Permalänk
Robot

Mitt s.k "Datacenter"

Finns det nån som vill se detta, bilder kommer snart

Har tänkt att en gång för alla lägga upp bilder på rackskåpet. Då det är smått uppdaterat nyligen

(NSV) - Neoserv.se

Personer som frågat om lite speccs osv:

Brandvägg:
Dell Optiplex GX260
Intel P4 2.6GHZ HT
1024MB Ram
1x Intel Gbit (lan)
2x 10/100 3Com (wan, dmz)
OS: Smoothwall 3.0

1U Server 1:
Compaq Proliant DL360 G2
Dual Intel P3 1.4GHZ
2048MB Ram
2x 10/100/1000 (teamed) (2gbit/s)
OS: Debian Etch 4.0 R5

1U Server 2:
Compaq Proliant DL360 G2
Dual Intel P3 1.4GHZ
2048MB Ram
2x 10/100/1000 (teamed) (2gbit/s)
OS: Debian Etch 4.0 R5

1U Server 3:
Compaq Proliant DL360 G2
Dual Intel P3 1.4GHZ
1024MB Ram
2x 10/100/1000 (teamed) (2gbit/s)
OS: Debian Etch 4.0 R5

5U Tjocksmock (Vit/Grön):
Intel SC5000
Intel P3 Xeon 733MHZ
1024MB Ram
OS: Debian Etch 4.0 R5

Diskrack 12x 36,4GB

5U Nedanför diskrack 1:
Compaq Proliant ML350 G1
Dual Intel P3 Xeon 1.0GHZ
1024MB Ram
OS: Debian Etch 4.0 R5

5U Nedanför diskrack 2:
Compaq Proliant ML350 G1
Intel P3 Xeon 733MHZ
512MB Ram
OS: Debian Etch 4.0 R5

Det är en aningens hög decibel.. och för dom som vill höra så finns det en ganska geekig film som jag och polarn gjorde

http://www.youtube.com/watch?v=eISNkDR-02c

Besök albumet: Mitt s.k "Datacenter" av Taentreo

Permalänk
Medlem

fett

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur hög är decibelen i rummet?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Specifikationer och dylikt vore grymt

Permalänk
Medlem

Du betalar ingen elräkning? Varför gör du dig inte av med alla gamla burkar och låter 1 modern dator utföra alla uppgifter så sparar du både el och utrymme.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Jag har samma skärm upp på mitt rum.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från det faktum att man kan tycka det är roligt/lärorikt, så verkar det inte så effektivt. (elkostnad&ljudnivå kontra prestanda)

Lite specs hade varit nice, och även några mugshots i chassit på prylarna.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

nice
som rushdie skrev så är det ju inte direkt effektivt, betalar ni ingen el så är det väl ok.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Frågan är ju om det inte är bättre att stäng aav några datorer och lägga alla uppgifter på 1-2 eller köpa en ny burk. Då dessa visseligen inte är några energisparande datorer så kan man ju undra om du betalar el eller inte? Det är ju inte spec bra att värma upp huset med el man betalar för iaf.

Mja. min Musikdator drar bara 18W .. lite mer i min smak.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

1u burkarna är ju helt ok, men xeon-monstren lär dra en jävla massa kräm

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

En stilla fråga är varför du tänt den blåa UID:en på samtliga av dina HP-maskiner? Den använder man ju för att kunna identifiera en burk i ett colo eller för att dra ut/stoppa i sladdar i rätt maskin på baksidan, har du tänt den på alla maskiner fyller den ju ingen funktion? :S

Annars hoppas jag du har en stark hylla underst, får du verkar varken ha skruvat några maskiner i fronten eller använt några rails.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
En stilla fråga är varför du tänt den blåa UID:en på samtliga av dina HP-maskiner? Den använder man ju för att kunna identifiera en burk i ett colo eller för att dra ut/stoppa i sladdar i rätt maskin på baksidan, har du tänt den på alla maskiner fyller den ju ingen funktion? :S

Annars hoppas jag du har en stark hylla underst, får du verkar varken ha skruvat några maskiner i fronten eller använt några rails.

Var inloggad på iLO gränssnittet på samtliga maskiner, och då jag inte fick med rackskenor så vilar alla 3 1u maskiner på den vitgröna under som då sitter i rackskenor..

Permalänk
Medlem

Är det inte P3 Tualatin i dina 1u proliant?
Har svårt att tro att det går att få in gamla xeon processorer i ett sånt litet chassi.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Är det inte P3 Tualatin i dina 1u proliant?
Har svårt att tro att det går att få in gamla xeon processorer i ett sånt litet chassi.

Har fått uppgifter om att det skall vara xeon, det finns s370 xeon vad jag vet.. mycket möjligt att det är tualatin cpuer också..

Permalänk

Tre kilowatt? Njaa... Det är knappt så att du kan köra allt på en säkring om så är fallet.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Tre kilowatt? Njaa... Det är knappt så att du kan köra allt på en säkring om så är fallet.

Vad vet du om min strömförsörjning? det är 32amp säkringar dit dessutom betalar jag inte en krona för drift av rackskåpet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taentreo
Har fått uppgifter om att det skall vara xeon, det finns s370 xeon vad jag vet.. mycket möjligt att det är tualatin cpuer också..

har för mig att p3 xeon bara tillverkades i max 1ghz. När jag googlade på modellen så sa den PIII-S (Tualatin).

Har den pci-x 64bit/66mhz?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
har för mig att p3 xeon bara tillverkades i max 1ghz. När jag googlade på modellen så sa den PIII-S (Tualatin).

