Myten om Mac som en mjuk plattform

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Nu är jag less på att diskutera med dig, det leder ändå ingenvart.

Äntligen överens
(Speciellt som du bara snärjer in dig mer och mer dina påhitt.)
Låt tråden återgå till det den är ämnad till.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Och att "allt bara fungerar" på en Mac är ju uppenbarligen också en myt. Här är ju några exempel som rör ljudproblem:

http://www.idg.se/2.1085/1.184918/tio-vanliga-ljudproblem--vi...

Och här börjar Apple få konkurrens från PC hållet. Vad sägs om PC med OS X? Är det början på slutet för Apples överpriser?

http://www.idg.se/2.1085/1.189345/har-ar-apples-konkurrent--s...

http://store.psystar.com/

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk

"börjar"? Psystar har ju funnits ett tag om jag inte minns fel, men var det inte de som hade leveransproblem så att säga?

men som sagt tidigare, OS X på en PC, en viktig uppdatering senare o du är körd. (i väntan på en ny version av hack/drivrutin)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
"börjar"? Psystar har ju funnits ett tag om jag inte minns fel, men var det inte de som hade leveransproblem så att säga?

men som sagt tidigare, OS X på en PC, en viktig uppdatering senare o du är körd. (i väntan på en ny version av hack/drivrutin)

Det är ju inget hackat OS X det är frågan om, utan en OS X installation som på vilken Mac som helst. Det är alltså inte frågan om något osx86project. Så uppdateringar skulle med andra ord inte vara några problem.

Sen har både Apple och Psystar har skickat jurister till varandra. Och Psystar har en rätt stark punkt i sitt hot om stämning. Nämligen det att dom hävdar att Apple utnyttjar ett olagligt monopol. Även om det är lite av David (Psystar) mot Goliat (Apple) så är det precis detta som gjorde att Microsoft hamnade i trubbel inom EU. Så Psystar har ändå en del fördelar. Och kanske Apple har insett det:

http://www.metro.se/se/article/2008/10/20/08/3542-48/index.xm...

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk

Är inte så insatt, men har de verkligen lyckats få till exakt samma hårvara som Apple använder?

Måhända, men jag tror synsättet är lite annorlunda. Apple levererar ett komplett system, som kanske snarare kan liknas med andra hemelektronikprodukter, än en plock-PC så att säga.
Har lite svårt att förklara mig här känner jag...

Permalänk
Medlem

-> CinVicTen:
Nä, det är inte samma hårdvara som en Mac utan samma som normalt används för versioner av OS X som bryter mot upphovsrätten. Dock så finns det andra lite mer genomtänkta sätt att får till det vilket Psystar nyttjar - men alltjämt så är det slut med uppdateringar den dagen Apple känner för det...
Orkar du dra en diskussion med Dr_Krall så får du gärna göra det. Jag orkar inte med honom, och undrar du varför så kika uppåt i tråden.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Hårdvaran i Apples datorer idag är samma som sitter i flertalet PC. Det är exempelvis CPU från Intel och moderkort från ASUS och Gigabyte.

Moderkorten har dock en liten modifiering, ett EFI chip som är det som gör att du kan installera OS X på Apples datorer. Men nu finns det möjligheter att gå förbi det skyddet på olika sätt. Ett exempel är EFI-X som är ett USB dongle som lurar OS X vid installationen att tro det är en "äkta Mac". Hur Psystar löst det vet jag dock inte, men det bör vara någonting liknande i och med att du kan installera OS X med en helt vanlig original OS X installations DVD.

Men, hårdvaran i dagens Mac'ar är ändå i princip samma som i PC. Mitt moderkort till exempel (ASUS P5W DH Deluxe) har använts i äkta Mac'ar. Idag använder dom dock mest moderkort från Gigabyte.

Och när det gäller "tva" så finns det ingen vettig anledning att ens kommentera hans fantasifoster till inlägg längre.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall

Men, hårdvaran i dagens Mac'ar är ändå i princip samma som i PC. Mitt moderkort till exempel (ASUS P5W DH Deluxe) har använts i äkta Mac'ar

Nu blir jag lite fundersam, men det är ett socket 775-moderkort ju.
Apple har inga datorer med sådana cpuer. De kör Mobile och Xeon, inga vanliga.

De enda maskinerna apple sålt med vanliga moderkort i är Mac Pro, och dessa är Xeon med Dual Socket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nu blir jag lite fundersam, men det är ett socket 775-moderkort ju.
Apple har inga datorer med sådana cpuer. De kör Mobile och Xeon, inga vanliga.
De enda maskinerna apple sålt med vanliga moderkort i är Mac Pro, och dessa är Xeon med Dual Socket.

Nu kommer Krall snart och hävdar att de första Intelmacarna hade ett moderkort med vanliga 775 och P4…
…vilket stämmer, men de såldes aldrig.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Nu kommer Krall snart och hävdar att de första Intelmacarna hade ett moderkort med vanliga 775 och P4…
…vilket stämmer, men de såldes aldrig.

Fast de körde inte en vanlig version av OS X och kan sålades inte kallas en äkta mac heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Krall
Men, hårdvaran i dagens Mac'ar är ändå i princip samma som i PC. Mitt moderkort till exempel (ASUS P5W DH Deluxe) har använts i äkta Mac'ar. Idag använder dom dock mest moderkort från Gigabyte.

Men snälla...

Nej, ASUS P5W DH Deluxe har inte använts i några Mac:ar. De enda modeller som ett sånt moderkort får plats i är Mac Pro, och de använder inga vanliga moderkort. Har du sett insidan av en Mac Pro?

De kör FB-DIMM-minnen på outboards, med stöd för över 32 GB minne, dubbla Xeon-processorer, osv. Försök köra det på ditt 1300 kr-moderkort

Sluta trolla, tack.

Visa signatur

» Macbook Air M1