjd. En rekommendation är att utöka listan med en hörlursförstärkare, den är absolut inget krav men har du väl hört skillnaden i framförallt basåtergivningen så vill du inte vara utan. Även en lite billigare förstärkare kan göra stor skillnad eftersom utgångarna på ljudkort inte är anpassade för att driva lurar större än in-ear.

1. Är det värt 1500:- för ett ljudkort, är det verkligen så stor skillnad mot mitt inbyggda, om du nu säger att hörlurarna är det viktiga?

2. Vad är skillnaden på HD555 och 595? Testade 555 på HiFi-klubben (heter det va?) och jag blev såld på en gång.

3. Kan du rekommendera någon billig och bra sådan? Den här kanske: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Överväg att satsa mer pengar på lurarna och mindre på ljudkortet. Hörlurarna kommer att ha störst del i hur slutresultatet blir så jag hade börjat där och försökt hitta ett par som jag gillar. Det går att få bra ljudkortslösningar för strax under 1000 kr så försök provlyssna lurar mellan 500 och 2000 kr och ta det där ifrån.

Okej, har du några förslag?

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR

3. Kan du rekommendera någon billig och bra sådan? Den här kanske: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624 ?

Okej, har du några förslag?

http://www.electric-avenues.com/ En pocket amp2 för runt 350kr! Mycket bra och billigt lurstärkare, perfekt första lurstärkare.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
1. Är det värt 1500:- för ett ljudkort, är det verkligen så stor skillnad mot mitt inbyggda, om du nu säger att hörlurarna är det viktiga?

Uhm ja det är väldigt stor skillnad, framförallt om du kör analogt ut. Jag märkte skillnad när jag uppgradera från ett X-Fi XtremeMusic (som är bättre än nåt inbyggt mobokort) till mitt Xonar D2. Och då hade jag inga värstinghögtalare alls.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Okej, har du några förslag?

Är ingen hörlursentusiast men kolla vad de stora tillverkarna har att erbjuda och vad som går att provlyssna i din närhet. Sennheiser, AKG, Grado och Beyerdynamic kan vara värda att kolla upp. Prisjakt är bra att använda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
1. Är det värt 1500:- för ett ljudkort, är det verkligen så stor skillnad mot mitt inbyggda, om du nu säger att hörlurarna är det viktiga?

Ljudkortet kommer säkerligen att vara mer påkostat men hur stor skillnad det är i praktiken är svårt att ge ett generellt svar på. Det är bästa är om man kan bedöma från fall till fall, men jag kan förstå att man många gånger vill ha något lite mer påkostat än det integrerade eftersom kvaliten kan vara lite varierande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
1. Är det värt 1500:- för ett ljudkort, är det verkligen så stor skillnad mot mitt inbyggda, om du nu säger att hörlurarna är det viktiga?

2. Vad är skillnaden på HD555 och 595? Testade 555 på HiFi-klubben (heter det va?) och jag blev såld på en gång.

3. Kan du rekommendera någon billig och bra sådan? Den här kanske: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624 ?

1. Ja, om du lyssnar mycket på analog signal och dessutom har ett system som lätt avslöjar brister i ljudet så är det helt klart en stor skillnad. Ett par bra hörlurar är mycket avslöjande.

2. HD595 har lite klarare ljud, mer detaljer i mellanregister och diskant, samt lite bättre rumskänsla så ljudet upplevs mer som att det spelas i hela rummet. Nackdelen är väll att basen är lite svagare, men det kan åtgärdas med en EQ, D2 har en mycket bra EQ :P. Men som sagt, det är min personliga åsikt, eftersom ljuduppfattning är objektivt så kan du ha en annan åsikt utan att det är fel.

3. Det är just den förstärkaren jag har. Den är inte på något sätt bäst men värd priset. Skillnaden jag upplever är att basen blir mer exakt, istället för ett mullrande som kanske döljer andra detaljer så blir basen snabb och distinkt när den ska vara så. Det är svårt att förklara men skillnaden finns där och den är lätt att höra om man jämför med och utan förstärkare.

