Permalänk
Medlem

Egen design HTPC.

Jag har skapat en vägghängande HTPC, det här är tredje versionen och en fjärde med vattenkylning har jag börjat spåna lite på. Tanken med den här är att den ska hänga under din platt tv.

Måtten är 60mm djup, 700mm bred och 270mm hög. Jag har varit noga med att den inte ska sticka ut från väggen för mycket. Det kommer finnas plats för ett M-ATX kort , två stycken 2,5" HDD en slim DVD eller Bluray, samt ett ljudkort. Jag kommer använda moderkortets inbyggda grafikkort som räcker gott och väl till att spela upp 1080 HD.

Tv-kort finns planer på, jag har plats för det, får se hur det blir med det.

Jag skulle vilja ha tankar, tips, kritik så jag kan utveckla den mer innan det blir en prototyp.

Fronten kommer vara ett glatt material, man skulle kunna kalla det pianolack. Själva grundstrukturen som visas på bilderna kommer troligtvis vara av aluminium.

Så ge mig tips, kritik eller säg vad ni tycker helt enkelt!

Permalänk

Nice!

En idee hade ju varit att ha små högtalare i 'vingarna' fast då du har dvd'n där så ryker ju det. Dock kanske man kan ha högtalargallar/tyg där för att försöka smälta in det hela lite mer+ isf ser det ju ut som en central elelr en högtalare osv.

Ser gärna en bygglogg över dett!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Varför tycker du att man ska ha högtalare i HTPC,en ? Den kommer ju kopplats till något sorts ljudsystem externt. Ser faktiskt inte skälet till att ha inbyggda högtalare då dom kommer vara dåliga och ta upp onödig plats.

Det kommer byggblogg om/när prototypen kommer..

Permalänk
Avstängd

koolt har du utgått från din tv så du tängt ha den uppsatt på väggen nedanför din tv eller ???

om du lyckas fixa en htpc som ser ut som den du visar då ska jag ge ditt galleri en 10 utan o tveka ;D

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Mycket cool design

Var sitter ljudkortet? (kanske en dum fråga?)
Vad tänkte du ha i "högervingen"? Hårddiskarna?
Var tänkte du göra av sladdarna som kommer ut i botten?

Hoppas kylningen blir acceptabel... (vad kan man klämma dit för CPU-kylare i en sån där burk?)
Jag skulle nog testa med fläktarna både som insug och utblås... Jag har en känsla av att ha dem som utblås faktiskt kan vara effektivare... (med nackdelen att de måste jobba mot konvektionen då)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Mycket cool design

Var sitter ljudkortet? (kanske en dum fråga?)
Vad tänkte du ha i "högervingen"? Hårddiskarna?
Var tänkte du göra av sladdarna som kommer ut i botten?

Hoppas kylningen blir acceptabel... (vad kan man klämma dit för CPU-kylare i en sån där burk?)
Jag skulle nog testa med fläktarna både som insug och utblås... Jag har en känsla av att ha dem som utblås faktiskt kan vara effektivare... (med nackdelen att de måste jobba mot konvektionen då)

Nej ingen dum fråga =P Det kommer sitta på en PCI riser i PCIe slotten. Så den kommer sitta bredvid resten av kontakterna. Högervingen kommer innehålla en av två 2,5" och troligen ett tvkort.

Sladdarna kommer gå under i en annan konstruktion, ska ta och dra upp en bild.

Så där kommer det se ut, dock inget hål i mitten. Då gömms sladdarna innanför en kant, och man kan dra HDMI sladden upp till tven genom ett av de två hålen som finns bakom htpc,en som syns på bilden.

Kylningen tror jag kommer bli okey, ni kanske redan förstått av moderkortet samt ljudkortet kommer vara inkapslatt av en acrylplast "sköld" tillsammans med fläktarna som centrerar kylningen dit den behövs, och sedan ett utblås längst upp.

Att prova ett utblås ett inblås är ingen dum ide!

Nokiaback: ja har inte utgått från min eller någon annan tv, dock har jag försökt designa den för att den ska placeras under tven

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke W
Nej ingen dum fråga =P Det kommer sitta på en PCI riser i PCIe slotten. Så den kommer sitta bredvid resten av kontakterna.

Menar du så ljudkortet är nedfällt och täcker resten av pciplatserna, och sticker ev ut en liten bit "under" moderkortet? (eller rättare sagt till höger om moderkortet med din design)
Är det därför du har lite tomutrymme till höger om moderkortet? (innan högra vingen) Isåfall är jag med (och kanske inte så dum ändå)
Nu när du ändå har det extrautrymmet, är det inte frestande att öka på det några centimeter till? Då skulle man väl kunna klämma in ett fullt ATXmoderkort om man skulle vilja?

Citat:

Kylningen tror jag kommer bli okey, ni kanske redan förstått av moderkortet samt ljudkortet kommer vara inkapslatt av en acrylplast "sköld" tillsammans med fläktarna som centrerar kylningen dit den behövs, och sedan ett utblås längst upp.

Uj, kommer moderkortet alltså ligga under transparent plast? Det hade jag faktiskt inte fattat isåfall Personligen undrar jag om det är så snyggt/stilrent att skylta med datorkomponenterna på en sån här väggmonterad historia som ska matcha TV:n, men det är ju svårt att säga säkert.
För visst ska väl sidan med fläkthålen ligga mot "väggsidan" så att säga?

Citat:

Att prova ett utblås ett inblås är ingen dum ide!

Jo, det kan man testa, men jag funderade till och med på att ha båda som utblås, och låta den suga in luft i toppen... Jo, nackdelen är att den då får kämpa tvärsemot luften som stiger pga värme, men å andra sidan misstänker jag att en låda med "negativt tryck" (dvs en låda som suger om man vill vara rolig) ger ett jämnare, effektivare och mer förutsägbart flöde...
Men det är mest gissning i det här läget.

