Permalänk
Medlem

Väldigt varmt! Behöver sysfan?

Hej, har moderkortet MSI K9N SLI-2F och det är svalt i lådan utom vid grafikkortets utblås och på kylflänsen som sitter ovanpå moderkortets inbyggda grafikkort (?), tror jag.

Kylflänsen är inte bara varm, eller het, den är skållande! Man kan lägga fingret försiktigt på den i nästan en sekund utan att bränna sig och genom reflex dra tillbaka fingret.

--

Ska det vara så här? Detta moderkort är en dag gammalt och mitt gamla moderkort dog förra veckan pga värme, vill gärna inte att det ska upprepas!

Det följde inte med någon systemfläkt, men funderar på om jag ska skaffa det själv?

*** Har ni i sådana fall några bra tips på vad som passar (och är tyst)? ***

Bild på hur det ser ut i lådan kommer strax.

--

Edit: Här kommer en bild på hur layouten ser ut:

Problemet är platsen ovanför "MSI"-bokstäverna. Som ni ser finns det ganska stor yta för nån slags fläkt där.

För de som är nyfikna så kommer inblås från mellan hårddiskarna. Det hade varit roligt som det inte var så mycket kablar just där de befinner sig nu men det går inte göra mycket bättre dragning tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det finns inget inbyggt Grafikkort på det moderkortet, och kylflänsar e inte till att sätta fingrarna på, Ladda ner everest och kolla temperaturen med istället

Visa signatur

q9550 @ 3.75Ghz, 4870x2, 4gb 8500 dominator, Asus maximus formula II, Antec p182

Permalänk

Det är tveksamt om Everest kommer visa temperaturen på, well, antar att det är nordbryggan under den flänsen. Everest visar bland annat tempen för "System" om jag inte minns fel. Det är inte ovanligt att den sensorn sitter på ett annat ställe än nordbryggan. Men om flänsen är så varm så att du inte kan ta på den så kanske en fläkt skulle vara en bra idé.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk

finns det någonstans att sätta en stripes så kan du fåsta en tex en 60mm fläckt med stripes ovanför.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Haha såklart det inte finns inbyggt graffekort, så dum jag är. Blev lurad av manualen tror jag, läste fel.

Vet inte vad det stripes är eller vart de kan tänkas fästas. Stor del av mitt problem är att jag inte vet vad jag ska köpa för fläkt eller hur den ska fästas.

Funderar dock på om jag ska vända alla fläktar så att det blir insug bak och utblås fram. Då kommer luft gå genom processorns kylfläns och träffa grafikkortet vilket bör göra så att nordbryggans fläns får rätt sval luft på sig. Vad tycker ni om den idén?

Kanske ska ha inblås både bak och fram, då kommer luften antagligen åka ut genom PCI-platserna, det borde funka jättebra.

Permalänk

stripes = buntband med hjälp av två eller 4 st att fästa fläckten

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem

Du har förmodligen samma problem som jag har när jag köpte ett radeon 4870, det är så långt att det stänger ute cpu, och moderkort från luftflödet från front fläkten. Så jag ska köpa något utav detta, beroende på vilket som kommer in i lager först, Scythe eller en Silverstone.

Då kommer det komma in luft ovanför grafikkortet som då inte kommer kunna störa, så det blir 2 separata luftflöden i datorn.

Permalänk

man ska nog ha mer utblås än insug (få ut all den varma luften)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

adde_2000: ah, så klart

kinnunen4321: nja, som framgår av bilden så sitter hårddiskarna mer ovanför än under grafikkortet, och det är där ifrån inblåset kommer.

Eller kom. Nu har jag vänt min toppfläkt, processorfläkt och bakfläkt till att blåsa in istället för ut ur chassit, och det har faktiskt fungerat rätt okej; det är svalare där inne nu.

However,

kylflänsen till nordbryggan är fortfarande väldigt varm
så jag är tacksam om någon kan komma med tips på
hur jag ska göra/vad jag kan köpa för att svalka den.

Alternativt lugna mig med att den ska vara så varm, går det mäta temperatur på den tex? Är det där "Everest" som SubMarine tipsade om bra?

Permalänk

om du har öppet chassi så kan du ha nästan ala fläktar till insug det e så jag har
däremot så har min lillebror alla in förutom nätdelen men han har ett slutet chassi då ligger temperaturerna på ca 40-50 på cpu och på grafikkortet så ligger den på ca 2 grader mindre än vad det e i rummet(grafikkortet e byggt för fläklöst som jag har satt en fläkt på)

och när han öppnar chassit så ligger temperaturerna på 30-40 grader(CPU) och grafikkortet ligger på ca på 40-50 grader (fläkten till grafikkortet sitter på chassie delen (liggdator))

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Så 40-50 grader är normalt eller vad?

Försökte hitta Vistas inbyggda tempmätare (måste finnas) men misslyckades, så kan inte ge min temp.

Det är iaf väldigt svalt överallt utom nedanför grafikkortet som är ett Geforce 8800GTS, där är det väldigt varm luft som kommer ut.

--

Hur som helst verkar det inte som att nån av er kan hjälpa mig med mitt problem (ville ha tips på hur jag kan få ner värmen på kylflänsen ovanför nordbryggan) så thread over I guess.