Permalänk
Medlem

Datorn dog. :<

Det började igår med att datorn random hackade upp sig och gav ifrån sig ett tinitus liknande ljud. Jag startade om den genom powerknappen, efter det så tog det några timmar så hände det igen. Gjorde samma sak denna gången, allså starta om den på powerknappen.

Men senare på kvällen så stängde den helt av sig, och när jag testade starta den så typ gick den igång i 2 sek innan den stängde av sig igen. Allså alla fläktar hann att starta men sen stängde den av sig på direkten

Så jag väntade ett tag och tänkte att den kanske var för varm, så efter 1h testade jag igen. Denna gång så går datorn igång, men skärmen och tangentbordet verkar inte svara.
Min mus så börjar bara scrollen lysa, inte razer märket som skall pulsera. Och powerknappen lyser lite svagt gult, den ska normalt lysa blått. Likadant med mina lysdioder de lyser inte överhuvudtaget.

Så det jag undrar över är vad som kan vara problemet? Kan det vara så att moderkortet har pajjat? Eller är det grafikkortet?

Jag tror jag beskrev mitt problem så tydligt som möjligt. Skulle vara tacksam om ni tror ni vet felet.

MVH / Lanc3y.

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen nätagget som dött. Försök inte fler startförsök eftersom varje nytt sådant riskerar bränna upp dina delar om nätagget är trasigt.
Vad är det för märke/modell på agget?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

FSP Group INC Fortron/Source

Model No: FSP350-60THA-P

Jag tror detta är rätt uppgifter.

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är av hög kvalité men det betyder naturligtvis inte att det inte kan gå sönder. Låter som om det kan vara moderkortet som har gett upp, exempelvis en kondensator. Öppna upp och titta efter svullna kondensatorer på moderkortet.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om 3 st ser lite större ut än de ska vara. Ser typ ut som sprickor på toppen, inte säker om det är spricker, men de ser inte ut som det andra iallafall. :S

EDIT: Det var bara lite skit som skapade de sprickliknande sakerna. Så jag ser inget ovanligt. Men jag är ju inte så erfaren när det gäller sånt här, så det kan ju vara nått som jag inte lägger märke till.

Permalänk
Hedersmedlem

De billliga FSP har inte hög kvalitet alls på tex kondensatorerna, men de är bättre än andra budgetagg. Det är skillnad på relativ kvalitet och absolut kvalitet.
Jag rekommenderar också FSP i de lägre prisklasserna men att lägga på några hundralappar till tex Corsair ger alltid stor skillnad i förväntad livslängd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, så Multiman. Du tror allså att det är mitt nätagg som är problemet?

Permalänk
Hedersmedlem

Med dina symptom är det absolut troligast. Testa först med garanterat fungerande agg.

Skulle det mot förmodan inte vara det, gå vidare med moderkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Okej, men jag har alltid fått för mig att typ datorn inte ens ska starta om nätagget har dött. Men jag kanske har fel? För när jag startar den så går ju fläkten och allt i datorn igång, men inget annat som sagt.

Tänkte en annan sak, om det är så att nätagget eller moderkortet är pajj så köper jag förmodligen en ny dator med tanke på att den jag har är ett par år.

Och eftersom jag typ bara spelar Counter-strike eller World of warcraft så skulle jag vilja veta hur bra denna dator pallar dessa spel : http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10323

Permalänk
Medlem

Den klarar dem spelet lätt Skulle dock gått in och ändrat DVD brännaren till en SATA istället för IDE som den har nu!

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för all hjälp. Uppskattar det verkligen. // Lancey!

Permalänk
Medlem

men herregud att bygga dator är som att bygga pussel. Man kan inte göra fel om man har lite innanför pannbenet.

Det räcker med att du tar dig hem till en vän eller något liknande och lånar hans nätagg och testar. Skruva loss lite skruvar och dra ut 4-5 sladdar är väl inget?

Inser du sedan när du kopplat in nätagget att din dator funkar så kan du ju bara köpa nytt nätagg istället för helt ny dator.

Permalänk
Medlem

Jo, men det är så att allt i datorn är så pass gammalt att jag hällre köper en ny dator än att laga den med nya delar.

Men jag tänkte, ifall det inte var något allvarligt fel, utan bara något enkelt att fixxa så behöver jag inte köpa mig en ny dator. Men om det nu är som det förmodligen är att nätagget är pajj så köper jag hällre en ny dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När du startade upp datorn sade du att alla fläktar gick igång...öppnade du upp lådan så att du såg att alla gick?
Har du tittat hur det ser ut med damm vid cpu-kylaren?
Har du hunnit in i bios och tittat på datorns hälsa där?
Tyvärr tänker jag att det kan vara aggregatet oxå.

Men alternativa möjligheter är för varm cpu.
Grafikkortets fläkt lagt ned...men då borde inte datorn starta.

Rent spontant om datorn startar så skulle inte jag tro det är moderkortet...men jag har nog mer ofta fel än rätt tyvärr...:-)

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Ja, datorn ligger öppen så jag ser att alla fläktar går igång. Och jag har rengjort allt. Så det är inge damm. Men som sagt, jag tror också det ligger i att moderkortet är kraschat. :S

Permalänk
Medlem

Hmm...jag ser att min svenska inte är den bästa idag...:-)
I mitt tidigare inlägg menade jag, att jag inte tror det är moderkortet som det är fel på.
Men även som jag sade tidigare brukar jag ha fel oftare än jag har rätt.

Nätaggregat blir sliten förr eller senare faktiskt, det räcker om nätaggregatet börjar mata lite fel för att det ska börja uppträda konstiga fel.

En kamrat hade problem med datorn att den var svår att starta, blev svårare och svårare. Tillslut ville den inte alls starta, efter han hade bytt aggregat fungerade den som vanligt igen. Så en dator kan fortfarande fungera ett tag fast aggregatet börjar bli dåligt.

Bra om du kan testa med någon annans nätaggregat först innan man investerar i något som det inte är fel i.

Sitter det även några kort på pci-platserna, skrivare ikopplad och liknande?
Om du exempelvis har ett pci-ljudkort, extra hårddiskar som drar ström och kan störa någonting via moderkortet så kan du koppla ur det för att försöka minimera vilka fel det kan vara.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Håller med Taimonov här. säkerligen ditt nätagg som bråkar.. varför skulle annrs dina blåa lampor lysa gult? till 100% ditt nätagg.

Permalänk
Medlem

Jadu ingen aning. Men det du säger med att datorn bara blev svårare att starta om datorn känner jag igen. Hade det problemet innan sommaren, men sen la det av tills i fredags då datorn kollapsade helt och hållet.

Men tack för all hjälp. Blir nog att köpa ny dator på måndag.