Har den pci-x 64bit/66mhz?

Okej! Japp två stycken pci-x 133mhz tror jag till och med.. har för mig att dom är gröna.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett ord: Sexigt!

Edit: Föresten, du har inget nätverksschema som ligger och skräpar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vad har man för extrema hemma behov för att motivera ett sådant monstruöst datacenter? En mailserver för några burkar i hemmabruk är väl ändå att ta i?
Kul med hårdvara men man undrar i vilket sammanhang den används? Är den enbart för privat syfte känns hela lineupen lite väl tilltagen och tungrodd. Vilka/hur många är beroende av servern i fråga?

Permalänk
Medlem

Jag körde också så på det sättet förr med en massa burkar, lät som tusan och drog en hel del el. Så jag byggde en ny redig maskin och kör Virtualisering på den istället.

Mycket bättre prestanda för den delen

Permalänk

Instämmer. Virtualization ftw

Jag kör numera 9 tidigare fysiska maskiner som Hyper-V maskiner på en Windows 2008 burk (32GB ram, 2 x Xeon L5420).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Instämmer. Virtualization ftw

Jag kör numera 9 tidigare fysiska maskiner som Hyper-V maskiner på en Windows 2008 burk (32GB ram, 2 x Xeon L5420).

Jag föredrar ESX

Permalänk

Hehe, kör själv ESXi på en box också, men när Server 2008 kom med inbygd virtualization var jag ju tvungen att prova

Saknar endel saker, men ser mycket bra ut för att vara MS's första "riktiga" VM produkt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taentreo
..dessutom betalar jag inte en krona för drift av rackskåpet..

Jädra lyxpelle

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Vad har man för extrema hemma behov för att motivera ett sådant monstruöst datacenter? En mailserver för några burkar i hemmabruk är väl ändå att ta i?
Kul med hårdvara men man undrar i vilket sammanhang den används? Är den enbart för privat syfte känns hela lineupen lite väl tilltagen och tungrodd. Vilka/hur många är beroende av servern i fråga?

Det är väldigt vad avundsjukan och gnälligheten frodas på forumet.
Vilket onödigt inlägg.

Finns ingen anledning att behöva motivera för dig all den hårdvaran.
Han kanske har det som intresse att pyssla med det hela.
Du kanske är frimärkes samlare eller vad vet jag. Inte lägger jag mig i och ifrågasätter hur många frimärken som är motiverade.

Vi har olika intressen och hobbys, och är du avundsjuk så låt kommentaren stanna i huvudet. Skriv inte ner den i ett formulär och skicka in det på forumet.
Du förstör bara stämningen.

Jag tycker det ser trevligt ut med en massa hårdvara
Hade jag råd skulle jag gärna förvandla ett av mina rum till "datacenter"

Rock on!!!

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Som några andra nämnde så är det inget vidare effektivt system (motsvarar totalt en dual-socket 1366? eller kanske bara single-socket?), men snyggt är det ändå att ha det surrande hemma.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

BlueEyes: tack! det är såna som dig som förstår det här som får besöka galleriet. Ett intresse behöver faktiskt inte ha en speciell innebörd, är man väldigt intresserad så bryr man sig inte riktigt om syfte även fast jag har ett.

Weeblie: Tror inte att det finns nån dual-socket 1366 / single socket som erbjuder runt 10ghz samt den säkerheten som finns i och med att det sitter dyyra scsi diskar i varje maskin dessutom är det xeon cpuer detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taentreo
BlueEyes: tack! det är såna som dig som förstår det här som får besöka galleriet. Ett intresse behöver faktiskt inte ha en speciell innebörd, är man väldigt intresserad så bryr man sig inte riktigt om syfte även fast jag har ett.

Ingen orsak!

Jag har själv ett gediget dataintresse och gillar pyssla med servrar och nätverk, Datorer och webbkodning osv.

Och när någon som inte har någon som helst kunskap(min uppfattning) i ämnet vräker ur sig dumheter då har jag svårt att låta bli att inte ge denna person svar på tal.

Fortsätt och utforska ditt intresse vi datanördar måste hålla ihop

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taentreo
Weeblie: Tror inte att det finns nån dual-socket 1366 / single socket som erbjuder runt 10ghz samt den säkerheten som finns i och med att det sitter dyyra scsi diskar i varje maskin dessutom är det xeon cpuer detta.

10 GHz?

Jag ser inte riktigt 10 GHz här.

Om du bara adderar alla frekvenser (vilket man inte kan göra)... tja... "4x2.66 GHz > 10 GHz". För dual-socket så är du då uppe på "20 GHz". Lägg dessutom på att Nehalems har mycket högre IPC än P3/P4 och att du får en minnesbandbredd som bör överstiga den totala minnesbandbredden på alla systemen tillsammans.

Om man är intresserade av Xeons så kostar de för single-socket endast marginellt mer än motsvarande "vanliga" CPU-n för socket 1366 (läs Xeon W3520 är likvärdigt i pris med i7 920). Om man måste ha ECC minnen så kostar de dock mer än vanliga och bumpar även upp priset för moderkorten med ett par hundralappar.

Angående SCSI vs SATA; köper du RAID-edition SATA diskar som endast är runt dubbelt så dyra som vanliga SATA diskar så får du samma MTBF som för SCSI/SAN-diskar.

Som jag tidigare skrev; det är ett snyggt och intressant bygge, men tyvärr ack så ineffektivt jämfört med nyare konstruktioner.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."