Varför använder du Linux? Vad irriterar dig?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte jag skulle svara på lite av irretationen några haft här, så kanske upplevelsen blir trevligare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan

Irriterar:
Acrobat Pro, Illustrator finns ej. För Acrobat Pro finns det tom inga alternativ som uppfyller kraven.

Många får ju oftast för sig att de MÅSTA ha adobes program, även fast alternativen duger alldeles utmärkt, jag finner att inkscape fungerar alldeles utmärkt, har du testat det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman

* distrubutionen som används (ubuntu) har inte alltid tillgång till den senaste programvaran i förrådet (synaptic eller aptitude).

Det fungerar oftast alldeles utmärkt att inte ligga kvar på den stabila versionen. Jag har kört debian unstable i snart ett år utan något bekymmer alls, uppdateringar letar sig oftast in i reposarna efter en vecka max.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

* Rätt så krångligt, GUI:et är lite som en kopia av windows.
* sudo (urchs, dåligt implenterat och kass idé, måste vara det sämsta som hänt i nutid?)

GUI:et i linux.. njae det är fönsterhanteraren du ser, ett program som många andra. Byt program == Helt nytt GUI. Sedan har det ungefärliga utseendet i windows/gnome sett ut som alla andra vanliga skrivbordsmiljöer till i princip vartenda operativsystem de senaste 30 åren. Gnome erbjuder så otroligt mycket mer än windows (flera skrivbord någon?) så jag ser faktiskt INGEN likhet.

Sedan misstänker jag att du inte är irreterad på sudo självt, utan att du inte har administratörsrättigheter som användare? Det senare är iaf jättekorkat, och en av anledningarna att windows är osäkert och dåligt. Bara att vänja dig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal

Fortfarande krångligt att ställa in X.org, speciellt med TwinView även om det blivit bättre. Jobbigt när något är fel och allt skiter sig.

Vi får hoppas att randr tar hand om detta bekymmer, så kan vi lämna xinerama och allt vad det heter bakom oss!

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på alla mina privata maskiner sedan 7.10. Trivs väldigt bra med det och saknar inte alls Windows; det enda som kan kännas synd är att spelutbudet är mer begränsat.

Varför:
- Öppen källkod / fri mjukvara (viktigast för mig)
- Möjlighet att välja skrivbordsmiljöer (och konfigurera i stor utsträckning).
- Smidig programuppdatering / installation (.deb)
- Kraftfull terminal

Till vad:
- Allt som jag använder en dator till: surfa, spela, chatta, programmera, skriva, lyssna på musik, titta på film osv.

Irriterar mig:
- .deb-paketeringen släpar efter kraftigt för många program (Eclipse är ett skräckexempel)
- Användarvänligheten lämnar mycket att önska när det gäller en del saker. Som t.ex. ett bra GUI för att konfigurera två monitorer eller två ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Som t.ex. ett bra GUI för att konfigurera två monitorer

har du ett nvidia kort så är det inget större problem: sudo nvidia-settings

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

Många får ju oftast för sig att de MÅSTA ha adobes program, även fast alternativen duger alldeles utmärkt, jag finner att inkscape fungerar alldeles utmärkt, har du testat det?

Visst kör jag Inkscape, men det var inte huvudproblemet, utan att det inte finns ett tillfredställande alternativ till Acrobat Pro.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Varför:

* Öppenhet, man behöver inte gissa blint vad ett felmeddelande kan vara för något.

* Kunna känna en trygghet av att det inte finns några medvetna bakdörrar eller master keys i krypteringsmjukvara och andra tillhörande säkerhetsfunktioner som medföljer OSet.

* Möjlighet till egen modifikation, både visuellt och funktionellt.

* Uppgraderingar kan ske när man själv vill och inte när leverantören tycker det är dags.

* Man behöver inte binda upp sig med långa avtal till någon leverantör för att få en kostnadseffektiv mjukvaruplatform.

* Man slipper alla oändligt många varningar och virusprogram som mer ser ut som bollibompa än fyller någon säkerhetsfunktion.

* Fördelen av att ha samma OS på sin egen dator och som körs i serverhallen underlättar testning, utveckling och administration av produkterna.

Vad:

Jobb: Administration av företagets infrastruktur, produkt utveckling.

Privat: Enklare spel, Informationsinhämtning (aka surfning), bank ärenden, programutveckling och chat.

