Updatera datorn inför WOTLK (hehe)

Permalänk
Medlem

Updatera datorn inför WOTLK (hehe)

Hittade inget bättre ställe att posta detta på. Hoppas det passar in under Grafik och Prestanda

Sitter på en HP (rig)

PentiumD 3,4
2gig standard ram
7600gt 256ram
23" skärm (dvs: 1920x1200)
Windows XP

Har ingen som hellst motivation att köpa någon dunderburk eftersom jag endast pluggar, ser film och spelar WoW med polarna.
Men jag inser också att datorn börjar bli på gränsen vad gäller prestanda nu när wotlk kommer och jag vill fortsätta köra i 1920.
..... Har även bestämt mig för raida lite nu i början iaf och då går det åt mer datorkraft.

Så, har någon några tips på hur jag ska tackla detta?
Vilka upgrades är de mest kritiska, inte så påläst på det prestandatekniska vad gäller ett så "gammalt" spel som WoW.
.... antar att det är dags för dualcore CPU, särskilt om man vill Frapsa lite ownage i arenan.

MVH
Profila of Lårvikens Hjältar
Stormreaver EU

Permalänk
Medlem

Är det PCI-E eller AGP?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd

Har ingen som hellst motivation att köpa någon dunderburk eftersom jag endast pluggar, ser film och spelar WoW med polarna.
Men jag inser också att datorn börjar bli på gränsen vad gäller prestanda nu när wotlk kommer och jag vill fortsätta köra i 1920.
..... Har även bestämt mig för raida lite nu i början iaf och då går det åt mer datorkraft.
________________________________________________________________

det du skriver här är lite att snacka mot dig skälv..... för det första kan du aldrig köra HDfilmer med en sån dator samt grafikkort ,för det andra så kan du aldrig heller köra nyare spel i högre hastighet en 1280*1024 med ett sånt grafikkort och det anser jag max åxå. för det 3e fattar jag inte hur du kan köra högsta upplösningen med ett 7600gt då min polare inte kan köra högre en 1280*1024 och det laggar även där med ett 8600gt på wow.

du kanske endast kör spelet med upplösningen o inte alla inställningar på max

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Okej, ska ge dig lite tips, lägger Antar att du har ett PCIE mobo.

Grafik: https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/sapphire-rade...

CPU: https://www.inet.se/?page=product&stockid=5309901&a=5309901&

sen kollar du om du har 667mhz minnen eller 800mhz så köper du 2GB minne till på det, sen rekomenderar jag dig att installera om datorn helt då de brukar ge en hel del då allt är fräsht, speciellt med ny hårdvara

Jag vet att 4870 är snäppet på owerkill men ta annars ett hd 4850, men lovar inga att du maxar det i raid på fetaste upplösningen...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

samma server som dig! är du horde eller ally? HORDE !!!!!!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Avstängd

jag kollade in din sign och såg vilka datorer du har. På detta så anser jag att du bör nog upgradera ganska snart. Hp är ett skitmärke som inte direkt är upgraderings vänligt.

Tänker ge dig tips på 2 system Amd respektive Intel.

Intel:

processor E2200@2,2 pris ca 800:-
Moderkort XXX DS3 pris runt 900:-
grafikkort Nvidia 9800 gt
Låda Antec 300 pris 500
nätagg corsair 450-550 watt ca 500-700kr

Minnen tar du om det är ddr2 från din nuvarande dator .lika så hd och dvd brännare

AMD:

moderkort: gå in på kompletts fynd avdelning jag hittade under ett flertal till fällen ett msi k9 moderkort för 135-150:- men räkna billigt på 600:- för ett nytt
processor Amd x2 5000+ pris 550:-
grafikkort ,låda nätagg samma som jag skrev för amd systemet.

passar inte dina nuvarande minnen och dom är av ddr typ så finns det 2 gigg corsair för 500:-

lycka till

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Re: Uppdatera datorn inför WOTLK (hehe)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linkker
Hittade inget bättre ställe att posta detta på. Hoppas det passar in under Grafik och Prestanda

Sitter på en HP (rig)

PentiumD 3,4
2gig standard ram
7600gt 256ram
23" skärm (dvs: 1920x1200)
Windows XP

Har ingen som hellst motivation att köpa någon dunderburk eftersom jag endast pluggar, ser film och spelar WoW med polarna.
Men jag inser också att datorn börjar bli på gränsen vad gäller prestanda nu när wotlk kommer och jag vill fortsätta köra i 1920.
..... Har även bestämt mig för raida lite nu i början iaf och då går det åt mer datorkraft.

