Fujitsu-Siemens Amilo Pa-3553

Permalänk
Melding Plague

Fujitsu-Siemens Amilo Pa-3553

Fujitsu-Siemens Amilo Pa-3553 är en bärbar dator i mellansegmentet med en intressant grafiklösning från AMD. Datorn har två grafikkretsar som jobbar ihop i Hybrid CrossfireX: HD3200 och HD3470. Följ med när vi testar datorn för att se hur bra lösningen fungerar i praktiken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där med att 1GB av ramminnet tilldelas till Grafikkortet är helt och hållet Vista 's fel. Jag hade en Zepto med 8600m GT 512MB och den fick likförbannat 1GB tilldelat av ramminnet med Vista Home Premium. Installerade XP och yay, då hade jag 3.2GB till windows. En liten notering att det inte är datorns fel utan windows Vista 's urdåliga minneshanterings fel.

Trevligt test i övrigt!

Permalänk

För 8k får man väl ett 9600gt på vissa modeller? Tycker inte kommentaren om att grafikprestandan är bra för priset är särskilt rättfärdigad.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

"Eftersom Far Cry 3 släpptes" Vad har jag missat =P. Annars bra recension men inte rättvist att jämföra med macbook pro som kostar det dubbla.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

HD3200 och HD3470 i crossfireX - har varit rädd för att köpa dator med detta tidigare pga att microsoft inte gillar crossfireX.
Men det verkar ju riktigt vettigt.
Nu kan man ju få en vettig PC för 8000 som man kan spela spel på också

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

för 7,5k får man c2d, 8400gs dock bara 2gb minne...
hur står sig ett 8400gs mot den här prestandan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
för 7,5k får man c2d, 8400gs dock bara 2gb minne...
hur står sig ett 8400gs mot den här prestandan?

Vet inte hur det är med mobila versioner men finns test som visar att 8400GS presterar sämre än HD3450.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är 8400 serien aningen starkare än 3470-korten.

Visa signatur

MacBook Pro (Unibody) 2.4 GHz, 2 GB RAM, 250 GB HDD
Nikon D50, Nikkor AF-S DX 18-55/3.5-5.6G ED, Nikkor AF 50/f1.8D, Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD Macro 1:2

Permalänk
Medlem

Lyssna alihop jag har köpt denna dator sedan en tid tillbaks sitter på den och skriver nu.

Jag är nöjd med datorn, jag tycker det inte är det minsta jobbigt med att hålla ner två knappar en gång per dag för att starta internet.
Den är bra den har aldrig någonsin hackat, om någon vill köpa den men är inte säker pm mig om någon fråga.

Den har ju bluray också mum mum

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

lite oftopic men köpte en hp dv-1060ea nyligen. Vad jag har läst så är den inte CrossfireX fast den har 780g+3450. Har jag rätt?

Men annars börjar bärbara vara bra i pris om man ser till hur mycket man får pengarna.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

http://www.it-review.net/article/hardware/gpu/1731&4

8400GS är sämre än HD24XX korten som i sin tur är långsammare än HD34XX korten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kul med laptoprecensioner, som vi inte ser mycket av annars, tråkigt att det är av ganska "random" och inaktuell modell.

Jag hade gärna sett ett stortest av flera olika segment, typ liknanade era grafikkortstest.

Permalänk
Medlem

Vilka dåliga bilder. Känns som de är tagna med en mobilkamera.
"Mysteriet" med skillnaden i prestanda vid film-kodning mot Macen har högst troligen att göra med vilken encoder/programvara som används. Det är olika bra optimerat eller olika inställt helt enkelt.

Permalänk

Du menar Far Cry 2 va? För du har råkat skriva Far Cry 3.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Vilka dåliga bilder. Känns som de är tagna med en mobilkamera.
"Mysteriet" med skillnaden i prestanda vid film-kodning mot Macen har högst troligen att göra med vilken encoder/programvara som används. Det är olika bra optimerat eller olika inställt helt enkelt.

Bra tagna bilder men med dålig kamera...

Permalänk
Medlem

Bra test men hade gärna sett att ni testa med andra datorer med liknande config så man kan se om det bara är fujitsu-siemens som har gjort en dålig dator, eller om det finns stora brister överhuvudtaget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

tycker att det behövs ett STORT laptoptest här på Sweclockers

Permalänk
Hedersmedlem

Var och kände på den idag och den finns att få med 3 abonnemang så det är lockande. Den var ganska varm att ta på och lite plasttig men jag tycker den är det snyggast jag sett på länge inom bärbart.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Sötast

"Enkelt uttryckt har bärbara datorer länge varit helt oanvändbara för spel. Både Nvidia och AMD har dock jobbat hårt med att släppa allt bättre grafikkretsar och även om vi, precis som med integrerade grafikkretsar på moderkort, inte kan förvänta oss samma prestanda som från de bästa stationära grafikkorten, har situationen förbättrats för varje ny generation av grafikkretsar som släppts."

