Etanol dyrare än bensin - enligt taxibolagen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Har testat köra 50/50 95 oktanig bensin och E85. märker en ökning på runt 20% högre soppa förbrukning. något slöare bil i accet men samtidgt nått som flyter på.
Kan lika gärna tanka 100% E85 och jag skulle nog tippa på att kostnaden hamnar på samma som med benins. sen så ökar jag risken att blåsa pumpar och slangar då E85 är mer frätande. Dock 30% ska vilken bil som hälst klara.

En gammal 740 eller liknande är det bara dunka i E85 utan problem. kan dock vara svårstatad med det löses med kallstartmotstånd. bara man håller koll på gamla bränsle slangar så. alt byta ut de 30cm stumpar som är mellan motor och karos och soppatank och kaross.

Etanol fräter inte alls på några slangar och pumpar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Nej det beror faktiskt inte på körsätt. Min Ford Focus flexifuel -07 (må den brinna i helvetet) drar c:a 12L/100km med etanol och 8.5L/mil på BF98.

Vidare behöver man väl inte ha "stor erfarenhet inom området" för att avgöra huruvida etanol är billigare som drivmedel än bensin? Bara titta på priserna när du åker in på macken

Nä, men nu är ju bensinen bara typ 1.50 dyrare än etanol och då går man back på att tanka etanol. För att inte prata om serviceintervallerna, 1000mila respektive 2000mila för bensin/etanolbilar

Funkar det inte att tanka E85 istället då? Men jäklar vad din bil drar! :S Kör mest Lupo 3L (diesel), den drar från 3-4L/mil. Är den forden verkligen miljöklassad med den förbrukningen? Låter ju helt absurt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Etanol fräter inte alls på några slangar och pumpar.

Word! .. Less på denna myt Bensin är mycket mer aggressivt än etanol.

Har då kört 1000mil på ren E85 i år drygt.. och körde 1500mil med min gamla golf utan några problem :>

Finns ju dom som kört över 20000mil på ren E85 så utan komplikationer pga just bränslet.

Mvh

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Däremot sägs det att etanol "äter" på ventilsäten om inte toppen/ventilsäten är konverterade för etanol.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Etanol fräter inte alls på några slangar och pumpar.

Jag skulle gissa på att myten kommer från folk som inte vet skillnaden mellan etanol och metanol. Metanol är mycket mer aggressivt och kan oxidera en del metaller som till exempel aluminium och det har en förmåga att ge sig på en del sorters gummi som finns i packningar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Däremot ska etanolbilar servas betydligt oftare än bensindrivna diton. Om det beror på att mängden vätskor som drar igenom systemet ökar vet jag inte men servas ska dem.

Just nu är det dock inte ekonomiskt försvarbart att köra på etanol om man jämför med bensin eller än värre diesel. Taxibolagen drabbas betydligt värre än en privatperson eftersom de kör långa sträckor, ofta i stadstrafik. Har några kompisar på Taxi Göteborg som säger att de tankar en gång om dagen med sina dieselbilar, tänk då hur många gånger det blir med etanol.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är "sprit" som man har i tanken så finns risken att den torkar ut slangar, packningar osv dock fräter den inte.

Sen rensar/löser etanolen upp skiten i tanken/slangar osv och servar man inte regelbundet så finns risk för förstoppning.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Hmm ja nej förstoppning är ju inte så kul...

Permalänk
Medlem

Risk för "förstoppning" som ni kallar det är endast problem på riktigt gamla bilar.. speciellt bilar som står still mkt.. så det blir mkt avlagringar i tanken, Men det är bara byta bränslefilter vid problem..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Etanol fräter inte alls på några slangar och pumpar.

Tack! Tänkte precis fråga efter belägg och källor för påståendet!
Fast du får gärna förklara ditt inlägg också, kanske med källor annat än wiki?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Funkar det inte att tanka E85 istället då? Men jäklar vad din bil drar! :S Kör mest Lupo 3L (diesel), den drar från 3-4L/mil. Är den forden verkligen miljöklassad med den förbrukningen? Låter ju helt absurt.