Irriterar:
* Dåligt testade uppdateringar,

* GUIn och Wizards har ofta knappar och fält för saker som ännu inte är implementerat i programvaran.

* Dålig kvalitet på den support som erbjuds, kan man inte lösa ett problem själv kan oftast inte supporten det heller.

* Avgörande funktioner kan utan någon större förvarning plockas bort mellan en ganska liten versionförändring.

* Avsaknaden av en gemensam struktur mellan distributionerna för vad konfigurationsfiler ska heta och ligga till olika program.

Permalänk
Medlem

Varför?
Fri och gratis mjukvara
Enkelt att installera program
Enkelt att updatera program och OS
Anpassningsbart
Säkert
Stabilt
Snabbt
Terminalen
Flera skrivbord
Communityn

Vad?
Nästan allt förutom "spel" datorn

Irriterar?
Adobe Creative Suit funkar sådär
Att inte all hårdvara garanterat funkar

Önskar?
Adobe Creative Suit CS4 Linux Ed.
Fler "riktiga" spel

Permalänk
Avstängd

Jo jag använder det för att jag kan göra precis vad jag vill med min mjukvara, mycket bättre, snabbare, roligare, intressantare än att trampa vidare i Redmonds kvicksand. Roligast är att besöka ställen där mjukvaran utveckas, prova och se hur mjukvaran utvecklas framåt.

Sen kan jag få dåndimpen på RMS-fundamentalister som kryper fram ur sina hålor och ska bestämma vad som är rätt eller fel. Förbenade terrorister..

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Varför
Gratis
Säkert (trevligt om man installera för mindre datorkunniga, slipper oroa sig för brandväggen etc)
Terminal
Anpassningsbart
Smidigt
Stabilt
Ingen fragmentering (nästan)
Enkelt att uppdatera
Valmöjligheter
Bra grattis program

Vad
Bärbar
Stationär

Irriterar
64bit flash
Ati (viloläge slutar fungera)
Hårdvara är oftast tillverkade mot Windows, vilket kan orsaka problem
Bristande programvara till ex. skrivaren
Bristande samarbete (många versioner, tillverkare vet inte vilken de ska jobba mot)
Att det trådlösa nätverket alltid ska krångla
Att jag inte får [ctrl] + [alt] att fungera som [Alt gr] (säkert jätte enkelt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag tänkte jag skulle svara på lite av irretationen några haft här, så kanske upplevelsen blir trevligare.

Det fungerar oftast alldeles utmärkt att inte ligga kvar på den stabila versionen. Jag har kört debian unstable i snart ett år utan något bekymmer alls, uppdateringar letar sig oftast in i reposarna efter en vecka max.

är väl medveten att det går men som en person som gärna ser till att använda förbättrade versioner är det som du kanske förstår ett irritationsmoment att "tvingas" vänta ett halvår eller mer på förbättrade versioner. se på eclipse-plattformen bara!!!! det måhända vara det värsta och kanske sämst hanterade fallet inom ubuntu men risken finns att liknande drabbar andra programvaror också. open office, exempelvis. senaste versionen är inkluderad i andra distrubutioner men som det ser ut för närvarande får användare av ubuntu nöja sig med 2.4 vilket är väldigt tråkigt. många har talat om omfattande förbättringar i 3.0!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Använder Arch...

Varför?
Snabbheten - har en "gammal" dator, men det märks inte.
Valmöjligheterna - alla gratis program, fönsterhanterare etc.
Konfigurationsmöjligheterna - det finns alltid någon fil någonstans att roa sig med!
Dokumentationen - det går att hitta information om det mesta, om ett problem uppstår går det allt som oftast att lösa.
.. Finns alltid något att göra någonstans. Det blir så lätt eller svårt som man gör det till. Och det är gratis

Vad?
Allt. Spelar inte, och än så länge kan jag göra allt jag behöver med de program som finns tillgängliga.

Irriterar?
Konfigurationsfiler som inte har någon "standard" - de kan heta lite vad som helst och hamna lite var som helst.
Ibland händer det att man lyckats med något riktigt genialt, då kan man ha en rätt bra stund med felsökning och pillande i systemet framför sig innan man får rätt på det.