Härlig meningsbyggnad där

Permalänk
Medlem

Jag tycker också den är ganska snygg, men jag gillar inte att det finns utrymme för att ha ett större tangentbord.

Permalänk

en liten typo, "Eftersom Far Cry 3 släpptes"
dedär med wlanet ska enligt fujitsu vara en säkerhetsfunktion, e likadant på min morsas fujitsu, dock inte på farsans som typ är "business modell"
o dedär med att det inte finns några installationsskivor är ett jävla aber, på morsans failar den alltid på sista skivan av nån jävla anledning, har alltså sabbat 6 dvd:er i onödan då man måste bränna alla skivor på en gång...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Angående grafikkortsdrivarna så måste man ladda ner till stationära för att sedan göra om dom till mobila med hjälp av ett program (hitta info samt programmet på Driversheaven sidan) så jag ska testa å smälla in senaste på min laptop då jag känner att det går lite segt.

HD3450 duger väll som grafikkort, Wow och warhammer fungerade hyfsat trots 64-bitars minnebussen men som tur är så spelar jag endast wc3 och det rullar på bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vallittu
tycker att det behövs ett STORT laptoptest här på Sweclockers

Jag tycker också att det behövs och är befogat - fullt ut till 100%. Varför? Anledningarna står tydligt i inledningen till recensionen i fråga:
"Marknaden för bärbara har formligen exploderat de senaste åren.--- De priserna [under 10 kkr] har gjort att den bärbara datorn plötsligt blivit nåbar även för vanliga användare och det är inte konstigt att den även börjat konkurrera med billigare stationära datorer."

Alltså, ett stort laptop-test är väl befogat bland annat p g a
- den enormt stora och ännu eskalerande efterfrågan på bärbara,
- priserna för den vanlihga användaren idag är otroligt rimliga,
- fler och fler väljer att komplettera sin datorarsenal med en bärbar, medan åter andra ersätter sina stationär datorer och kör bärbart allena.

Är det rätt timing för ett laptoptest nu? Absolut, faktiskt helt perfekt då julen närmar sig och många är frågvisa och/eller förvirrade kring vad som är pris- och prestandavärt i laptopdjungeln.

Så, Sweclockers-testare, vänligen sätt fart och gör ett utmärkt jobb som vanligt:-) Sprid era kunskaper och klokheter till oss läsare!

Permalänk
Hedersmedlem

"Det där med att 1GB av ramminnet tilldelas till Grafikkortet är helt och hållet Vista 's fel. Jag hade en Zepto med 8600m GT 512MB och den fick likförbannat 1GB tilldelat av ramminnet med Vista Home Premium. Installerade XP och yay, då hade jag 3.2GB till windows. En liten notering att det inte är datorns fel utan windows Vista 's urdåliga minneshanterings fel."

Nja, har svårt att se varför Vista skulle tvinga datorn att reservera 1 GB till grafikkortet. Frågan är inte om det i ditt fall var så att Vista helt enkelt är ärlig med hur mkt minne man har jämfört med XP som inte tar hänsyn till hur mkt som försvinner p g a minneshanteringen i 32-bit (d v s att minne reserveras bort utifrån hur mkt minne som extra kort drar).

femkantig: På sistone har det dykt upp en del bärbara med 9600M som dessutom relativt nyligen droppat ordentligt i pris. Så du har rätt. När jag började skriva och gick igenom datormodeller runt 7000-8000 Kr på prisjakt så låg de med 9600M runt 9000-10000 Kr men nu när jag kollar har de droppat en hel del. Priset på denna har bara den varierat mellan 7000 och 8000 kronor under tiden jag skrivit recensionen. Ett kort tag hade Komplett den för 7000 kronor men nu verkar de ha höjt den igen.

Ang. bilderna. Herregud va ni är gnälliga :). Försök själva att ta bra bilder på en dator som är kritvit och som reflekterar tillbaka allt ljus. Jag brukar ta kort med min Canon EOS-350D i en vit fotokub men det fungerade absolut inte med denna dator. Även när jag tog med en mörkare bakgrund så blev det ändå problem, särskilt med tangetbordet och pekplatan som helt smälte ihop med resten av det vita. Till slut fick jag försöka ändra kontrasten lite på just de områderna där ljuset hade blivit för vitt.

Ang. Far Cry 3. Har ni inte sett att det också har släppts ;). Bara för oss speciella spelare. Allvarligt talat, tack för att ni noterade det. Jag har spelat så mkt Fallout 3 på min Xbox 360 sistone samtidigt som jag kör benchmarks så det blev en freudiansk felskrivning.

