Permalänk
Medlem

Vad fanken är detta [CPU-Z]

Jag är lite ny med intel, undrar vad Rated FSB är. Försökt lista ut det men verkar inte ha någon koppling (givetvis har det de, men jag förstår inte!!!) med min clock som nu är lite över 3Ghz.

Den säger inte stopp men jag är nyfiken

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
På Intel är det 4 x FSB = rated FSB

så sant som det är sagt

fsb * 4 = rated fsb

Permalänk

QDR är det, som ormen har sagt. Alla som har klockat nvidia kort vet det antagligen :).

Hur kom mitt inlägg innan pytonOrmen? =/ Du skrev ju innan mig, tog du bort det bara för att mitt inlägg skulle se synskt ut eller?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Om inte QDR annars som står för Quad data rate den totala bussen av x 4 som multipliceras med fsb.

r3mpuh

så du har mer fel än dom andra så du ska inte säga nått

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Och helt ärligt då.. Vad fan blir jag klokare av att veta min fsb*4?

Permalänk
Medlem

råder dig att läsa Faq om Oc !!! så lär du dig nått

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

* Tråd rensad *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Evil_AnAnAs

nej mitt internet var segt och jag var tvungen att redigera mitt första inlägg därför tog jag bort den först och sen hamnade jag strax efter dig igen.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Jag är lite ny med intel, undrar vad Rated FSB är. Försökt lista ut det men verkar inte ha någon koppling (givetvis har det de, men jag förstår inte!!!) med min clock som nu är lite över 3Ghz.

http://img171.imageshack.us/img171/172/namnlsmj1.jpg

http://img171.imageshack.us/img171/namnlsmj1.jpg/1/w383.png

Den säger inte stopp men jag är nyfiken

DIn processor är skriven som e6550 o den är i 2,33ghz vid 1333 mhz fsb
du har överklockat din dator så nu är den på 1770 tycks jag minnas på ett ungifär.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
Och helt ärligt då.. Vad fan blir jag klokare av att veta min fsb*4?

ja du får svaret på din fråga va är detta o det är det vi svarat på

angånde detta så funkar alla intel jag tror amd datorerna är lika med o dom funkar så.
4*200=800mhz fsb buss 4*266=1066 ,333*4=1333 osv

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Pfft, mina kommentarer blev borttagna >.<.
Rated FSB är som pytonorm säger, jag ville bara skriva av mig lite:)

När man köper moderkort(iaf till intel) så brukar det stå hur mkt (Rated) FSB dom klarar. Det är däremot oftast en grov underdrift.

Mvh kim

Permalänk
Medlem

EN hög rated fsb är alltså bra? :s

Permalänk
Avstängd

VIll man att cpu/ram ska gå snabbare(överklocka) så måste man antingen 1. höja fsb. 2. använda en högre multiple.

Det brukar väll anses vara liite bättre att köra cpu i t.ex:
"6x500="3000Mhz än
"9x333="3000Mhz.

Men har man t.ex kassa ram-minnen(som man redan stältt in på x2 multipel) eller kasst moderkort så är det ju prima om man kan använda en hög multiple.
För när du höjer FSB'n så går även ram minnet snabbare, osv. Gå in på Överklocknings delen av detta forum och läs stickys=)

Mvh kim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Pfft, mina kommentarer blev borttagna >.<.
Rated FSB är som pytonorm säger, jag ville bara skriva av mig lite:)

När man köper moderkort(iaf till intel) så brukar det stå hur mkt (Rated) FSB dom klarar. Det är däremot oftast en grov underdrift.

Mvh kim

Ett klargörande här är att tillverkaren skriver inte vad moderkortet klarar. Dem skriver vad dem kan garantera att den klarar / vad dom supporterar, etc. Kan verka som en liten sak men beroende på hur du ser det gör det all skillnad i världen.

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5