Räcker detta för att spela upp full hd?

Permalänk

Räcker detta för att spela upp full hd?

Novis när det gäller htpc och inte pysslat med datorer på ett tag nu så tänkte kolla med er. Ska köpa en Zepto 42" Full HD och vill då givetvis kunna kolla på HD-filmer. Räcker detta för att visa full hd tillfredsställande (utan hackningar etc.)? Vill komma undan så billigt som möjligt. (jo jag vet att psu inte är med )

-AMD Athlon 64 X2 5000+ 2.6GHz / 2x512kB Socket AM2 (65w) st à 690 kr

-ASRock Socket AM2 - NVIDIA GeForce 6150SE / nForce 430 (ALiveNF6P-VSTA) - PCI-E / SATA / HD Audio st à 415 kr

-Asus ATI Radeon HD 4350 512MB (EAH4350 SILENT/DI/512MD2) - PCI-E / DVI / HDMI st à 475 kr

-Compucase Minitower mATX - Silver / Svart (Ej PSU) st à 299 kr

-2x Kingston 1024MB DDR2 PC2-6400 800MHz st à 175 kr

- Samsung Intern SATA DVD±RW 22x - Svart (Dual Layer) st à 199 kr

-Western Digital 250GB SATA II AV (7200RPM / 8MB Cache / SATA II) st à 455 kr

Summa: 2883 kr

Permalänk
Medlem

Skippa moderkort och grafikkort och köpt detta istället: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279997

Samt kanske en 500GB hårddisk för 50-150:- mer. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=300601

De flesta tycker att det räcker och blir över med en AMD X2 4850e. Men jag tycker att ju snabbare desto bättre, så får man garanterat inga problem (nu eller längre fram). Jag tror det kommer fungera fint med en 5000+. Du ska spela upp .mkv för jag såg ingen blu-ray spelare?

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

ok, vad är fördelen med den istället för moderkortet+grafikkortet jag hade valt? Uppspelning av HD belastar inte grafikkortet särskilt mycket utan processorn mest? Ja nu är jag inte så insatt ännu men jag hade tänkt ladda ned och lägga över, är det mkv-filer då?

Tacksam för svar!

edit: AM2 prollar funkar på AM2+ moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag har också dragit iväg en beställning på ett HD4350 till min HTPC. Om någon har testat dem för uppspelning av 1080p så får ni gärna göra er hörda.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
ok, vad är fördelen med den istället för moderkortet+grafikkortet jag hade valt? Uppspelning av HD belastar inte grafikkortet särskilt mycket utan processorn mest? Ja nu är jag inte så insatt ännu men jag hade tänkt ladda ned och lägga över, är det mkv-filer då?

Med rätt inställningar och rätt mediaspelare så tar grafikkortet hela smällen vid uppspelande av mkv/x264. på så sätt belastas CPUn nästan ingenting och kan då hållas sval och strömsnål(önskvärt?!). Det rekomenderade moderkortet har inbyggt grafikkort som är lika bra på att avlasta HD filmerna som vilket modernt grafikkort som helst fr ATI, väljer du detta så slipper du kostnaden för fristående grafikkort(om du nu inte vill spela förståss).
Se min guide för mer info: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
Jag har också dragit iväg en beställning på ett HD4350 till min HTPC. Om någon har testat dem för uppspelning av 1080p så får ni gärna göra er hörda.

Detta kort bör kunna accelerera lika bra som vilket ATI kort i 3xxx eller 4xxx serien som helst.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Tack Knoxz, mycket informativt! Så med det moderkortet och din guide kan jag belasta moderkortets integrerade grafikchip och lätta på trycket för processorn? Ger det mig en möjlighet att istället välja en billigare processor?

Permalänk
Hedersmedlem

Sweclockers har också testat det moderkortet med 4 andra kort för att testa filmuppspelningsförmåga. Check it out

http://www.sweclockers.com/artikel/6087-fem_moderkort_med_int...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fick inte HD4350 att fungera - ens utan HD! Kortet fryser datorn efter ca 5 minuters användande. Skickar det i retur nu.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800