Varför är det inte bra att köra på billiga nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Varför är det inte bra att köra på billiga nätaggregat?

Varför är det inte bra att köra på billiga nätaggregat? Har hört att det kan skada datorn m.m. stämmer det?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd

smäller ett sämmre nätagg så kan det ta med några av dina andra komponenter åxå , kallas kortslutnings skydd på bättre agg

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Billiga nätagg har ofta dåliga komponenter osv.. vilket kan skada datorn om någon av dessa komponenter går sönder... typ.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Avstängd

Är Xion 630w AXP ett dåligt eller bara ett billigare ? Vet att det inte är i klass med Corsair men det är ljudlöst iallafall

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Hedersmedlem

Billiga agg har oftast mycket dålig strömreglering, vilket ger ojämna spänningar vid varierande belastning.

De använder usla komponenter som åldras fort och försämrar prestandan efter hand (eller helt enkelt brinner upp).

Den låga komponentkvalitén och konstruktionen gör att agget redan från början skickar ut massor av skit i strömmen (rippel) som på sikt skadar alla datorns delar. Beroende på hur bra reglering enskilda komponenter har, överlever de olika länge.

HDs tex har inte plats för speciellt omfattande strömfiltrering/reglering och kan tex börja bete sig konstigt i många månader innan de till slut lägger av. Många HD-krascher som inte beror på yttre, mekanisk chock, lär många gånger bero på usla nätagg. Jag har både egen erfarenhet av det och sett det med andras datorer.

Plötsliga omstarter pga ovan nämnda strömproblem, speciellt vid plötsliga belastningsförändringar. Svårigheter att starta systemet på morgonen. Ofta hög ljudnivå. Låg effektivitet vilket medför ökad värme och strömförbrukning som ger märkbart högre elräkningar.

Detta är lite av vad man får på "köpet" med känt dåliga budgetagg.

Nätagget driver allt i datorn. De få hundralappar man kan spara på att köpa skräp istället för något vettigt, förlorar man i problem och kortare livslängd på allt, inklusive agget självt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Har du planer på nytt är det bästa "budget agget" med bra kvalité Corsair 400w och 450w. Kostar inte många lappar och kan driva i princip allt, så länge du inte har mer än 1 grafikkort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Finns några recensioner på Corsair 400W - agget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Har du planer på nytt är det bästa "budget agget" med bra kvalité Corsair 400w och 450w. Kostar inte många lappar och kan driva i princip allt, så länge du inte har mer än 1 grafikkort.

Bästa budget aggen är fortfarande FSP, även fast Corsair smäller dom på fingrarna i kvalité.

Jag tycker MultiMan pricka in det mesta, men man kan göra det enklare. Ju mindre du vill betala, desto mindre får du. Punkt slut!

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Avstängd

Jag kör på Ace 520 W, funkar utmärkt än sålänge.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bygga min nya burk med ett billigt, slumpmässigt valt 500W aggregat, men nu när jag är lite mer påläst förstår jag vikten av att inte snåla med såna saker.

I min nuvarande burk har jag ett 400W nätagg som har 18 ampere (lite över 200W) på +12V-linan. De allra mest strömkrävande komponenterna (Graffe och CPU) går på 12V, så även om nätagget klarar att pumpa 400W totalt sett, kan det bara leverera 200W till det allra viktigaste. Finns billiga 500W aggregat som också bara levererar 200W (eller mindre) till 12V, och det funkar helt enkelt inte bra med krävande komponenter.

Bra nätagg som Corsair VX 450W levererar 33A till 12V (nästan 400W) och det är en helt annan grej. Så det är inte den totala kapaciteten man ska kolla på först och främst, utan 12V-linan.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Bästa budget aggen är fortfarande FSP, även fast Corsair smäller dom på fingrarna i kvalité.

Jag tycker MultiMan pricka in det mesta, men man kan göra det enklare. Ju mindre du vill betala, desto mindre får du. Punkt slut!

MVH laggarbacken

Okey så ett FSP-agg skadar inte datorns komponenter då lr eller va menar du att corsari har bättre kvalitet? Börjar fatta lite nu =P ett 300 w kvalitets agg ger bättre effekt än ett typ 500 w kina-agg?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Nästan alla agg tillverkas i Kina, även Corsair som är bland de bästa.

Ett corsair på 450W ger minimum 450W alltid, medan skitagg som tex atrix på 500W ger kanske 300W i bästa fall under perfekta förhållanden och ripplar som en sjösjuk joddlare med fötterna i en brännmanet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om Kina alltid förknippades med låg kvalitet skulle hårvaruindustrin ha grova problem.

Extremt bra liknelse där MultiMan, exakt vad jag tänkte

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.