Så, har någon några tips på hur jag ska tackla detta?
Vilka upgrades är de mest kritiska, inte så påläst på det prestandatekniska vad gäller ett så "gammalt" spel som WoW.
.... antar att det är dags för dualcore CPU, särskilt om man vill Frapsa lite ownage i arenan.

MVH
Profila of Lårvikens Hjältar
Stormreaver EU

Köp i första hand nytt grafikkort, då det är det som utför det mesta arbetet i spel. Ett HD4850 är ett bra val (förutsatt att du har PCI-e).

Om du skulle vilja köpa ny processor, så se till att moderkortet stöder processorn. Om moderkortet stöder processorn, så se till att flasha upp BIOS till rätt version innan du byter processor.
Men som sagt, prova med att byta grafikkort först, för det är det som drar överlägset tyngst lass under spel.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Yo!

Jag har precis köpt ny dator, mycket pga Wrath.Jag har lirat i alphan och betan, och jag kan verkligen rekommendera dig att uppgradera så du kan maxa grafiken då allt är jävligt snyggt i expansionen.

Jag körde tidigare på ett 1950xtPro agp, också i 1980 * 1200. Det var riktigt jobbigt för datorn, och jag hade nästan lägsta grafikinställningarna.

Nu har jag en

Mushkin 4GB (2x2GB) XP2-8500 5-5-5-15,
Antec Performance One P182B Gun Metal Black
Sony NEC Optiarc AD-7200S DVD-RW SATA Black
Western Digital Caviar 640GB 7200RPM 16MB SATA II
CMPSU-650TXEU Corsair TX 650W
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB S775
Asus P5Q-E
Powercolor 4850 PCS 1 gig minne

Med den här nya datorn pumpar jag ut 200ish FPS med allt, inklusive nya Shadowinställningarna, på max i såväl betan som TBC. Med andra ord är mitt system overkill.

Om du bara går efter Wow, då tycker jag faktiskt att systemet som beskrevs ovan lät sjukt prisvärt, men du ska absolut köra 4850 med 512 meg minne. Det är mongoprisvärt just nu.

Tänk också på att priserna kan gå upp snart pga kronan är dyrare mot dollarn nu.

Sammanfattning: Köp ett budgetsystem med 2 gig ram och tryck in ett 4850@512 så kommer du kunna köra Wrath med alla godsaker på och fett med addons.

mvh Gladiator-warrior från cyclone

Permalänk
Medlem

nice att se alla svar!

yes jag har PCI-E
problemet med grafikkort är att mitt nätagg ligger på 400W, tveksamt om det klarar driva ett 4850... 4670 gillade jag, det verkade mer lagom.... som sagt jag spelar endast WoW och är inte särskilt sugen på att betala det dubbla för 5% prestanda (hur stor är egentligen skillnaden?)

Det börjar närma sig slutet för min dator, chipset stödjer bara 1066mhz bus.
tittade på en e7400, är det något speciellt med just 7200an?

nåt helt nytt system känns rätt overkill men tack för tipsen, pengarna är ju egentligen inte problemet utan det är vad datorn verkligen ska användas till.

och jag kör i 1920, native... men jag har nog inte allt på max och definitivt inte 3.0 shadow inställningarna.
men jag måste ju erkänna att det går lite segt i större raids, därav uppgraderingarna.

Ser film, ja.. men matar ju inte direkt 1080p material 24/7.

