Permalänk
Medlem

ny seg dator

har ny köpt en massa dator delar och den är mycke segare än min gammla p4 650. när jag ska packa upp en fil på 6gb så tar det ungefär 30min och med min gamla så tar det bara 6-7min.

när jag kollar i cpu-z så står de att min cpu går i 1200mhz och om man skulle köra nå stress program så skulle den gå upp till 2500mhz men de gör den inte.

datorn är en
intel e5200 2.5ghz
3gb ddr2 800mhz
gigabyte ep45-ds3p
200gb+300gb + 500extern hårddisk
gigabyte radeon 4870 512mb
vista ultimate 32bit

Permalänk
Inaktiv

Börja med att kolla inställningarna i BIOS gällande CPU, FSB etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Känner bios av vilken prolle du har?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

För att det kortet skall stödja en E5200 behöver du ett BIOS av version F7 (2008/08/22) eller F8 (2008/09/30). http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_Model.asp...

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

jag har lagt in den senaste biosen men de blev ingen skillnad. den känner av att det är en e5200.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för OS? Kör du med senaste chipset/moderkortsdrivisar? Vilka graffedrivisar kör du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

vista ultimate 32bit
alla drivrutiner är dom nyaste.

eller kan det ha med hur man placerar minnena? jag har ju 1+2gb vilken plats ska dom sitta i?

Permalänk
Medlem

Har du kollat Energisparläget i kontrollpanelen... Hadde varit där o pillat en gång o glömt av det... hadde kryssat i Energispar,Då låste sig min processor på 1300...

Visa signatur

AMD Phenom 9950 | Gigabyte GA-MA790GP-DS4H | Crucial DDR2 BallistiX 4 GB | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Corsair Powersupply 650W

Permalänk
Medlem

har ändrat allt som har med de att göra nu och de blev ingen skillnad

Permalänk
Hedersmedlem

De skall sitta ett i den ena kanalen och ett i det andra, typ en i ettan och en i trean

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok men då har jag ju satt dom rätt.
jag läste nånting om att man kunde stänga av nått i bioset och då gick cpun upp till 2.5 men när jag gjorde de då blev den segare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
De skall sitta ett i den ena kanalen och ett i det andra, typ en i ettan och en i trean

Fast det stämmer väl inte om det är olika storlekar på minnena?

Permalänk
Medlem

du jag vet då inte jag ha fråga flera men det är ingen som kan svara på de

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet så finns det inte minnesstickor på 1.5GB Så du kan inte få dualchannel, med den konfigurationen du har, så då verkar det bäst att sätta dem i en och samma kanal, dvs i ettan och tvåans plats

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok men då ska jag prova att byta och kolla om det funkar bättre

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Vad jag vet så finns det inte minnesstickor på 1.5GB Så du kan inte få dualchannel, med den konfigurationen du har, så då verkar det bäst att sätta dem i en och samma kanal, dvs i ettan och tvåans plats

Fast fanns det inte ovanliga minnen på typ 74MB eller liknande?

Permalänk
Medlem

nu har jag bytt minnet och det var de som spökade. nu funkar allt