Precis som andra sagt så är valet av hörlur viktigast, men närmar man sig 800-1000:- klassen så är det oftast ljudkortet som blir den svagaste punkten. Och till sist så är det en förstärkare man bör titta på, för oavsett hur bra ljudkort man köper så är de inte avsedda att driva några tyngre laster vilket först och främst leder till att djupbasen blir lidande.

Ska jag våga mig på lite mer konkreta produktförslag så blir det dessa:
Om musik är "the one and only" - ESI Juli@
Endast spel - Något Creative XFi
Mest spel men även en del musik och film - Auzentech XFi Prelude
Musik, film och spel i lika delar - Asus Xonar D2/D2X

Prelude och Xonar presterar ljudmässigt väldigt lika, men Prelude har samma spelstöd som Creatives egna kort, tyvärr används då även creatives drivrutiner vilka är värdelösa.

Hörlurar vill jag inte tipsa mer om, det är bättre att lyssna och skapa sig en egen uppfattning. Åk till en bra hifi-butik och be att få prova allt i din prisklass. Ta med en egen CD så att du kan provlyssna med just din musik. En orginal-skiva ska det vara, ingen hemmagjord mp3-samling.

Tyvärr kan jag inte tipsa mer om förstärkare. Project Headbox är prisvärd, vill man ha något bättre så stiger priset alldeles för fort.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
http://www.electric-avenues.com/ En pocket amp2 för runt 350kr! Mycket bra och billigt lurstärkare, perfekt första lurstärkare.

Någon annan som har något att säga om den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Uhm ja det är väldigt stor skillnad, framförallt om du kör analogt ut. Jag märkte skillnad när jag uppgradera från ett X-Fi XtremeMusic (som är bättre än nåt inbyggt mobokort) till mitt Xonar D2. Och då hade jag inga värstinghögtalare alls.

Är det stor skillnad med hörlurar också? Och jag som "Svensson-lyssnare", kommer jag att märka någon skillnad om jag köper ett XtremeMusic eller ett Xonar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Ljudkortet kommer säkerligen att vara mer påkostat men hur stor skillnad det är i praktiken är svårt att ge ett generellt svar på. Det är bästa är om man kan bedöma från fall till fall, men jag kan förstå att man många gånger vill ha något lite mer påkostat än det integrerade eftersom kvaliten kan vara lite varierande.

Mitt inbyggda Realtek, hur är det jämfört med de andra? XtremeMusic, Xonar osv.?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
1. Ja, om du lyssnar mycket på analog signal och dessutom har ett system som lätt avslöjar brister i ljudet så är det helt klart en stor skillnad. Ett par bra hörlurar är mycket avslöjande.

2. HD595 har lite klarare ljud, mer detaljer i mellanregister och diskant, samt lite bättre rumskänsla så ljudet upplevs mer som att det spelas i hela rummet. Nackdelen är väll att basen är lite svagare, men det kan åtgärdas med en EQ, D2 har en mycket bra EQ :P. Men som sagt, det är min personliga åsikt, eftersom ljuduppfattning är objektivt så kan du ha en annan åsikt utan att det är fel.

3. Det är just den förstärkaren jag har. Den är inte på något sätt bäst men värd priset. Skillnaden jag upplever är att basen blir mer exakt, istället för ett mullrande som kanske döljer andra detaljer så blir basen snabb och distinkt när den ska vara så. Det är svårt att förklara men skillnaden finns där och den är lätt att höra om man jämför med och utan förstärkare.

Precis som andra sagt så är valet av hörlur viktigast, men närmar man sig 800-1000:- klassen så är det oftast ljudkortet som blir den svagaste punkten. Och till sist så är det en förstärkare man bör titta på, för oavsett hur bra ljudkort man köper så är de inte avsedda att driva några tyngre laster vilket först och främst leder till att djupbasen blir lidande.