Måste också nämna att jag älskar Live-CDs.
Oumbärliga när nätet är dött och man inte är säker på om det är själva uppkopplingen eller om det är någon uppdatering som knasat sig. Bland annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
är väl medveten att det går men som en person som gärna ser till att använda förbättrade versioner är det som du kanske förstår ett irritationsmoment att "tvingas" vänta ett halvår eller mer på förbättrade versioner. se på eclipse-plattformen bara!!!! det måhända vara det värsta och kanske sämst hanterade fallet inom ubuntu men risken finns att liknande drabbar andra programvaror också. open office, exempelvis. senaste versionen är inkluderad i andra distrubutioner men som det ser ut för närvarande får användare av ubuntu nöja sig med 2.4 vilket är väldigt tråkigt. många har talat om omfattande förbättringar i 3.0!

OpenOffice.org 3.0 är ju ännu inte släppt än.
När den släpps (väldigt snart), så ska du nog se att den kommer till Ubuntu i backports repository.

Permalänk
Medlem

version 3.0 har funnits på diverse ftp:er ett par dagar. fast nu verkar det som att det släppts officiellt. att det varit tillgängligt via mirror ftp har att göra med att de vill distribuera laddningarna så att servrarna inte belastas så hårt och det tror jag att ubuntuteamet har både kunskap och förståelse för. men nog om det nu

bra tråd för övrigt. intressant att se varför andra föredrar linux och mycket positivt att det inte spårat ur som det brukar göra.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Sudo implementerades av olika skäl för att göra livet lättare för administratörer. Ett skäl är t.ex. att vid vanlig "su root" så kan systemet endast se att en användare blev root vid ett visst tillfälle men sen är det i princip omöjligt att koppla olika händelser till användaren som egentligen utfördet saken, vid direktinloggning försvinner även detta momentet och root blir anonym och farlig.
Detta gör ett fleranvändarsystem med många root-accesser "krångligt" och "osäkert" då man inte kan koppla saker utförda av root till fysiska individer. Vid användning utav sudo så kan systemet alltid koppla händelser till ett visst konto - en fysisk individ. Detta medför att root inte längre är anonym. Enligt mig ett mycket viktigt skäl till att använda sudo.

Andra skäl är att man inte behöver ge alla användare i systemet full root-access, t.ex.kan en användare endast få köra ett specifikt program som root men inte göra något annat. Detta är inte möjligt med vanlig root-login.

Man undviker också att alla användare måste dela och samsas om ett enda root-lösenord som är det viktigaste lösenordet i ett system. Ju fler användare som kan ett lösenord desto större är risken att det kommer i fel händer, kommer det i fel händer så kan man inte utan sudo veta vem som gjort vad med root-accessen.

Det finns i princip bara fördelar med att använda sudo. Den enda nackdelen är att man måste skriva in sitt lösenord ibland. Sudo kan tyckas vara onödigt om man sitter själv på ett system eller tänker i Windows-banor där "alla ska vara admin alltid".

Ursäkta off topic.

Jo. jag förstår att det förstås finns fördelar. Precis som allt annat. Men jag ser ingen användning för det i tex ubuntu. Vars främsta användnings område är hemma användare, iaf som jag använder det och som jag förståt att de flesta använder. Dina fördelar verkar främst vara inriktade på riktiga fleranvändar system. Fråga efter lösenordet grejen går lätt att ta bort. Men så har icke ubuntu eller någon annan dist vad jag vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

GUI:et i linux.. njae det är fönsterhanteraren du ser, ett program som många andra. Byt program == Helt nytt GUI. Sedan har det ungefärliga utseendet i windows/gnome sett ut som alla andra vanliga skrivbordsmiljöer till i princip vartenda operativsystem de senaste 30 åren. Gnome erbjuder så otroligt mycket mer än windows (flera skrivbord någon?) så jag ser faktiskt INGEN likhet.

Sedan misstänker jag att du inte är irreterad på sudo självt, utan att du inte har administratörsrättigheter som användare? Det senare är iaf jättekorkat, och en av anledningarna att windows är osäkert och dåligt. Bara att vänja dig!