Bilen har ju lägre förbrukning på pappret då den säkert är väldigt bra körcykeloptimerad. Tråkigt nog så kör jag inte alls enligt den körcykeln.
Jag har hört på ryktesvägen att 0-50 ska ta 22 sekunder, vilket resulterar i ägg på bilen om man gör så i stockholmstrafiken.
Förresten är det inte jag som betalar drivmedlet, det är det alla ni (skattebetalare) som gör

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Däremot sägs det att etanol "äter" på ventilsäten om inte toppen/ventilsäten är konverterade för etanol.

Det där vill jag som sagt ha källa på

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Eftersom det är "sprit" som man har i tanken så finns risken att den torkar ut slangar, packningar osv dock fräter den inte.

Sen rensar/löser etanolen upp skiten i tanken/slangar osv och servar man inte regelbundet så finns risk för förstoppning.

Sprit finns ju även i vanlig BF95, dock i mindre koncentration. Tror det är 5% E85 alt. 5% E100 i BF95 idag. BF98 innehåller ingen sprit alls, bara ren bensin som jag förstått det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen källa på det, bara vad lösa rykten säger

Men nånting borde vara ändrat i motorerna på en flexifuel jämfört en vanlig bensinbil? Inte bara att den skruvar upp förbrukningen när den körs på ren etanol...?
Det jag har hört är att ventilsäten (och kanske annat?) är av annan typ på en flexifuel...därav "det sägs" i mitt tidigare inlägg

Edit =

Hittade lite info om flexifuel och då en liten test av Ford Focus Flexifuel...saxar lite från texten =

"Med nya Flexifuel tar Ford ett steg upp modellmässigt. Förra generationen hade 1,6-litersmotor på 100 hästkrafter, den nya en 1,8:a på 125 hästar. Motorn är helt i lättmetall och skiljer sig egentligen bara på två punkter från en vanlig bensinmotor - ventiler och ventilsäten är tillverkade av ett hårdare material och motorstyrningen är anpassad för att fungera för både E85 och bensin. Därutöver har bränslesystemet reviderats med andra packningar och en bränslepump med högre flöde har monterats eftersom motorn drar betydligt mer vid E85-drift"

Ventilsäten och ventiler i ett hårdare material.... det beror på att man måste ha det för att säkerställa motorns funktion med etanol?

Källa = http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/ford/mustang_v6_ca...

Permalänk
Medlem

Varför vill du elda upp din Ford i helvetet PrintScreen?

Jag tycker det är bra att etanolpriserna stiger, då etanolen är ett stort misslyckande som konkurrerat ut det bättre bränslet biogas. Hela den politiska hanteringen kring etanol har varit rent usel, bensinbolagen blev bara tillsagda att de skulle ha ett bioalternativ på sina stationer, inga krav ställdes på själva bränslet. Alltså är det bensinbolagen som valt etanol, av en enda anledning, det är det billigaste alternativet för de själva. Detta var en Fordhandlare från Örnsköldsvik snabb på att utnyttja och via frontorganisationen Gröna Bilister fick etanollobbyn alldeles för stort utrymme i media.

Tack vare Gröna Bilister och den blinda politiska styrningen är Volvos biogasprogram nedlagt och de få tankställen för biogas som finns kvar används i stort sett bara av kollektivtrafiken. Biogasbilarna är dock på återintåg i Sverige då det, tillsammans med diesel, är det bränsle som merparten av länderna inom EU har valt.

Sverige och Frankrike är de enda länderna i europa som valt etanol, och fransmännen är inte i närheten av Sveriges etanolinfrastruktur. Som vanligt har vi i Sverige gått före alla andra och agerat bror duktig, och som vanligt kommer detta initiativ tillbaka och biter oss i arslet då europeiska tillverkare seglar förbi oss och vi blir tvungna att byta ut etanolpumparna och hela infrastrukturen, igen.

Det som blir mest spännande att se är om Volvo och Saab finns kvar då. Då jag arbetar på någon av dessa två företag har jag har tillgång till siffrorna och vet precis hur dåligt det går dag för dag.

Permalänk

Etanålen fräter iregel inte på slangar o pumpar utan den löser upp skit som har tätt till dåliga slangar mm. det där därför många tror att de 'fräter sönder' slangar och pumpar då de egentligen bara rensar u ted från skit.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Varför vill du elda upp din Ford i helvetet PrintScreen?