Ska jag våga mig på lite mer konkreta produktförslag så blir det dessa:
Om musik är "the one and only" - ESI Juli@
Endast spel - Något Creative XFi
Mest spel men även en del musik och film - Auzentech XFi Prelude
Musik, film och spel i lika delar - Asus Xonar D2/D2X

Prelude och Xonar presterar ljudmässigt väldigt lika, men Prelude har samma spelstöd som Creatives egna kort, tyvärr används då även creatives drivrutiner vilka är värdelösa.

Hörlurar vill jag inte tipsa mer om, det är bättre att lyssna och skapa sig en egen uppfattning. Åk till en bra hifi-butik och be att få prova allt i din prisklass. Ta med en egen CD så att du kan provlyssna med just din musik. En orginal-skiva ska det vara, ingen hemmagjord mp3-samling.

Tyvärr kan jag inte tipsa mer om förstärkare. Project Headbox är prisvärd, vill man ha något bättre så stiger priset alldeles för fort.

Tack för de fina svaren.

Du tycker alltså jag ska lägga till 1000:- för att få en vettig hörlursförstärkare också?

Lutar åt ett Xonar nu, men ska man välja D2 eller D2X? PCI-E är väl ända skillnaden? (Vad spelar det för roll vilken man väljer?)

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Kör också Asus Xonar D2, riktigt bra kort, kör man utan hörlursförstärkare bör man ha ganska lättdrivna hörlurar, jag gillar bättre och kör Grado hörlurar, vilka är ganska lättdrivna
men en hyfsad hörlursförstärkare ska införskaffas, och ett par lite bättre Grado lurar också SR325i eller kusinerna från alessandro

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Re: Ljudkort + hörlurar, ge mig råd

Citat:

[i]

Tänkte köpa detta: Asus Xonar D2X

och dessa: Sennheiser HD555

[/B]

Tycker du verkar ha ganska bra koll på prisvärda produkter. Kan bara hålla med dig

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk
Avstängd

Ok, tror inte min åsikt kommer att hjälpa dig välja direkt.

Jag tycker dock att den skillnad som folk pratar om är överskattad.

Jag har själv för tilfället Megaworks 550 högtalare samt Elite Pro ljudkort. Jag vill inte påstå att det var någon större skillnad mot mitt Extreme Music som sitter i en annan dator. Jämfört med det inbyggda så är det ju bättre men jag skulle inte lägga ut full pris för att anförskaffa sådana delar. (har själv kommit över mitt begagnat och billigt)

Har även ett gammalt Audigy 5.1 externt ljudkort och det var nog det dummaste köp jag någonsin gjort. Det kan ju i för sig bero på att jag köpte det efter att jag haft Extreme Music, då till min bärbara.

Har även ägt andra ljudkort men eftersom jag inte har dem längre eller jämfört dem med andra ljudkort samtidigt så vill jag inte uttala mig om deras prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Ok, tror inte min åsikt kommer att hjälpa dig välja direkt.

Jag tycker dock att den skillnad som folk pratar om är överskattad.

Jag har själv för tilfället Megaworks 550 högtalare samt Elite Pro ljudkort. Jag vill inte påstå att det var någon större skillnad mot mitt Extreme Music som sitter i en annan dator. Jämfört med det inbyggda så är det ju bättre men jag skulle inte lägga ut full pris för att anförskaffa sådana delar. (har själv kommit över mitt begagnat och billigt)

Har även ett gammalt Audigy 5.1 externt ljudkort och det var nog det dummaste köp jag någonsin gjort. Det kan ju i för sig bero på att jag köpte det efter att jag haft Extreme Music, då till min bärbara.

Har även ägt andra ljudkort men eftersom jag inte har dem längre eller jämfört dem med andra ljudkort samtidigt så vill jag inte uttala mig om deras prestanda.