Ja pratar fortfarande om ubuntu:) Jag är irreterad på den dåliga implentationen i ubuntu. Att den tex frågar efter lösenord hela tiden.:) Otroligt mycket mer? Jag tycker det är ganska likt. Lite olika utsénden men annars lagomt rörigt och konstigt. Precis som det var för 30 år sedan (Mac Os X någon? operativet där både linux och windows tar många av dom smarta lösningar ifrån) nåja. Os X är ju inte perfekt heller. Lite konkurrens hämnar ju marknaden en del.. Sudo i sej impleterar inte mycket säkerhet. inte för en vanlig användare. Där den väl impleterar lite säkerhet är det saker som ska lösas på andra sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille

Ja pratar fortfarande om ubuntu:) Jag är irreterad på den dåliga implentationen i ubuntu. Att den tex frågar efter lösenord hela tiden.:) Otroligt mycket mer? Jag tycker det är ganska likt. Lite olika utsénden men annars lagomt rörigt och konstigt. Precis som det var för 30 år sedan (Mac Os X någon? operativet där både linux och windows tar många av dom smarta lösningar ifrån) nåja. Os X är ju inte perfekt heller. Lite konkurrens hämnar ju marknaden en del.. Sudo i sej impleterar inte mycket säkerhet. inte för en vanlig användare. Där den väl impleterar lite säkerhet är det saker som ska lösas på andra sätt.

Nä du pratar fortfarande om Gnome (!)

Dom har medvetet gjort att den frågar efter lösenord när du gör saker som kräver administratörsrättigheter, det är inget misstag som de glömt att rätta till. Du kan fixa automatisk inloggning (inställning för gdm, du hittar den nog) och då får du skriva in lösenord när du installerar program.. vilket såklart är en bra sak.

Först och främst, du kan byta skrivbordsmiljö till något annat. Finns många fönsterhanterare som inte har några likheter med något du troligtvis sett tidigare.
Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=awlsBVge_MM

Men sist jag kollade hade OSX också vanliga fyrkantiga fönster, så med dina mått så ser jag inte hur den är ett dugg annorlunda. En animerad meny (som många verkar gilla.. till min ständiga förvåning) och lite andra störande effekter gör den knappast så banbrytande.
Nä jag hoppas verkligen inte att gnome tar efter OSX, inom något alls. Håll den skiten inom compiz och låt mig stänga av den.

Permalänk
Medlem

Använder försig nu förtiden osx sen ca 1år tillbaka men innan dess har jag varit väldig flitig användare av linux. Nu kör jag dock bara linux på min server och ibland i en virtueldator .

Detta blir väl mer en lista över när jag använde det mera som desktop os :

Varför:

Stabilt
apt
opensource
Säkert
kraftfullt
terminalen

Vad:
Programmering,spel,surfa,musik osv... Dvs allt.

Irriterar:
Allvarligt så var mitt största problem det dåliga flash-stödet som finns i linux. Hade problem med dom flesta videosidor som youtube m.m som gjorde att webläsaren krashade nästan hela tiden. Fan vad jag hatar flash >_< Får hoppas att Flash 10 till linux ändrar på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebi908
Hade problem med dom flesta videosidor som youtube m.m som gjorde att webläsaren krashade nästan hela tiden. Fan vad jag hatar flash >_< Får hoppas att Flash 10 till linux ändrar på detta.

nu vet jag inte vilken dist du kör med men om det är ubuntu så läs följande:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nu vet jag inte vilken dist du kör med men om det är ubuntu så läs följande:
https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats

Ubuntu och ja jag har det paketet installerat.

Permalänk
Medlem

konstigt, för mig fungerar flash video hur fint som helst, både i 32 och i 64bitars ubuntu med det paketet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Jag tycker iaf att Flash 10rc / Intrepid funkar mycket bättre.
Jag kommer ihåg när Firefox krasha hela tiden, för att Flash 9 var buggig.
Flash 10beta var långsam och buggig. Men Flash 10rc är snabb och stabil.

Permalänk
Medlem

Varför:
- Gratis
- Öppen källkod och alla fördelar det medför då det gäller konfiguration
- Compiz
- Säkert jämfört med Windows
- Deluge
- Terminalen

Vad:

- Vanlig användning. Allt förutom spel då det är Windows som gäller till 99%.

Irriterar:

- Flash (upp till 10RC) och Firefox 3 fungerar inte som det ska. Dålig prestanda, Firefox låser sig när jag försöker spela upp i fullskärm. Jag har inte dessa problem i Firefox 2.

- Uppstår problem så är det ofta svårt att fixa jämfört med Windows. Särskilt fel som gäller hårdvaran eller då man utför uppdateringar av mjukvara.

- Dåligt stöd för spel.

- Alltför ofta tvingas man ta till Terminalen.