Hämtar ut min bil för 16e gången från verkstaden nu på måndag sen juli -07.
De vet inte vad som är fel men de har bytt:

Katalysator+grenrör vid 900mil. Symtom: Toktrött motor, orkade bara varva 5000

Spjällhus vid 1000 mil. Symtom: Motor gick orent och startade knappt på mornarna. Dog vid tomgång.

[size="4"]Motor[/size] vid 1800mil (!!!). Symtom: Ingen olja i motorn, ingen varningslampa. Metalliskt slammer från vev/ramlager.

Spällhus vid 1900mil. Symtom: Se tidigare spjällhusbyte.

Spridare vid 2300mil Symtom: Startade inte, gick orent, dog vid tomgång.

Tändstift+Airbag vid 2500mil (nuvarande mätarställning). Symtom: Airbaglampa, startade inte ALLS på morgonen. Gick igång senare på dagen med svartrök, ingen tomgång, hackade sig fram på kanske en cylinder, stark bensinlukt.

Plus 10 "över dagenbesök" för nollning av kam-minne för att bilen går som skit.

Observera att jag bara kört på BF98 i denna bil efter motorbytet. Innan blandade jag lite hur som helst.

Så jag hatar denna bil lite

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Etanålen fräter iregel inte på slangar o pumpar utan den löser upp skit som har tätt till dåliga slangar mm. det där därför många tror att de 'fräter sönder' slangar och pumpar då de egentligen bara rensar u ted från skit.

Etanol är det och inte "nål", hur ska du ha det? tidigare skrev du att Etanol fräter men nu när folk "bevisat" att den inte fräter så verkar du flyta med strömmen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Oj vilket måndagsexemplar du fått Printscreen! Tur i oturen att det är en tjänstebil då (eller?)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Oj vilket måndagsexemplar du fått Printscreen! Tur i oturen att det är en tjänstebil då (eller?)

Ja det måste vara ett måndagsexemplar, resterande 20 (tjänste)bilar på avdelningen har inte haft några större bekymmer.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, här i malmö är det rätt bra med bussar, men det finns undantag. När jag skall till skolan på morgonen måste jag åka in till centrum och byta, och sen ut igen, vilket tar sammanlagt 50 min när man räknar med 10 min väntetid vid bytet. Dessutom är det 7-8 min promenad här hemma och 6-7 min promenad vid skolan. Detta ger mig sammanlagd restid på morgonen en timme och fem minuter.
Samma sträcka med bil tar 6 min. Starkt jobbat, skånetrafiken!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Oj vilket måndagsexemplar du fått Printscreen! Tur i oturen att det är en tjänstebil då (eller?)

Måndagsexemplar?

Nja, det är väl vida kännt att Ford är skitbilsmärket-nummer-ett!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Varför vill du elda upp din Ford i helvetet PrintScreen?

Jag tycker det är bra att etanolpriserna stiger, då etanolen är ett stort misslyckande som konkurrerat ut det bättre bränslet biogas. Hela den politiska hanteringen kring etanol har varit rent usel, bensinbolagen blev bara tillsagda att de skulle ha ett bioalternativ på sina stationer, inga krav ställdes på själva bränslet. Alltså är det bensinbolagen som valt etanol, av en enda anledning, det är det billigaste alternativet för de själva. Detta var en Fordhandlare från Örnsköldsvik snabb på att utnyttja och via frontorganisationen Gröna Bilister fick etanollobbyn alldeles för stort utrymme i media.

Tack vare Gröna Bilister och den blinda politiska styrningen är Volvos biogasprogram nedlagt och de få tankställen för biogas som finns kvar används i stort sett bara av kollektivtrafiken. Biogasbilarna är dock på återintåg i Sverige då det, tillsammans med diesel, är det bränsle som merparten av länderna inom EU har valt.

Sverige och Frankrike är de enda länderna i europa som valt etanol, och fransmännen är inte i närheten av Sveriges etanolinfrastruktur. Som vanligt har vi i Sverige gått före alla andra och agerat bror duktig, och som vanligt kommer detta initiativ tillbaka och biter oss i arslet då europeiska tillverkare seglar förbi oss och vi blir tvungna att byta ut etanolpumparna och hela infrastrukturen, igen.