Jag kan helt köpa att du inte hört någon större skillnad. Men då är ett D2 ngt bättre än Elite Pro samt dina högtalare är inte så mkt att hänga i granen om vi pratar HiFi.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av passionmasteR
Tack för de fina svaren.

Du tycker alltså jag ska lägga till 1000:- för att få en vettig hörlursförstärkare också?

Lutar åt ett Xonar nu, men ska man välja D2 eller D2X? PCI-E är väl ända skillnaden? (Vad spelar det för roll vilken man väljer?)

Börja med ljudkortet och ett par lurar, det kommer att bli bra ljud redan så. Men om du märker att det saknas lite detaljer i ljudet eller att basen inte är så snabb som du upplevde vid provlyssningen i butik så är det en förstärkare som du ska komplettera med. Seriösa handlare lämnar öppet köp, vill du senare prova med en förstärkare så se bara till att du kan lämna tillbaka om du inte blir nöjd.

Jo, anslutningsgränssnittet är enda skillnaden.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Avstängd

Den uppfattning jag har fått är att Elite Pro är det bästa kortet i konkurrens med Prelude och D2X.

Däremot att hävda att D2 är bättre än Elite Pro vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.

Att Megaworks högtalarna inte är de bästa vet jag redan:P. De är dock fortfarande bättre än de flesta datorhögtalarna.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan D2 och D2X är endast vilken buss de använder för att kommunicera med moderkortet, och eftersom PCI än så länge inte är någon flaskhalls för ljudkorten så har det absolut ingen betydelse för prestandan. Enda fördelen med D2X är att det är lite mer framtidssäkert ifall man vill ta med sig kortet till nästa dator.

Däremot finns det en U2-modell som är ett externt ljudkort och det har inte samma prestanda som D2/D2X, samt D1/DX som är ett billigare alternativ än D2/D2X. Liksom D2/D2X så är D1 och DX också samma kort men med olika gränssnitt mot moderkortet.

Så jag undrar varför D2 skulle vara sämre än Elite Pro, Prelude och D2X.

Jag påstår inte att Elite Pro är ett sämre kort, jag har aldrig hört det själv, men glöm inte bort att en betydande del av prislappen beror på den externa enheten och inte på påkostade analoga komponenter.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Kör personligen Auzentech X-Fi Prelude + HD595 och är väldigt nöjd. Använder Audio Creation Mode och ljudet i spel musik och film är mycket bra med stor ljudbild i de öppna lurarna. Mycket bra grejer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Uhm ja det är väldigt stor skillnad, framförallt om du kör analogt ut. Jag märkte skillnad när jag uppgradera från ett X-Fi XtremeMusic (som är bättre än nåt inbyggt mobokort) till mitt Xonar D2. Och då hade jag inga värstinghögtalare alls.

vad var skillnaden?

alltså vad är det ni pajasar snackar om? bättre sämre? på vilka parametrar egentligen?

Permalänk
Medlem

Visst är Xonar D2 bra men vill man ha mest pang för pengarna så vettefasen. Jag är dock nöjd med mitt som ger ett mer "naturligt" och detaljrikt ljud än moderkortets Realtek krets som låter mer artificiellt/syntetiskt (och brusar mer). Köttigare bas fick jag också. Men ärligt talat kan jag inte säga att det motiverar 1500 kr såvida man inte verkligen vill ha lite bättre ljud.

Mina lurar är ett par Sennheiser HD280 Pro (slutna) som jag också är nöjd med, men prisvärdheten kan jag inte uttala mig om här heller.

Hursomhelst ska ju kvaliteten på lurarna och ljudkoret (och förstärkare) matcha varandra annars är det rätt bortkastat. Vet dock inte om jag själv lyckats med detta. Skulle jag förändra nåt i min utrustning, skulle jag börja med att testa andra hörlurar.