Det är bara att kontakta Andreas och önska mer Laptop tester. Det var inte så där superkul att testa bara en dator men flera samtidigt skulle kunna vara intressant, särskilt om de var lite kraftfullare.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Nja, har svårt att se varför Vista skulle tvinga datorn att reservera 1 GB till grafikkortet. Frågan är inte om det i ditt fall var så att Vista helt enkelt är ärlig med hur mkt minne man har jämfört med XP som inte tar hänsyn till hur mkt som försvinner p g a minneshanteringen i 32-bit (d v s att minne reserveras bort utifrån hur mkt minne som extra kort drar).

Allvarligt talat så varför skulle ett separat grafikkort med 512MB inbyggt minne och kraftig GPU behöva 1GB "extra" minne? Tydligen så tilldelar Vista 768MB ramminne till nästan alla grafikkort på alla bärbara som har 2GB raminne av vad jag vet. Bara för att testa det så drog jag ur en 2GB sticka, dvs att jag hade 2GB ram kvar, startade vista och vista "gav" bort 768MB ram istället för 1024MB. Och jovisst var det ramminnet bortallkollerat och kunde inte användas av något annat.

i XP allkollerades inget av ramminnet till grafikkortet, jag startade Photoshop och laddade väldigt tunga bilder, 3ds MAX och laddade tunga modeller fram tills att 1.8GB av ramminnet användes, segt gick det. I Vista tog ramminnet slut vid 1.1GB och jag fick BSOD eftersom växlingsfilen var avstängd. (med 2GB ram i)

Näe jag tror på att det är Vista som felar med bärbara datorer, under dem 7 månader jag testade Vista så kom jag fram till. Vista platsar bättre i min papperskorg än på min hårddisk! För att ge en bärbar rättvist omdöme bör man köra XP på den imho.

Permalänk
Medlem

Om jag för en gångs skull ska leka språkpolis så heter bil Lotus Esprit Det uttalas dock som artikelförfattaren skrivit

Nåja jag tycker inte den var så ful egentligen. De hade dock kunnat lagt skarvarna mellan färgerna på andra ställen. Eller haft färre. Kanske svart underdel av chassiet, vit överdel (ytan runt tangentbord), svart ram runt skärmen och vitt lock. Så hade den sett ut som två vita plattor med nåt svart imellan när den varit hopvikt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Det med "Ingen media för operativsystem skickas med", Det är ingen idag som skickar med skivor kan jag säga så frågan är om man kan kalla det en nackdel på just den här datorn.

Poängen är att du ska skapa en egen recovery, oftast är det 2 DVD eller flertal CD

Permalänk
Medlem

Fujitsu Siemens. Aldrig i livet att jag köper det märket mer. Har 2st. deras bärbara och större skit får man leta efter. Amilo 3438g ok bärbar men kvalitets kännslan 2p. Styrplattan suger, tangentbordet sjunker ner i hörnen när man trycker på knapparna, osv. Amilo 1650g är värsta skiten som har tillverkats någonsin, tror inte många lever idag och ingenting är bra med den. En gele klump/plastdator som man kan använda till en footpall eller rövvärmare.
Så tyvärr mina erfarenheter av FS specielt Amilo serien är katastrofala.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Fujitsu Siemens. Aldrig i livet att jag köper det märket mer. Har 2st. deras bärbara och större skit får man leta efter. Amilo 3438g ok bärbar men kvalitets kännslan 2p. Styrplattan suger, tangentbordet sjunker ner i hörnen när man trycker på knapparna, osv. Amilo 1650g är värsta skiten som har tillverkats någonsin, tror inte många lever idag och ingenting är bra med den. En gele klump/plastdator som man kan använda till en footpall eller rövvärmare.
Så tyvärr mina erfarenheter av FS specielt Amilo serien är katastrofala.

Jag måste hålla med här. Min sambo har en Amilo L1300 och jag har varit och lämnat in den två gånger för värmeproblem. Fläkten går alltid på högvarv och datorn klarar inte mer än två-tre timmar innan den ger upp. Fullständig skit. Och det där med tangenterna är sant även i vårt fall.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f_k_shadow
Jag måste hålla med här. Min sambo har en Amilo L1300 och jag har varit och lämnat in den två gånger för värmeproblem. Fläkten går alltid på högvarv och datorn klarar inte mer än två-tre timmar innan den ger upp. Fullständig skit. Och det där med tangenterna är sant även i vårt fall.

Samma här, har haft FS som huvudleverantör av ett par hundra datorer, både stationära och bärbara, till jobbet i många år och deras maskiner håller i bästa fall ojämn kvalité. Desktop-processorer i bärbara, undermåligt noname minne som går sönder och korrumperar data, nätaggregat som ger upp, moderkort/chipset som inte fungerar med en del mjukvara och nämnda svårigheten hitta fungerande drivrutiner/göra ominstallationer.
Rekommenderar inte köpa en modell av dem som inte varit ute 6-12 månader på marknaden och har visat sig stabil.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]