För att summera
512minne på GFXet börjar bli vettigt i högre upplösningar eller hur?
Dualcore CPU är väl det enda man kan köpa nuförtiden, det enda som gäller även för singeltråds applikationer som WoW
2gig minne duger fortf, tills man måste uppgradera till Vista.

mvh s3 gladiator präst från Misery

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linkker
nice att se alla svar!

yes jag har PCI-E
problemet med grafikkort är att mitt nätagg ligger på 400W, tveksamt om det klarar driva ett 4850... 4670 gillade jag, det verkade mer lagom.... som sagt jag spelar endast WoW och är inte särskilt sugen på att betala det dubbla för 5% prestanda (hur stor är egentligen skillnaden?)

Det börjar närma sig slutet för min dator, chipset stödjer bara 1066mhz bus.
tittade på en e7400, är det något speciellt med just 7200an?

nåt helt nytt system känns rätt overkill men tack för tipsen, pengarna är ju egentligen inte problemet utan det är vad datorn verkligen ska användas till.

7600GT är ju inget superkort precis, 4670 är säkert dubbelt så bra så då kanske det är tillräckligt för vad du använder det till. Prestandan är ju också relativ, vid lägre upplösningar är det inte alltid så stor skillnad men vid högre kan det vara rejäl skillnad. I 1920x1080 så är 4850 säkert 50% bättre än 4670 men eftersom ditt 7600GT orkar köra WoW i den upplösningen så är nog 4670 ett bättre val.

Angående processorn är det inte säkert att du kan byta - kolla först så att ditt moderkort stöder Core2Duo innan du beställer någon ny processor!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]det du skriver här är lite att snacka mot dig skälv..... för det första kan du aldrig köra HDfilmer med en sån dator samt grafikkort ,för det andra så kan du aldrig heller köra nyare spel i högre hastighet en 1280*1024 med ett sånt grafikkort och det anser jag max åxå. för det 3e fattar jag inte hur du kan köra högsta upplösningen med ett 7600gt då min polare inte kan köra högre en 1280*1024 och det laggar även där med ett 8600gt på wow.[/B]

ser inte nånstans att han vill se på HD film eller spela andra nyare spel i upplösning 1280 1024.. så antar att du ser jävligt dåligt eller nåt!

e väl inte svårt å köra MAX upplösning i wow heller.. så länge han inte satt alla snygga effekter på max så.. kan han köra 1920x1200 hur lätt som helst

jag har iaf cd2 e6750@3.2ghz 4gig ram och 8800GTS 320M, ska oxå köpa nytt grafikkort till lichking då mitt kort inte alls hänger me längre!

kör allt på High atm me 1920x1200 24bit color 24bit depth och 1x multisample drar jag den på max får jag typ 1 fps! hehe.. mitt grafikkort är fan det sämsta jag skådat.. kände mig lurad som fan när jag köpte det tillåmed!

tänkte köpa ett 4870, dock ser jag bara trådar på forumet om massa problem me dom.. antingen för att alla sitter me ett sådant eller för att dom e jävligt kass i kvallen.. hehe..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av musen2k4
ser inte nånstans att han vill se på HD film eller spela andra nyare spel i upplösning 1280 1024.. så antar att du ser jävligt dåligt eller nåt!

e väl inte svårt å köra MAX upplösning i wow heller.. så länge han inte satt alla snygga effekter på max så.. kan han köra 1920x1200 hur lätt som helst

............

du kanske skulle hålla mun o läsa lite rätt du med eftersom jag sa det att han kommer som inte att kunna spela spel i högre upplösning en max 1280*1024 med den nu varande rigg han kör på ;O nej du kan inte köra högsta upplösningen med allt ögongodis som finns i wow (1920*1200) tro mig jag har testat . I övrigt HD film så va har det med det hela att göra jag sa det mest för att han skulle få upp ögona att kanske byta bort sin nu varande rigg mot nått nyare.

att du sen kan köra högsta upplösningen med din E6750 o ett bättre grafikkort har som inte heller nån betydelse eftersom det spöar skiten med hästlängder över det han har idag.så gå o sov med dig istället för att klaga på mitt inlägg , i övrigt kom inte o påstå att jag va otrevlig, du starta det hela igenom att inte tänka dig för med ordvalet då du citera mig

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.