- Grub och Lilo känns båda förlegade.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anti1oop
Varför:
- Gratis
- Öppen källkod och alla fördelar det medför då det gäller konfiguration
- Compiz
- Säkert jämfört med Windows
- Deluge
- Terminalen

Vad:

- Vanlig användning. Allt förutom spel då det är Windows som gäller till 99%.

Irriterar:

- Flash (upp till 10RC) och Firefox 3 fungerar inte som det ska. Dålig prestanda, Firefox låser sig när jag försöker spela upp i fullskärm. Jag har inte dessa problem i Firefox 2.

- Uppstår problem så är det ofta svårt att fixa jämfört med Windows. Särskilt fel som gäller hårdvaran eller då man utför uppdateringar av mjukvara.

- Dåligt stöd för spel.

- Alltför ofta tvingas man ta till Terminalen.

- Grub och Lilo känns båda förlegade.

Du skriver terminalen på både varför du använder Linux, och vad du irriterar dig på. Hmm?
Terminalen är ju grym!

Flash 10rc funkar rätt bra med Firefox 3 för mig i Ubuntu 8.10 "Intrepid Ibex" tror jag.

Problem tycker jag verkar ganska lätta att fixa. Man kan lätt avinstallera paket, installa paket, om-installera paket, kör "purge" för att rensa. Använda LiveCD. Få hjälp i community.

Jo, GRUB och LILO kunde ha varit bättre. Men de är nog antagligen bättre än NTLDR och andra bootloaders. GRUB2 är under utveckling. Bootloaders måste använda massa fulhack pga legacy BIOS, x86, buggar och workarounds i BIOS som LBA, etc.

Permalänk
Medlem

Grub känns ganska förlegat. Varje gång kärnan uppdateras så måste man gå in och ändra på grubs textfil.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Har nu testat Linux i olika distributioner och måste säga, aldrig mer Linux.
Det var som att komma till Windows 3.1

Defenitivt inget användarvänligt och en jävla röra bland filer, tyckte inte det fanns någon logik i någonting. Dock inga problem vid någon installation så det var lätt att installera.

Är väl inbiten windowsanvändare men efter test med Linux tar det nog lång tid innan jag testar igen.
Får hålla mig till Vista Business 64 som funkar alldeles utmärkt hos mig och aldrig ställt till med några probelm.

Visa signatur

ASUS P5B SE - E7200 - 4x2Gb OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 - ASUS EAH3850 - HD Samsung 250Gb - HD 750Gb - Thermaltake M9 - LC Power 750W Modular

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svante58
Har nu testat Linux i olika distributioner och måste säga, aldrig mer Linux.
Det var som att komma till Windows 3.1

Defenitivt inget användarvänligt och en jävla röra bland filer, tyckte inte det fanns någon logik i någonting. Dock inga problem vid någon installation så det var lätt att installera.

Är väl inbiten windowsanvändare men efter test med Linux tar det nog lång tid innan jag testar igen.
Får hålla mig till Vista Business 64 som funkar alldeles utmärkt hos mig och aldrig ställt till med några probelm.

Har nu testat Windows i olika versioner måste säga, aldrig mer Windows.

I Linux har jag ett fritt open source system med en grym terminal. Det är säkert, jag slipper virus, maskar, hackers, spyware, adware, etc. Det är stabilt, och alla program håller i systemet håller sig ständigt uppdaterade - jag behöver inte oroa mig över virus eller spyware, behöver ej ha antivirus och antispyware som segar ner datorn. Behöver inte surfa runt och kolla om det kommit ny version av program jag använder för att sedan ladda ner det, avinstallera gamla versionen och installera nya versionen.

Allt möjligt går att ändra och konfigurera. Det kommer med grymma program out-of-the-box, har office paket, PDF läsare, torrent klient, kraftful bildredigerare, grym webbläsare, etc.

Windows 3.11? Jo, när jag bootar Windows så är det så det känns, att jag tar ett steg 15 år bak i tiden. När jag kör Linux känns allting väldigt modernt med Compiz och hårdvaru-accelererat 3D skrivbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Har nu testat Windows i olika versioner måste säga, aldrig mer Windows.

I Linux har jag ett fritt open source system med en grym terminal. Det är säkert, jag slipper virus, maskar, hackers, spyware, adware, etc. Det är stabilt, och alla program håller i systemet håller sig ständigt uppdaterade - jag behöver inte oroa mig över virus eller spyware, behöver ej ha antivirus och antispyware som segar ner datorn. Behöver inte surfa runt och kolla om det kommit ny version av program jag använder för att sedan ladda ner det, avinstallera gamla versionen och installera nya versionen.