Gillar verkligen idén att matcha HTPC:n med väggmonterad TV! Nu behövs bara en väggmonterade högtalare i samma stil så är bilden komplett

En udda tanke: skulle man kunna toppmata en SLIM-DVD? Jag är tveksam till om de flesta tray-in modeller klarar det, men det vore snyggt på sätt och vis tycker jag... Möjligt att det inte riktigt matchar din design i detta fall?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bara jag som funderar på vart tusan nätagget ska hamna?

Men ser ut att kunna bli ett rejält nice bygge.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Bara jag som funderar på vart tusan nätagget ska hamna?

Men ser ut att kunna bli ett rejält nice bygge.

+1
Jag hade en liknande idé för ATX där alla komponenter satt i ett 5cm platt paket. Men det föll på att nätaggen är den enda av alla komponenter som har standardmått som är större än 4,5cm på samtliga axlar. =/

Jag hade också idéer om vinklade fläktar och PCI risers. Tänk så smidigt om man bara öppnade ett lock och alla komponenter låg där, lätta att komma åt.
Bra jobbat!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ja PCI slottarna kommer vara "skymda" av ljudkortet och sticka ned under HTPC,en bredvid kontakterna så man får en rad av alla kontakter. Jag är inte speciellt sugen på att använda vanlig ATX, ja ser inget skäl till att göra det(finns ju mycket bra inbyggda grafikkort till m-ATX idag) och jag vill inte göra chassit större.

Nä vänta nu, den där skölden sitter innanför fronten, skulle aldrig fått för mig att ha genomskinlig plast när den ska hänga i vardagsrummet. Den är endast till för att leda kylan från fläktarna upp över moderkortet och ut ur toppen.

Jag håller på att kolla på material till fronten som inte släpper igenom alla dessa strålningar m.m. Det måste va ett material som går att böja och är genomskinligt, eftersom fronten och kabelhärva gömman är ett stycke.

Fläkthålen ska ligga mot väggsidan ja!
Den första och andra generationen av designen var faktiskt toppmatad dvd, men jag valde att köra från sidan eftersom jag tänkte att HTPC,en ska sitta ganska nära tv,en under och att en toppmatad DVD är väldigt felplacerad då.

Nej det är nog inte bara du som undrar om nätagget. PICO psu är svaret! Jag hoppas på att tekniken kan kräma ur lite mer watt ur dom, nu är den starkaste 120w vilket räcker, men det skulle inte vara helt fel med 200w.

Jo det här med att öppna ett lock och allting finns där är en ganska sjyst tanke, blir väldigt enkelt att fixa och dona med komponenterna då.

En fråga..Är det nån som vet om PCIe alltid har en standard plats på moderkortet, kan man räkna med att PCIe alltid sitter på samma plats.?

Mer ris och ros skulle uppskattas

Permalänk
Medlem

Ser redan riktigt bra ut, kombinerat med en innovativ konstruktion. Lovande!

**********

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk

Ser riktigt bra ut!

Dock om det nu är möjligt, så hade jag satt en fläkt i nedre hörnet och den på motsatt sida i övre hörnet, den som sitter längst ner agerar insug, den som sitter överst agerar utblås.

På så sätt får du ett luftdrag som passerar komponenterna, är båda på samma höjd kommer du istort sett enbart flytta lådans "kallaste" luft. På detta vis slipper du även att arbeta mot principen att varm luft stiger.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Jo det är en idée att ha fläktarna på olika höjd, jag tycker bara att designen förstörs lite, sen jobbar jag inte mot den naturliga värmestigningen utan med då jag ska blåsa in luft. Tanken är det ialalfall, får se hur det funkar när jag väl har allting i handen.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska vänta tills intel Atom kommer.
Skulle nog vara bättre den tar inte lika mycket plats som den du tänker bygga

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

Det där ser väldigt intressant ut. Själv fick jag förlita mig på en gammal videobandspelare när jag skulle bygga HTPC.

Skriv gärna mer och berätta om hur arbetet går, även med prototyptillverkningen.

För övrigt kan du räkna med att PCIe alltid sitter på samma plats, då chassitillverkarna annars skulle få problem med platserna för instickskort på baksidan.

Apropå väggmonterade högtalare, så har jag faktiskt sådana.
http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=799

Visa signatur
Permalänk

Riktigt fint arbete... en sak jag skulle göra i detta fall är att sätta en relativt svaga dioder eller neon i lådan för att lysa upp bakom tvn, då det är behagligt och bra för ögonen när man tittar på tv i mörkret..
men aa, en tavel lampa skulle också göra susen:D
men förutom det, igen riktigt fint arbete

föresten vilket program är skisser/ritningar skapade i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killen2times
Riktigt fint arbete... en sak jag skulle göra i detta fall är att sätta en relativt svaga dioder eller neon i lådan för att lysa upp bakom tvn, då det är behagligt och bra för ögonen när man tittar på tv i mörkret..
men aa, en tavel lampa skulle också göra susen:D
men förutom det, igen riktigt fint arbete

föresten vilket program är skisser/ritningar skapade i?

Ser ut som

http://sketchup.google.com/

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

måste testas!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Ser ut som

http://sketchup.google.com/

Danke! Får ta o testas..

Permalänk
Medlem

Shit, riktigt snygg och nytänkande design du har där! Ska bli superintressant att följa ditt bygge när det påbörjas och se om du får till lika perfekt finish som jag föreställer mig i huvet så de inte blir nå slarvbygge bara ;>

Ser väl genomtänkt ut och du gjorde mig mer pepp än nånsin på att klura ut ngt till en htpc

Keep it up! /Jimmie

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com