Det som blir mest spännande att se är om Volvo och Saab finns kvar då. Då jag arbetar på någon av dessa två företag har jag har tillgång till siffrorna och vet precis hur dåligt det går dag för dag.

Men seriöst, när ska folk lära sig att etanolpriserna går upp över vintern pga den fetare blandningen.

Permalänk
Medlem

^^ Krullibull: Vet inte riktigt varför du citerar mig men jag vet varför etanolen går upp i pris på vintern. Gröna Bilister verkar inte förstå det dock, och därav har vi denna tråd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Måndagsexemplar?

Nja, det är väl vida kännt att Ford är skitbilsmärket-nummer-ett!

Man måste vara rättvis mot Ford, de har rättat till alla rostproblem för de drabbade ägarna och tagit alla kostnader utan att krångla även då garantin har gått ut. Problemet bestod i att tätningarna runt dörrar lossnade och fukt kom åt den omålade ytan under och då kommer rosten tokfort. Sedan årsskiftet ges alla bilar som ska till Sverige en extra rostskyddsbehandling i fabriken i Köln.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
^^ Krullibull: Vet inte riktigt varför du citerar mig men jag vet varför etanolen går upp i pris på vintern. Gröna Bilister verkar inte förstå det dock, och därav har vi denna tråd.

Man måste vara rättvis mot Ford, de har rättat till alla rostproblem för de drabbade ägarna och tagit alla kostnader utan att krångla även då garantin har gått ut. Problemet bestod i att tätningarna runt dörrar lossnade och fukt kom åt den omålade ytan under och då kommer rosten tokfort. Sedan årsskiftet ges alla bilar som ska till Sverige en extra rostskyddsbehandling i fabriken i Köln.

På det sättet du skrev så verkade det inte som det.

Permalänk
Medlem

Min Focus är en 99:a , undrar om Ford är villig att ta in den för rostlagning/behandling på garanti?
Den är dock inte så rostig men nog ser man lite ytrost här och där i dörrar och baklucka. (bor i lappland så där rostar det inte mycket)

Ska ringa och höra imorron med lokala fordhandlaren...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Massa text

Du vet att om du köpte bilen ny så börjar du få rätt att häva köpet, enligt KKL? Jag skulle inte köra vidare i en ny bil om den fungerat så där dåligt...

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Du vet att om du köpte bilen ny så börjar du få rätt att häva köpet, enligt KKL? Jag skulle inte köra vidare i en ny bil om den fungerat så där dåligt...

Bilen är leasad. Nya leasingföretaget skall ta tag i det nu, det här håller ju inte. Nu har jag f.ö. fått tillbaka bilen med ny airbag och nya tändstift. Får se hur länge det håller

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jodå, ford tar nog in min bil på rost garantin, den stod hos lokala fordhandlaren i 3 timmar igår och dom gick igenom vad som behövde göras...skickade sedan in det till ford för godkännande. Han sa dock att dom inte nekat någon så det skulle nog gå bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Jodå, ford tar nog in min bil på rost garantin, den stod hos lokala fordhandlaren i 3 timmar igår och dom gick igenom vad som behövde göras...skickade sedan in det till ford för godkännande. Han sa dock att dom inte nekat någon så det skulle nog gå bra

Härligt! Hoppas dem gör ett bra jobb så du slipper rosten i framtiden.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Etanol fräter inte alls på några slangar och pumpar.

Etanol är mer aggressivt mot polymer-material. Det har man kommit fram till genom provning.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Etanol är mer aggressivt mot polymer-material. Det har man kommit fram till genom provning.

Läs denna..

http://www.hydroscand.se/catalogues/brochures/swe/kemtab.pdf

Fakta tack..

Etanol är mindre aggressivt än bensin på alla.. Inte en av materialen som etanol är aggressivare på.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Etanol är mer aggressivt mot polymer-material. Det har man kommit fram till genom provning.

Jag tror att du, liksom många andra, blandar ihop etanol och metanol. Det senare är aggressivare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24