Allt möjligt går att ändra och konfigurera. Det kommer med grymma program out-of-the-box, har office paket, PDF läsare, torrent klient, kraftful bildredigerare, grym webbläsare, etc.

Windows 3.11? Jo, när jag bootar Windows så är det så det känns, att jag tar ett steg 15 år bak i tiden. När jag kör Linux känns allting väldigt modernt med Compiz och hårdvaru-accelererat 3D skrivbord.

Kom igen, konstruktivitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Har nu testat Windows i olika versioner måste säga, aldrig mer Windows.

I Linux har jag ett fritt open source system med en grym terminal. Det är säkert, jag slipper virus, maskar, hackers, spyware, adware, etc. Det är stabilt, och alla program håller i systemet håller sig ständigt uppdaterade - jag behöver inte oroa mig över virus eller spyware, behöver ej ha antivirus och antispyware som segar ner datorn. Behöver inte surfa runt och kolla om det kommit ny version av program jag använder för att sedan ladda ner det, avinstallera gamla versionen och installera nya versionen.

Allt möjligt går att ändra och konfigurera. Det kommer med grymma program out-of-the-box, har office paket, PDF läsare, torrent klient, kraftful bildredigerare, grym webbläsare, etc.

Windows 3.11? Jo, när jag bootar Windows så är det så det känns, att jag tar ett steg 15 år bak i tiden. När jag kör Linux känns allting väldigt modernt med Compiz och hårdvaru-accelererat 3D skrivbord.

Compiz är bara ett plåster på såren för hur efter linux är på många punkter.

Om alla skulle jobba för "Linux" och inte för olika distar! Vissa distar har 64bitars flashplayer, andra inte. Vissa har smarta egna "Power managers" och annat medans andra distar inte har det.

"Ja, nu vill jag installera arch med KDEmod. Hummmm,, justja. Kan inte ha kubuntus power manager. Och inga media snabbknappar fungerar heller, och de på kdemods forum vet inte heller hur man fixar det. Och sedan vill inte xorg ge mig vertical sync så det blir sträck och så i allt som rör sig. Kubuntu har allt sånt men det är segt och kommer med en massa skrot. "

Varför ska det vara så svårt!? Det är dett som gör windows så BRA!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite sandlåda här nu när folk jämför päron med äpplen. suck
Linux =! Windows

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Inaktiv

Shit, vad mycket problem folk har! Har ALDRIG haft problem med varken flash eller firefox i allmänhet. Ni som tycker att det är svårt, kom igen, ni använder Windows i 10 år, ger Linux 5 minuter, sen säger ni att det suger...

Breddas: "a, nu vill jag installera arch med KDEmod. Hummmm,, justja. Kan inte ha kubuntus power manager" Det där är bullshit, det fungerar fint under arch. Distar i sig har inga olika arkitekturer eller dylikt, de innehåller bara olika saker från början. Men... allt funkar på allt, så att säga.

Grub behöver uppdateras varje gång man byter kärna? Jag fick in 2.6.27-arch igår, bara reboota och sen var det klart. Inget behövdes göras någonstans. Varför har folk så svårt för allt? Det är enkelt ju O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Du skriver terminalen på både varför du använder Linux, och vad du irriterar dig på. Hmm?
Terminalen är ju grym!

Grejen är att man ska kunna välja mellan terminal och grafiskt gränssnitt, inte tvingas att använda en av dem. Ska finnas samma funktionalitet i båda världarna.

Permalänk
Medlem

Varför?
Utvecklingen i community är mycket roligare och går snabbare än ett girigt jätte företag.
Inga falska begränsningar på grund av licenser etc.
oftast säkert och genomtänkt

Vad
surfa,chatt video (det man brukar använda datorer till)
testar av mer seriösa saker som virtualisering, terminal server med mer

Irriterar
Vissa saker är fortfarande onödigt komplicerade och kan göras enklare.
Ibland är valmöjligheter för många vilket göra det svårare att ta fram genuina enterprise paketeringar.
Tjafset mellan kommersiella och religiösa intressen. Skulle vara bättre om man la mer tid på att samarbeta kring att göra världens bästa mjukvaruplattform mer konkurrenskraftig.