Varför går det inte att sänka farten på minnena?

Permalänk
Medlem

Varför går det inte att sänka farten på minnena?

Har ett Gigabyte P35 DS3. Håller på att överklocka processorn nu men verkar inte som att det går att sänka farten på minnena. Snarare bara öka dem?
Hur fan kommer sig detta?

Permalänk
Medlem

Sänka nja ? du kan ju köra 1:1 på minnet som lägst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Alltså, vet att på gamla goda tiden när jag hade 400ddr minnen så gick det att köra dessa i 333 ist. Går det inte att göra något sånt nu? :S

Permalänk
Medlem

tror jag kan de på mitt asus p5q deluxe, kan ställa in på 667, 800, 1066 etc.

men det kanske varierar från moderkort och moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jointenn
tror jag kan de på mitt asus p5q deluxe, kan ställa in på 667, 800, 1066 etc.

men det kanske varierar från moderkort och moderkort

Precis det som jag tycker är så lustigt. Någon som har samma moderbräda som kan hjälpa ?

Permalänk
Vila i frid

Lixom ju typ ba, I bios M.I.T där har du System Memory Multiplier och den visar i klartext vilken minnesfrekvens du fått. x2.5 är det lägsta du kan ställa in.

Permalänk
Medlem

x2.5 är inte alls det lägsta man kan ställa in. Jag vet inte lägsta för tillfället då jag är i skolan men här har hasenfrasen fel.
Sen ligger inte de olika multiplierna i ordning heller så du får kolla dej fram.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
x2.5 är inte alls det lägsta man kan ställa in.

Mer exakt, den parameterns inställningar är beroende av default hastighet på FSB.

Permalänk
Medlem

Hmmm lägsta borde väll bli FSB x2
har man en CPU som kör (som standard utan överklock) 266 borde lägsta bli (DDR2 mätt) 533
vid FSB 333 = 667 som lägsta
Asus presenterar ju siffrorna i klartext eller klarsiffror snarare
Och gigabyte som en multipel

Är väl inget som hidrar att man drar ner FSB "underklockar den" så man får ner farten på minnet också, men det är inget jag testat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem med mitt moderkort(P35-DS3). Jag får lätt upp processorn i hastigheter som 3,6 Ghz. Då jag jag sänkt minnernas multiplier så att de körs i 800Mhz(precis som orginal) och de klarar den galant. Men jag verkar inte kunna ställa in lägre. Jag har testat att stressa minnerna i bland annat orthos. I standard frekvens så går den felfritt igenom. Men över 3,6 ghz på processorn så ökar minnernas frekvens och de klara helt enkelt inte av det. Processorn klarar sig utmärkt i 4 Ghz i orthos men minnena gör det inte. De få gångerna jag lyckats köra den i 3,8 Ghz så får jag ingen bild nästa gång jag startat datorn.

Hur gör man för att kunna sänka minnena mer? Går det att köra dom snabbare på något sätt?
Jag är ganska ny inom klockning och har läst igenom FAQ för överclockning ett antal gånger. Jag ber om ursäkt om jag har dragit upp den gammal tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kruth
Jag har precis samma problem med mitt moderkort(P35-DS3). Jag får lätt upp processorn i hastigheter som 3,6 Ghz. Då jag jag sänkt minnernas multiplier så att de körs i 800Mhz(precis som orginal) och de klarar den galant. Men jag verkar inte kunna ställa in lägre. Jag har testat att stressa minnerna i bland annat orthos. I standard frekvens så går den felfritt igenom. Men över 3,6 ghz på processorn så ökar minnernas frekvens och de klara helt enkelt inte av det. Processorn klarar sig utmärkt i 4 Ghz i orthos men minnena gör det inte. De få gångerna jag lyckats köra den i 3,8 Ghz så får jag ingen bild nästa gång jag startat datorn.

Hur gör man för att kunna sänka minnena mer? Går det att köra dom snabbare på något sätt?
Jag är ganska ny inom klockning och har läst igenom FAQ för överclockning ett antal gånger. Jag ber om ursäkt om jag har dragit upp den gammal tråd.

Vilka minnen har du? samt hur har du ställt in dom volt, timmings, Mhz ?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Vilka minnen har du? samt hur har du ställt in dom volt, timmings, Mhz ?

Problem löst.

Jag gav minnerna mer spänning så nu går dom en bit över 850 Mhz. Volten ligger nu på 2.1 V och är helt stabila i orthos test för minnerna.

Dessa minnen har jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=338074